Permalänk
Medlem

Låg hastighet - LAN

Hej jag har ett problem

Jag har 3 datorer kopplade till en 100mbit switch vidare till en linuxbox, det fungerar perfekt tills jag stänger av en av en speciell dator på nätverket (vi säger dator #3) så går hastigheten inom nätverket ner till 70-120kbs, om jag drar ut kabeln ifrån switchen så går hastigheten upp igen till det normala igen. Dator #2 och #3 har nästan samma hårdvara det som skiljer dom är nätagget.

Har testat installera om linuxboxen bytt närverkskort i den, installera om windows på dator #3 men inget hjälper.

//Sorling

Permalänk

har du samma mac adress på alla 3 datorerna?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Hur menar du?

Permalänk
Medlem

Thunderinternet: Mac adresserna är nätverkskorternas egna adresser , skulle han ha tre likadana skulle det bli kaos.

Permalänk
Medlem

Du har inte testat med en annan switch? vet en polare som hade väääldigt skumma problem med sitt nätverk, dhcp fungerade stötvis, ibland inte alls, låga hastigheter och snabba hastigheter omvartannat.

Det visade sig att Adaptern till Switchen var felande och gav konstig spänning, han bytte den och sen fungerade det.

Tål att kollas iaf.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem

Tack ska kolla upp det, testade även att byta port i switchen på kabeln som kommer ifrån dator #3 .. men hastigheten går alltid bra när kabeln är urdragen och alltid segt när dator #3's kabel är i, (dvs om dator är avstängd)