får inget ljud ifårn centern

Permalänk
Medlem

får inget ljud ifårn centern

jo det är så att jag inte får något ljud ifårn centern när jag kör 5.1. jag får ljud ifårn alla andra högtalare!

jag har ett msi nforce 2 chip och något ac 97 ljudkort ( typ)

när jag kör nvmixern och ska köra speaker setup så får jag bara ett pipljud ifårn centern ( typ tinituss ljud). jag har kopplat in en coaxial ljudkabel.

högtalarna är logitech z-5500 ( alla högtalare fungerar när man kör en testen för högtalarna via "styrenheten")

jag har testat olika drivare för ljuddrivare och ingen skillnad.

en annan sak som är lite konstig är att i nv-mixern så indikerar den bara att den skicka ljud till de 4 sidohögtalarna dvs inte till basen och centern!

hjälp!

Permalänk
Relik 📜

Du har inte kopplat basen & centern fel då? De delar ju 3,5mm-plugg ut ur datorn.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
Du har inte kopplat basen & centern fel då? De delar ju 3,5mm-plugg ut ur datorn.

jag kör endast med en kabel, en coax kabel man klarar väl sig på att köra med en kabel ?

Permalänk
Medlem

Vad matar du med för signal då? Du kanske skickar 4.0?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2000+
Vad matar du med för signal då? Du kanske skickar 4.0?

det är risk att den skickar 4.0 , men jag inställt på att den ska skicka 5.1 dolby digital live eller liknande

Permalänk
Medlem

Asså i musik ska inte centern höras, de e bara till 5,1 anpassade spel och filmer, då man hör röster i centern. Så e de iaf för min brorsas högtalare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robe90
Asså i musik ska inte centern höras, de e bara till 5,1 anpassade spel och filmer, då man hör röster i centern. Så e de iaf för min brorsas högtalare

jag har testat med dvd filmer med 5.1 inget ljud ifrån centern då med!

Permalänk
Medlem

jag har samma probelm fast jag har ett Creativ Audigy 2 ZS ( BULK )
asså jag blir snart störd på detta FFS ^^
men när jag kör med kablarna som följde med så funkar Centern?

Visa signatur

Du är, vad du äter ^^

Permalänk
Medlem

har du kollat om kontrollenheten till högtalarna stänkt av centern?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

I spel ska man ej höra musik från centern, när man spelar låtar i windows så låter självklart centern. Alla mina högtalare låter i windows.

Du vet att du måste ställa in 5.1 ljud i ditt dvd program också va? samma sak i alla spel du ska spela.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem

Använd inte nv mixern den är värdelös tillsammans med ett ac97 kort även om det är ett nVidia chipset, använd istället Via drivare &program.... Får exakt samma fel om jag använder nvmixer & det beroe inte på felkoppling eller fel inställning (ja har nForce3 med ALC850, också VIA...). Använd alltså enbart Via ljuddrivarn & sedan forceware för chipsetet, markera under installationen av nVidias chipset drivare att du inte vill installera ljuddrivarn...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::