Uppföljare eller 'nya' spel?

Permalänk
Entusiast

Uppföljare eller 'nya' spel?

Ja vad 'föredrar/ser mest fram emot' nuförtiden? Uppföljare till bra spel eller nya(av samma genré).

Satt och tänkte lite, det kommer nästan inga nya bra spel nuförtiden men en hel del uppföljare. Själv vill jag se lite nyskapande spel i framtiden ungefär som spore försöker göra.

denna tråden lät bäst i mitt huvud för någon timma sen(inte sovit än) men postar ändå

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk

Jag är ganska kluven till frågan. Det finns ett antal uppföljare jag ser fram emot, tekken, guild wars, metal gear solid osv. Men också vissa nya. spore, cell factor...

Vad ska man säga om final fantasy 12 förresten? Det är ju 12e delen i en serie, men den har ju ny story och nytt stridssystem, etc. Men jag sätter en poäng på uppföljare ändå.:)

Visa signatur

Apparently 1 in 5 people in the world are Chinese and there are 5 people in my family, so it must be one of them. It's either my mum or my dad......or maybe my older brother Colin, or my younger brother Ho-Cha-Chu, but I'm pretty sure it's Colin!

Permalänk
Medlem

Tycker oftast uppföljare är betydligt tråkigare än nya spel.
Iofs så kan uppföljare vara nyskapande och annorlunda än föregångaren, och då vara minst lika nyskapande som om det varit ett helt nytt spel, men i de flesta fall är uppföljare bara mer av samma sak.

Permalänk
Medlem

Om vi snackar spel som diablo3 eller fallout3 osv så är det uppföljare, men vanligtvis så vill jag se något nytt.

Visa signatur

citera om du vill få svar.

Permalänk
Medlem

Röstade på uppföljare, mycket tack vara Oblivion. Och sen finns tanken på det största någonsin i bakhuvudet också. StarCraft II, skulle vara större än någon annan titel. Mycket större.

Men finns en del nytt som jag ser fram mot också, Stalker, inte minst.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Också ganska kluven, vissa spel ser jag gärna uppföljare till, men samtidigt vore det trevligt med lite nytt.. Återkommer med röst senare :).

Visa signatur

guisepppe @ Xbox Live.
PSN: guisepppe.
Ahriana @ Azjol-Nerub.

Permalänk
Medlem

Uppföljare till bra spel. Mer av det goda, präglat av erfarenhet.

Jag hade röstad på en blandning. Men majoriteten av de titlar jag ser fram emot är uppföljare. Ny teknik kan göra att en uppföljare blir större, bättre, snyggare, smartare och därmed roligare. Sportspel som uppdateras varje år kanske inte är lika nämnvärt förbättrade.

Några uppföljare jag ser fram emot:

Midnight Club
Killzone
Metal Gear Solid
Wipeout
Tekken
Ridge Racer
SSX
Warhawk
Ace Combat
Tomb Raider
Unreal Tournament
Final Fantasy
The Getaway
Ratchet and Clank
MoH
Rainbow Six
Syphon Filter
Shadow of the Colossus
Gran Turismo

Några nya:

MotorStorm
Heavenly Sword
Lair
Resistance: Fall of Man

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

En uppföljare till Baldur's Gate 2 skulle vara något.

Visa signatur

dfi lanparty ultra-d ::: amd 3700+ ::: ocz pc4000 2x1024mb (2gb) ::: xfx geforce 7800gt @ 474/1400 ::: 2x samsung spinpont 250gb (500gb) ::: hiper type-r 580w

Permalänk
Medlem

Röstade nya spel.

Anledning: Det behövs lite nytt och fräscht i spelbranchen. Väldigt få spel är orginella numera, vilket är lite tråkigt.

Visa signatur

AMD XP 3200+, Radeon x850 XT, 1024 mb Kingston pc3200

Permalänk

Jag röstar på uppföljare om dom verkligen är en uppföljare. Vissa företag pumpar bara ut uppföljare av sämre kvalitet bara för att urvattna spelserien på pengar.
Ett bra exempel är Call of Duty, där första spelet är väldigt bra.
Andra delen är också bra men den hade inte behövts, Ubisoft hade kunnat sattsa dom pengarna på nånting nytt ( för hur många andravärldskrigs spel finns det egentligen ).
Men jag har inget emot spel som bygger på en stjälvklar uppföljare.

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Medlem

Oavsett om efterföljare är bättre än föregångaren så kommer det inte slå känslan när man första gången spelar ett nytt revolutionerande spel i en spel-serie. Spel som tex Fallout eller Baldurs Gate var ganska banbytande då de släpptes och har fått bättre efterföljare, men känslan när man spelade de första spelen i serien första gången slår den bättre efterföljaren med råge. När man väl spelat efterföljarna så blir det dock svårt att spela förgångarna pga alla brister som man då märker.
Oblivion är ett väldigt bra spel, men känslan i Daggerfall (som var första TES spelet jag spelade) var en mycket mer intensiv spelkänsla trots att Oblivion idag är ett betydligt bättre spel.

Det är helt enkelt det spelet i en serie jag spelar först som är den största spelupplevelsen, spelar jag efterföljaren först så är det den som blir min favorit. (förutom de få undantag då föregångaren eller efterföljaren är helt misslyckade)

Permalänk

Det beror helt på om utvecklarna för storyn framåt (Half Life, NWN) eller bara gör ett nytt spel på en utvattnad en bara för att få ut samma spel med mer feats och snyggare grafik (B&W2, Quake?).

Visa signatur

In a rose tattoo
Signed and sealed in blood I would die for you

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sobe
En uppföljare till Baldur's Gate 2 skulle vara något.

Baldurs Gate 3 är på G om jag inte har helt fel. läst det lite överallt

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk

Uppföljare

Visst säger man att första spelet i serien alltid är bäst. Men tänker man efter så är det ofta så att uppföljarna tar det goda från det första, och lägger till en massa nytt. Det som ofta förstör det hela är det att folk har alldeles för höga förhoppningar om uppföljarna. Innan dom släpps så jämnförs dom av många med något otroligt som inte finns.

Det som drar en till det första spelet brukar vara själva nostalgin. Man tänker "Åå vad roligt jag hade med detta spelet förr. Det var så nytt och coolt. Det måste helt enkelt ha varit bättre än denna splitter nya uppföljaren som jag bara har spelat i några veckor och redan tröttnat på". I själva verket var det precis likadant med det första spelet i serien. Man spelade det i några veckor, sen gick man över till något annat.

Jag tycker det bara är tragiskt att behöva släppa en bra spel-titel, bara för att det inte kommer mer av det goda, uppföljare. Ett enda Quake hade jag gråtit över.

Sen ska man verkligen inte heller förväxla expansioner med uppföljare.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Röstade "nya spel" men på sätt o vis är det en uppföljare jag längtar efter....

Det ända spel som lyckats hålla mig intresserad nån längre tid än så länge är EVE, visst man skule kunna säga att det släpps uppföljare på det runt var 6te månad eftersom dom stora monster-patcherna ofta får det att kännas som en ny verision av samma spel.

Men jag kommer kissa i byxan den dag jag får reda på att CCP beslutat sig för att göra ett helt nytt spel för dom grabbarna vet hur man gör och underhåller ett MMO i toppklass. Om bara det nya spelet följer samma mönster o ideologier som EVE så är jag en av dom som kommer stå på kö för att köra beta o vara först in på servern när spelet går live......

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk

Båda. Vissa spel vill man ha uppföljare till men man vill också ha nya.

Permalänk
Medlem

Lite olika, många uppföljare blir ju oftast samma spel fasst nya miljöer/vapen osv. Röstade nya då det känns nyare och trevligare att köpa så att man inte får en "kopia"

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredag
Uppföljare till bra spel. Mer av det goda, präglat av erfarenhet.

Jag hade röstad på en blandning. Men majoriteten av de titlar jag ser fram emot är uppföljare. Ny teknik kan göra att en uppföljare blir större, bättre, snyggare, smartare och därmed roligare. Sportspel som uppdateras varje år kanske inte är lika nämnvärt förbättrade.

Några uppföljare jag ser fram emot:

Midnight Club
Killzone
Metal Gear Solid
Wipeout
Tekken
Ridge Racer
SSX
Warhawk
Ace Combat
Tomb Raider
Unreal Tournament
Final Fantasy
The Getaway
Ratchet and Clank
MoH
Rainbow Six
Syphon Filter
Shadow of the Colossus
Gran Turismo

Några nya:

MotorStorm
Heavenly Sword
Lair
Resistance: Fall of Man

Måste bara säga att du har bra smak för spel!

Permalänk

tycker dom ska satsa på nya spel istället för en massa uppföljare,tråkigt i längden tycker jag.
ett exempel,MOH...första spelet: wow,nice...nästa spel: ok,nice det med...nästa spel: uhm,vad är det här egentligen...nästa spel: men ge er nu för fan!

kan tillägga att vissa spel gör sej bättre med en massa uppföljare(typ som ff spelen eller total war spelen) och vissa gör sej mindre bra.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Uppföljare skulle jag vilja se på gamla storspel. Men nästan hellre en remake av gamla spel. Deus Ex med dagens grafikmotorer och fysik. Eller gå runt bland gatorna i Baldur's Gate 2 i full 3d.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Jag röstar för nya koncept och idéer. Det är allmänt kännt att spelmarknaden är stel och konservativ.

Permalänk
Medlem

Vissa spel blir som artister för en, man lyssnar på en underbar skiva och man ser fram emot nästa när man "lyssnat sönder den". Så är det för mig.

Visst är det alltid kul med nytt då det är bra, men har man en favorit spel så vill man gärna att den utvecklas och förnyas, så tröttnar man inte på sin älskling.

Men visst floppar många uppföljare tyvärr.

Visa signatur

The Walking Dead

Permalänk

Röstar inte pga att det inte finns något "skiter i om det är nytt eller en uppföljare bara det är bra" alternativ...

Visa signatur

The enemy of my enemy is still my enemy.

Permalänk
Medlem

När jag tänker tillbaka till spel som Metal Gear Solid 3, Max Payne 2, God of War, Resident Evil 4, Prince of Persia; så vill jag nog mest ha uppföljare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fogel70
Oblivion är ett väldigt bra spel, men känslan i Daggerfall (som var första TES spelet jag spelade) var en mycket mer intensiv spelkänsla trots att Oblivion idag är ett betydligt bättre spel.

Förmodligen så kändes det mer intensivt då du inte spelat så många liknande spel på den tiden.
Märker mer och mer att man blir avtrubbad av alla spel som kommer, juh mer man ser desto mindre imponerad blir man.
Lägg dessutom till all hype runt alla spel idag, det förstår verkligen spelen. Hur ska ett spel någonsin kunna leva upp till Hypen?

Svårt att säga om uppföljare är bättre eller sämre för min egen del.. ibland kan de bli kalas, se bara på Duke Nukem som blev bäst enligt mig i sin 3(D):e utgåva
Men det finns kassa exempel när man flyttar till ny teknik som Simon the sorcerer...

Visa signatur

A bus station is where a bus stops.
A train station is where a train stops.
On my desk, I have a work station....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hadirajan
Förmodligen så kändes det mer intensivt då du inte spelat så många liknande spel på den tiden.

Det är precis så det är, och det är därför jag föredrar nya spel som utvecklar spelandet så att jag kan få uppleva det igen, istället för att spela traditionella uppföljare som bara förfinar spelande lite, men som inte inför några större nyheter.

För mig är det upplevelsen och känslan när jag spelar som är det viktiga, inte den tekniska kvaliten på spelet. Grafisk skönhet kan vara trevligt de första timmarna när man spelar, men sen brukar jag inte tänka på det så mycket.
Tyvärr så verkar det vara lite obalans i spelutvecklingen för PC-spel idag, allt för mycket tid läggs ner på utveckla spelmotorer som utnyttjar hårdvaran till max, men då blir det för lite tid över till att utveckla spelupplevelsen. Jag tror att konsolspel är bättre på detta i viss utsträckning, och det beror säkert på att det går flera år mellan förändringarna i hårdvaran.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xterminator
Måste bara säga att du har bra smak för spel!

Tack. Får se vid E3 om Fatal Inertia förtjänar att läggas till på listan för nya spel...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

en blandning mellan både uppföljare och nya spel.

längtar efter uppföljare till Starcraft, Quake 4 och F.E.A.R.(vet att det kommer en 2:a) och Half-Life 3(vem väntar inte på det)

sen nya spel är inte heller så dumt

Visa signatur

I am 43% addicted to World of Warcraft. What about you?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av norado
När jag tänker tillbaka till spel som Metal Gear Solid 3, Max Payne 2, God of War, Resident Evil 4, Prince of Persia; så vill jag nog mest ha uppföljare

Max Payne 2 är ett praktexempel på en uppföljare som borde ha varit expansion. Inte en ny sak förutom möjligtvis en plutteaning uppdaterad grafik och kissgult istället för svartvitt när man saktade tiden.

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk
Medlem

Vem bryr sig, jag vill ha bra spel, vare sig de är nya eller uppföljare. Totalt kvittar vad de är.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.