Absorbera ljus ifrån projektor, UV..?

Permalänk
Medlem

Absorbera ljus ifrån projektor, UV..?

Hallå alla... Har en liten udda fundering:
Nån som har någon bra lösning på att absorbera ljus ikring projektionsduken? Jag har för mig nånstans i fettknölen man oftast kalla hjärna, att man kan använda UV- ljus för detta..?

Jag tänkte bygga en egen 'duk' med vita masonitskivor som jag tänkte måla med silverfärg som, enl. uppgift, ska vara bäst för DLP- projektorer.
Sen tänkte jag bygga ljusavskärmande sidor som ska sticka ut x antal cm ifrån väggen, och nånstans där tänkte jag om man kunde schtuppa i nåt som kan absorbera 'läckande' ljus som gärna vill spegla utåt mot t ex. omgivande saker. Mitt mål är alltså en högreflektiv bildyta utan reflektioner... Öhh.. Låter skumt, men jag menar som sagt att jag vill inte att ljuset sprids utanför själva bildytan.. Känns som om jag överförklarat detta nu =0.

Självklart tänkte jag använda mattsvart färg till 'masken' om man nu ska kalla det så.

Någon som för övrigt kan tipsa om silverfärg (Typ aluminium..?) som man kan sprutmåla och späda med något lösningsmedel?

Känns lite osäkert att måla ca. 150" med spryburkar, vilket skulle med största säkerhet ge en ojämn yta.

Hade funderingar på Hammarlack, men jag tror att det blir åder- bildningar av det eftersom den innehåller olja (Tror jag).

Som sagt, tips och ideér är högst välkomna.

Mest intressant är dock delen med avskärmning av studsande ljus.

Visa signatur

Ju fler kockar, desto sämre soppa...
Någon som vill köpa min stereo, min lätta MC, och lite andra bra-att-ha-saker?
http://www.mineg.net/tony

Permalänk
Avstängd

Om du inte får svar här, prova på www.minhembio.com 's forum. Där kan du nog få svar/ideer ganska snabbt.

Permalänk
Medlem

Ok.. Ska nog höra mig för där.. Tänkte inte på det faktiskt.. Trött...

Tack

Visa signatur

Ju fler kockar, desto sämre soppa...
Någon som vill köpa min stereo, min lätta MC, och lite andra bra-att-ha-saker?
http://www.mineg.net/tony

Permalänk

Silverduk, jag tror inte alls på det där. Som fotograf vet jag att allt som reflekteras av annat än vitt eller matt grått blir annorlunda.

Det finns ingen som behöver possitiv gain med en modern projektor så jag skulle absolut lägga ner silvertankarna. Du kan omöjligt måla så jämt att du inte får synliga avikelser och dessutom måste du placera prollen helt åt skogen för att inte få vinjetering av bilden orsakade av att prollen kommer att synas i bilden.

Vill du ha något som äter ljus så skulle jag föreslå svart sammet. Används ofta inom foto /video eftersom det käkar ljus till frukost.

Jag säger inte att det inte kan fungera men det talar mot allt sunt förnuft. Kul dock om du lyckas så lycka till.

Permalänk
Medlem

Jag målade min duk med roller, funkar fins om man har en bra rulle, är noggrann och använder matt färg.

Sammet är som sagt bra som absorbent. Jag använde dock luddsidan från ett 50mm brett kardborrband för att maska duken, från sweetspot ser det fortfarande 100% svart ut även om jag belyser det.

Tröttnade också på reflekterat ljus så jag började med svart TV-bänk och en svart hylla. Numer har jag också en mörkblå rullgardin ovanpå hyllan som dras ut i taket, gör en hel del faktist.

Bilder:
www.minhembio.com/dez