Permalänk
Medlem

fast fixat lite nu. nu är allt underbart. Jävla skön skärm. ändå. Bara ändra lite storlekar m.m. i avancerat. Va ju inte direkt jobbigt.

Jävla skönt med Wide nu, Mina förra 15 fyrkant va inget vidare.

Dell hade ju inte instalerrat 500program heller. Får väl pilla hela dagen.

Permalänk

har en 1400 x 900, tycker den är jäkligt bra, du kan väll ändå inte mena, om man tar steget under 1900 x 1200 så blir bilden dålig. dåligt är 800 x 600, 1024 x 768 , eller vad tycker du ? dom flesta spelen man spelar, kör man ju ändå runt 1024 x 768 om man vill köra med full AA & AF. det enda jag kan tänka mig är att det blir lite större arbetsyta på skärmen.

Visa signatur

Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | go7900gs | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb 7200rpm | Nvidia Forever !

Permalänk
Medlem

Givetvis. Jag menar inte i spel utan i windos. men trivs i 1900 nu =D

Permalänk
Medlem

Har alla konfigurerat hos dell med 2gig de tar ju överpriser, Är det ingen som köpt själv, Vilka minnen använder den ?

lAlAz0r

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lAlAz0r
Har alla konfigurerat hos dell med 2gig de tar ju överpriser, Är det ingen som köpt själv, Vilka minnen använder den ?

lAlAz0r

jag fick 1024mb 667mhz (ram-minne) gratis och ca 2000kr rabatt efter prutning. minnena är antigen samsung pro eller corsair . jag snålade en tusenlapp på processorn först, men hann att ändra mig till en core 2 duo 2.0ghz 4mb L2-cache, tänkte fan ska jag snåla när det ändå bara blir ca 1000kr billigare.

PS. b9meer, - ska vi inte starta en insprion 9400 klubb, så kan alla glada insprion 9400 ägare gå med i den så kan vi ha tebjudningar, etc.
allvarligt, det finns ju klubbar till dom mesta datorerna på nätet. tex. laptopvideo2go, osv (som i o f är för alla med Nvidia go-kort, men ändå). det är ju alltid bra att kunna ge varandra överklockningstips, forceware-länkar, VBIOS-länkar (inte för att jag tänker chansa på att flasha VBIOS, men ändå),etc. ja vet,- det låter lite "dorky" men va fan !

Visa signatur

Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | go7900gs | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb 7200rpm | Nvidia Forever !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snaska-kotte
jag fick 1024mb 667mhz (ram-minne) gratis och ca 1000kr rabatt efter prutning. minnena är antigen samsung pro eller corsair . jag snålade en tusenlapp på processorn först, men hann att ändra mig till en core 2 duo 2.0ghz 4mb L2-cache, tänkte fan ska jag snåla när det ändå bara blir ca 1000kr billigare.

PS. b9meer, - ska vi inte starta en insprion 9400 klubb, så kan alla glada insprion 9400 ägare gå med i den så kan vi ha tebjudningar, etc.
allvarligt, det finns ju klubbar till dom mesta datorerna på nätet. tex. laptopvideo2go, osv (som i o f är för alla med Nvidia go-kort, men ändå). det är ju alltid bra att kunna ge varandra överklockningstips, forceware-länkar, VBIOS-länkar (inte för att jag tänker chansa på att flasha VBIOS, men ändå),etc. ja vet,- det låter lite "dorky" men va fan !

Prutning ?, Hur pruta du ?

lAlAz0r

Permalänk

ok, så här var det. baspriset för datorn jag köpte var (se spec nedanför).19302kr. jag frågade bara om det gick att göra upp något bättre pris eftersom jag inte hade 19302kr;

http://configure.euro.dell.com/dellstore/config.aspx?b=&c=se&...
(efter rätt ifyllt system, b l a mindre, fast snabbare hårddisk, XP home edition, (tycker XP pro bara har en massa extra tjavs ändå))
utan snarare 17300kr. Dell har också precis haft en viss rabatt ca 500kr på inspiron, och dubbelt ramminne. efter ett litet tag tjatande gick han helt enkelt med på priset. du måste tjata lite, plus att jag tror att dom har en rätt stor marginal att sänka priset med.
19302 - 17300 = 2002kr mindre, inte helt fel.

Visa signatur

Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | go7900gs | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb 7200rpm | Nvidia Forever !

Permalänk

4. Leveransen förbereds

Tjohoo!

Äntligen ändrat från 2. Förproduktion till 4. Leveransen förbereds ... Nån som vet hur lång tid det brukar ta efter detta besked?

Det var som nån skrev på nån annan tråd, att dell går in och kollar på orderstatussidan hur många gånger man varit där, så om man trycker jättemånga gånger på uppdatera sida så kommer datorn i ett nafs!
Testa! Det funkade ju för mig

Trodde inte jag skulle få den den här veckan då jag beställde den fredag 15/9. Men nu kanSKe man kan få den den här veckan

ha det!

Visa signatur

I Am The Artist

Permalänk

vart hittar du uppdatera knappen på dells hemsida?

Visa signatur

Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | go7900gs | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb 7200rpm | Nvidia Forever !

Permalänk

Gå in på dells orderstatussida och tryck på F5. Massa massa gånger

Nej skämt åsido. Nu har den ändrat status till 5. Skickat.
Har dock inte fått nått frakt/spårningsnummer än

"Din beställning finns just nu hos fraktföretaget och mer information om beställningen kommer snart."

Fatta vad bra humör man är på
apropå ingenting så måste jag göra reklam för www.johanmelander.se
Asskön svensk pop som undviker klicheerna.

ha det!

Visa signatur

I Am The Artist

Permalänk
Medlem

Tack för en jäkligt intressant tråd, är just själv i beställartagen

Skulle gärna se att någon bemödar sig att ta reda på måtten (b*h) på tangentbordet då jag inte lyckats hitta det nånstans än.

Och hur upplever ni som redan kör Inspiron 9400 ljudnivån? Kickar fläktarna igång rejält även vid slösurfning och winamp? (Någon som känner till någon sajt där ljudnivåer på bärbara recenseras/jämförs?)

Permalänk
Medlem

budds: Jag fick min Inspiron 9400 igår, hade en 9300 sen tidigare, och måste säga att jag redan är väldigt kär i 9400 modellen.

B*H på tangenbordet, tänker du då enbart bara på själva tangentområden på datorn? Isåfall 28.5cmx12.5cm.
Annars är hela underredet som tangentbordet sitter på 39.5cmx28.5cmx2.5cm(BxDxH).

Jag har bios A03 i min, och fläktarna är tysta och fina vid normalt användande som surfande och musik. Har bara hunnit testa som snabbast med att köra lite 3D renderingar, för att kolla hastigheten på C2D processorn, vilket var en mycket trevlig överraskning. En benchmark scen som renderade på 39min på min gamla 9300 med PM2.0GHz, renderade på 15min på C2D 2.0GHz. Ganska rejäl skillnad.
Och under en sån belastning så drar ju fläkten igång, men den är under omständigheterna i mina öron väldigt diskret och tyst även i den situationen. Den höjs lite i volym, men absolut inte så mkt att det blir störande eller ens i närheten av tröskverks känslan som det kan vara med vissa fläktar. Så är helnöjd med denna investering.

Den är tystare än 9300 modellen, även om den också var ganska tyst med nyaste biosen där fläktarna användes mer sparsamt i.

Visa signatur

Asus P6T Deluxe V2 | i7 920@3.8GHz | 12GB Corsair XMS3 | GeForce GTX 260 | Intel X25-M G2 80GB | 2TB WD Drives | DiNovo Cordless Desktop | MX Revolution | Wacom Intuos3 A5 Wide | Dell 2408WFP
3D Portfolio

Permalänk
Medlem

Har testat lite att överklocka grafikkortet i enlighet med Fredikanderssons första inlägg på första sidan. När jag låter datorn söka efter optimala inställnignar så får jag inte lika höga värden så han, och känner att jag inte har ork eller lust att manuellt ta reda på var datorns smärtgräns går.

MEN, det som förbryllar mig lite är att jag inte får nån prestandaökning i 3dMark05.

Har kört tre tester med originalinställningarna och ligger runt 6000 poäng. Efter att ha optimerat (?) inställningarna körde jag tre tester till men utan någon ökning. Det skiljer nån poäng hit och dit mellan varje test men högst fick jag utan överklockning?!?! Överklockade inte så mycket men ändå.

Nu stör det mig inte nämnvärt eftersom jag kan spela Day of Defeat: Source med bra mycket bättre inställningar än på min gamla stationära, men det får mig att fundera på om jag kanske har nån annan flaskhals i datorn än grafikkortet?

Har förutom mitt GO 7900 Gs en 2.0 Ghz processor, en 7200 rpm HDD och 2 Gb 667 Mhz minne.

Ska ta fram siffror från 3dMark05 och överklockningen när jag kommer hem.

Danne

Permalänk

ps. Daidiana. installera den här;

http://www.laptopvideo2go.com/forum/index.php?showtopic=10835

och den här

http://www.diefer.de/i8kfan/

anvisningar finns här:
http://www.laptopvideo2go.com/forum/index.php?showtopic=10099

nu kommer du få en höjning i 3dmark, flasha inte VBIOS som många säger, installera bara forceware (drivrutin till go7900gs "made by Nvidia") först, är tempen fin (som den säkert kommer va) behövs ej fläktprogrammet.
lycka till !

Visa signatur

Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | go7900gs | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb 7200rpm | Nvidia Forever !

Permalänk

Fick min 9400 igår, riktigt nöjd med den.
Men jag kan inte klocka grafikchippet!
Jag ställer in önskad klockfrekvens i egenskaper->avancerat, testar ändringarna, trycker ok. När jag sedan kollar igen har de "hoppat" tillbaka till orginal frekvensen.
Samma sak med PowerStrip fast då hoppar de tillbaka till orginalfrekvensen så fort jag trycker på apply.
Känns som jag testat de flesta modifierade drivrutinerna som finns, men samma sak med alla.
Några tips?

*Edit, är ett 7900GS

Permalänk

klocka grafik

Anledningen till att det inte går att klocka är att dell har spärrat klockfrekvensen i bios. Det går att gå förbi detta om man startar med en boot-cd. Jag skrev en post tidigare med en länk till en tråd om överklockning av 7900 kortet. Det går tydligen väldigt bra att överklocka. Folk har kommit upp i resultat på över 5000 3dmark06-poäng. Men känns inte som det är värt det, det lär ju äventyra garantin om man ändrar bios. På de flesta vettiga moderkort går det iofs att återställa. Men redan i originalsettings så borde man ha fett med prestanda.

Hur dryga brukar schenker vara egentligen? Det stod redan i tisdags att datorn lastades på en trailer i danmark. Men sedan dess har det inte hänt ett piss...
Blir nog ingen dator före helgen då
Hur lång tid tog det för er från att den lastats på trailer med schenker?

Visa signatur

I Am The Artist

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mel0dy
Fick min 9400 igår, riktigt nöjd med den.
Men jag kan inte klocka grafikchippet!
Jag ställer in önskad klockfrekvens i egenskaper->avancerat, testar ändringarna, trycker ok. När jag sedan kollar igen har de "hoppat" tillbaka till orginal frekvensen.
Samma sak med PowerStrip fast då hoppar de tillbaka till orginalfrekvensen så fort jag trycker på apply.
Känns som jag testat de flesta modifierade drivrutinerna som finns, men samma sak med alla.
Några tips?

*Edit, är ett 7900GS

1; gå till lägg till/ta bort programm 2; radera Nvidia drivrutinen 3; installera tex den här (stabil och bra till go7900):
http://www.laptopvideo2go.com/forum/index.php?showtopic=10835

eller den här (lika bra):
http://www.laptopvideo2go.com/forum/index.php?showtopic=10168

funkar så här; # ladda ner drivisen på tex skrivbordet # zippa upp den på tex skrivbordet # högerklicka på "Modded INF" och välj "save link as" # kopiera sedan in det i den uppzippade mappen (där drivisen ligger) , datorn kommer nu fråga "vill du ersätta den här filen....", TRYCK OK # installera drivisen # nu kommer du kunna spara frekvensen på core/memory

använd rivatuner så slipper du köra med överklockat hela tiden ELLER så ändrar du bara innan du tex ska spela ett spel.

ps. här är en bra guide ang rivatuner om det behövs:
http://www.laptopvideo2go.com/forum/index.php?showtopic=10099

pss. många gör det misstaget att inte radera Nvidia drivisen först, gjorde själv det första gången och kunde då inte överklocka.

Vertebrae, menar du att starta upp datorn med recovery skivan i , när du skriver,- starta upp med boot skivan i ?

Visa signatur

Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | go7900gs | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb 7200rpm | Nvidia Forever !

Permalänk

Re: klocka grafik

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vertebrae
Anledningen till att det inte går att klocka är att dell har spärrat klockfrekvensen i bios. Det går att gå förbi detta om man startar med en boot-cd. Jag skrev en post tidigare med en länk till en tråd om överklockning av 7900 kortet. Det går tydligen väldigt bra att överklocka. Folk har kommit upp i resultat på över 5000 3dmark06-poäng. Men känns inte som det är värt det, det lär ju äventyra garantin om man ändrar bios. På de flesta vettiga moderkort går det iofs att återställa. Men redan i originalsettings så borde man ha fett med prestanda.

Hur dryga brukar schenker vara egentligen? Det stod redan i tisdags att datorn lastades på en trailer i danmark. Men sedan dess har det inte hänt ett piss...
Blir nog ingen dator före helgen då
Hur lång tid tog det för er från att den lastats på trailer med schenker?

Sitter i samma båt som du. I tisdags var den i danmark. Idag, fredag, är den fortfarande i danmark. Helt jävla absurt. Får den väl på tisdag, i bästa fall. Riktig jävla skitfrakt om du frågar mig...

Permalänk

Klockning.

Det jag menar är att enligt denna tråden: http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=64385
så kan man inte överklocka grafikkortet med mindre än att man laddar hem en boot-iso (som någon som heter stormlifter har på sin sida) och med den ändrar bios-settings. Något som antagligen äventyrar garantin. Vet inte heller hur lätt det är att återställa till originalbios, om det ens går. Enligt den tråden så funkar det inte att klocka bara med andra drivrutiner. Även om det står att den kör på en annan speed så resettar hårdvaran sig till originalklockfrekvens. Nåväl, jag har ju som sagt inte fått min dator än. Om du överklockar den via drivrutinerna, får du prestanda-ökning då?

Håller med dig om att schenker suger.
Jävla skit-frakt. Hade gått fortare att ta bilen fram och tillbaks till danmark. Inte konstigt att dell bjuder på frakt titt som tätt. För dom kan den inte vara spec dyr. Posten är ju ljussnabb i jämförelse. Nåja, nog med whining
Får väl trösta mig med att gå på håkan-konsert ikväll.
kanske får man den nästa vecka... (om danskjävlarna kan nyktra till nån gång

peace

Visa signatur

I Am The Artist

Permalänk

stämde visst , jäkla Dell och låsa VBIOS, är väll bra på ett sätt, då kan man ju inte bränna kortet utan att flasha. kan man flasha tillbaka VBIOS till orginal om man vill ?

Visa signatur

Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | go7900gs | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb 7200rpm | Nvidia Forever !

Permalänk
Medlem

@Avfallskvarnen
Har du löst problemet med musen/touch paden?

Gå in i Kontrollpanelen/Mus.
Under fliken Enheter har du ett val längst ner som är precis vad du är ute efter.

Danne

Permalänk

snaska-kotte:
1. Har redan testat med flera av deras drivrutiner, samma problem med klockningen och jag fick dessutom sämre prestanda än med Nvidia's 84.63 Mobile forceware som fungerat bäst hittills, använder en moddad .inf fil till den istället.
2. Självklart tar jag bort gamla drivrutinen innan jag installerar ny, använder DC Pro.
3. Kan av någon anledning inte få RivaTuner att fungera, det har inte haft stöd för någon av drivrutinerna jag testat, vilket det borde.

Har samma fråga som Vertebrae ställde, har du fått någon prestanda ökning när du klockat? Verkar onekligen som att klockfrekvensen är låst i bios.

Kör nu mitt kort i 420/600 på org. volt (1.0), ändrade klockfrekvenserna i bios. Har endast hunnit testa att temperaturen är ok och att jag inte får några artifakter. Nu återstår bara att se vad jag får för resultat i 3dmark -03, fick drygt 14000 i 400/550, testade dock aldrig i orginal klock

Så för tillfället är mitt problem att lista ut hur man får tag i orginal bios igen om det av någon anledning skulle bli rma

*Edit:
En ökning på 570 poäng från 400/550 till 420/600, fick 14576p.
Får väl anses som OK då jag endast har en T2300E och 512MB minne.

Permalänk

melody, hur ändrade du klockfrekvensen i bios, med 1.0 volt ?
har du kört nånn boot-cd eller ? vet nu som sagt att Dell har låst bios.
ps. vad har du för go-kort och vad är din orginal klock ?
vet du om det går att flasha tillbaks till orginal bios (om man nu hittar det)

Visa signatur

Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | go7900gs | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb 7200rpm | Nvidia Forever !

Permalänk

Yesbox, använde boot-cd.
Ändrade klockfrekvensen genom att skriva in värdena precis som det står i guiden Vertebrae länkade till. Behöll org. volten genom att helt enkelt skippa att skriva "v" framför, skriver man "v" ändras volten till 1.25.
Väldigt smidigt och enkelt.
Har likadant kort som du, 7900GS Go.
Org. klock är 375/500, har inte alla 9400 har samma?

Nu har jag dock en ny fråga (dags för cpu'n att få sig en omgång)
Är det någon som vet PLL numret till 9400, om det är samma MB i alla?
Har nämligen ingen ork att skruva isär allt och kolla det själv:)

Edit*:
Själva flashningen till orginal bios är inga problem, samma procedur som när du flashar till det moddade bioset bara.
Det enda problemet jag kan se är att få tag på orginal bioset då dell verkar ha en egen version.

Permalänk

visst är det konstigt att go7900gs har 375/500 och go7800 har 400/550 (eller har go7800 350/550, har läst olika)

har sett en ny grej ang flashning, kallas "Nbiteditor";

Just open Nbiteditor to edit a bios rom, go to voltage and you will that there are different voltages to set, 2 in fact, 1V and 1.24V go to the upper menu under tools and select the voltage table editor. there you set the highest VID (7) to 1V, and not to 1.24V that is the default value on the boot iso(1V is the default stock value. The video card will use the highest VID avaible allways, you can use rivatunner`s monitor utility under "Low level Settings" to check the current VID. That is why it doesnt matter if you use a rom from the iso that has not the v prefix, because all off those rooms will use the VID7 that is set to 1.24V. When someone made that iso, he/she srewed up. You normally will get more stability by increasing the voltage at higher clocks, but just pick a safe clock, lets say 575/1150 (that is my safest clock where i am happy.) then set the voltage VID(7) to 1V and the lower ones to lower values if you want, it wont matter. Now boot, flash the rom and scan for artifacts with atitool, if you get artifacts (use "older scaning settings" under "artifacts",because it has more compatability.) before 15-30 min raise the voltage + 0.02 from 1V to 1.02V and so on until you see no artifacts in games or 3d mark or even atitool. Atitool will detect even insignificant artifacts that wont appear in games or 3dmark, so be sure to run some intensive game an 3dmark too, to see if you get artifacts. Dont raise th voltage just becuase atitool sees artifacts, afterall is just a stress test that wont be like gaming. I have mine at 1V becuase i get no artifacts in games or 3dmark and i can scan for artifacts for atitool over 45 minutes with no artifacts, and when they appear its only 1 dot every 30 min"

finns här:
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=64385&page=2...
och här:
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=64385&page=2...

ska visst kunna köra med 1.0 volt och med fin temp, utan att behöva gå upp till 1.24 volt.

ps. varför ville du inte köra med 1.24 volt (värmen eller), funkar det lika fint med 1.0 volt. hur var värmen när du klockade som mest,du kan nog klocka mycket mera, tokstollarna på notebookreivew kör med 600/1150....550/1100... osv. 9000poäng i 3dmark05,,,,,,,,jippikajaj mammafocker
vet du varför memory (500) är så lågt från början, snubbarna klockar ju memory till en ca 1000-1100mhz för tusan

Visa signatur

Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | go7900gs | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb 7200rpm | Nvidia Forever !

Permalänk

Inte så konstigt, 7800go ska ha 350/550.
Det är inte bara klockfrekvenserna som avgör "hastigheten" på ett grafikkort.
Ta en titt här så blir det kanske lite klarare:
http://laptoplogic.com/news/detail.php?id=693

Personligen tycker jag Nbiteditor är väldigt bökigt jämfört med den varianten jag använde mig av, har använt Nbiteditor för att höja volten på desktop kort för att slippa hårdvarumod.

Jag har inte höjt volten för att jag ville testa vad det klarar på org. volt först. Ska testa hur varmt det blir igen, har inga tal i huvudet.
Visst pallar det nog med högre frekvenser, specielt om jag höjer volten.

Det är DDR vi snackar om här, DOUBLE data rate.
500mhz x 2 = 1000mhz
En del skriver 500mhz, andra 1000mhz, lite dumt, men de syftar på samma hastighet, tror inte dom klockat det till 2000mhz

*Edit: högsta temp. under 3dm 03 var 68c enligt I8kfanGUI

Permalänk

ok du menar att det egenligen är 375/1000mhz ( core:375 & memory:1000) från början (orginal settings) på go7900gs .
det enda jag tycker är konstigt är att go7900gs har en "memory bandwidth" på 32.2 Gb/s , när go7800 har 35.2 Gb/s. i o f har go7900gs allt annat bra mycket högre. har du provat tex BF2, FEAR med orginal settings 375/1000 , tänkte du med full AA. etc.

Visa signatur

Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | go7900gs | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb 7200rpm | Nvidia Forever !

Permalänk

Det enda jag provat är Q4 som flyter på riktigt bra.

Körde en runda 3dmark01se, fick 20557 poäng?!
Hur kan jag få 14500 i 03 och 20500 i 01 ??

Permalänk

är det bara att bränna iso filen med nero, boota med den och följa anvisningarna. vad ska jag tänka på ?
ps. har du hittat orginal BIOS till go7900gs ännu.
gäller DDR (double data rate) även för kärnan, (2 x 375=750mhz) . kör en 3dmark05 så kan vi jämföra
pss. jag fick ett mail av en som sa så här:
Yes, before you do anything, you can save your 7900GS BIOS as a ROM file.
menar han att man bränner ut på en skiva såklart, vart hittar jag då orginal bios när jag är inne och browsar med Nero (är det IMG funktionen jag bränner med)

Visa signatur

Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | go7900gs | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb 7200rpm | Nvidia Forever !

Permalänk

Precis, bara att bränna med nero och boota.
DDR gäller inte för kärnan:)
Vet faktiskt inte var du får tag på bioset till gfx'et.

Har nu klockat till 500/1200 med 1.24v
Fick 16209p 3dm03.
Men får bara 20952p i 3dm01se, börjar bli lite frustrerad.

Någon som kört 3dmark 01se på sin 9400 och kan posta lite resultat?