Prisvärd(Klockningsvänlig) Budgetprocessor

Permalänk
Medlem

Prisvärd(Klockningsvänlig) Budgetprocessor

Hej

Jag hade tänkt att införskaffa en ny dator om ett år, men nu har jag tröttnat på tiden det tar för processorn i sign att tugga sig igenom WinRar etc. Jag har egentligen inga andra problem med processorn än, jag kan köra de flesta spel på 1280x1024 med bra fps men den har lite svårt för Photoshop och Vista som jag prövade ett tag. Så jag tänkte köpa någon Budgetprocessor och klocka upp den.

Så till saken

Min tanke var att köpa:

http://www.itservice.se/dialectit/index.jsp?showArticle=11771...

och

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=318314
eller
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=322631

Då jag bara kommer att använda dessa delar i max ett år, förmodligen mindre kommer jag nog ta 805an då det blir lite overkill med en Core 2 duo

Ni får gärna komma med bättre förslag då jag inte varit så insatt på just processorer på ett tag

//Nizze

Permalänk

Det moderkortet du valt ska klocka uselt har jag hört.
Varför inte köpa ett bra system nu istället?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knight Rider
Det moderkortet du valt ska klocka uselt har jag hört.
Varför inte köpa ett bra system nu istället?

Jag känner ingen behov av en total uppgradering just nu, tänkte vänta tills vista och/eller DX10 kommer. Sen är jag inte missnöjd som det är nu, får jag för mig att spela någon gång blir det WoW som inte är så farligt krävande.

Moderkortet behöver inte kunna pressa ut varenda hz, eller finns det bättre allternativ för mig?

Permalänk
Medlem

Du kommer endå vilja byta moderkort vid ett senare tillfälle, så jag skulle absolut inte köpt ASRocket nu bara för att det är billigt.

Spar isf ihop en tusenlapp till och köp ett vettigt moderkort med billigare komponenter till.

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikerrer
Du kommer endå vilja byta moderkort vid ett senare tillfälle, så jag skulle absolut inte köpt ASRocket nu bara för att det är billigt.

Spar isf ihop en tusenlapp till och köp ett vettigt moderkort med billigare komponenter till.

Jag kommer byta senare det är det som är grejen, detta är bara temporärt. Jag köper aldrig viktiga komponenter i denna prisklassen annars, "Man får vad man betalar för". Men detta verkar vara det ända kortet som finns som stödjer AGP och DDR400, sen att det råkar vara billigt vet jag inte vad jag ska göra åt.

Men för Diskutera processorn, finns det något bättre budgetalternativ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nizze_Trial
Jag kommer byta senare det är det som är grejen, detta är bara temporärt. Jag köper aldrig viktiga komponenter i denna prisklassen annars, "Man får vad man betalar för". Men detta verkar vara det ända kortet som finns som stödjer AGP och DDR400, sen att det råkar vara billigt vet jag inte vad jag ska göra åt.

Men för Diskutera processorn, finns det något bättre budgetalternativ?

Pentium D 805 är den bästa jag hört talas om. Men om du ska få en bra klock så behöver du bra moderkort och minnen. Blir svårt ifall du vill endast ha en ny processor och kunna klocka bra. Men vet inte hur mycket du kommer klocka då jag inte vet vad den har för multiplier och original fsb.

Men för att låna tråden lite, jag har en P4 506 2.66ghz, kommer jag kunna överklocka den på en ASus p5b deluxe och med ddr2 minnen?

Permalänk

Kör med 805 D propp just nu med Asus P5WD2-premium och OCZ DDR2 minen då, den går i 3,66Ghz 24/7 med bra temps på luft så proppen är det inget fel på men du ska nog välja en bättre bräda än ASRocken som du valt för att få den lira bra!

Visa signatur

C2D E6600 @ 3,2 1,35v Ultra-120,
DQ6, 8800GTX, 4Gb OCZ 8500 SLI @ 1240MHz 2,1v, CM 832

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Z3R0[swe]
Kör med 805 D propp just nu med Asus P5WD2-premium och OCZ DDR2 minen då, den går i 3,66Ghz 24/7 med bra temps på luft så proppen är det inget fel på men du ska nog välja en bättre bräda än ASRocken som du valt för att få den lira bra!

Jag vill ha en bättre bräda men det finns inget annat kort med agp och DDR400 :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nizze_Trial
Jag vill ha en bättre bräda men det finns inget annat kort med agp och DDR400 :/

Då blir det tyvärr att uppgradera minnena och grafikkortet också.