Permalänk
Medlem

Router "flaskhals"

Mitt problem är att jag har dålig speed, speciellt upp (sänder) ligger på 600KiB/s. Nerladdnig på 3Mbit/s
Använder ingen mjukvarubrandvägg.
Har bytt till blixtvik o där skall jag ha 100/100 Mbit/s lina.

Kan det var min router som är flaskhalsen, har en gammal 802.11b router som är på 11mbps.
Om man byter till en 802.11g 108mbps skulle det hjälpa.
Jag använder kablar mellan datorerna.
Tacksam för svar.

Bangis

Permalänk
Medlem

DU kan ju testa http://tptest.se/ och se om det går lika långsamt med det.

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Medlem

Re: Router "flaskhals"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bangis
Mitt problem är att jag har dålig speed, speciellt upp (sänder) ligger på 600KiB/s. Nerladdnig på 3Mbit/s
Använder ingen mjukvarubrandvägg.
Har bytt till blixtvik o där skall jag ha 100/100 Mbit/s lina.

Kan det var min router som är flaskhalsen, har en gammal 802.11b router som är på 11mbps.
Om man byter till en 802.11g 108mbps skulle det hjälpa.
Jag använder kablar mellan datorerna.
Tacksam för svar.

Bangis

802.11-standarderna är ju endast vid trådlös anslutning.

Använder du kabel så kommer din router förmodligen fortförande inte klara 100mbit.

De flesta routrar har 100mbit internt LAN-LAN men mellan LAN och WAN kommer du kanske upp i hälften (?)

Finns allt fler routrar bl.a Netgear som har en "troughput" på 90 mbit så då kan du åtminstone utnyttja 90% av bandbredden.

Enklast är ju att du kolla Dator direkt till väggen med tptest och sedan dator->router-->vägg med tptest. Som jag antar att föregående talare menade.

Visa signatur

iPhone 5, iPad 3, Macbook Air

Permalänk
Medlem

Jag tackar för svaren.

Mvh Bangis.

Permalänk
Medlem

Men är det inte meningen att man ska kunna köra en router och ändå kunna utnyttja sin 100mb bandbredd?? Det känns helt oförklarligt tycker jag...

Visa signatur

A legacy of pride, A future of promise
gusvo085.mine.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gvs
Men är det inte meningen att man ska kunna köra en router och ändå kunna utnyttja sin 100mb bandbredd?? Det känns helt oförklarligt tycker jag...

inte så många länder som har 100 mbit därför prioriteras inte så höga hastigheter vid tillverkning.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Korsordsguru
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gvs
Men är det inte meningen att man ska kunna köra en router och ändå kunna utnyttja sin 100mb bandbredd?? Det känns helt oförklarligt tycker jag...

Inte om man köper en billig "hemmarouter".

Visa signatur