Permalänk
Medlem

PC spel?

Hejsan. Skulle vilja lära mig hur man gör ett eget spel, har redna ett färdigt koncept o nu bara svåra biten kvar! Att göra det till datorn. Vill veta hur man gör grafiken, programmeringen..ja allt!

Permalänk
Medlem

hehe, bra där fredde

Permalänk
Medlem

Du behöver lära dig programmera, titta i FAQ:

"Fråga: Jag vill lära mig programmera, men vilket programspråk ska jag välja?"

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=5558...

Räkna inte med att det blir lätt, men kul och lärorikt och kommer ta lååååång tid.

Permalänk
Medlem

Jaja..men det gör inget! Har varit intresserad ett antal år nu så vill gärna lära mig men aldrig fått något vettigt svar på vart det går o lära sig! Men tackar för länken

Permalänk
Glömsk

Gör dig själv en tjänst och ignorera alla nac++ister som kommer pracka på dig deras omständliga språk i den här tråden. Om du vill kunna skapa ett spel kommer du börja långt ner ändå, och C++ behövs inte för att skapa de dussintals tilebaseade 2D-spel du bör göra innan du ens rör 3D-programmering!

Jag tror Python + PyGame är det snabbaste sättet för dig att komma igång med spelprogrammering. Sen om du vill lära dig C eller C++ senare så gör det först då.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Som totoo säger så är det fruktansvärt krävande tidsmässigt. Se till så att du till en början har koll på t.ex. Photoshop och möjligen ett 3d-program (beroende på vad du ska ha för grafik), t.ex. Cinema 4D eller 3d Studio.
Själv är jag ingen inbiten programmerare men kan säga att jag är duktig på Lingo (Director) där man kan göra ganska avancerade spel. Nu är det väldigt individuellt men jag brukar börja med att rita upp hur det ska se ut, tänka ut vilken känsla det ska återge och sedan klura på hur jag överför det via kod. Men det kräver förvisso att man känner sig aningen trygg i programmeringsspråket man ska använda, så börja lite enkelt med några tutorials i det språk som verkar bra för dig, därefter kan du börja bitvis med ditt spel på de områden du känner att du klarar. Hjälp finns ju alltid här på swec om något knasar.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av save
Som totoo säger så är det fruktansvärt krävande tidsmässigt. Se till så att du till en början har koll på t.ex. Photoshop och möjligen ett 3d-program (beroende på vad du ska ha för grafik), t.ex. Cinema 4D eller 3d Studio.

Varför det?
Till sina första spel kommer man ju knappast använda det i alla fall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buffi
Varför det?
Till sina första spel kommer man ju knappast använda det i alla fall.

Tja, eftersom att det redan finns ett koncept och personen i fråga vill lära sig hur man gör allt från grafik till programmering för att svettsa samman ett spel så är det väll rimligt? Att bara skissa upp spelet i Photoshop är enligt mig det smidigaste när det är en enmansproduktion.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja slå ett slag för Game Maker http://www.gamemaker.nl/ , ett peka-klicka program för spelutveckling, med möjligheter till att skriva "GML-kod" som liknar pseudokod i syntax. Det var där jag började, med guiderna fick man ett pong-spel på 15 min, vilket tar mycket längre tid i alla riktiga programmeringsspråk.

Att det vinnande bidraget i GameDev's spelutvecklartävling förra året var utvecklat i GameMaker säger väl en hel del.

Genom att börja med att "peka och klicka" fram spel, och sen gå över till GML-kod har jag nu gått över till C++.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem

Jag håller med de som avråder från C++. C++ krävs för AAA spel, men kommer förmodligen inte att krävas för ditt spel ( om nu inte du har tankar på att ditt spel ska bli quake, fast bättre ).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sairon
Jag håller med de som avråder från C++. C++ krävs för AAA spel, men kommer förmodligen inte att krävas för ditt spel ( om nu inte du har tankar på att ditt spel ska bli quake, fast bättre ).

Fast quake skrevs väl inte i C++...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buffi
Fast quake skrevs väl inte i C++...

Q1,Q2 och Q3 skrevs i C, med en del asm om jag inte mins helt fel...

Visa signatur
Permalänk

Finns också detta.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lilljohan
Q1,Q2 och Q3 skrevs i C, med en del asm om jag inte mins helt fel...

Yes, det första spelet ID Software skrev i C++ var Doom 3.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk

Om du vill lära dig att programmera och göra spel kan du ta en titt här:
http://www.blinkenlights.se/articles/

Det är en sida som jag driver som försöker vara till hjälp för sådana som är intresserade utav programmering, spelutveckling och sånt. Finns guider i både Python, C++ och Java. Och lite om grafik. Allt är på svenska.
När du kan grunderna kan du ju gå vidare till gamedev.net t ex, där finns det mer avancerade artiklar på engelska. Det är oftast bara grunderna man behöver på svenska, då allting är så väldigt nytt.
Kom gärna in i våran chatt om du har några frågor.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av independence
Om du vill lära dig att programmera och göra spel kan du ta en titt här:
http://www.blinkenlights.se/articles/

Det är en sida som jag driver som försöker vara till hjälp för sådana som är intresserade utav programmering, spelutveckling och sånt. Finns guider i både Python, C++ och Java. Och lite om grafik. Allt är på svenska.
När du kan grunderna kan du ju gå vidare till gamedev.net t ex, där finns det mer avancerade artiklar på engelska. Det är oftast bara grunderna man behöver på svenska, då allting är så väldigt nytt.
Kom gärna in i våran chatt om du har några frågor.

Trevlig sida du har.

Uppskattar verkligen din C++-guide! Nu har jag något att göra de närmaste timmarna... dagarna.. veckorna.. åren.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail