Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Apple låter föräldrar begränsa ljudnivån på Ipod

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjern0byl
Gud vad jag känner mig ... egen här. Alla tycker det är bra? Förstår verkligen INTE varför det ska vara nödvändigt.
Idioti.

Eh, vad är det som är dåligt med det?
Om du inte vill begränsa din volym så låt bli.

Permalänk
Medlem

Jag har lite svårt för att lyssna på hög volym i hörlurar, kanske för att jag har en hörselskada från svarvarna på gymnasiet. Man var så dum att man struntade i hörselskydd, man fattade inte föränn de på mönstringen såg att det var nedsatt. Fast lustigt var att i utmönstringen så fanns inte hörselskadan längre. Det kan vara bra för barn och ungdomar med en sådan funktion då de i den åldern är så exalterad så de kan lyssna på musik dygnet runt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjern0byl
Gud vad jag känner mig ... egen här. Alla tycker det är bra? Förstår verkligen INTE varför det ska vara nödvändigt.
Idioti.

På vilket sätt är det dåligt att inte låta ens barn bli döva?
Du är allt bra dum nu

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Nu drar ni alla över en kam.. det finns 17 åringar som är mycket mer oansvariga än 13 åringar så gör inte det är ni snälla.

Permalänk
Medlem

i Europa är det ju redan en obligatorisk begränsning på Poden, men jag tycker ändå man kan spela högt nog för att det ska skära i öronen. (har kanske för känsliga lurar eller nått) konstigt att Amerikanerna inte får det med tanke på stämmningarna som det pratas om?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av abexy
Nu drar ni alla över en kam.. det finns 17 åringar som är mycket mer oansvariga än 13 åringar så gör inte det är ni snälla.

Vad hindar en själv (oavsett ålder) att ställa in en lagom max-nivå?

Visa signatur

Hacking hasn't been this easy since the axe was invented. - Tomshardware

Permalänk
Medlem

Mycket bra. Är själv vädigt rädd om min hörsel, hoppas att det blir bättre nu. Fatta vilken ångest att får nedsatt hörsel / tinitus.

Visa signatur

Fractal Design Arc | ASUS P8P67 PRO REV B3 | i5 2500k | GB GF 570 GTX | Vengeance 8GB DDR3 | Spinpoint F3 1TB
Toshiba L500D | AMD Turion X2 Dual-Core (2200 MHz) | HD4570 | 4GB RAM | 400GB | 1TB extern.

Permalänk

Men hur ska man veta vilken ljudvolym som är "för högt"?
Ljud är ju som bekant bäst på hög volym (Jag skickar er till valfri audiofil för grundkurs om ni säger något annat), men man vill såklart inte skada öronen.
Decibellmätare verkar vara skitdyra (man vill ju ha en exakt mätare) och dessutom är det svårt att mäta pluggar som sitter i öronen och vibrerar.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Men hur ska man veta vilken ljudvolym som är "för högt"?
Ljud är ju som bekant bäst på hög volym (Jag skickar er till valfri audiofil för grundkurs om ni säger något annat), men man vill såklart inte skada öronen.
Decibellmätare verkar vara skitdyra (man vill ju ha en exakt mätare) och dessutom är det svårt att mäta pluggar som sitter i öronen och vibrerar.

visst, men audiofilen lär nog också ha en övre gräns där det inte alls anses låta bäst.

ljud är för högt när det känns i öronen och ger eftereffekter i form av brus, huvudvärk, illamående (allt det i milda former givetvis om man inte går extremt högt) orsakat av temporär förlamning av flimmerhåren. envisas man ändå med hög volym dör dessa eller skadas för gott, varpå ni får ett permanent soundtrack for your lives i öronen som liknar Japansk trash/speed metal och slipper köpa dyra MP3-spelare sen. bra va?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Men , om vi säger att Mamma/Pappa sätter MaxVolymen på 2/3 av "full" vissa låtar e ju rätt så tysta .. ( eller ställer man in på typ 14av18 osv eller e det på max dB? för om det e på max dB så det ju nice )

Visa signatur

[Stationär] 2800+ Sempron,1024 ddr400, Fx5200 och en 160Gb Deskstar 7.2k Mkt Tyst :) |
[Bärbar] Acer 1680 . 1.5Ghz Centrino,768Mb,64mb 9700 och 60Gb Hdd . | jippie köppt 512 till i ram till lappen ;D
[Mobil] Nokia N80 V 3.0617.0.6 |

Permalänk
Medlem

Nice

Råkar ofta komma åt hjulet och skruva upp volymen till max vilket inte är särskilt skönt för öronen :/

Permalänk
Medlem

Perfekt! Mina kompisar lyssnar så högt när de lånar min ipod! Mycket bra!

Permalänk

Men... Ni som redan har EuropaiPoddar, tänk på att de är inställda på max 90 dB, så kör ni med originallurarna så är det lungt att köra på högsta. Eller nått.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

i mitt fall så kan jag säga att Docklands (f.d raveställe i Sthlm, numera stängt) har f****at min hörsel rätt rejält genom åren..
sen man var 18 tills tidiga 20-sträcket så hängde man mkt där..
inte en blekaste tanke gav jag till att testa någon form av hörselskydd.

nu sitter man här och känner att man inte alls hör lika bra som förut.. att man måste dra på lite extra på bilstereon så slutstegen kan jobba.. så förstärkaren hemma får bli riktigt riktigt varm..
just bara för att jag ska "höra bra"...

tycker helt klart att det är en bra ide med "volym-spårr".. helt klart.