Göra .exe-filer eller körbara filer med java

Permalänk
Medlem

Göra .exe-filer eller körbara filer med java

På universitetet har vi kört Java Netbeans och Eclipse när vi programmerat javakod. Däremot har jag aldrig sett att man kan skapa standalone .exe-filer eller körbara filer (java fungerar ju i alla os nästan).. Hur gör man? Går det?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

gör du om till .exe funkar programmet bara i windows-miljö och därmed förlorar du den stora fördelen med java

jar-filer är klickbara program (motsvarande .exe) och fungerar oavsettt operativsystem.

i eclipse gör du jar-filer genom att högerklicka på projektet och sedan export (välj jar)
du måste peka på main-klassen.

standalone är de däremot inte. det behövs en java runtime installerad men det är ganska uppenbart eller??

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pcman
gör du om till .exe funkar programmet bara i windows-miljö och därmed förlorar du den stora fördelen med java

jar-filer är klickbara program (motsvarande .exe) och fungerar oavsettt operativsystem.

i eclipse gör du jar-filer genom att högerklicka på projektet och sedan export (välj jar)
du måste peka på main-klassen.

standalone är de däremot inte. det behövs en java runtime installerad men det är ganska uppenbart eller??

Jo det är jag medveten om
Men jag tänkte att man kunde kompilera programmen för alla olika plattformar utan att behöva skriva om kod. Därav anledningen att jag ville göra .exe-filer.
och därav jag skrev körbara filer utöver .exe-filerna.
Låter dock som .jar-filer låter som det vettigaste alternativet som du beskriver.

Jo förstår också att man måste en java runtime installerad för att köra .jar-filerna
Men det behövs väl inte om man gör om till .exe i Windows?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

gör du om javakod till exe bakas runtimen in i paketet. tror jag ivf. har inte testat detta själv! men isf måste du ha olika versioner till mac och linux. och peketera om windows-versionen i ett extra steg vid varje uppdatering eller ändring av koden. låter krångligt tycker jag.. speciellt när man inte vinner nåt på det.

men testa med jar-filer du, det är precis vad du vill ha! kompilera EN gång och gör en jar, sen kan du flytta den vare sig platformen är linux, unix, windows eller mac. fint va?

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pcman
gör du om javakod till exe bakas runtimen in i paketet. tror jag ivf. har inte testat detta själv! men isf måste du ha olika versioner till mac och linux. och peketera om windows-versionen i ett extra steg vid varje uppdatering eller ändring av koden. låter krångligt tycker jag.. speciellt när man inte vinner nåt på det.

men testa med jar-filer du, det är precis vad du vill ha! kompilera EN gång och gör en jar, sen kan du flytta den vare sig platformen är linux, unix, windows eller mac. fint va?

Yepp det låter bra det=)
Tack för det!

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |