Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mx
Jo, en verifierad adress innebär ju bara att man ber dem skicka paketet till samma adress som kreditkortet man använder är knutet till?

Om de skriver ner värdet på paketet och det försvinner blir det trassel med försäkringen.

Men för att en adress ska vara "Paypal verified" krävs att de gör det. Jag skickade ett mail till Paypal om just den saken för någon månad sen. Till svar fick jag att den tyvärr inte kunde verifiera min adress eftersom det endast fungerade i USA

Det med paketet är ju givetvis en chansning, jag vet inte hur stor risk det är att paketet försvinner (?) så det är ju upp till var och en.

dzidzius:

Det är inte mycket jobbigare att beställa utomlands, det kan verka mycket första gången men har man väl gjort det en gång så är det lugnt sen. Jag kände mig jäkligt osäker också när jag skulle använda Paypal första gången och beställa något på ebay. Förutsatt att man beställer från "hederliga" butiker så är det nog lugnt, vad jag läst på XS och av vad mx säger så är det nog helt lugnt att beställa hos PTS.

Permalänk
Medlem

Vore inte det här något för dig?Så slipper du allt med paypal samt dyrare frakt .
Eller är detta kit inget speciellt bra mot vad som tidigare föreslag?
WaterChill CPU/VGA/Chip Xtreme Kit, Trip 120mm Radiator, Socket 478/754/939/940
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=310130&view=detailed

http://www.asetek.dk/main/page.asp?sideid=712

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjobben
Men för att en adress ska vara "Paypal verified" krävs att de gör det. Jag skickade ett mail till Paypal om just den saken för någon månad sen. Till svar fick jag att den tyvärr inte kunde verifiera min adress eftersom det endast fungerade i USA

Det med paketet är ju givetvis en chansning, jag vet inte hur stor risk det är att paketet försvinner (?) så det är ju upp till var och en.

dzidzius:

Det är inte mycket jobbigare att beställa utomlands, det kan verka mycket första gången men har man väl gjort det en gång så är det lugnt sen. Jag kände mig jäkligt osäker också när jag skulle använda Paypal första gången och beställa något på ebay. Förutsatt att man beställer från "hederliga" butiker så är det nog lugnt, vad jag läst på XS och av vad mx säger så är det nog helt lugnt att beställa hos PTS.

Hur har PTS tänkt sig att jag ska verifiera mig på paypal då?? Hur gjorde du, mx??

Permalänk
Medlem

Jag har genomfört någon verifieringsprocess där de drog 1,5€ från mitt kort och sedan knappade in fyra siffror som kom på kontoutdraget. Sedan skickar jag alltid paketen till adressen mitt kort står på. Det har alltid räckt. Jag tror de kan bli lite misstänksamma om man inte skickar paketet till adressen kreditkortet står på, det är det enda problem jag stött på med paypal i alla fall.

Länk

Permalänk
Medlem

dzidzius : Hur går det med beställningen?
Funderar nämligen också på att beställa vattenkylning från petras.
Har länge tänkt att testa vattenkylning men det har aldrig blivit av, dels för att jag inte varit så insatt i ämnet (är det inte nu heller men läst en hel del om det nu så lite mer vet jag;) ) och för att jag tvekat lite till att beställa från t ex usa. (aldrig gjort det förut)

Skriv gärna här så fort som möjligt när du fått grejerna, hur grejerna funkar, om du fick betala tull m.m.

Visa signatur

Msi p67a-c45 / i5 2500k + Nh-d14 / 2x4096 corsair xms 1.5v / Msi 560 ti oc + Thermalright shaman / Corsair hx 650W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Magixx
dzidzius : Hur går det med beställningen?
Funderar nämligen också på att beställa vattenkylning från petras.
Har länge tänkt att testa vattenkylning men det har aldrig blivit av, dels för att jag inte varit så insatt i ämnet (är det inte nu heller men läst en hel del om det nu så lite mer vet jag;) ) och för att jag tvekat lite till att beställa från t ex usa. (aldrig gjort det förut)

Skriv gärna här så fort som möjligt när du fått grejerna, hur grejerna funkar, om du fick betala tull m.m.

Om du funderar på sånt så borde du snacka med mx. Har inte beställt än, blev så jäkla dyrt så jag får vänta ett tag

Permalänk
Inaktiv

http://www.alphacool.de/xt/product_info.php/products_id/3633
http://www.alphacool.de/xt/product_info.php/products_id/3546

EDIT: Ser detta bra ut, pumpen platsar fint i mitt lian-li scand edition, sen har jag radiatorn på utsidan på baksidan av chassit.?

Det står att det medföljer 8xG1/4 connections i paketet så jag behöver inga extra då till NB Sli Kylaren.?

/Andreas

Permalänk
Medlem

Din lista på komplett går inte att se, du måste länka induviduellt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dzidzius
Om du funderar på sånt så borde du snacka med mx. Har inte beställt än, blev så jäkla dyrt så jag får vänta ett tag

Ahh ok.

Mx : vad säger du, ska man satsa på ungefär samma grejer som dzidziuz?
kan lägga 3000-4000:- frakt o allt inräknat. kylningen ska vara tyst och samtidigt kyla riktigt bra.
så vad säger du?:)

Visa signatur

Msi p67a-c45 / i5 2500k + Nh-d14 / 2x4096 corsair xms 1.5v / Msi 560 ti oc + Thermalright shaman / Corsair hx 650W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Magixx
Ahh ok.

Mx : vad säger du, ska man satsa på ungefär samma grejer som dzidziuz?
kan lägga 3000-4000:- frakt o allt inräknat. kylningen ska vara tyst och samtidigt kyla riktigt bra.
så vad säger du?:)

Om du har en budget på 3000-4000SEK så kan du beställa det jag vill ha

Permalänk
Medlem

Om du är beredd att lägga 4000:- så borde du kunna köpa samma delar som dzidzius funderar på och klara dig även med eventuell tullavgift. (Jag lovar inget dock då jag inte vet hur många % de tar.) Då den här tråden blivit rätt lång och rörig så samanfattar jag den.

CPU-block
Swiftech Storm är det bäst presterande massproducerade vattenblocket du kan köpa idag. Overclockers.se har det på sin sida men verkar aldrig ha det i lager. Over-clock.co.uk får in det med jämna mellanrum men verkar sälja slut ganska snabbt. Många amerikanska butiker har det på lager, bland andra petrastechshop.com. Två andra block som presterar nästan lika bra är:
alphacools nexxxos XP (test)
Denna fastsättningsmekanism ska vara mycket bättre än den som följer med. Detta block köpes lämpligtvis hos tyska alphacool.com då de är billigast vad jag vet.
AquaXtremes MP-05 (test)
Det spelar ingen roll om du väljer SP eller Pro, det viktiga är att du väljer ett block med #3 (NOX3) jetsen då det presterar bäst. AQX är billigast hos amerikanska cooltechnica.com och den enda europeiska återförsäljaren är ep-uk.co.uk.

GPU-block
De tre bäst presterande blocken är SilverProp Cyclone Fusion, AquaXtreme MP-1 och Swiftech MCW60 . Det finns inget vettigt test som visar vilket block som är bäst men de verkar prestera ungefär lika bra. När det gäller minneskylflänsar så är Swiftechs MC14 de bästa som säljs idag, att de säljs billigt tillsammans med MCW60 gör ju inte det blocket mindre attraktivt. Silverprop är svårast att få tag i, jag vet ingen distrubutör i europa och i staterna finns bara petrastechshop. Då det är australienskt bör många butiker där sälja det men jag har noll koll på webshopparna där så jag kan inte rekommendera någon. OverClockers.se har faktiskt ett riktigt bra pris på MCW60 inklusive MC14.

Radiatorn
För fläktar under 100CFM är det BIP>Cooltek/Swiftech>ThermoChill som gäller. BIP finns mest överallt, Gtek har ett rätt okej pris på coolteks radiatorer och ThermoChill är billigast hos over-clock.co.uk eller ThermoChill.com.

Slang
7/16" ID slang är det optimala för vattenkylning, vill du veta varför så hänvisar jag till mitt inlägg hos techsweden. Jag vet ingen svensk webshop som säljer det men det borde gå att köpa hos någon järnaffär. Alphacool började nyligen sälja 7/16" ID tygon till ett rätt okej pris.

Tank/Fillport
En tank går mycket snabbare att lufta än en fillport men luftning gör man ju inte så ofta, det som spelar roll för mig är prestandan och då vinner fillport. Det finns två alternativ, Danger Dens aluminium-fillport och en tillverkad i delrin på ebay. Delrin är som alltid att föredra framför alu men då fillporten bara ska vara i kontakt med vattnet vid påfyllning (dvs fyll inte så mycket att vattnet ständigt nuddar fillporten) så spelar det ingen roll. När det gäller t-kopplingen så ska man helst ha en med samma eller större innerdiameter som slangen för att minimera motståndet.

Pump
De två rimmligt dyra pumparna som har bäst tryckhöjd och dumpar minst värme i vattnet är AQX 50Z (Swiftech MCP600) och Laing DDC-1Plus (DDC-Ultra/18W/REV 2/DELPHI) med toppmonterad insugsnippel. Vilken av dem som egentligen presterar bäst går inte att säga då det inte finns något test, men DDCn är bäst på pappret medans 50Z är en bevisat bra pump. (Observera att DDCn i testet är 10W DDCn och inte den nya förbättrade 18W versionen!) Vissa 50Z är näst intill ljudlösa medans andra är i klass med Laing D5, troligtvis beror det på att man kört den torr några sekunder för länge. DDC-Ultra är enligt mig en tyst pump, den går att höra men inte mer.

En annan populär pump är Laing D5 (Swiftech MCP655/Danger Den DD-D5), det är en kraftfull pump men då den dumpar mer värme i vattnet än ovanstående pumpar så behöver den en stor radiator för att den ska prestera i klass med DDC+ och 50Z, en trippelradiator borde räcka. Alphacool började nyligen sälja en ny D5a, D5-vario som troligtvis är en ny revision. Jag misstänker att det är en ny revision för att den har så pass mycket bättre specifikationer än andra D5or att det inte kan vara en överdriven tolkning samt att det står "SAMPLE" på klistermärket.

Fläktar
De fläktar med bäst prestanda per ljudnivå ratio är enligt mig och många andra, bland annat silentpcreview.com, Nexus Real Silent fläktar. Nexus fläktar tillverkas av Yate Loon och man kan därför köpa samma fläkt mycket billigare om man köper Yate Loon. Nexus 120mm Real Silent fläkt är Yate Loon D12SL-12 fast med ett inbyggt motstånd som sänker spänningen och därför hastigheten, ljudnivån och luftflödet. En Yate Loon D12SL-12 på lägre spänning har därför exakt samma egenskaper som Nexusfläkten, fördelen är att om man vill bencha och behöver lite mer blås så kan man enkelt vrida upp hastigheten på Yatefläktarna till skillnad från Nexusfläktarna. Madshrimps gjorde ett bra test av många fläktar, där ser ni tydligt hur D12SL-12 presterar jämfört med andra vanliga fläktar. Även mCubed köper sina fläktar från Yate Loon. Nexus fläktar finns hos de flesta datorbutiker, se buggy.nu för lägst pris. Yate Loon har bara en svensk återförsäljare, esaro.se. De går även att köpa av en tysk på ebay. Billigast är de om man köper ganska många (ca 10+) av J-mag på XtremeSystems.com eller hardforum.com, jag köpte 15 fläktar av honom för under 50kr styck inklusive frakt till svergie!

Tillsatser
Ett vanligt misstag är att blanda i mer tillsatser än vad som behövs, det försämrar bara prestandan! Jag kör med 5% Zerex och resten destilerat vatten. Så länge man inte blandar koppar med aluminium så behöver man inget antikorrosionsmedel. Jag har bara rekommenderat kopparblock det ska inte vara något problem. Något som däremot kan behövas är algdödande medel, speciellt om man har ett fönster på chassit så ljus når vattnet. Om man kör med färgade slangar så inget ljus når vattnet så verkar det inte bildas några alger. Många gillar att ha färgämnen i vattnet. Vattnet dunstar sakta genom slangarna men lämnar färgämnet efter sig på insidan av slangar och block, efter ett tag bildas en vit hinna. Vissa färgämnen är bättre än andra, jag använder inget så jag kan inte rekommendera något. Den vanligaste orsaken till dimmiga slangar är att man ej rengjort delarna innan man monterade ihop dem. Det finns rester kvar från tillverkningen i alla komponenter, speciellt i radiatorerna. Jag rekommenderar att ni läser MaxxxRacers guide borta på XtremeSystems, han förklarar steg för steg hur man rengör komponenterna. Jag kan rekommendera alla klistrade trådar på XS och även bit-tech.net.

Permalänk
Inaktiv

Hej igen i denna tråd

Tänkte uppdatera mina grejjor ifrån komplett

Dessa saker

http://www.komplett.se/k/shoplist.asp?mode=receive&si=340897&...

Med dessa slangar med innerdiameter 12mm eller har jag fel?

http://www.clasohlson.se/shop/store/fs_mm.asp?COSID=E37E60FA8...

/Andreas

Permalänk
Medlem

Lycka till att få på den där PVC slangen på nipplen, Personabbe :/

-k0nsl

Visa signatur

Intel® Core i7-2600K @ 5.1GHz (Cuplex Kyros XT) | ASRock Z77 Extreme4 | 16GB RAM | Asus HD DirectCU 6870 (MCW55) | 2x OCZ Agility 3 RAID 0 (Linux Mint / Zorin OS).

Permalänk
Medlem

En gåva från ett land utanför EU får inte vara värd mer än ynka 500kr för att vara tullfri (så att det skickas som "gåva" hjälper inte mycket).

Om det totala värdet av varorna understiger 3400kr så tas det ut en schablon-tull på 3,5% plus 25% moms. Om värdet överstiger 3400 kr tas det ut enligt gällande tulltaxa som är allt från 0 - 20% beroende på vara (+ 25% moms).

Jag vet inte vad pumpar, slangar osv. har för tullsats men jag skulle gissa på 6-10%.

Den här sidan kan ge en liten hänvisning till hur mycket det kommer att kosta i slutändan:

http://www.tullverket.se/se/Privat/handla_via_internet/kalkyl...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mx
Om du är beredd att lägga 4000:- så borde du kunna köpa samma delar som dzidzius funderar på och klara dig även med eventuell tullavgift. (Jag lovar inget dock då jag inte vet hur många % de tar.) Då den här tråden blivit rätt lång och rörig så samanfattar jag den.

CPU-block
Swiftech Storm är det bäst presterande massproducerade vattenblocket du kan köpa idag. Overclockers.se har det på sin sida men verkar aldrig ha det i lager. Over-clock.co.uk får in det med jämna mellanrum men verkar sälja slut ganska snabbt. Många amerikanska butiker har det på lager, bland andra petrastechshop.com. Två andra block som presterar nästan lika bra är:
alphacools nexxxos XP (test)
Denna fastsättningsmekanism ska vara mycket bättre än den som följer med. Detta block köpes lämpligtvis hos tyska alphacool.com då de är billigast vad jag vet.
AquaXtremes MP-05 (test)
Det spelar ingen roll om du väljer SP eller Pro, det viktiga är att du väljer ett block med #3 (NOX3) jetsen då det presterar bäst. AQX är billigast hos amerikanska cooltechnica.com och den enda europeiska återförsäljaren är ep-uk.co.uk.

GPU-block
De tre bäst presterande blocken är SilverProp Cyclone Fusion, AquaXtreme MP-1 och Swiftech MCW60 . Det finns inget vettigt test som visar vilket block som är bäst men de verkar prestera ungefär lika bra. När det gäller minneskylflänsar så är Swiftechs MC14 de bästa som säljs idag, att de säljs billigt tillsammans med MCW60 gör ju inte det blocket mindre attraktivt. Silverprop är svårast att få tag i, jag vet ingen distrubutör i europa och i staterna finns bara petrastechshop. Då det är australienskt bör många butiker där sälja det men jag har noll koll på webshopparna där så jag kan inte rekommendera någon. OverClockers.se har faktiskt ett riktigt bra pris på MCW60 inklusive MC14.

Radiatorn
För fläktar under 100CFM är det BIP>Cooltek/Swiftech>ThermoChill som gäller. BIP finns mest överallt, Gtek har ett rätt okej pris på coolteks radiatorer och ThermoChill är billigast hos over-clock.co.uk eller ThermoChill.com.

Slang
7/16" ID slang är det optimala för vattenkylning, vill du veta varför så hänvisar jag till mitt inlägg hos techsweden. Jag vet ingen svensk webshop som säljer det men det borde gå att köpa hos någon järnaffär. Alphacool började nyligen sälja 7/16" ID tygon till ett rätt okej pris.

Tank/Fillport
En tank går mycket snabbare att lufta än en fillport men luftning gör man ju inte så ofta, det som spelar roll för mig är prestandan och då vinner fillport. Det finns två alternativ, Danger Dens aluminium-fillport och en tillverkad i delrin på ebay. Delrin är som alltid att föredra framför alu men då fillporten bara ska vara i kontakt med vattnet vid påfyllning (dvs fyll inte så mycket att vattnet ständigt nuddar fillporten) så spelar det ingen roll. När det gäller t-kopplingen så ska man helst ha en med samma eller större innerdiameter som slangen för att minimera motståndet.

Pump
De två rimmligt dyra pumparna som har bäst tryckhöjd och dumpar minst värme i vattnet är AQX 50Z (Swiftech MCP600) och Laing DDC-1Plus (DDC-Ultra/18W/REV 2/DELPHI) med toppmonterad insugsnippel. Vilken av dem som egentligen presterar bäst går inte att säga då det inte finns något test, men DDCn är bäst på pappret medans 50Z är en bevisat bra pump. (Observera att DDCn i testet är 10W DDCn och inte den nya förbättrade 18W versionen!) Vissa 50Z är näst intill ljudlösa medans andra är i klass med Laing D5, troligtvis beror det på att man kört den torr några sekunder för länge. DDC-Ultra är enligt mig en tyst pump, den går att höra men inte mer.

En annan populär pump är Laing D5 (Swiftech MCP655/Danger Den DD-D5), det är en kraftfull pump men då den dumpar mer värme i vattnet än ovanstående pumpar så behöver den en stor radiator för att den ska prestera i klass med DDC+ och 50Z, en trippelradiator borde räcka. Alphacool började nyligen sälja en ny D5a, D5-vario som troligtvis är en ny revision. Jag misstänker att det är en ny revision för att den har så pass mycket bättre specifikationer än andra D5or att det inte kan vara en överdriven tolkning samt att det står "SAMPLE" på klistermärket.

Fläktar
De fläktar med bäst prestanda per ljudnivå ratio är enligt mig och många andra, bland annat silentpcreview.com, Nexus Real Silent fläktar. Nexus fläktar tillverkas av Yate Loon och man kan därför köpa samma fläkt mycket billigare om man köper Yate Loon. Nexus 120mm Real Silent fläkt är Yate Loon D12SL-12 fast med ett inbyggt motstånd som sänker spänningen och därför hastigheten, ljudnivån och luftflödet. En Yate Loon D12SL-12 på lägre spänning har därför exakt samma egenskaper som Nexusfläkten, fördelen är att om man vill bencha och behöver lite mer blås så kan man enkelt vrida upp hastigheten på Yatefläktarna till skillnad från Nexusfläktarna. Madshrimps gjorde ett bra test av många fläktar, där ser ni tydligt hur D12SL-12 presterar jämfört med andra vanliga fläktar. Även mCubed köper sina fläktar från Yate Loon. Nexus fläktar finns hos de flesta datorbutiker, se buggy.nu för lägst pris. Yate Loon har bara en svensk återförsäljare, esaro.se. De går även att köpa av en tysk på ebay. Billigast är de om man köper ganska många (ca 10+) av J-mag på XtremeSystems.com eller hardforum.com, jag köpte 15 fläktar av honom för under 50kr styck inklusive frakt till svergie!

Tillsatser
Ett vanligt misstag är att blanda i mer tillsatser än vad som behövs, det försämrar bara prestandan! Jag kör med 5% Zerex och resten destilerat vatten. Så länge man inte blandar koppar med aluminium så behöver man inget antikorrosionsmedel. Jag har bara rekommenderat kopparblock det ska inte vara något problem. Något som däremot kan behövas är algdödande medel, speciellt om man har ett fönster på chassit så ljus når vattnet. Om man kör med färgade slangar så inget ljus når vattnet så verkar det inte bildas några alger. Många gillar att ha färgämnen i vattnet. Vattnet dunstar sakta genom slangarna men lämnar färgämnet efter sig på insidan av slangar och block, efter ett tag bildas en vit hinna. Vissa färgämnen är bättre än andra, jag använder inget så jag kan inte rekommendera något. Den vanligaste orsaken till dimmiga slangar är att man ej rengjort delarna innan man monterade ihop dem. Det finns rester kvar från tillverkningen i alla komponenter, speciellt i radiatorerna. Jag rekommenderar att ni läser MaxxxRacers guide borta på XtremeSystems, han förklarar steg för steg hur man rengör komponenterna. Jag kan rekommendera alla klistrade trådar på XS och även bit-tech.net.

Tackar för det finfina svaret;)
Hmm vet dock inte riktigt hur jag ska göra, den där tullen skrämmer ju en.
Hur är det med tull om man beställer från ep-uk.co.uk.?

Visa signatur

Msi p67a-c45 / i5 2500k + Nh-d14 / 2x4096 corsair xms 1.5v / Msi 560 ti oc + Thermalright shaman / Corsair hx 650W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Magixx
Tackar för det finfina svaret;)
Hmm vet dock inte riktigt hur jag ska göra, den där tullen skrämmer ju en.
Hur är det med tull om man beställer från ep-uk.co.uk.?

Det är ju en Engelsk sida och allt inom EU ska vara momsfritt (du betalar endast den Engelska momsen som är något lägre än den Svenska). Tullen vet jag inte exakt hur det är men den är ju inte lika blodig (3.5% som nån skrev tidigare).

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av k0nsl
Lycka till att få på den där PVC slangen på nipplen, Personabbe :/

-k0nsl

Är slangen för hård eller? är det inte 12mm inner diameter jag behöver?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perssonabbe
Är slangen för hård eller? är det inte 12mm inner diameter jag behöver?

Jag tror det är en sådan slang som är ruskigt hård och du kommer inte att kunna trä den över en nippel. Då får man köpa någon annan slang. Den där slangen är bara användbar för sådana där "plug-in" nipplar eller vad dom nu kallas.

-k0nsl

Visa signatur

Intel® Core i7-2600K @ 5.1GHz (Cuplex Kyros XT) | ASRock Z77 Extreme4 | 16GB RAM | Asus HD DirectCU 6870 (MCW55) | 2x OCZ Agility 3 RAID 0 (Linux Mint / Zorin OS).

Permalänk
Medlem

PetrasTechShop.com säljer nu fillports tillverkade av delrin vilket är att föredra framför Danger Dens aluminiumvariant då den ska kunna korrodera även fast den inte nuddar vattnet, förmodligen på grund av evaporation. Synd att frakten koster flera gånger mer än fillporten annars hade jag köpt några.

Permalänk
Medlem

ohh så sugen jag vart på såna saker nu då:/
nån som vet om aquacools radiatorer är bra?, tänkte om jag ändå köper saker därfrån dvs pump och block, slangar osv + vilket T kopplning? sen blir det nog dd fillpipe iaf för orkar inte köpa från usa bara för en lite sak.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Medlem

Hmm..som pump hade jag tänkt mig en AQX 50z men efter att jag läst denna tråden blev jag lite tveksam. Vill ha det så tyst som möjligt.

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=96552

Visa signatur

Msi p67a-c45 / i5 2500k + Nh-d14 / 2x4096 corsair xms 1.5v / Msi 560 ti oc + Thermalright shaman / Corsair hx 650W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Magixx
Hmm..som pump hade jag tänkt mig en AQX 50z men efter att jag läst denna tråden blev jag lite tveksam. Vill ha det så tyst som möjligt.

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=96552

Jo det verkar som vissa 50Z kan låta högt medans andra är tysta, det kan bero på att den är känslig för att köras torr och inte ens tål större bubblor som kan uppstå vid luftning. Eller så beror det bara på folks olika definitioner av "tyst".

Om tystnad är din högsta prioritet så är 10W DDCn bland det tystaste du kan köpa, den och svaga Eheim ska vara de tystaste, med tanke på Eheims storlek skulle jag välja DDC alla gånger. Med toppmonterad insugsnippel är den även mycket kraftfullare. Det finns inget test där 18W DDCn jämförs med 10W versionen men själv jag anser att den är en tyst pump. Läs i silentpcreviews forum för mer info.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Magixx
Tackar för det finfina svaret;)
Hmm vet dock inte riktigt hur jag ska göra, den där tullen skrämmer ju en.
Hur är det med tull om man beställer från ep-uk.co.uk.?

Jag är inte så farlig som jag låter, jag lovar :P.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tullen
Jag är inte så farlig som jag låter, jag lovar :P.

mx : Vad tror du om BIP2 vs Thermochill PA120.2? någon stor skillnad mellan dom 2? Tänker köra med lågvarvade fläktar alltså vill ha det så tyst som möjligt. Båda av dom ovannämnda ska väl klara av att kyla systemet som dizidiuz valt?

Visa signatur

Msi p67a-c45 / i5 2500k + Nh-d14 / 2x4096 corsair xms 1.5v / Msi 560 ti oc + Thermalright shaman / Corsair hx 650W

Permalänk
Medlem

Hejsan igen.. Nu undrar jag vilken shop som jag kan använda som alternativ till www.shoppts.com Helst inom EU så slipper jag tull och skit.

Permalänk
Medlem

Dessa butiker brukar jag kolla då jag letar efter något nytt:
Over-Clock.co.uk (England)
ep-uk.co.uk (England)
alphacool.com (Tyskland)
vcore.dk (Danmark)

För fler butiker se följande trådar:
Bit-Techs Extreme Cooling Links.
MaxxxRacers Guide to Online WaterCooling Stores hos XtremeSystems.

Permalänk
Medlem

Tack så jäääää**a mycket :D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D

Permalänk
Medlem

Var idag och köpte på overclockers.se ny kylning till min cpu dessa artikar var det, trots jag var sugen på alphacool saker.
*Swiftech 12 Volt Pump MCP650
*Black Ice Xtreme II Radiator
*Swiftech APOGEE Extreme Performance cpu-block
*Danger Den Fillport
+ fläktar och slang T-koppling osv givetvis.
ska sätta in det imorgon och se om jag får ner tempen på cpu.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Medlem

MX : Vet du om det finns färdig moddade dcc-pumpar på några andra sidor än alphacool.de?
Hittar iaf inga, sen tycker jag det är väldigt förvirrande med alla versioner etc.

Visa signatur

Msi p67a-c45 / i5 2500k + Nh-d14 / 2x4096 corsair xms 1.5v / Msi 560 ti oc + Thermalright shaman / Corsair hx 650W

Permalänk
Medlem

Det finns inte så många versioner av DDCn men olika företag har gett den olika namn, det riktiga namnet är Laing DELPHI, DDC står på sidan av pumpen. Det finns bara två versioner av pumpen som har olika prestanda, 10W och 18W. Det finns massvis av 10W revisioner, de tidigaste hade problem att starta men det var ganska länge sedan så alla som säljs idag ska vara okej. De olika namnen förvirrar bevisligen många då till och med flera återförsäljare anget fel specifikationer.

10W DDCn
De ursprunglia pumparna var på 10W, 3,7m tryckhöjd och 420L/h. Några av namnen för denna version är Swiftech MCP350, Danger Den DDC-12V och alphacools Laing DDC-Pro.(plexi topp) Denna pump är känd för att vara en av de tystaste pumparna, pretandan är inte speciellt imponerande om man inte monterar insugsnippeln ovanpå genom modifikation eller med hjälp av specialtopp. Om ni jämför SystemCoolings test av MCP655(D5) och MCP350 med toppmonterat insug så ser ni DDCn presterar i klass med D5an efter modifikationen. Det som gör den till ett bättre val än D5an är att den dumpar mindre än hälften så mycket värme i vattnet, är tystare, mindre samt billigare.

18W DDCn
Den senaste versionen av DDCn är på 18W och har 4,7m tryckhöjd och 600L/h. Både Swiftech och Danger Den (DDC-12V REV2) säljer numera denna version av pumpen men många affärer har inte fåftt hem den ännu och andra har inte uppdaterat specifikationerna. På pumpen så står det DDC-1Plus, därav namnen DDC-Plus/DDC+. DDC-Ultra är alphacools namn för DDC-1Plus med plexitopp. Det finns inga riktiga tester på denna pump så vi vet inte om den tjänar lika mycket som sin lillebror på toppmonterat insug. Konstruktionen är näst intill identisk och de tester som finns pekar på att den i alla fall presterar bättre med toppmonterat insug än utan. (test 1 test 2) Den anses även vara något högljuddare än sin föregångare men det finns inga tester som visar hur stor skillnaden är, själv tycker jag inte att den låter så farligt.

Tredjepartstoppar
DDCn är en ganska populär pump men då den ursprungliga toppen har väldigt små anslutningar så finns det flera förbättrade toppar. Då den presterar så pass mycket bättre med toppmonterat insug så finns det även flera toppar som har detta. Om man inte vill spendera de extra hundralapparna som en ny topp kostar så kan man modifiera den själv (guide 1 guide 2). Eftersom DDCn är så pass liten så får man enkelt plats med två pumpar vilket ger en imponerande tryckhöjd på närmare 9,4m! Man kan använda två singeltoppar eller en dualtopp. För tillfället finns det bara en dualtopp och den tillverkas av watercool, men alphacool håller på att utveckla en till.

Tyska Alphacool säljer en topp med två insugshål, ett ovanpå och ett normalt. Den är tillverkad av plexi och har G1/4 gängor, det finns även en tank som går att montera ovanpå toppen. Tack vare tanken så får pumpen alltid tillräckligt mycket vatten på insugssidan vilket annars kan vara ett problem, speciellt om man kör två pumpar i serie. Av samma anledning placerar man alltid tanken/fillporten strax innan pumpen. Då alphacools topp har två insugshål så kan ett av dem lämpligtvis kopplas direkt till fillporten, på så sätt slipper man t-koppligen och minimerar därför motståndet samtidigt som man ser till att den får tillräckligt med vatten.

Australienska Radiical säljer även de en topp med insuget placerat ovanpå. Till skillnad från alphacools topp har den bara ett insugshål. Den är även mindre än alphacools topp och har större kanaler vilket innebär mindre motstånd och därför bättre prestanda. Jag har inte sett något test där topparna jämförs så hur stor skillnaden egentligen är vet jag inte, men den borde inte vara speciellt stor. Radiical säljer en plexi och en delrinversion. Enligt mig så är Radiicals delrintopp den ultimata singeltoppen då den tar mindre plats, har större kanaler och är tillverkad i delrin vilket inte spricker som plexi kan göra. Tyvärr säljs de vad jag vet bara i australien.

Återförsäljare
Alphacooltoppen köpes förslagsvis direkt från alphacool.com då de är billigast, den enda anledningen att köpa den från någon annan är om man köper fler komponenter som alphacool inte säljer och vill spara på frakten. Alphacool är stort i Tyskland och man kan därför hitta toppen hos många tyska butiker, jag har ingen erfarenhet av någon annan tysk butik än alphacool så jag kan inte rekommendera någon. Fler tyska återförsäljare går att hitta hos forumdeluxx.de. Danska vcore.dk, Engelska over-clock.co.uk och coolercases.co.uk säljer även de alphacools topp och 18W DDCn.

Jag vet bara en webshopp som säljer radiicaltoppen, radiical.com.au. Troligtvis säljer många autstralienska butiker toppen, kolla i overclockers.com.au forumet.

Watercools dualtopp finns hos watercool.de, vcore.dk och hos flera tyska butiker.