Permalänk
Medlem

Har själv testat Slakware, inte det smartaste linuxversionen att börja utforska som helt ny till linuxscenen. Bytte istället till Fedora som jag faktiskt blev imponerad av. Fick Internet, gnome, Irc osv att fungera riktigt bra. Men störde mig på att man var tvungen att jaga runt på forums, maillistor osv för att hitta relevant information om vilka program som fungerar under fedora osv.

Linux kom inte längre än till en gammal testdator här hemma.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av "Tusse" Torvald
Du kan mycket väl ha rätt, men jag undrar ändå om du har någon källa till det där.

För 10 år sen, ja.

När de program du behöver finns i repositories, då är apt/portage lättare än "setup.exe". Jag förstår att man kan ha en annan åsikt, men det verkar mest som om man tror att det man är van med är det enda rätta sättet att göra något på.

Mjo, men då får man nog nästan snarare skylla på grafikkortstillverkarna som inte låter sina drivrutiner leka snällt med Linux.

Det där stämmer ju överhuvudtaget inte. Ta KDE som exempel, där finns en hel del kunnande om teorin bakom GUI, vilket man märker om man läser lite på utvecklarnas bloggar.

Jag också, om jag får ihop pengar till en Mac :).

Källa, njaa. Läste en artikel om det på IDG för ett tag sen bara att Windows 2003 va marknadsledande på server. Tycker jag är synd då UNIX lämpar sig mycket bättre för server.

Ja, för 10 år sen ska vi inte prata äns, då va du tvugnen att kunna programmera C++ för att köra Linux. Idag måste du känna till hur bibliotek är länkade och hur module dependecys och licenser hänger ihopa. Även om hur just DIN dist löser saker som sätta upp nätverksinterface, konfigurera X, välja vad som ska startas i början.

Vill jag ha ett program.. t.ex rTorrent.. Då vill jag vända mig till tillverkarens hemsida för att få senaste version. Inte få hem en gammal ur nån repository som kanske inte alltid är uppe heller. Då får jag kompilera istället, men de behöver jag plötsligt en hel bunke -dev paket som jag måste gissa mig till.

Eller för att Linux är gjort på det sättet att den inte kan använda drivrutiner från olika kernel versioner?

KDE är ett fulländat DE, helt klart. Kanske inte det snyggaste. Men helt klart ett fulländat DE.
Att sen konkuranten Gnome (som också är en bra DE) finns och snor hälften av alla applikationer gör saken värre.

Jag kan köpa tio Macbook Pro om jag vill på direkten, men jag tycker Windows fungerar som Desktop miljö bra än så länge.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Källa, njaa. Läste en artikel om det på IDG för ett tag sen bara att Windows 2003 va marknadsledande på server. Tycker jag är synd då UNIX lämpar sig mycket bättre för server.

Okej, IDG är i mitt tycke inte den mest trovärdiga sidan som finns, men jag har ingen källa som visar något annat heller.

Citat:

Ja, för 10 år sen ska vi inte prata äns, då va du tvugnen att kunna programmera C++ för att köra Linux. Idag måste du känna till hur bibliotek är länkade och hur module dependecys och licenser hänger ihopa. Även om hur just DIN dist löser saker som sätta upp nätverksinterface, konfigurera X, välja vad som ska startas i början.

Njaa, om man nöjer sig med att surfa runt, ordbehandla och emaila, som många datoranvändare gör, så är det nog enklare än så. Men du har rätt i att en hel del konfiguration kan behövas när man vill gå lite djupare. Själv tycker jag att det är ganska intressant, även om det är irriterande ibland. Att kunna leta fram information via manualer, sökmotorer och forum är absolut ett krav om man vill utnyttja Linux lite mera.

Citat:

Vill jag ha ett program.. t.ex rTorrent.. Då vill jag vända mig till tillverkarens hemsida för att få senaste version. Inte få hem en gammal ur nån repository som kanske inte alltid är uppe heller. Då får jag kompilera istället, men de behöver jag plötsligt en hel bunke -dev paket som jag måste gissa mig till.

Men du glömmer att den versionen du får via repository:t (=/) är testad för att fungera perfekt med de versioner som du har av andra program. Något sådant har inte Windows, och många ser detta som en fördel, inte en nackdel.

Citat:

KDE är ett fulländat DE, helt klart. Kanske inte det snyggaste. Men helt klart ett fulländat DE.
Att sen konkuranten Gnome (som också är en bra DE) finns och snor hälften av alla applikationer gör saken värre.

Snor Gnome program? Jag tycker snarare att det finns en tendens hos båda lägren att utveckla egna program även om det finns bra opensource-alternativ från förut. Men poängen var hur som helst att många hobbyutvecklare både bryr sig och har kunskapen om att göra en fungerande, snygg design. Med XGL, AIGLX och KDE4 på väg tror jag nog att det kommer att finnas eyecandy i framtiden.

Citat:

Jag kan köpa tio Macbook Pro om jag vill på direkten, men jag tycker Windows fungerar som Desktop miljö bra än så länge.

Äsch, köp en åt mig istället så lovar jag att sluta gnälla :).

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av "Tusse" Torvald
Njaa, om man nöjer sig med att surfa runt, ordbehandla och emaila, som många datoranvändare gör, så är det nog enklare än så. Men du har rätt i att en hel del konfiguration kan behövas när man vill gå lite djupare. Själv tycker jag att det är ganska intressant, även om det är irriterande ibland. Att kunna leta fram information via manualer, sökmotorer och forum är absolut ett krav om man vill utnyttja Linux lite mera.

Men du glömmer att den versionen du får via repository:t (=/) är testad för att fungera perfekt med de versioner som du har av andra program. Något sådant har inte Windows, och många ser detta som en fördel, inte en nackdel.

Snor Gnome program? Jag tycker snarare att det finns en tendens hos båda lägren att utveckla egna program även om det finns bra opensource-alternativ från förut. Men poängen var hur som helst att många hobbyutvecklare både bryr sig och har kunskapen om att göra en fungerande, snygg design. Med XGL, AIGLX och KDE4 på väg tror jag nog att det kommer att finnas eyecandy i framtiden.

Är man hemanvändare eller administratör på ett större företag så är man kankse inte så pigg på sitta och leta i forum, mailinglistor eller IRC-kanaler för att få hjälp. Dom flesta tycker inte det är intressant att du måste köra depmod efter du installerat nya kernel moduler, konfigurera sin GRUB, eller att du måste ändra PKG_CONFIG_PATH variablen för att kunna kompilera ett program.

Jo men förhoppningsvis så har dom testat det innan dom släpper den versionen. Tillverkaren av disten kan ju inte sitta och buggtesta vartenda applikation.

'snor' va väll lite fel ord kankse. Men det är ganska uppenbart att det är mindre uppskattat att det finns två läger, som du säger. Firefox fungerar inte särskilt bra i KDE, och Amarok är inte kul i Gnome. Så det blir att köra vad din DE erbjuder för något.

Jo XGL och AIGXL (varför nu två standarder???) kommer ju hjälpa mot segheten i X11 förhoppningsvis.

Permalänk
Medlem

Jag vill inte glida in o förstöra den trevliga debatten (riktigt kul att läsa då jag är linuxnybörjare/intreserad) men har inte denna tråd glidit lite offtopic? Jag kan minnas att för ~26 sidor sedan handlade tråden om hur folk orkade köra win när det finns andra (enligt trådskaparen) bättre system.

Själv anser jag att när folk klagar på att det inte finns spel måste de ju tänka efter varför. Känns som mig ganska likt Biogas,Etanol och hela den situationen... Ingen vill/ville bygga kompitabla mackar eftersom det finns snålt med kunder. Eftersom det inte finns/fanns mackar så vill ingen utveckla sådana bilar, eftersom de få bilar som utvecklas är dyrare(jämf. benin/diesel) köper ingen bil och då är vi tillbaka från början.
Nu har man ju dock tvingat alla mackar som säljer en viss mängd bensin att erbjuda alternativa medel, och ska sänka gränsen under ett par år.

Slutsats, vi borde försöka tvinga folk att testa andra system. Bäst är nog att kasta windows i skolorna och använda ett billigare/bättre/mer anpassat system. (jag sneglar mot skolelinux )

Visa signatur

"Din bakgård är en kyrkogård och du har ett mini-auswitch i källaren? Nä precis, fast i kyrkan hittas detta." -Hipshot

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hetzz
Slutsats, vi borde försöka tvinga folk att testa andra system. Bäst är nog att kasta windows i skolorna och använda ett billigare/bättre/mer anpassat system. (jag sneglar mot skolelinux )

Hehe :D, så får vi änkligen lite datorkunnigt folk här, bara lite synd om SP:arna som redan nu undrar om var man startar word, pga det inte finns på skrivbordet/annat ställe i startmenyn dom kommer bombardera oss teknikare med femtielva frågor i timmen om hur man gör ditt å datt, så att vi inte kan plugga å lära oss, så att vi får IG, så att vi inte får jobb...... OK, ska inte vara dum mot SP:are, men ni fattar

edit: btw, röstar på kubuntu isf, tycker mer om GNOME än KDE. (se, där har vi redan en konflikt!! ena folket så har ni större slagkraft ;), hör inte den meningen hemma i politikens värld?)

mvh Fredrik

Permalänk

I min mening så började denna tråd redan att urarta efter första inlägget, med andra ord inlägget som startade tråden. Meningen med denna tråd, om jag förstår DrRotmos rätt, var att informera windowsanvändare att det faktiskt finns ett annat operativsystem, utanför windows.

hur bättre startar man då inte en tråd än att säga:

[Varning. Gömd sarkasm börjar]

"Hej ni mindre begåvade människor, ni har gjort ett så felaktigt val ni kan göra, och ni borde välja MITT val, därför att det är si och så mycket bättre. Jag tror att alla här aldrig har hört talas om eller någon gång testat Linux.

Linux spöar windows så det skriker om det, och kommer alltid att vaara bättre, enklare och stabilare."

[Varning. Gömd sarkasm slutar]

Ett bättre val vore att lätta upp stämningen, och på så sätt locka till sig den naturliga nyfikenhet som vi människor har inbyggt i hjärnan. Starta i stället med att säga:

"Hej, mitt namn är Putte. Jag har under en lång tid använt Linux, då jag ansåg att windows innehöll det här dåliga, det här ännu mer dåliga.

(Nu kommer det finurliga)
Känner du för att testa linux, så finns dessa distar:
Lista
lista
lista
lista
och om du känner att du behöver hjälp så kan du titta till dessa länkar:
lista
lista
lista
Mina egna erfarenheter med linux är dessa....Det här kan skapa problem...Detta ska du tänka på..Detta ska du se upp för.

Lycka till med utforskandet av ett nytt OS."

Att mer starta en tråd med information och hjälp, än att starta en diskussion om varför Linux spöar Windows. För meningen var väl att försöka få så många som möjligt att använda Linux, och inte tvärtom?

Visa signatur

He who holds the land, can conquer heaven.

Permalänk
Medlem

Jag provade Linus en ggn.... här är en liten lista på allt krångel som uppstod:
1. Innan jag ens börjat; vilken dist. ska man ha?? det finns en miljon! Tar ngn...
2. Installationen krångar, och vill först inte funka ordentligt. Linux laddar, men kommer sen ingen vart. Jag installerar om, och efter massa krångel funkar de.
3. Hittar inget i systemet, det enda jag känner igen är Firefox... och i övrigt är det ju så FULT...
4. Får massa krångel när jag ska ta bort det me..

Så nu kör jag gamla hedliga XP, och fan va mkt snyggare o smidigare än Linux det är.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Torandi
Jag provade Linus en ggn.... här är en liten lista på allt krångel som uppstod:
1. Innan jag ens börjat; vilken dist. ska man ha?? det finns en miljon! Tar ngn...
2. Installationen krångar, och vill först inte funka ordentligt. Linux laddar, men kommer sen ingen vart. Jag installerar om, och efter massa krångel funkar de.
3. Hittar inget i systemet, det enda jag känner igen är Firefox... och i övrigt är det ju så FULT...
4. Får massa krångel när jag ska ta bort det me..

Så nu kör jag gamla hedliga XP, och fan va mkt snyggare o smidigare än Linux det är.

Bra att du i alla fall gav det en ordentlig chans och att du såg till att du visste vad du höll på med innan du bestämde dig för att skippa det samt skriva ett välformulerat och informativt inlägg om dina erfarenheter.

Nu var jag visst sarkastisk igen. Jag som försöker sluta...

Nej, det är mycket möjligt att Windows passar dig bäst. Men om du alltid kört Windows förut så kommer knappast ett annat system att kännas helt rätt från första början.

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.

Permalänk
Hedersmedlem

Torandi, det är inte cykelns fel att du inte kan cykla.

Dessutom, vad ska du med en cykel till ifall du föredrar att gå?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av "Tusse" Torvald
Men om du alltid kört Windows förut så kommer knappast ett annat system att kännas helt rätt från första början.

Så varför byta?

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myris
Så varför byta?

Det kan kännas bättre senare? Kanske är det värt lite obekvämhet för det man kan vinna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
tar.gz är ju i princip en vanlig zip, känns inte så ologiskt. Dessutom fixar du väl det mesta med apt-get ifall du kör Ubuntu?

en tar.gz fil är gjord med programmen tar och gnuzip. dvs tar packar ner en massa filer i en fil och gnuzip komprimerar det, som sagt inget konstigt så långt. problemen börjar när man ska installera programmen från källkod eftersom att folk är vana att bara installera binärer. för att göra det lätt för folk att installera program i linux så finns det till de flesta distar en sk pakethanterare som installerar programmen åt dig. du behöver alltså inte göra som du brukar att du först letar upp programmet sen laddar ner det och sist installerar det utan du bara skriver ett kommando i en terminal och så vips är det installerat. skulle man ändå behöva installera ett program från källkod så måste man först kompilera det vilket man gör med kommandot make. de flesta programmen kan man installera med tre rader ./configure && make && make install , men det ska man som sagt undvika att göra själv om det går. nu så kommer det dessutom fler och fler program som är skrivna i skriptspråk (perl, python, java, c#, ruby osv) och dessa kan man köra på de flesta operativsystem och dessa brukar man bara behöva skriva en rad för att installera så de är litet smidigare. fast allra bäst är som sagt att använda respektive dists pakethanterare.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hetzz
Själv anser jag att när folk klagar på att det inte finns spel måste de ju tänka efter varför. Känns som mig ganska likt Biogas,Etanol och hela den situationen... Ingen vill/ville bygga kompitabla mackar eftersom det finns snålt med kunder. Eftersom det inte finns/fanns mackar så vill ingen utveckla sådana bilar, eftersom de få bilar som utvecklas är dyrare(jämf. benin/diesel) köper ingen bil och då är vi tillbaka från början.
Nu har man ju dock tvingat alla mackar som säljer en viss mängd bensin att erbjuda alternativa medel, och ska sänka gränsen under ett par år.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Moment_22

Permalänk
Medlem

Inga problem med mitt Win, kör Debian och ubuntu på mina server burkar... men känns oms win funkar bra så länge det inte är skit bakom spakarna.

Visa signatur

Mycket mumbo-jumbo nu känner jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonos
en tar.gz fil är gjord med programmen tar och gnuzip. dvs tar packar ner en massa filer i en fil och gnuzip komprimerar det, som sagt inget konstigt så långt. problemen börjar när man ska installera programmen från källkod eftersom att folk är vana att bara installera binärer. för att göra det lätt för folk att installera program i linux så finns det till de flesta distar en sk pakethanterare som installerar programmen åt dig. du behöver alltså inte göra som du brukar att du först letar upp programmet sen laddar ner det och sist installerar det utan du bara skriver ett kommando i en terminal och så vips är det installerat. skulle man ändå behöva installera ett program från källkod så måste man först kompilera det vilket man gör med kommandot make. de flesta programmen kan man installera med tre rader ./configure && make && make install , men det ska man som sagt undvika att göra själv om det går. nu så kommer det dessutom fler och fler program som är skrivna i skriptspråk (perl, python, java, c#, ruby osv) och dessa kan man köra på de flesta operativsystem och dessa brukar man bara behöva skriva en rad för att installera så de är litet smidigare. fast allra bäst är som sagt att använda respektive dists pakethanterare.

Den instruktionen skulle jag kanske behövt när jag för ett drygt år sedan bestämde mig för att testa linux. Jag anser/ansåg mig ha bra datorvana och trodde inte att det skulle bli så svårt att använda linux.

Laddade ner disten "SUSE Linux" och körde först testskivan på morsans bärbara (Celeron 2,7, 1024 Ram) det funkade inte riktigt efter förväntan, bla. fick jag inte högre upplösning än 640x480 på skärmen, men det fanns något spel som jag roade mina syskon med.
Nästa steg var att testa det på den tilltänkta testburken; Abit BP6, DualCeleron 500 MHz, 512 PC133 RAM, Creative Riva TNT2 32MB, okej, den har några år på nacken, men den har klarat Win2k med bravur. Installationen gick ganska lätt. Jag blev förvånad över hur mycket "out of the box"-känsla man fick, inget konstigt här. När jag kom in i KDE (?) testade jag de medföljaden programmen installerade nätverket genom att söka efter det i något som liknade kontrollpanelen, 3Com PCI 100/10MBit, SUSE hittade kortet och internet funkade direkt. Den medföljande webbläsaren liknade gamla netscape och imponerade föga, men att tanka Firefox var lätt och funkade fint. GIMP såg ut och fungerade som PS trevligt för ett gratisprog. Men sen började problemen; den medföljande mediaspelaren Caffein (?) funkade inte för fem öre, det fanns inte något vettigt program för bildvisning och allt var så sjukt långsamt. Jag laddade ner VLC-player och lyckades installera det, var inte så svårt.. men när jag skulle starta det fungerade det inte längre. konen hoppade och sen försvann den från muspekaren. Linux utforskare och filhantering såg inte alls ut som i Windows (vilket jag även stört mig på i MacOS). Jag försökte ladda ner flera program som enligt forum skulle vara bra för både bildvisning och filmvisning, men dessa lyckades jag inte ens installera. Systemet med snabbt byte av olika skrivbord gillade jag däremot, det fungerade smidigt och snabbt, tillskillnad från allt annat som var långsamt. Varje gång jag stängde av datorn och satte på den igen var jag tvungen att göra om alla ändringar jag gjort i kontrollpanelen (man skulle väl spara dem på något sätt..) vilket var ganska irreterande.

Det slutade efter en vecka med att jag återgick till Windows 2000 som jag körde på min vanliga stationära dator, windows installationen på den har förresten hållt sedan DH winter 02. Programmet till min long-gone Nokia 9210 är det enda som kronglar, varje gång jag startar upp dyker ett felmeddelande om att programet inte kan hittas upp. Borde gå att ta bort i regedit om man bara tar sig tid.

Jag har även fått ett par skivor ubunto hemskickat som jag ska testa under sommaren. Dessutom köpte jag en PowerBook (mac) som jag testade MacOS Tiger på.. Detta funkade ganska fint, förutom att allt (allt utom "kärnan") kraschade hela tiden! Blev av med ett arbete på en och en halv sida på för att jag inte sparat som man ska... Men vackert är det. Hade macen i en månad sedan sålde jag den begagnad. Störde mig förövrigt även på filhanteraren, varför kan man inte se det som i windows? Fungerar det inte så? Hårddiskpartionen först (eg C:/) sen mapparna..

Nä Linux kanske är bra på papper, men för vanligt folk är det M$ som gäller

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dava

... text...

Jag tycker bara att din post bevisar det som jag tidigare sagt, att många tror att det enda rätta sättet att göra saker på är sättet som Windows använder. För om du alltid kört Windows så kommer du knappast att känna dig som hemma omedelbart i ett annat system. Jag har läst många historier om "vanligt folk" som installerat Linux och klarar sig riktigt bra, med förmåga att läsa manualer, söka fram information samt följa skriftliga anvisningar kommer man långt.

Myris: kanske det andra systemet är bättre? Lite tålamod får man väl ha.

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Så för att en liten del av operativsystemet (kärnan) utvecklas av folk som förespråkar fri programvara så kommer alla program som utvecklas för ett sånt system utvecklas av hobbykodare? Intressant..

Grabbarna på Sun är hobbykodare? Open Office är ett fulhack utan fungerande GUI?

Berätta mer.

Jag skrev "de flesta". Open Office är ju ett stort projekt med en ordentlig organisation bakom (sedan hur stor budget de har vet jag inte).
Just kostaden för att utveckla program tror jag skiljer ganska mycket mellan windows och linux, eftersom de flesta program till windows görs av stora företag med relativt stora resurser så blir programmen också bättre.
Det är just här fri programvaru-mentaliteten kommer in i bilden, jag tror inte speciellt många av dessa företag vill ge sig in i den öppna källkodsbranchen just för att de inte förstår hur de ska tjäna pengar på det.

Jag tycker GPL lägger lite krokben på sig själv då den ofta hindrar linux från att utvecklas vidare.

Som jag har förstått det så har *BSD en lite friare (friare i den benämning att du får använda den i icke fri programvara) licens. Se vad som kan hända om man låter ett stort företag som Apple använda den.
Tänk om ett stort företag tog sig an Linux kärnan och verkligen satte standarder och arbetade med den ett par år, skulle kunna bli ett otroligt OS.

Edit: Kanske ska tillägga att jag ofta arbetar i *nix miljö på universitetet och förstår hur otroligt mycket mer välkodad Linux kernel är än Windows. Vad jag säger är bara att tills den dagen ETT företag tar tag i det och arbetar igenom allt, så kommer det för mig kännas som ett enda stort hobbyprojekt (då menar jag som workstation).
Som server råder ingen tvekan som vad man ska använda

Visa signatur

Core 2 Quad Q6600 | Gigabyte GA-P35-DS3 | Corsair XMS2-6400 2x2048MB | Corsair HX 520W | BFG 8800GT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cochese
Just kostaden för att utveckla program tror jag skiljer ganska mycket mellan windows och linux, eftersom de flesta program till windows görs av stora företag med relativt stora resurser så blir programmen också bättre.

Du skriver "de flesta". Om man bara räknar antalet program så är jag övertygad om att majoriteten av alla pogram till windows är små program utan något stort företag bakom.

Personligen brukar jag tycka bättre om just de programmen eftersom "större" program utvecklade av "större företag" ofta har en tendens att överdriva det grafiska i användargränssnittet, och så försöker de göra programmen så pass "användarvänliga" att de blir helt oanvändbara. För att inte tala om hårddiskutrymmet de brukar kräva.

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cochese
Just kostaden för att utveckla program tror jag skiljer ganska mycket mellan windows och linux, eftersom de flesta program till windows görs av stora företag med relativt stora resurser så blir programmen också bättre.

Tvärt om så uppfattar jag oftast de "mindre" programmen som bättre. Även nu under Win2k kör jag oftast just de lite mindre programmen.

Sen finns det ju ganska mycket ofri mjukvara för Linux oxå.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AmPz
... Text ... För att inte tala om hårddiskutrymmet de brukar kräva.

För att inte tala om mängden RAM-minne!

Därför kör jag Word97:rolleyes:

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Testpilot

Igår skulle jag försöka få igång en DesertCombatserver på en linuxburk jag har ståendes och tänkte att jag nog kommer få behöva sitta ett tag för att få ordning på det.
Så fel jag hade, var bara att ladda ner några .run-filer och köra så va det klart. Så enkelt är det inte i Windows

Tycker Linux är perfekt att ha på servern men till min vanliga dator så måste jag köra Windows, mest på grund av spelen.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Alltså linux är ett bra operativ för dom som kan hantera det, jag går en kurs i skolan i linux så man har lärt sig grunderna.

Men föredrar fortfarande windows för att massor med program jag använder är inte komplatibla med Linux. Linux är inte så användarvänligt som windows är..

Visa signatur

Datorn:
|| Asus A8N32 SLI Deluxe || AMD Opteron 168 1.8ghz klockad till 2700MHZ || Corsair TWINX 4000PT 2048mb || Point Of View 7900GTX 512mb 650/1600MHZ || Raptor 36gb(system) || 480gb lagring(4diskar)..

Permalänk
Medlem

OK, om det nu e så himla bra med en linux-server, skulle då någon vänlig själv vilja göra en gide på hur man sätter upp en http/ftp server, fixar användarkonton till ftpn m.m. och då inte bara allmänt för linux, utan specifikt för en viss linux-dist, samt version, för min erfarenhet är att något kanske funkar på en linux-dist, men inte på en annan. Så om någon nu skulle vara så vänlig och fixa ihop det här, så kan jag börja tänka mig att kanske ha linux i lite större utsträckning än bara lite då å då. Och jag vill gärna att man även skulle kunna använda detta linux till normal användning (surfa, e-post, "messenger", ordebhandling.
Btw, finns det något bra program för programering med text-highlightning m.m. gärna om det finns något i stil med textMate som finns till MAC

mvh Fredrik

Permalänk
Medlem

Vim med syntaxhighlighting är inte dumt.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kd35a
OK, om det nu e så himla bra med en linux-server, skulle då någon vänlig själv vilja göra en gide på hur man sätter upp en http/ftp server, fixar användarkonton till ftpn m.m. och då inte bara allmänt för linux, utan specifikt för en viss linux-dist, samt version, för min erfarenhet är att något kanske funkar på en linux-dist, men inte på en annan. Så om någon nu skulle vara så vänlig och fixa ihop det här, så kan jag börja tänka mig att kanske ha linux i lite större utsträckning än bara lite då å då. Och jag vill gärna att man även skulle kunna använda detta linux till normal användning (surfa, e-post, "messenger", ordebhandling.
Btw, finns det något bra program för programering med text-highlightning m.m. gärna om det finns något i stil med textMate som finns till MAC

mvh Fredrik

www.howtoforge.net hittar du "perfect setup"-guider för några olika distar. Att leta fram ett par guider själv borde inte heller vara så svårt.

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.

Permalänk
Medlem

vim verkar ju se någorlunda bra ut, tyvärr inga tabbar dock.

"Tusse" tack för länken, hoppas bara allt funkar nu

mvh Fredrik

Permalänk
Medlem

jag har också testat linux...men det ända jag kunde göra var att starta upp det, surfa, stäng av det...! så fort jag skulle ställa in något med nätverket få webcamen att fungera ellär något annat som man inte tänker på det bara fungerar i xp så blev det problem...! LINUX blev därför avinstallerat och en xp version inlagd. XP är ändå det som alla kan och ÄR och förblir STÖRST. LINUX är bara till för er användare som vill skryta och värka bättre en andra, när man väl har lärt sig det så kan man inte slita sig från datorn rästen av livet...LINUX ÄR ETT DATNÖRDS Operativsystem

Visa signatur

S.man mcnasty

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dava
För att inte tala om mängden RAM-minne!

Därför kör jag Word97:rolleyes:

Exakt.
Moderna programs RAM-förbrukning är absurd!
Skype drar 38MB
winamp utan skin drar 15MB
ICQ drar 70MB (?!?!)

Samtidigt finns det program med lika mycket funktionalitet men som drar under 1MB.

Felet ligger hos applikationsprogrammerarna som på något obegripligt sätt lyckas hitta så mycket data som de känner att de måste dumpa in i RAM, men även microsoft är delaktiga i denna komplott. Vet ni hur mycket minne som den lilla dialogrutan "öppna fil" drar? 5MB!
Jag skrev ett windowsprogram som drog 180kByte RAM. Sen la jag till den dialogrutan och fick en chock.

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.man
jag har också testat linux...men det ända jag kunde göra var att starta upp det, surfa, stäng av det...! så fort jag skulle ställa in något med nätverket få webcamen att fungera ellär något annat som man inte tänker på det bara fungerar i xp så blev det problem...! LINUX blev därför avinstallerat och en xp version inlagd. XP är ändå det som alla kan och ÄR och förblir STÖRST. LINUX är bara till för er användare som vill skryta och värka bättre en andra, när man väl har lärt sig det så kan man inte slita sig från datorn rästen av livet...LINUX ÄR ETT DATNÖRDS Operativsystem

Hjälp! Ett troll! Fast jag trodde att de stavade bättre =/...

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.