Permalänk
Medlem

Vista eller XP?

Hej! Funderar på om jag ska köra Vista RC1 eller XP på Boot Camp. Kommer spelföretagen fortfarande göra spel för XP efter Vista kommer? Gillar inte Vista lika mycket som XP känns det som, men vilken borde jag köra tycker ni?

Framför allt, vilken kommer ni köra?

Permalänk
Geeks
SweClockers

Vista är fortfarande buggigt och under utveckling, inget man vill köra "på allvar". Vill du testa lite, kör Vista. Ska du göra något seriöst, kör XP.

Du kan mer eller mindre glömma att spela under Vista RC1.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Mjo, det är nog bäst så. Att köra XP och kanske (förmodligen) byta till Vista då det kommer ut.
Men Vista RC1 är ganska stabil, från vad jag hört i alla fall.

Det är den stabilaste betan innan dom släpper Vista.

Permalänk
Medlem

X-Bit Labs har testat.

http://www.sweclockers.com/nyhet/?id=4859

Läser ni aldrig framsidan?

Mvh

Permalänk
Medlem

Okej, tack.

Permalänk
Hedersmedlem

Marknaden som styr och eftersom inte 95% av alla spelare kommer köra Vista så kommer spelutvecklarna tvingas stödja XP med en bra bit frammåt, så du behöver nog inte oroa dig speciellt mycket för att tvingas ha Vista för att spela på hårdvaran du har nu.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av getskägg
X-Bit Labs har testat.

http://www.sweclockers.com/nyhet/?id=4859

Läser ni aldrig framsidan?

Mvh

Ja beta 2.. sen när blev den RC1?...

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk
Medlem

Re: Vista eller XP?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
Hej! Funderar på om jag ska köra Vista RC1 eller XP på Boot Camp. Kommer spelföretagen fortfarande göra spel för XP efter Vista kommer? Gillar inte Vista lika mycket som XP känns det som, men vilken borde jag köra tycker ni?

Framför allt, vilken kommer ni köra?

För att ge dig en realistisk bild av verkligheten.

Den dagen spelen kräver Vista, om ett år eller två, kommer den dator du har ändå vara gammal som gatan och då kommer det inte spela någon roll. Så om du vill spela, kör med Windows XP.

Permalänk
Medlem

Jag har spelar CSS på vista, inget vidare då det nya UI tuggar prestanda.
Får bara ca 30 FPS i vista och ca 60-70 i XP.

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

BAH! vad är det för fel på "gamla" goa win2k nu då?

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem

Nja, egentligen inget men det ser ju inte så snygg ut

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Twiggz
BAH! vad är det för fel på "gamla" goa win2k nu då?

det är ju ingen större ide att fixa fram det när det inte är lika tillgängligt som XP i dagsläget

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Twiggz
BAH! vad är det för fel på "gamla" goa win2k nu då?

Känns snart lika föråldrat som NT4

OT: Satsa på XP, Vista är mer expriment läge just nu och fungerar dåligt med många mjukvaror och spel.
Annars är det inget fel på Vista tror snarare att det är för tidigt att köra som main OS.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Twiggz
BAH! vad är det för fel på "gamla" goa win2k nu då?

BAHH! Vad är det för fel med att gå runt med klubbor och slå ner folk mitt på dan *ironi*

Det kallas för utveckling.

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ettis
BAHH! Vad är det för fel med att gå runt med klubbor och slå ner folk mitt på dan *ironi*

Det kallas för utveckling.

jo, utveckling..
men personligen känner jag inte så mycket mer utveckling än att xp är mer blingbling a la teletubbies... 2k har alltid gett mig mer pörfåårmäns än xp..

och på den visuella fronten har jag aldrig gillat explorer-shellet ändå.. BBLean knäcker den på alla håll & kanter imho..

jag förstår era synvinklar och åsikter, jag var bara så illa tvungen att vara ung & rebellisk ;D

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Twiggz
jo, utveckling..
men personligen känner jag inte så mycket mer utveckling än att xp är mer blingbling a la teletubbies... 2k har alltid gett mig mer pörfåårmäns än xp..

och på den visuella fronten har jag aldrig gillat explorer-shellet ändå.. BBLean knäcker den på alla håll & kanter imho..

jag förstår era synvinklar och åsikter, jag var bara så illa tvungen att vara ung & rebellisk ;D

Har du bootat mellan 2K och XP? Drivrutiner och program är mer optimerade för XP (eller om XP är mer optimerat för dem..) och du får mer poäng i samma benchmarks om du kör det i XP. Så även om XP har mer *bling *bling så ger det mer prestanda pluss att uppdateringar till win2k från MS är utgående.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T-Unit
Har du bootat mellan 2K och XP? Drivrutiner och program är mer optimerade för XP (eller om XP är mer optimerat för dem..) och du får mer poäng i samma benchmarks om du kör det i XP. Så även om XP har mer *bling *bling så ger det mer prestanda pluss att uppdateringar till win2k från MS är utgående.

ja för alla de braiga poängen har man ju nytta av i vardaliga livet

Vista är i Beta så det är ju inte ens ett alternativ... det är ju som att välja mellan att åka en bil och ett flygplan utan vingar

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Enda felet jag vet med Vista är att den suger äckligt mycket ramminne.
När jag nyss hade installerat Vista och datorn bara stog utan något
igång (förutom Visa då) så tog det runt 700 MB ram.

Usch!

Visa signatur

En del lever sitt liv, högt upp på en piedestal
En del lever sitt, bara för å rasa av

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av D_M-R
Enda felet jag vet med Vista är att den suger äckligt mycket ramminne.
När jag nyss hade installerat Vista och datorn bara stog utan något
igång (förutom Visa då) så tog det runt 700 MB ram.

Usch!

Säger i och för sig inte mycket om hur man sköter minneshanteringen. Det kan vara så att den friar upp bättre och mer efter längre användande av datorn, och eventuellt när man startar något tyngre program.

Permalänk
Medlem

Jag tycker RC1 funkar riktigt fint. Har xp på min 320 och vista på 250gb och har kört med detta några dagar. Ändrar tillbaka till xp när jag ska spela eller arbeta. Men spelar jag bara ett litet tag kör jag på vista. Men hur gör man för att få fram så man väljer vilket OS man vill boota med? Nu får jag gå in i bios och ställa in så att 1an är 320gb-xp och 2an 250gb-vista och tvärt om när jag ska köra vista.
Sen varför får jag 8500p i 3dmark05 med vista och 10000p i xp?

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
ja för alla de braiga poängen har man ju nytta av i vardaliga livet

Ah precis! Du har förstått! Dessa poäng underlättar ens vardagsliv så mkt assa så ni borde installera windows xp.....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av D_M-R
Enda felet jag vet med Vista är att den suger äckligt mycket ramminne.
När jag nyss hade installerat Vista och datorn bara stog utan något
igång (förutom Visa då) så tog det runt 700 MB ram.

Usch!

Skaffa mer Ram-minne i så fall eller är du en diehardfan till Bill Gates-citatet att man aldrig någonsin kommer behöva mer än 640k minne?

BTW, så är Vista i Beta dvs. teststadiet, dvs massa debugkoder, dvs. "suger äckligt mycket ramminne". Prova RC1 så ser du att det är mycket bättre.

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T-Unit
Har du bootat mellan 2K och XP? Drivrutiner och program är mer optimerade för XP (eller om XP är mer optimerat för dem..) och du får mer poäng i samma benchmarks om du kör det i XP. Så även om XP har mer *bling *bling så ger det mer prestanda pluss att uppdateringar till win2k från MS är utgående.

Benchmarks ger mig siffror.
Benchmarks ger mig en e-penis.
det enda jag ser i benchmarks är att visa andra att jag har liite vassare dator än alla andra. men eftersom jag inte bryr mig det minsta om det så ser jag benchmarks som värdelösa grejjer..
Vad som däremot spelar roll för mig är hur min dator presterar när jag pressar den (tex i krävande spel osv) och där har jag faktiskt fått en liten ökning i fps i tex WoW... men annars finns det ingen skillnad jag har kunnat se

Sen känns 2k lättare.. jag tycker det svarar lite snabbare, tex om jag tycker win+e så kommer rutan upp lite fortare på 2k än xp.. så på den fronten tycker jag xp är... well, jag tänker absolut inte säga som att skjuta sig själv i foten, men snarare som att fila tånaglarna med en rasp..

det enda jag riktigt saknar är att kunna spara bilder som .jpg i paint

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk

Jag kör Vista RC1 som enda operativ i min burk och det fungerar väldigt bra förutom några program som vägrar starta tex. Nero & endel virusskydd...

Enda spelet jag har testat är GTA San Andreas och det fungerar lika bra som i XP.

Visa signatur

MacBook Pro 13,3 M1 - 2020
iMac 21,5 4K - 2017
iPad Pro 10,5 Wi-Fi 32 GB - 2017
iPhone 13 128 GB

Permalänk

Vista är en jättebra idé... Om du gillar DRM.

http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=34523

Titta bara på vad WMP gör med ens egen musik...

DRM började lite smått i 2k, har blivit större i XP och kommer nog vara bra uppenbart i Vista.

Hur var det där med grodan och varmt vatten?

Permalänk
Medlem

Jag har inga problem med DRM eller liknande i Vista. Kör Vista som nr 1.
Jag har en XP installation där jag har något enstaka program som ännu inte fungerar i Vista men startar det sällan. Det är bara en tidsfråga innan de fixar till det.

Kör RC1. Har inte stött på några buggar eller instabila grejer alls sen jag bytte från Beta 2.

Permalänk
Medlem

Nero är förövrigt känt att inte fungera i vista.
Samt små buggar i Cs 1.6 och vissa kommand i consolen inte fungerar.

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Jag tycker helt klart att du ska prova Vista, och inatt släppte de en till build (5728) som kom efter rc1 och därmed är MÅNGA buggar rapporterade och fixade från rc1, kan dock rekomendera rc1 redan... lär inte funka sämre med den nya builden heller

Visa signatur

Imac 24" - desktop - Samsung 28" 4K skärm
Hp Elitebook 8460P - Grab n Go
Dell optiplex 960 - Observatoriedator
Asus Eee - Meteorkamerastation

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Corpze
Jag tycker helt klart att du ska prova Vista, och inatt släppte de en till build (5728) som kom efter rc1 och därmed är MÅNGA buggar rapporterade och fixade från rc1, kan dock rekomendera rc1 redan... lär inte funka sämre med den nya builden heller

Har nu installerat den och skillnaden är att den är något snabbare och endel lagg i vissa program är numera ett minne blott...

Visa signatur

MacBook Pro 13,3 M1 - 2020
iMac 21,5 4K - 2017
iPad Pro 10,5 Wi-Fi 32 GB - 2017
iPhone 13 128 GB

Permalänk

var kan man få tag på vista rc1?
och var får man tag på virtual pc?