Permalänk
Medlem

Datorpaket från komplett.se

Hejsan!

Har spanat lite på detta paket ---> http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=309287

Undrar nu om detta är bra grejor, både kvalitèts- och prestandamässigt? Håller skiten?
Hade tänkt spela lite spel (inget avancerat, mest krävande spel blir förmodligen Silent Hunter 3).
Fast samtidigt är jag lite sugen på att prova The Elder Scrolls IV Oblivion, och det är ju ett ganska krävande spel, kan det funka om man kör på lägsta grafikupplösning (eller vad det nu heter)?
Grafikkortet, är det ok för iaf Silent Hunter 3?

Jag kan så gott som ingenting om datorer, allt jag vet är att jag är väldigt trött på min "något" sega 500 Mhz:are som jag haft i snart 6 år.

En sak till, 4 500 kr är max vad jag tänker lägga på en ny dator, så kom helst inte med några heta tips på datorer som kostar mer än så

Tack för kommentarer!

//Christian

Permalänk

Det där graffet pallar nog inte oblivion så bra. Sen är inte silent hunter 3 ett simulator spel på ubåtar. Är inte det ganska krävande ??

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=323200

Skulle köpa det hellre allt där ska duga sen så kan du bytta processor senar om du skulle vilja. För paket som du föreslog e socket 939 som amd inte gör processorer för längre medans det här är am2 som är nyare.

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/shoplist.asp?mode=receive&si=379353&...

lite dyrare än det du ville. men kommer du vilja uppgradera senare verkligen eller är det inte värt att skita i uppgraderingsmöjligheten för att få ett lägre inköpspris?

Permalänk

På en dator för 4500kr kommer du inte kunna lira Oblivion. Du måste lägga minst 5000kr för att få en dator som klarar av det spelet på lägsta inställningarna.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

"Sen är inte silent hunter 3 ett simulator spel på ubåtar. Är inte det ganska krävande ??"

Mjae, såhär står det på förpackningen:

* 3D Card - 64 mb
* 512 ram
* 1,4 Ghz or faster

Så det borde den väl klara gott och väl?
En sak jag funderat lite över, "1,4 Ghz or faster", menar de 1,4 Ghz på en Intel eller AMD? För vad jag har förstått så mäter Intel och AMD prestandan på olika sätt? Så en AMD 2,0 Ghz är betydligt snabbare än en Intel 2,0 Ghz, korrekt?

" http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=323200 "

Hm... Om det paketet är bättre både kvalitèts - & prestandamässigt så kanske man skulle slå till på det istället, får vänta till nästa månad med att köpa lcd-skärmen då bara...

"På en dator för 4500kr kommer du inte kunna lira Oblivion. Du måste lägga minst 5000kr för att få en dator som klarar av det spelet på lägsta inställningarna."

Äsch, Oblivion är säkert ett tråkigt spel ändå... *host*
Men om jag köper datorn jag länkat till ovan, kan Oblivion funka på de lägsta inställningarna då tror du?

Ni får ursäkta att jag citerat er med " ", hittar inte någon quote-knapp :/

Permalänk
Medlem

en amd 2.o ghz är mycket snabbare än en pentium 4 2,0GHz men långsammare än en C2D 2,0

Visa signatur

Canon 30D - BG-E2N - Canon 28/2,8 - Canon 50/1,8 - Tokina 100/2,8 macro - Sigma EX 70-200/2,8 - Mina Bilder
Marantz 2230 - NAD 2400 - H/K HD 970 - DIY HiVi F8 + Seas 27TDFC

Permalänk
Medlem

" ...men långsammare än en C2D 2,0 "

Aha, ok. Fast, vad är en C2D för något?

Permalänk

CoreDuo2 C2D tror jag det står för.

Visa signatur

Main Rigg: Antec Solo, Be Quiet Drak Power 530W, Asus P5W DH Deluxe, Intel E6300 1.86GHZ @ 2.24GHZ @ Ninja Plus Revision B + 120mm Low Noice, Corsair XMS2 PC6400 2x1GB, Sapphire Radion X1950Pro @ VF900-CU, 2 x Nexus 92mm 19.2dB(A) Insug

Permalänk

C2D är Intels nya Processor, det finns trådar om det överallt på forumet.
C2D är en förkortning för Core 2 Duo (andra upplagan av Intels "Core Duo"-processorer).

Permalänk
Inaktiv

oblivion är ju extremt krävande, everquest 2 är väl också väldigt krävande och ghost recon advanced warfighter är också det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beffe
Tack för alla svar!

"Sen är inte silent hunter 3 ett simulator spel på ubåtar. Är inte det ganska krävande ??"

Mjae, såhär står det på förpackningen:

* 3D Card - 64 mb
* 512 ram
* 1,4 Ghz or faster

Så det borde den väl klara gott och väl?
En sak jag funderat lite över, "1,4 Ghz or faster", menar de 1,4 Ghz på en Intel eller AMD? För vad jag har förstått så mäter Intel och AMD prestandan på olika sätt? Så en AMD 2,0 Ghz är betydligt snabbare än en Intel 2,0 Ghz, korrekt?

" http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=323200 "

Hm... Om det paketet är bättre både kvalitèts - & prestandamässigt så kanske man skulle slå till på det istället, får vänta till nästa månad med att köpa lcd-skärmen då bara...

"På en dator för 4500kr kommer du inte kunna lira Oblivion. Du måste lägga minst 5000kr för att få en dator som klarar av det spelet på lägsta inställningarna."

Äsch, Oblivion är säkert ett tråkigt spel ändå... *host*
Men om jag köper datorn jag länkat till ovan, kan Oblivion funka på de lägsta inställningarna då tror du?

Ni får ursäkta att jag citerat er med " ", hittar inte någon quote-knapp :/

På de flesta spel så brukar de ange min.frekvens på processorn för en Intel P4:a
En Athlon 64:a med samma klockfrekvens presterar mycket bättre.

Komplettpaketet som du länkar till här ger bra komponenter för pengarna. 7600GS duger för att klara de flesta nyare spel på low/medium grafik (Oblivion borde gå på low/med utan problem, går ju att tweaka rätt duktigt) och äldre spel med rätt höga inställningar (Silent hunter lär inte vara några problem). Det som drar ned prestanda för datorn är faktiskt grafikkortet, men det är svårt att få något bättre till det priset.

Jag försökte plocka ihop ett lite bättre presterande paket och det här blev det:

810920 Antec LifeStyle Sonata II EC, 450 Watt 1.098,00
310994 ASRock AM2XLI-ESATA2, ULi M 1697, AM2 679,00
321221 AMD Athlon64 3500+, AM2, BOX 854,00
350822 Kingston DDR2-667, 1024MB, CAS 5 1.042,00
420452 Samsung SP P120 250GB, SATAII, 8MB 732,00
750734 LiteOn SHM-165P6S-09C, DVD±RW, Black 294,00
341256 Asus EN7600GT/2DHT/256M, PCI-E 1.478,00

Varubelopp inkl. moms: SEK 6.177,00
www.shg.biz

Visa signatur

~Pelle~