Vilken CRT för spel? (säljer min 931BF)

Permalänk
Medlem

Vilken CRT för spel? (säljer min 931BF)

Gav bort min 19" Dell CRT med trintronrör (ångrar man ju nu) för att lämna plats åt en ny 19" TFT Samsung Syncmaster 931BF (den som nyligen testades här på Sweclockers). Samsungen är grym på alla sätt utom i FPS spel. Den är nu till salu (2000:-) eller bytes mot high-end CRT.

Ska nu köpa en ny CRT om jag hittar någon som säljer

Vad ska man titta på när man köper CRT?
Vad skiljer en bra CRT från en dålig. Komplett m.fl säljer några modeller runt 2000:- är dom gångbara?
Ska vara en 19" som ska köras i 1280*1024 100Hz (desktop & spel).
Förslag mottages tacksamt!

//GroGGen

Visa signatur

Game On!

Permalänk
Medlem

Plant bildrör är ju ett plus om man vill njuta någorlunda...

Visa signatur

Sys 1 AMD Phenom II x4 965 BE @ 4.1 Ghz | Asus M4A89GTD PRO | XFX Radeon HD 6870 x 2 Crossfire | Corsair XMS3 8 GB | Intel 520 SSD 120GB | Fractal Design R2 Titanium | Logitech X-530 5.1
Sys 2 Intel Quad Core Q8300 @ 3,1 Ghz | ASUS P5QL PRO | Gainward 275 GTX | Corsair Dominator CM2X 8500 4GB | WD Raptor 150 GB |

Permalänk
Medlem

...en självklarhet. Tänkte mer på dom tekniska specifikationerna.

Visa signatur

Game On!

Permalänk
Medlem

21" trinitron ska du ha, Bara att be att få testa skärmen innan du köper den, så ser du skärpan om du ska köpa beggat. Tror det mesta från butik är bra.

Visa signatur

Thermaltake Tai-Chi Supertower, Gigabyte p35-DS4, E6850@ 4.05ghz 1:1(2.0) just nu, med Scythe Infinity, Msi 8800GTS 512mb @ 770c/1925s/1130m, 2x1gb Crucial Ballistix pc8000 (4-4-4-4), Be Quiet! Straight Power 650w, X-Fi Xtrememusic, LG-245WP (Rev 2.) <> http://www.garaget.org/?car=55839

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att ge TFT:n tid. I början kände jag att min vx922 var betydligt sämre än min crt. Men efter några dagar så hade jag vant mig. Nu går det utmärkt att spela på skärmen samt den är betydligt skarpare än vilken CRT som helst.

Permalänk
Medlem

Håller inte med där, hur mycket jag än vill vänja mig ska den väck....
Håll utkik under köp & sälj och på Blocket

Visa signatur

Game On!

Permalänk

jag har en sån du slängre.. trinitron . crt, flatscreen. något intressant ?

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Permalänk
Medlem

Köpte en Samsung SyncMaster 1100MB för ett ½ sedan. Den klarar 2048x1536 i 80Hz (mer än de flesta gfx) och 1600x1200 i 100Hz. Jag tycker bildkvalliteten är bra men det var ganska svårt att göra rätt inställningar så att det blev skarp ut i alla hörnen. Den är väldigt ljusstark så jag får ställa in ljusstyrkan på 0 av 100 för att det svarta inte ska bli gråaktigt.
Den har en bra funktion som heter MagicBright. Den ställer om kontrasten i 3 steg. Ett som passar bäst när du tex surfar (låg kontast), ett som har hög kontrast som passar bra till spel och bildredigering och sen ett mellanting.
Det hela sköts med en liten knapp. Det sämsta med skärmen e att den är så stor och tung. Fast den e knappt större än samsungs äldre 19"are fast den är 21".

Visa signatur

Asus GeForce2GTS@250/440MHz, AMD Thunderbird 1200@1240MHz. Samsung 900p 19" crt

Permalänk
Medlem

Berätta mer MixeR_staveN
skicka gärna en länk med info om skärmen.
Hur gammal, märke etc.

Visa signatur

Game On!

Permalänk

OLED skärmar ska man vänta på då kommer dagens tft och crt sollas ut fort. det kommer vara min första platt skärm iallafall!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
OLED skärmar ska man vänta på då kommer dagens tft och crt sollas ut fort. det kommer vara min första platt skärm iallafall!

Amen.

Tills dess blir det att fiska bland gamla begagnade trinitron/diamondtron skärmar. Inte för att jag har något emot att plocka upp en highend CRT som för mig slår ENKELT vilken jävla TFT som helst för under 1000kr, så alla CRT älskare så lever på så sett frid o fröjd men då tyvärr är inte hållbarheten på trinitron/diamondtron den allra bästa. Kan vara svårt att hitta en bra CRT som fungerar riktigt perfekt idag.

Jag var också i samma situation som dig, jag övervägde mig att köpa en TFT då jag fyllde år och mamma lovade att betala en del av priset så jag köpte en lite bättre 17" TFT men vilken besvikelse det blev för spelupplevelsen, jag FÖRSÖKTE att bli van men jag bara inte kunde. Det slutade med att jag tog tillbaka i bruk en gammal 17" CRT som röda färgkanonen hade gått sönder och jag använde t.o.m hellre den så länge och sålde TFTn åt min bror och köpte senare en highend 19" CRT Sony G420 som jag råkat repa, senare en Samsung 959NF som också råkade ut för samma missöde. Nu inväntar jag mitt sista hopp, en Sony G400 som jag kommer ta hand om så försiktigt som det vore en bomb.

Får bara hoppas att nästa generation, OLED, SED eller vad det nu blir att de kommer ut med skärmar som stöder 100Hz.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

köpa en crt idag är ju att vara rätt blåst

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Barry:
om du inte har nåt säga kan du ju vara tyst!

Visa signatur

Game On!

Permalänk

grogg
Vad är det för nåt med TFT skärmen som stör dig? Lite nyfiken bara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barry
köpa en crt idag är ju att vara rätt blåst

Själv skulle jag inte vilja byta ner mig till en TFT.
Dom blåsta är ju dom som har slängt ut pengar på dåliga/onödiga tekniker.

Det innefattar: TFT, Plasma och Widescreen.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Tft, mindre strålning, svider inte i ögonen som med crt.
Man vänjer sig jävligt fort, jag växlar flera gånger om dagen och märker ingen skillnad.

19'' på båda skärmarna, 12ms på tft. kör 1280x940 at 100hz på crt.

Märker ingen skillnad alls. Förstår mig inte på detta tft / crt snack.

Ja jag spelar, ja jag spelar även snabba spel. Märker ingen skillnad.

Förrutom att allt ser så fruktansvärt mycket bättre ut på Tft då det inte smetas ut.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Noxxer
Tft, mindre strålning, svider inte i ögonen som med crt.
Man vänjer sig jävligt fort, jag växlar flera gånger om dagen och märker ingen skillnad.

19'' på båda skärmarna, 12ms på tft. kör 1280x940 at 100hz på crt.

Märker ingen skillnad alls. Förstår mig inte på detta tft / crt snack.

Ja jag spelar, ja jag spelar även snabba spel. Märker ingen skillnad.

Förrutom att allt ser så fruktansvärt mycket bättre ut på Tft då det inte smetas ut.

Inte smetas ut på TFT? :S

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Inte som på Crt.

Mycket skarpare på Tft skärmen. Lcd alltså.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem

Tomtenizze:
Bl a annat gillar jag inte att allt smetas ut när man kör FPS. 75Hz är för lite för min del om vi pratar om CS. Tycker dessutom att färgerna ser konstiga ut på TFT-skärmar. Inget fel på min så men rent generellt ser färgerna annorlunda ut mot CRT, om det är plasten eller vad det beror på vet jag ej.
Inte minst men kanske viktigast för mig är att skärmen klarar minst 24bit färg då jag håller på med fotoredigering i Adobe CS (min TFT klarar bara 16bit)

//GroGGen

Visa signatur

Game On!

Permalänk
Medlem

Dells (Sony Trinitron) 21" CRT har jag, köpte på blocket för 1200:- för ett knappt år sedan. Rekommenderas, mer prisvärt än så blir det nog knappast, mycket trevlig skärm att spela på!

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Medlem

Har haft en Dell P991 (Sony Trinitron 19") ganska länge och den är kanon, däremot så tar den en hel del plats vilket gjorde att jag i Mars i år köpte en TFT, efter noga övervägande så blev det en Samsung 970P.

Därför att den fått bra i test, hade en pixelgaranti, som jag kunde acceptera bra betraktningsvinkel och ett trevligt utseende.

Svarstiden på 6ms verkade räcka för de flesta. Dock inte för mig skulle det visa sig. Jag upplevde både ghosting och overdriveproblem i spel.
Dessutom så blev det väldigt grötigt vid snabba panoreringar.

Skärpan, kontrasten och färgerna höll dock mycket hög klass på skärmen.
Detta gjorde att jag bestämde mig för att köra skärmen i alla fall en vecka.

Men min åsikt var densamma, jag stod inte ut med alla de grafiska "fel" som uppstod vid spelande så jag lämnade tillbaka skärmen och återgick till min CRT. Crt:n har inte samma djup och tryck i färgerna, men den släpar i alla fall inte efter i spel och detta är det viktigaste.

Ofta är det nog en smaksak och om man är villig att kompromissa.
Jag vet att stör jag mig på någon initialt så kommer jag aldrig kunna glömma det, utan kommer alltid att leta efter "felen".

För tillfället sitter jag på en Dell p1130 (Sony Tritron 21") och denna skärm är verkligen knaon om man vill ha en Crt för gaming.
Har faktiskt kikat runt på lite TFT som har låg svarstid, men då blir betraktninsvinkeln och svärtan sämre.

Dessutom så är det väldigt få tillverkare som har en pixelpolicy som är acceptabel, jag personligen skulle aldrig acceptera ett enda pixelfel, eller ljusläckage på en ny produkt. En ny vara skall inte vara felaktig.

Detta gör att det för mig är väldigt svårt att använda något annat än en crt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Noxxer
Tft, mindre strålning, svider inte i ögonen som med crt.
Man vänjer sig jävligt fort, jag växlar flera gånger om dagen och märker ingen skillnad.

19'' på båda skärmarna, 12ms på tft. kör 1280x940 at 100hz på crt.

Märker ingen skillnad alls. Förstår mig inte på detta tft / crt snack.

Ja jag spelar, ja jag spelar även snabba spel. Märker ingen skillnad.

Förrutom att allt ser så fruktansvärt mycket bättre ut på Tft då det inte smetas ut.

Håller med dig

Visa signatur

Vääärstingen :P
Intel Core 2 Duo E6600 | Asus P5W Dh Deluxe | Kingston 2gb Pc6400 DDR2 | Sapphire X1950XTX | Antec P180 | Antec NeoPower 550W |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Noxxer
Tft, mindre strålning, svider inte i ögonen som med crt.
Man vänjer sig jävligt fort, jag växlar flera gånger om dagen och märker ingen skillnad.

19'' på båda skärmarna, 12ms på tft. kör 1280x940 at 100hz på crt.

Märker ingen skillnad alls. Förstår mig inte på detta tft / crt snack.

Ja jag spelar, ja jag spelar även snabba spel. Märker ingen skillnad.

Förrutom att allt ser så fruktansvärt mycket bättre ut på Tft då det inte smetas ut.

Jag har då använt typ nästan dagligen CRT skärmar sedan år 1995 och mina ögon har inte haft några som helst problem med 85Hz+, däremot 60 - 75Hz vore en plåga. När jag bytte till dendär TFT skärmen för några dagar tyckte jag det var i början inte lika komfortabelt att titta på men det var kanske en vanesak efter 11 års CRT användande antar jag.

Alla är vi skapade olika (det får TFT marknaden tacka gud för, hade alla varit som jag hade TFT skärmarna blivit en flopp som aldrig tagits ibruk) och det största problemet är när andra som inte kanske uppfattar eller inte är lika noggrann osv ska börja hacka ner på andra som faktiskt märker skillnader och upplever det som störande. Själv önskar jag de än idag hade tillverkat fina highend trinitron skärmar.

Responstiden på den 4ms skärm jag testade var tillräcklig för att inte märka någon ghosting i både Q3 och Unreal Tournament GOTY t.ex som är bland de snabbaste fps spelen. Men ändå är skillnaden som natt och dag jämnfört med CRT, jag vill inte spela med lägre än 85Hz men helst 100. Detta gäller i typ alla spel inte bara snabba fps spel för min del, som bäst spelar jag t.ex FlatOut2 och jag spelar hellre i 1024x768 @ 100Hz än 1152x864 @ 85Hz även om datorn klarar båda upplösningarna i detta spel på denna temporära 17" CRT.

Vadå smetas ut? säg mig inte att du har använt nån skit Dynflat CRT och drar slutsatser av det t.ex. Testa t.ex någon highend trinitron eller t.o.m "invar" shadow mask, skärpan är inte långt ifrån TFT klass ifall skärmen är i bra skick.

Ingen CRT kan dock få exakt lika bra skärpa och därför så tycker jag det enda TFT skärmarna är bättre för är vardagligt windows användande.

För en helt oanvänd gammal highend 19" CRT skulle jag bra idag kunna betala fast 2500kr, men för en TFT betalar jag högst 500 spänn oberoende av ifall det vore 1ms responstid och 16.7milj färger och betrakningsvinkel på 180/180 grader så länge uppdateringsfrekvensen förblir 75Hz max.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk

Det jag inte förstår är vad du ska med hög frekvens till på en tft. Den flimmrar ju ändå inte som crt gör vid låga frekvenser. Det är vel därför det finns så lite stöd för höga frekvenser på ftf skärmar? I dag finns det ju tft skärmar med 24bit färger som även har en låg responstid så att man slipper ghosting.

Permalänk

Alltså, i skolan sitter vi vid TFT-skärmar, och här hemma har jag CRT,
i skolan har jag ALLTID huvudvärk efter data-lektion, här hemma är
det bara skönt att sitta vid datorn. Denna slutsats har jag dragit:
Ska du surfa runt, eller hålla på med kontorsarbete, välj TFT
Ska du spela mycket, och kolla mycket film, välj en CRT
Ska du bildredigera, välj en TFT

Mvh Finlandssvensken

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RPGWiZaRD
.... Får bara hoppas att nästa generation, OLED, SED eller vad det nu blir att de kommer ut med skärmar som stöder 100Hz.

Av vilken anledning om jag får fråga?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Håller inte med de som tycker att Crt > Tft.

Crt håller på att dö bort och Tft:n tar över. Varför? Jo för att den är bättre på de Flesta sätt, inte nödvändigtvis alla, men de flesta. Om ni klagar på en Tft så är det för att ni har köpt en billigare modell som inte har tillräckligt många färger och inte tillräckligt snabb responstid. Sitter men en Viewsonic VX912, alldrig sett en bättre skärm, hänger bra med i fps spel och även bra att se film på, ett utmärkt val av skärm om du vill ha en 19 tummare som passar till det mesta Spelar Bf2 (och WoW) aktivt, så jag vet vad jag pratar om.

Väldigt nöjd med min skärm, inget jag kommer att ångra att jag köpte.
Just my 2 cents.

Visa signatur

dum di dum..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zlaznic
Håller inte med de som tycker att Crt > Tft.

Crt håller på att dö bort och Tft:n tar över. Varför? Jo för att den är bättre på de Flesta sätt, inte nödvändigtvis alla, men de flesta. Om ni klagar på en Tft så är det för att ni har köpt en billigare modell som inte har tillräckligt många färger och inte tillräckligt snabb responstid. Sitter men en Viewsonic VX912, alldrig sett en bättre skärm, hänger bra med i fps spel och även bra att se film på, ett utmärkt val av skärm om du vill ha en 19 tummare som passar till det mesta Spelar Bf2 (och WoW) aktivt, så jag vet vad jag pratar om.

Väldigt nöjd med min skärm, inget jag kommer att ångra att jag köpte.
Just my 2 cents.

TFT:n tar över för att alla köper det som för tillfället är populärast, det måste inte va bättre.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Fick idag min Sony G400 19" trinitron CRT som är min 3:e 19" highend CRT inom ~1½ månader och aldrig varit så nöjd med något. Skärmen är riktigt i toppskick, både färgerna och skärpan. Skärpan är t.o.m överraskande bra, i 1280x960 @ 100Hz ser det fortfarande ungefär lika bra ut som på min brors TFT i analog läge. Finns inga TFT skärmar som kan ge denna underbara känslan som att spela i 100Hz på CRT i rel. hög upplösning. Sen fick jag denna skärm för endast 695kr inkl frakt. Skulle jag ha vetat att den var i så bra skick hade jag betalat upp till 2500kr åtminstone, för en TFT ger jag inte ett piss. Så jävligt nöjd, jag dödar den som vågar ens röra bildytan.

*Hoppar runt som ett litet barn på julafton.*

Förstår inte på dem som inte ser skillnad mellan uppdateringsfrekvenser, det handlar inte om att TFT skärmar blinkar men hertzen spelar FORTFARANDE roll när färgerna byts på skärmen vid rörelser i t.ex spel. Desto högre hertz desto smidigare rörelser och bättre verklighetskänsla då färgerna på pixlarna byts snabbare. Ser man inte skillnaden så bra för dig för jag hade gärna använt TFT men bara pga uppdateringsfrekvensen vid 75Hz max på TFT vill jag inte använda dem, får inte samma spelupplevelse.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk

CRT är finfint. Kommit över 3st 21" Dell P1130 med Trinitron-rör här i "höst". Visst hade jag gärna hoppat på TFT-tåget, men ge mig de 20"+ TFT's som levererar allt som dessa CRT gör till samma pris. Omöjligt. Totala utgifter i dessa tre är: 250€. Väl värt.

Ögongodis:

Jää-jää! Dålig bild och kabelhärva och tjotalahoppsan, jag vet!

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065