Permalänk
Medlem

Toshiba M70-233 bra eller dålig?

Funderar på att köpa laptop och har hittat Toshiba M70-233, som verkar vara ganska bra, eller?

Hur fungerar den som speldator, fungerar HL2, Doom 3, BF 2 och liknade. Kommer inte att använda den primärt som speldator, men vill gärna att möjligheten finns.

Produktbeskrivning Toshiba Satellite M70-233 - Pentium M 760 2 GHz Plattformsteknik Intel Centrino
Processor Intel Pentium M 760 / 2 GHz
Cacheminne 2 MB - L2-cache
RAM 1 GB (installerad) / 2 GB (max) - DDR II SDRAM - 533 MHz - PC2-4200 ( 2 x 512 MB )
Kortläsare 5 i 1
Hårddisk 100 GB - Serial ATA-150 - 5400 rpm
Optisk lagring DVD±RW (±R DL) / DVD-RAM
Display 15.4" TFT aktiv matris 1280 x 800 ( WXGA )
Grafikstyrenhet ATI Mobility Radeon X700 - 128 MB
Ljudutgång Ljudkort
Telecom Fax / modem - 56 Kbps
Nätverksfunktioner Nätverkskort - Ethernet, Fast Ethernet, Bluetooth, IEEE 802.11b, IEEE 802.11g
Trådlöst NIC Intel PRO/Wireless 2200BG
Strömtillförsel AC 120/230 V ( 50/60 Hz )
Batteri Litiumjon
Operativsystem Microsoft Windows XP Home Edition

Hur är kvaliten på skärmen, betraktningsvinkel, responstid m.m?
Går det att köra 4:3-spel utan att bilden sträcks ut för att passa WS-skärmen?
Vad är skillnaden mellan denna CPU och en Core Duo?
Kom gärna med andra förslag på laptops.

Otrevliga svar och svar såsom "sök på forumet jävla n00b" klarar jag mig utan.

Permalänk

Man ska ALLTID söka i forumet innan man skapar en tråd... och ser man på! Här har du en alldeles utmärkt tråd om samma datormodell:

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=5...

Visa signatur

Most of one's life is one prolonged effort to prevent oneself from thinking. People intoxicate themselves with work so they won't see how they really are. - Aldous Huxley

Permalänk
Medlem

Tack för ditt fina svar, men innan jag skrev tråden sökte jag på "M70-233" och hittade ingen tråd om den.

Och undersöker man din länk närmare ser man att den handlar om "M70-144".

Permalänk
Medlem

Tja Xzior, datorn verkar vara en uppgraderad variant av M70-144. Grafikkortet är dock detsamma och funkar utmärkt till spel, har just hyvlat av en bana i Company of Heroes, spelar mycket WoW på min -144 också. Skillnaden på den du kikar på är (inom parentes värden för M70-144):

2.0 Ghz (1.73 Ghz)
1 GB ram (512 MB)
100 GB hdd (60 GB)

Datorn lämpar sig fint för spel även om du inte kan köra högsta inställningar på allt naturligtvis.

Responstiden på den skärm som sitter i -144 är 25ms, inte det bästa men jag upplever skärmen som mycket klarare och snabbare än på min "gamla" Acer som enligt specen hade 16ms.

CPU:n är en Pentium M, information och skillnad mot Core Duo finns att hitta på www.intel.com, i stora drag innebär det ju en kärna mot två.

Det som talade för M70-144:ans fördel var ju priset, jag betalade 7995:- plus en tusing för 1 GB ram extra, jag är nyfiken på vad det är för pris på denna dator du hittat! För rätt peng är det en jävligt nice dator.

EDIT: Såg att du efterfrågade om HL2 går på denna dator, ja på min -144 funkar Ep1 alldeles utmärkt låt vara att HL2 förmodligen är världens mest optimerade och välkodade spel.

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk

men det gäller inte CS Source