Permalänk
Medlem

Hot hot hot!

Okej. köpt ny dator. monterat, klar med installationen.

Nu när jag idag slutar jobbet och äntligen skall få komma hem och testa min kära nya dator och slår igång CS:Source märker jag att CPU Temperaturen stiger i höjden. 75C! datorn piper. aj aj aj....
tänker... kanske kan vara CS:Source som driver med mig, så jag försöker installera GTA San Andreas. Under installationen stiger temperaturen till farliga nivåer (typ 75C) och piper. vad är detta?

Dator:

Intel Pentium 4 630 Prescott 3.0GHz EM64T Hyperthreading 2Mb 800MHz Boxed (with cpu-cooler!) Socket775

XFX GeForce 7600GS eXtreme 500MHz GPU 256Mb DDR2 TV-out DUAL DVI RETAIL PCI Express

Abit NI8-SLI GR nForce4 SLI Intel Edition 4DDR2-DIMM 2PCI 4PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Socket775 ATX

A-DATA 2x512Mb (tot. 1024Mb/1Gb) Dual DDR2 PC4200 533Mhz 240pin

Black Thunder Miditower Black 400W ATX

80 Gig IDE Hårddisk

NEC DVD Spelare

två Coolermaster fläktar.

jag är mycket tacksam för svar!!

MVH Anders

Visa signatur

tack

Permalänk
Hjälpsam

Processorn är svårkyld i sig, men så illa skall det inte vara.

1. Kör med öppen sida för att se om det är problem med chassiventilationen eller processor kylningen.

2. är det processokylningen föreslår jag att du monterar av kylflänsen, gör rent ordenligt med tops+aceton(oljefri) på processor och kylfläns och sedan applicerar lite färsk kylpasta (finns tipps i samlingstråden om hur man böst gör detta).

3. Dubbelkolla att kylflänsen sitter som den skall och att alla fläktar snurrar som den skall.

4. Färskt BIOS och senaste drivrutinerna till moderkortet är att föredra med (kan göra stor skillnad).

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Okej!

Öppen sida har jag.
jag plockade av kylflänsen och kollade på processorn nyss.. kylpastan/kudden som man fick med såg smält och utsmetad ut. skall det vara så?

temperaturen skiftar mellan cirka 55C och 75C snabbare än ögat. skall testa att uppdatera moderkortet nu.

Visa signatur

tack

Permalänk
Hjälpsam

Den kylpastan som sytter på från början är ingen höjdare alls, ja den skall se lite smält och utsmetad ut, men jag rekomenderar skarpt att du investerar i lite bättre (AricSilver5 är bland de bästa, men vanlig silikonpasta är bättre än det skrot som följer med). Kostar inte många kronor.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Permalänk
Medlem

okej.

Men man skall väl kunna starta datorn utan att CPU'n skall överhettas med kylkudden man får med?

Man kan inte ens starta steam utan att datorn tjuter!

Visa signatur

tack

Permalänk
Hjälpsam

Låter som det är nåt fel som är galet, är du 110% säker på att kylaren är monterad korrekt?

Ja orginalflänsen skall funka hyffast åtminstonde för kontinuerlig 75% belastning och full fräs lite då och då.

Har du uppdaterat BIOS och drivrutiner?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hmm, har beställt samma processor och ska få den imorgon. Det verkar som om jag får lov att ta och investera i en nya processorkylare direkt. Tackar.

Visa signatur

| Ryzen 5900X | 32GB DDR4-3200 | Asus RTX3080 OC | Samsung M2 1TB | 750W 80+Platinum

Permalänk
Medlem

Ny kylare är inte absolut nödvändigt, men lite as5 är det. Aldrig fel med en bättre kylare.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem

jag är ganska säker på att kylarn sitter som den ska. jag har tagit av den och satt på den igen en gång sen problemet började. jättekonstig upphängnig dock tycker jag. som fyra stavar på sidorna som man trycker ner och vrider om. fungerar lite konstigt.

Ja drivrutiner är installerade och så. men jag undrar. ska verkligen processon börja jobba på fullt fräs bara av att sätta igång steam? ni tror inte att de kan vara annan mjukvara än drivrutinerna?

när jag sätter igång steam går fläktarna på fullt och temperaturen stiger från cirka 52C till 75-78C snabbt som attan. sen när jag stänger av (eller bara tabar bort från det) så sjunker temperaturen ner mot 50C bara på kanske 5 sekunder. så den kyler ju... men inte tillräckligt n är den arbetar på snabbt.

Visa signatur

tack

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snise
jag är ganska säker på att kylarn sitter som den ska. jag har tagit av den och satt på den igen en gång sen problemet började. jättekonstig upphängnig dock tycker jag. som fyra stavar på sidorna som man trycker ner och vrider om. fungerar lite konstigt.

Ja drivrutiner är installerade och så. men jag undrar. ska verkligen processon börja jobba på fullt fräs bara av att sätta igång steam? ni tror inte att de kan vara annan mjukvara än drivrutinerna?

när jag sätter igång steam går fläktarna på fullt och temperaturen stiger från cirka 52C till 75-78C snabbt som attan. sen när jag stänger av (eller bara tabar bort från det) så sjunker temperaturen ner mot 50C bara på kanske 5 sekunder. så den kyler ju... men inte tillräckligt n är den arbetar på snabbt.

Ja antagligen vill du ju inte att det ska ta 5minuter att starta steam?? Därför jobbar processorn i full fräs även när den gör små uppgifter. Så fort den få nått att göra så arbetar den av det i full fräs.
Däremotså har den ju sällan speciellt mycke att göra så därför blir det full fart väldigt korta tider.

Visa signatur

Numer nästan helt drogfri!

Permalänk
Medlem

Okej. Jag skall spendera dagen med att verkligen dubbelkolla upphängningen av processorfläkten. Men om den satt fel, hade den klarat att sänka temperaturen från 75C till 50C på bara några sekunder?

Visa signatur

tack

Permalänk
Medlem

och sen är cpu kylaren inte den bästa om den är boxed ? skaffa en annan

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
och sen är cpu kylaren inte den bästa om den är boxed ? skaffa en annan

Jo intels boxkylare är ganska bra..

Permalänk
Medlem

Får man fråga vad det är för program du kollar temp med?

Permalänk
Medlem

Tack alla för all hjälp!

Det har löst sig nu!

Lösningen var..... pinsam...... trots att jag kollat monteringen två gånger så var det ett litet glapp! nu fungerar allt jättebra! temperaturen har inte stigit över 65C vid nåt tillfälle sen jag fixade!

TACK TACK!

Visa signatur

tack

Permalänk
Medlem

egentligen ska inte en p4 ligga mer än runt 40-50 grader som max om det ska vara rätt...

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snise
Tack alla för all hjälp!

Det har löst sig nu!

Lösningen var..... pinsam...... trots att jag kollat monteringen två gånger så var det ett litet glapp! nu fungerar allt jättebra! temperaturen har inte stigit över 65C vid nåt tillfälle sen jag fixade!

TACK TACK!

Mistänkte det Glad att det ordnade sig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

egentligen ska inte en p4 ligga mer än runt 40-50 grader som max om det ska vara rätt...

Där har du fel. En Prescott är alltid varma, min håller sig 50-55c Idle med Zalman 7000B-CU, och ca 60-65 i full belastning.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jag har inte alls fel !!! borde jag veta som har ägt 30 tal P4 och min sista p4 låg alltid på runt 35-40 grader max. men dock är det nog nya p4 med socket 775 som är varmare

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

jag har inte alls fel !!! borde jag veta som har ägt 30 tal P4 och min sista p4 låg alltid på runt 35-40 grader max. men dock är det nog nya p4 med socket 775 som är varmare

*prescott

Permalänk
Medlem

MooDHooDs

som inte jag vet

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
*prescott

varför blir/är de varmare är det bara för att de är svårkylda som "fluf" sa?

Min Idlar på 45C, vattenkylt och med en ADDA 120mm på 1k rpm. Men så är den nästan helt tyst också!

Visa signatur

Min hemsida med galleri
[Tell me, and I forget. Show me, and I remember. But let me do, and I understand]
Hur hittar man saker på internet? Jo klicka på länken!

Permalänk

De är inget fel på 775'ans prescott processor, den är så varm helt enkelt med boxad kylare. En del anser att den suger rejält just pga att den blir så varm, och de kan väl nästan ja också tycka. Du behöver helt enkelt bättre kylare, och kör den gärna i 12v. Då så kanske du får lite bättre resultat. Sen kanske förbättrat luftflödde hjälper till. Själva processorn är juh inte dålig i sig men värmen är juh de stora problemet.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobb100
varför blir/är de varmare är det bara för att de är svårkylda som "fluf" sa?

Min Idlar på 45C, vattenkylt och med en ADDA 120mm på 1k rpm. Men så är den nästan helt tyst också!

Min idlar på 38, med orginalkylningen 2600 rpm

Permalänk
Medlem

Min idlar på 29 grader med en Arctic Cooling Freezer på 780 rpm

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6750 2.67GHz + Arctic Cooling Freezer 7 l ABIT AW9D-MAX l OCZ Gold XTC DDR2 PC6400 2048MB l XFX GeForce 7600GT 256MB + Zalman VF700-Cu | 1780Gb Hdd l NEC ND-4570 | Tagan Easy Con 430W l Zalman ZM-MFC1 | Antec P180 SPCR Special Edition | Samsung SyncMaster 940BW | Logitech Z-2300

Permalänk
Hjälpsam

... idle temp är ungefär lika intressant som hastighetsskillnaden mellan en europeisk och afrikansk svala (utan kokosnöt).

Där under belastning som problemen uppstår, om du har den sval inder idle men throtlar under load så är idle ganska ovesäntlig etc etc.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kort sagt.. P4 oj oj varm

Visa signatur

Kan de där me data vet du Åke... "Ja jag förstår inte, mer eller mindre kinesiska för mig" -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluf
... idle temp är ungefär lika intressant som hastighetsskillnaden mellan en europeisk och afrikansk svala (utan kokosnöt).

Där under belastning som problemen uppstår, om du har den sval inder idle men throtlar under load så är idle ganska ovesäntlig etc etc.

Bra skrivit! Kör några kränade program! Så snackar vi! 3dstudio, Photoshop, cubase, reason.. Kom sen ^^,

Visa signatur

Jag har en dator.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Jo intels boxkylare är ganska bra..

Det är den inte!?
Min acfreezer ja hade på min förra p4 sänkte tempen med 25c i load och med boxade körde jag med öppen sida och bordsfläkt, så jag kan inte påstå att den är bra nej!

Visa signatur

Fel forum!
Word

Permalänk
Geeks
SweClockers

Trådskaparen har löst problemet, så ingen idé att gå off-topic.

*Låst*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)