Permalänk

Seasonic eller ElanVital Greenerger

Tänkte ta och bygga om min HTPC lite, tycker den låter alldeles för mycket som den är nu.

Jag har dock fastnat lite vid valet av nätagg, vet att många här är väldigt nöjda med Seasonic S12 men jag har inte hittat så många som har skrivit om (NesteQ) ElanVitals nätagg. (Tystnad brukar dock tyda på nöjda kunder!)

Jag skulle vilja se ett test mellan just de nätaggen, har kikat på SilentPC, de har testat båda nätaggen och båda har ju fått väldigt bra kritik, men det var i två skilda test.

Att Seasonic är betydligt billigare har ingen som helst betydelse, jag vill ha det som är absolut tystast.

Så vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

Svårt att tycka utan att veta vad det ska vara till. Ange moderkort etc.

Visa signatur

Linux User #289870

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av herb
Svårt att tycka utan att veta vad det ska vara till. Ange moderkort etc.

Eventuellt ska det vara till Pentium M-system, men till en början blir det nog till mitt nuvarande system med ABIT IC7 MAX3 kort, P4 2.8GHz, Radeon 9800 PRO (allt vattenkylt även nätagget, men jag tycker vattenkylningen tillsammans med chassifläktar väsnas för mycket, har hört betydligt tystare luftkylda system).

Kan inte riktigt förstå vad det skulle göra för skillnad eftersom det skall vara till en HTPC (som jag skrev tidigare...), alltså ingen värstingsspelmaskin eller så.

Hoppas det var till hjälp iaf!

Permalänk
Medlem

Ja svaret på den frågan intresserar mig också.

Jag vill byta ut mitt Hiper Type-R 480W som jag tycker låter en hel del nu när burken i övrigt är tyst. Jag har också kikat på just Seasonic och ElanVital, eller NesteQ som de verkar heta nu. Jag vill gärna också höra åsikter om vilket som är tystast.
Man kan ju förmoda att NesteQ är tystare så länge fläkten inte är igång men hur är den när den startar etc?

Nu kommer jag att ha det i min dator enligt signatur om det nu spelar någon roll.

Visa signatur

 MacBook 13" |  iMac 24" |  iPhone | PS3 | ... massa prylar är det..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Juzam
Ja svaret på den frågan intresserar mig också.

Jag vill byta ut mitt Hiper Type-R 480W som jag tycker låter en hel del nu när burken i övrigt är tyst. Jag har också kikat på just Seasonic och ElanVital, eller NesteQ som de verkar heta nu. Jag vill gärna också höra åsikter om vilket som är tystast.
Man kan ju förmoda att NesteQ är tystare så länge fläkten inte är igång men hur är den när den startar etc?

Nu kommer jag att ha det i min dator enligt signatur om det nu spelar någon roll.

Jaha, se där!
Jag hade ingen aning om att de hade bytt namn.
Kanske skulle ta och ändra topic...

EDIT: Ändra topic var ju tydligen inget man kunde göra själv...
Någon bussig moderator kanske skulle kunna ändra topicen till "Seasonic eller NesteQ (ElanVital Greenerger)"

Permalänk
Medlem

ändra dit första inlägg så har du möjligheten att ändra topik... tror jag

Edit:
sorry... det funkade inte

Visa signatur

Ledare för Nova Krepusko, ett svenskt guild för AoC

Permalänk
Medlem

Jag har ett Nesteq 450 W och det har två lägen - ett där fläkten går i ett par minuter per timme för att få bort värmen och ett annat läge (du väljer läge med en knapp på baksidan) där du kan välja hastighet på fläkten, i långsammaste läget låter den inte mycket men hörs, i snabbaste susar det ordentligt.

Visa signatur

- AMD 3700+ (2,7 GHz), ASUS A8N-deluxe, Geforce 6800 Ultra, Corsair 1 GB, 2xSATA2 250 GB Samsung, Nesteq 450 W, 24" TFT Dell, NEC DVD+-RW
- Intel Pentium D 320, Samsung 22" CRT, 2xSATA2 160 GB Samsung, 200 GB SATA2 Samsung, 2 GB DDR2, Philips DVD+-RW

Permalänk

Varför inte ett passivt nätaggrigat?

Visa signatur

WS: AMD Opteron 144 - Asrock 939dual - 1,5GB RAM - 80Gb - ATi X800GT 256mb - Antec Trueblue 480w - Antec SLK3000B
Server: AMD Athlon XP 2500+ - MSI KT4 Ultra - 1.5GB DDR RAM - 80+80gb i Raid 0 - Win2003

Permalänk
Medlem

ElanVital så klart

Se ett annat inlägg i forumet där jag skriver om ElanVital. Jag kan avslöja att jag är mer än nöjd med mina båda nätagg (ifall du inte vill klicka på länken).

Permalänk
Medlem

Intressant!

Cokeisit: du säger i länken att fläkten i stort set aldrig går igång, men om/när den gör det hur blir ljudet då? Jag menar varvar den upp för fullt och väsnas en minut t.ex? Isf blir det ju rätt störande.

Sedan funderar jag på hur varmt det blir i burken då det inte är en extrafläkt som drar ut värmen, tvärtom så dras det väl in luft "bakvägen" via agget till den bakre utsugsfläkten.. om du förstår vad jag menar?

Ingen som har testat båda aggen som kan uttala sig?

Visa signatur

 MacBook 13" |  iMac 24" |  iPhone | PS3 | ... massa prylar är det..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Juzam
Cokeisit: du säger i länken att fläkten i stort set aldrig går igång, men om/när den gör det hur blir ljudet då? Jag menar varvar den upp för fullt och väsnas en minut t.ex? Isf blir det ju rätt störande.

Det jag kommer ihåg när den startade var att den gjorde det i ngt tyst läge, den gick iaf inte upp i fullt varv direkt men som sagt var fläkten har bara startat en gång när jag provocerade fram värmen så jag minns inte riktigt

Jag har i vanliga fall både en 120 mm fläkt fram och bak (ut- respektive inblås) som går på låga varvtal och med den genomströmningen startar nätaggets fläkt aldrig.

Permalänk

För min del så blir det nog så att jag ej kommer ha ngn annan chassi-fläkt, utan hade tänkt att köra fläkten på lägsta hela tiden för att få lite ventilation.

Så hur står sig ljudnivån då mot Seasonic?

Permalänk
Medlem

Jag har idag ett ElanVital Greenerger 400W som driver min server (AMD Athlon 64 X2 3800+, 2 hårddiskar, DVD-brännare och M-ATX med inbyggt grafikkort i en Antec P180) och jag är mycket nöjd. Mig veterligen så går _aldrig_ fläkten igång i denna maskin och jag använder _ingen_ fläkt i nedre kammaren i chassit. Maskinen är på 24/7 och med endast 1 CPU fläkt och 1 Chassifläkt på låga varv i den övre kammaren.

Permalänk
Avstängd

Elanvital är väldigt okänt märke, dock dom sakerna jag har haft från Elanvital är väldigt bra, mesta dels fläktar och dom har alltid varit tysta, specielt 120mm som inte vibrerar som något trimmad dildo a.k.a kända märken

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.