"Klickande" hårddisk = Trasig hårddisk?

Permalänk
Medlem

"Klickande" hårddisk = Trasig hårddisk?

Jag har haft problem med någon disk så har kört igenom alla med western digitals test som finns på Ultimate Boot CD - extended testet.
Den sa dock att det inte var något fel på någon disk, men en av dem klickade innan testet startde och när det slutade. Kan det vara den som är trasig?

Permalänk
Medlem

säker på att det var HDD ? så det itne var typ en sladd eller nått som låg mot en fläkt... eller kanske CD-romen som ghosta med dig?

Visa signatur

Man Va Ju Nykter Imorse, Men Nu Börjar Det Ordna Upp Sig vettu! =P

Permalänk
Medlem

Nej det var hårddisken, testade den med en annan sata kabel och elkabel för att försäkra mig om det.
Och, ingen av de andra 7 diskarna klickade.
Och det var precis i början av quick-testet och när det slutade, sedan i början av extended med.

Permalänk
Medlem

Om du jämför ljudet från olika diskar så kan det vara normalt att de låter lite olika... Om det var ett enda klick när den drog igång så vet jag inte om det nödvändigtvis behöver tyda på något fel...

Hur har problemet du haft yttrat sig?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Det är ett högt klick, ungefär som att den startar om.
Tidigare har jag haft problem i Windows när det har klickat till, men det har inte hänt nu sen jag kopplade ur den disken.

Permalänk
Medlem

Om det bara är något enstaka klick lite då och då så beror det antagligen på att disken kalibrerar om läsarmen genom att gå tillbaka i startläge...det är väldigt små toleranser så disken behöver göra det ibland när arbetstemperaturen ändras. Skulle inte tro att det är någon fara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frispel
Om det bara är något enstaka klick lite då och då så beror det antagligen på att disken kalibrerar om läsarmen genom att gå tillbaka i startläge...det är väldigt små toleranser så disken behöver göra det ibland när arbetstemperaturen ändras. Skulle inte tro att det är någon fara.

När den klickar till brukar hela Windows frysa till och ibland startar datorn om. Den kan även klicka och fortsätta med det tills jag stänger av datorn för att det ska sluta..