Centrino, skall inte bluetooth medfölja?

Permalänk
Medlem

Centrino, skall inte bluetooth medfölja?

Morsan fick sin kommundator igår, och det är en bred centrinojävel. jag har för mig att i centrinodatorer så skall wlan och bluetooth medfölja? wlan har hon, men jag hittar fan inget om blåtand.
Har jag fel?

/karlan

Permalänk

Bluetooth och WLan har inget som helst att göra med processorn. Har den inte bluetooth så har den inte. Vill du ha bluetooth får du köpa till en bluetooth-usb-dongle och koppla in.

Permalänk
Hedersmedlem

Centrino har inte heller något att göra med processorn, bortsett från att processorn ingår i Centrino.

http://en.wikipedia.org/wiki/Centrino står det ingenting om bluetooth i någon av generationerna.
En bluetooth-dongle kostar ju inte mycket dock

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Centrino har inte heller något att göra med processorn, bortsett från att processorn ingår i Centrino.

http://en.wikipedia.org/wiki/Centrino står det ingenting om bluetooth i någon av generationerna.
En bluetooth-dongle kostar ju inte mycket dock

Ah det var jag som tänkte fel. Du har så rätt.

Permalänk

Alså såhär va:

I en centrino dator har du en:

Intel Celeron? Processor
Intel WiFi/WLAN

Processorn heter ej centrino!!

Iaf vad jag vet men kan ha fel..

Visa signatur

hp Pavilion zv6243 AMD 64 3200+, 512mb DDR, ATI Mobility Radeon x200 128mb, 60gb, 15.4'' widescreen, DVD-RW...
Stationär Dator: AMD 64 3200+, 1024mb DDR, ATI x300se (tmp), 360gb, 2x 19'' CRT, DVD-RW...
Mobilt: nu: Nokia N70, fd: hp iPAQ 1930, Asus MyPal 620bt, hp iPAQ rx3715, hp iPAQ 5455, Qtek 2020i

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av otidblom90
Alså såhär va:

I en centrino dator har du en:

Intel Celeron? Processor
Intel WiFi/WLAN

Processorn heter ej centrino!!

Iaf vad jag vet men kan ha fel..

Pentium M/Celeron M
WLAN från intel
Chipset från intel

Permalänk

den ursprungliga versionen tillät inte maskiner med Celeron-processorer att kallas Centrino, har det ändrats?

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

farsan fick sin bärbara i veckan med en FS amilo m hur skön skärm som helst men det känns lite trist med centrino nu när sonoma kommit yohna verka så himmla bra och inte mycket dyrare. Ja ja ska inte gnälla är ju ruskigt billigt med personalköp fick iallfall 4500 i 3dmark05. HD trailers i 1080p är ju riktigt kul att titta på, annat än min 17tums crt. Ingen blåtand här heller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
den ursprungliga versionen tillät inte maskiner med Celeron-processorer att kallas Centrino, har det ändrats?

Ajdå, nu var jag stygg och lurade er.
http://en.wikipedia.org/wiki/Centrino
Verkar bara vara Pentium M som tillåts

Permalänk
Medlem

I Napa-revisionen ingår naturligtvis då också Core/Yonah, Napa64 kommer vara samma chipset och WLAN fast med Merom istället, och Santa Rosa kommer vara Merom, Crestline-chipset med stöd för 800MHz FSB och Kedron-wireless chipset, antagligen med stöd för 802.11n. Jag hoppas också på att Robson och WiMAX blir en del av Santa Rosa.

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.