Oblivion en stor besvikelse

Permalänk
Medlem

15min? Tog 1h för mig att komma ut ur första grottan, tack vare den otroligt dåliga tutorialen så hade jag inte en aning om hur man kastade ut saker ur inventoryt:P

Visa signatur

nex - violent death, slaughter, death

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag att Oblivion är ett av dem bästa spelen jag någonsin spelet, har spelat ca 150 timmar som för mig var ren spelglädje.

Visa signatur

Inte Core 2 Duo E6750 | 2048MB Ram | 660GB Hårddisk | Gainward Geforce 7900 GT

Permalänk
Medlem

Spelade 3-4h och tycker spelets strider var så jävla stelt.
Fanns ingen glädje i spelet alls.
Det är min åsikt om spelet, dock så tyckde jag inte om 3an heller.

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av neX
15min? Tog 1h för mig att komma ut ur första grottan, tack vare den otroligt dåliga tutorialen så hade jag inte en aning om hur man kastade ut saker ur inventoryt:P

Hade du köpt spelet så hade du kunnat titta i manualen

Visa signatur

mBr76 @ XBL, My 360 blog
LIVE-spel: Gears of war, Call of duty 3, NHL 07, Fifa 07, TDU, Splinter cell:DA, DoA4, Halo 2, UNO, Street fighter 2, - Övriga Spel: Lego Starwars 2, TES IV: Oblivion, Viva pinata
---Wii spel: Zelda, Rayman, Ice age 2, Wii sports

Permalänk
Medlem

http://www.rpgcodex.com/content.php?id=129

Den bästa recensionen av Oblivion jag läst.

Citat:

Oblivion is a new generation action-adventure Elder Scrolls game. At some point, The Elder Scrolls games were leading role-playing games that pushed the genre forward, but action games traditionally sell more, which explains several attempts to jump on that bandwagon. Battlespire sucked, but it's finally been decided that it sucked not because the design was bad, but because it was sold as an action game. At that pivotal moment the design for Oblivion was born: an action game for casual gamers sold as an RPG! Brilliant! Why brilliant? Well, any complaints about the action elements would be met with "It's an RPG! Duh!", while any complaints about the RPG elements would be met with "It's not your grandpa's RPG with die rolls and skill checks. It's an action game! For next generation! Duh!"

Visa signatur

[AMD Athlon64 X2 4400+][Corsair TWINX2048-3500LLPRO][Leadtek 8800GTS 640MB][ASUS A8N-SLI Premium][Antec P180][Antec Neo HE 550W]

Permalänk
Medlem

Haha, så jävla sant Även om jag gillar spelet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wingdings
Oblivion använder väl SpeedTree-teknologi, eller har jag helt fel?

Ja det gör det. Det står tom på fodralet.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mBr
Hade du köpt spelet så hade du kunnat titta i manualen

Va fan, har då aldrig kollat i en manual för att veta hur man kastar ut saker ur inventoryt eller andra larviga grejor, sånt ska och brukar uppenbara sig genom en tutorial in-game. ._.

Visa signatur

nex - violent death, slaughter, death

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av neX
Va fan, har då aldrig kollat i en manual för att veta hur man kastar ut saker ur inventoryt eller andra larviga grejor, sånt ska och brukar uppenbara sig genom en tutorial in-game. ._.

när man blir encumberd kommer det upp under tutorial. Eller var det rummet med rostiga grejer och benhögen...?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[AMD Athlon64 X2 4400+][Corsair TWINX2048-3500LLPRO][Leadtek 8800GTS 640MB][ASUS A8N-SLI Premium][Antec P180][Antec Neo HE 550W]

Permalänk
Medlem

HAHAH skönt Kanske ska testa och skapa lite AI problem

Håller också men att Oblivion var en besvikelse. Jag älskade Morrowind och spelade det nog 500h+ (lvl60) ca, och hade stora förväntningar på Oblivion.

Men så blev det ju inte. Har spelat det till jag kom till Lvl 32 (?). Var ju lite roligt ett tag, men för mkt action.
Morrowind var mer RPG, undersöka, läsa böcker m.m

Visa signatur

AMD FX(tm)-8120 Eight Core Processor. 6.00GB RAM, 64-bit OS
AMD Radeon HD 6900 Series

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av farbrorchristian
när man blir encumberd kommer det upp under tutorial. Eller var det rummet med rostiga grejer och benhögen...?

Det var det rummet ja Plockade upp allting på marken och sen tog det stopp :/

Visa signatur

nex - violent death, slaughter, death

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av neX
Va fan, har då aldrig kollat i en manual för att veta hur man kastar ut saker ur inventoryt eller andra larviga grejor, sånt ska och brukar uppenbara sig genom en tutorial in-game. ._.

Men om det nu inte är med i tutorialen så hade det ju varit bra för dig att ha en manual, Så du kunde läsa dig till hur man gör i spelet.

Visa signatur

mBr76 @ XBL, My 360 blog
LIVE-spel: Gears of war, Call of duty 3, NHL 07, Fifa 07, TDU, Splinter cell:DA, DoA4, Halo 2, UNO, Street fighter 2, - Övriga Spel: Lego Starwars 2, TES IV: Oblivion, Viva pinata
---Wii spel: Zelda, Rayman, Ice age 2, Wii sports

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mBr
Men om det nu inte är med i tutorialen så hade det ju varit bra för dig att ha en manual, Så du kunde läsa dig till hur man gör i spelet.

Jo visst, men jag hade troligen inte läst manuelen ändå :>

Visa signatur

nex - violent death, slaughter, death

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av neX
Jo visst, men jag hade troligen inte läst manuelen ändå :>

Så varför klaga för att du inte kan spelet då? Vad är det för mening att ens spela om man inte "vill" lära sig spelet?

Jaja nog gnällt om detta nu, men det är ju knappast belägg för att vara besviken på ett spel.

Visa signatur

mBr76 @ XBL, My 360 blog
LIVE-spel: Gears of war, Call of duty 3, NHL 07, Fifa 07, TDU, Splinter cell:DA, DoA4, Halo 2, UNO, Street fighter 2, - Övriga Spel: Lego Starwars 2, TES IV: Oblivion, Viva pinata
---Wii spel: Zelda, Rayman, Ice age 2, Wii sports

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mBr
Så varför klaga för att du inte kan spelet då? Vad är det för mening att ens spela om man inte "vill" lära sig spelet?

Jaja nog gnällt om detta nu, men det är ju knappast belägg för att vara besviken på ett spel.

Jag tyckte inte om UI:t, man hoppade jävligt stelt (även fast jag var en tiger :s), tyckte att städerna kändes livlösa, hur alla varelser såg ut tyckte jag heller inte om, kändes som om de försökt att få dem att så mänskliga ut som möjligt men istället blev det helt fel och alla såg ut som häxor :s

m.m.

Är det belägg nog då?

Visa signatur

nex - violent death, slaughter, death

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av neX
Jag tyckte inte om UI:t, man hoppade jävligt stelt (även fast jag var en tiger :s), tyckte att städerna kändes livlösa, hur alla varelser såg ut tyckte jag heller inte om, kändes som om de försökt att få dem att så mänskliga ut som möjligt men istället blev det helt fel och alla såg ut som häxor :s

m.m.

Är det belägg nog då?

Nepp inte belägg nog det heller Men tycker du det grafiska inte är bra så ska inte jag säga något annat än att det är tur att alla har olika smaker

Men att klaga på ett spel som SKA se ut så som det gör bara för att karaktären hoppar stelt eller att alla ser ut som häxor(hur du nu tycker dom ser ut) Mina häxor har långa spetsiga hakor och fula vårtor på näsan och det såg jag inte mycket av i Oblivion.

Visa signatur

mBr76 @ XBL, My 360 blog
LIVE-spel: Gears of war, Call of duty 3, NHL 07, Fifa 07, TDU, Splinter cell:DA, DoA4, Halo 2, UNO, Street fighter 2, - Övriga Spel: Lego Starwars 2, TES IV: Oblivion, Viva pinata
---Wii spel: Zelda, Rayman, Ice age 2, Wii sports

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mBr
Nepp inte belägg nog det heller Men tycker du det grafiska inte är bra så ska inte jag säga något annat än att det är tur att alla har olika smaker

Men att klaga på ett spel som SKA se ut så som det gör bara för att karaktären hoppar stelt eller att alla ser ut som häxor(hur du nu tycker dom ser ut) Mina häxor har långa spetsiga hakor och fula vårtor på näsan och det såg jag inte mycket av i Oblivion.

Värt att peta på ord, med häxor menar jag givetvis inte en sago_häxa_med_stor_näsa_och_massa_vårtor_ Menar att de ser för jävliga ut, allt va så runt och glansigt och de såg svettiga ut/helt uttorkade. Visst jag kunde inte spela på det snyggaste, det kan jag sällan ( :/ ) men iaf så tilltalade inte designen mig alls, och jag brukar inte vara kräsen.

Och User Interface är typ hela spelet, det är ju nästan det som avgör om man vill spela vidare. Sen, njä, hade förväntat mig lite mer och lite bättre av det mesta. Får vänta på NWN2, bara det inte gör mig besviken också

Visa signatur

nex - violent death, slaughter, death

Permalänk
Medlem

Oblivion var så sjukt överhypat, måste säga att jag också blev besviken... inte ens grafiken var så imponerande. I övrigt känns spelet och dess omgivning så otroligt stelt, inte värt att ga retail imo.

Visa signatur

[Abit KN8 SLi] [AMD64 Winchester 3200+@2400mhz] [2x512 KHX 2,5-3-3-7] [XFX 7800 GT@450/1100] [Tagan 480W] [X-fi XtremeMusic]

Permalänk
Medlem

Först så tyckte jag at Oblivion såg ut att vara ett urkasst spel, men efter att en polare rekommenderade det så kollade jag på trailern och blev väldigt intresserad själv. Så jag gick och köpte spelet och körde först det på en urkass dator (AMD Sempron 2400, 512mb Ram och Fx 5600) och det laggade rätt mycket, endå var spelet rätt ok att spela. Sedan när jag spelade det på den dator jag har i sign så blev det en stor skillnad. Det blev jävligt mycket snyggare och det blev ännu mer realistiskt. Jag förstår inte hur man kan klaga på grafiken. Endå kör jag på ganska låga inställningar.

Permalänk

Är det något man verkligen inte kan gnälla på så är det grafiken, annars har man antagligen inte tillräckligt kraftfull dator och det kan man inte beskylla spelet för. Lätt den snyggaste grafiken jag sett i något spel hitills.

Annars håller jag med om det mesta som står i den där reviewn.. Hade det varit mer vuxet och åt Gothic, BG, Fallout hållet med den grafiken och så stort hade det antagligen gått åt helv. med mina studier så det är väl tur att det blev som det blev ändå.

Visa signatur

Go for the eyes, Boo, GO FOR THE EYES! RAAAAAAAAAAAURGH!!!

Permalänk
Medlem

Nä alltså... tycker faktiskt inte att grafiken är så imponerande, dock är omgivningarna vackra.

Visa signatur

[Abit KN8 SLi] [AMD64 Winchester 3200+@2400mhz] [2x512 KHX 2,5-3-3-7] [XFX 7800 GT@450/1100] [Tagan 480W] [X-fi XtremeMusic]

Permalänk
Medlem

Lirade i en timme, det var ju helt värdelöst. Grafiken är inte direkt ful... men designen är nog bland det fulaste jag sett. Gubbarna ser ju helt katastrofala ut och vissa texturer är lite mystiska.

Men lira själv och se, det kan ju inte passa alla.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leonard
Nä alltså... tycker faktiskt inte att grafiken är så imponerande, dock är omgivningarna vackra.

Med tanke på hur stor spelvärlden är utan några nämnvärda laddningstider (förutom innomhus då) så är grafiken lätt överlägsen allt annat idag.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Oblivion är med sina brister ändå ett bra spel, t.om prisvärt till skillnad från diverse 5 timmars spel som släppts de senaste åren

Permalänk
Medlem

Spelet är oerhört enformigt men omgivningarna är vackra och stämningsfulla.

Grafiken är över medel men ingen höjdare med spelet opatchat, dock så är världen stor och nästan utan laddningstider.

Nintendo 64 texturerna i bakgrunden är lite väl tilltagna dock.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk

Vad räknar ni med i ett FPS rollspel egentligen ni som klagar? Rollspel ska efterlikna ett liv i verkligheten. Att bara springa och plundra slott hör till hack-n-slash. Och du får ju självklart själv hitta uppdrag och sådant, bortsett från huvudupdraget.

Jag har bara prövat krigargillet än och det verkade rätt kul. Inte bara "döda honom" sås som i Morrowind.

Själv tycker jag nästan att kompassen var lite fusk. I Morrowind fick man leta upp saker vilket var lite frusterarande ibland men kändes mer verklighetstroget. Även att kunna snabbfärdas mellan alla städer var lite fusk också. Det tar ju bort hela den roliga delen i Morrowind att rida på dom stora skalbaggarna. xD

Stridsystemet är det bästa jag sätt men det kund finslipas lite. Det känns realistiskt och tar bort en del av det dötråkiga orealistiska springa-fram-hugga-snabbt-springa-tillbaka-innan-han-hugger-mig. Tråkig var dock att alla tre vapentyper hade precis samma specialattacker.

Det finns en del saker som jag bara inte fattar hur utveklaran kunde göra. Att alla fiender levlar upp med ensjälv är ju hel korkat. Särklit rövare och andra mänskliga motsåndare. Varför skulle en fattig bandid få klädd i mithril-rustning? Och ännu värre, dom hårdaste skurkarna springer runt i daedrisk rustining! I Morrowind var dessa artefakter som det knappt fanns några av i spelet. Om man räknar bort expansionerna så fanns det inte äns ett komplet set av daedriskt rustning. Nu kan man hitta det i varannan gråtta. Urdumt. Tack och lov att det nu fanns alla vapen i alla material så som kortsvärd av glas men gick det inte lite för långt? Glashammare någon? Hela grejen med det görna glaset är att det kan ges väldigt vassa eggar jämfört med stål. Varför skulle man vilja göra en ful klubba av det? Ebonyvapenen hade tråkig design. Dom var riktigt fina i Morrowind men här bara tråkiga. Och varför kan inte daedriska enhandssvärd se bra ut? Lång- och korstsvärd av daedrisk typ är ju jättefula i Oblivion liksom långsvärdet var i Morrowind. Dom andra vapnen ser bra ut men inte dessa svärd.

Att det är svårt att styra hästar, är inte hästar ganska tröga i verkligheten?

Jag har inte kommit särskilt långs i huvudupdraget men det sägs att det ska vara väldigt enformigt.

Själv tycker jag även att miljöerna i Oblivion var sämre än i Morrowind. I Morrowind var allt mycket mer främmande. Det fanns inte en enda varelse som var direkt tagen från verkligheten. Istället hade vi kwamas och svampträd. I Oblivion såg all ut som hemma i Sverige med vargar och allt.

Spelet är buggigt för det är omöjligt att göra ett så komplext spel utan någon som helst bugg.

Visa signatur
Permalänk

Jag håller med Breadcrab om att kompassen är lite fusk. Oblivion skulle vara lite roligare om man fick använda huvudet lite mer och upptäcka själv. Att du får en pil på kartan efter att du har tittat på en annan karta och fått reda på vart du ska är en sak men när den där pilen vet exakt vart en speciell NPC är och vart han går så är det lite i överkant, det skulle vara roligare om man själv fick söka efter den personen. Annars tycker jag att Oblvion är ett jättebra spel.

Permalänk

det som jag inte gillade med spelet va i stort sätt att alla ansiktstexturerna så precis likadana ut... tex man går bakom en woodelf tjej i imperial city sen vänder hon sig om och man förbryllas av hur mycket hon ser ut som en gammal gubbe i ansiktet och med värsta håravfall också sen ser man sig lite omkring ock märker att nästan alla ser likadana ut. bara alla tiggarna som ser olika ut, va även ett helvete att göra en karaktär i början som inte såg ut att ha böldpesten. men men man lär sig att göra bättre och snyggare ansikten fast alla npcs är fortfarande lika fula.

f.ö så va spelet ganska bra faktist och dark brotherhood questerna va ju skitroliga att göra, synd bara att all tid brukar gå till wow och om jag inte lirar det så känns det bara som om jag slängt ut en månadsavgift helt i onödan om jag ändå inte ska lira det...

Visa signatur

flamin bag'o shit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breadcrab
I Oblivion såg all ut som hemma i Sverige med vargar och allt.

Var bor du egentligen? Det mest rovlystna djur man kan se här är en och en annan grävling

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se