Permalänk
Medlem

ADSL2+ går sakta (2Mbit)

Tja!

uppdaterade just till Net at Once 24Mbit från telia 2.5Mbit

Telia har levererat sina 2.5Mbit utan problem. bytte till Net at Once, fugnerade kanon men gick bara med 5Mbit. forskade lite och kom fram till att mitt gammla Nokia modem inte stöder adsl2 eller 2+

lallade ner till telia och köpte ett ZyXel P660 triple play, kopplade inte det oh det funkade, men går saktare än mitt gammla nokia. bara 2.4Mbit nu

lite tråkigt.

någon som har förslag?

hur viktig är splittern i fråga?

Permalänk
Medlem

Coolt, trodde telia levererade 2mbit:) Ring supporten å be dem checka vilken hastighet du syncar upp i. Kan vara zyxel modemet som inte gillar net@once. Btw är de inte net@once som ger 3mbit upload?

saxat från siten deras!

"Med vårt 24 Mbps abonnemang så finns möjlighet till
Annex M, vilket möjliggör upp till 3 Mbps uppströms."

gå å lämna tebax telias piss modem, ring upp deras support och be dem fixa ett modem som har annex M så fåru nog lite ply på linan din:)

Lycka till!

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem

Modemet du behöver kostar ~1000kr.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Är det så att bara vissa modem lirar med Net at once?

det jag köpte nu skall funka för 24Mbit enl trådar sweclocker. Det stödjer ADSL2+ och skall fixa 3Mbit upp också

nån som har tips på ett modem som lirar bättre då?

tacksam för alla svar

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt ett liknande problem som du. Hade innan telia 8 mbit och fick ut ca 7 mbit. har nu netatonce 24 mbit och får ut 6 Mbit? Jag har dock pratat med dom och de har ett thomson modem som de säljer för 450:- som klarar Annex M. Men det triple play modemet du har klarar det också (jag har precis köpt ett just för denna skull men inte hunnit montera det än). Enligt supporten så beror hastigheten på vad linan är konfigurerad för. Ring dom och kolla vad du kan synka upp i.
De är relativt hjälpsamma på supporten men i övrigt ett riktigt klantföretag som glömde bort att beställa min uppkoppling.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Vet inte om du har senaste firmwaren till ditt zyxel. Jag hade tokproblem med mitt kopplade ner tappade sync osv. Uppgradera till ver11 av deras firmware för några dagar sedan och sedan dess funkar det utmärkt. Så kolla firmware och testa uppgradera den. Dock har jag ju telia.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av norpx
Vet inte om du har senaste firmwaren till ditt zyxel. Jag hade tokproblem med mitt kopplade ner tappade sync osv. Uppgradera till ver11 av deras firmware för några dagar sedan och sedan dess funkar det utmärkt. Så kolla firmware och testa uppgradera den. Dock har jag ju telia.

beskriv gärna hur du uppdaterade ditt modem, var man hittar rätt firmware mm.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av henke2
beskriv gärna hur du uppdaterade ditt modem, var man hittar rätt firmware mm.

kolla på ftp://ftp.zyxel.se/

om det är ett Prestige 660H_triple play (svart) så är det denna
ftp://ftp.zyxel.se/Prestige%20660H_triple%20play/

Visa signatur

aquaren

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aquaren
kolla på ftp://ftp.zyxel.se/

om det är ett Prestige 660H_triple play (svart) så är det denna
ftp://ftp.zyxel.se/Prestige%20660H_triple%20play/

Lysande, tackar så mycket.

uppdaterade nu, gick helt utan bekymmer... dock fortfarande bara 2.5Mbit nerladdning :/

det primära i min oro är ju att ett nytt modem går långsammare än ett 5+år gammalt nokia som fixar 5Mbit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av henke2
Lysande, tackar så mycket.

uppdaterade nu, gick helt utan bekymmer... dock fortfarande bara 2.5Mbit nerladdning :/

det primära i min oro är ju att ett nytt modem går långsammare än ett 5+år gammalt nokia som fixar 5Mbit.

Grattis till uppdateringen. Själv har jag inte lyckats med det än får "fel tcp kontrollera dina inställningar". Blir fan tokig på det. tråkigt att höra att du fortfarande bara får ut 2.5mbit. Hur långt har du till telestationen?

Visa signatur

aquaren

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aquaren
Grattis till uppdateringen. Själv har jag inte lyckats med det än får "fel tcp kontrollera dina inställningar". Blir fan tokig på det. tråkigt att höra att du fortfarande bara får ut 2.5mbit. Hur långt har du till telestationen?

Uppdateringen var inga problem som tur var. har du ställt in rätt IP till modemet? man behövde ju ändra lite där på nätverksanslutningen.

jag har ca 1500meter till stationen. förväntar mig egentligen inte 24Mbit, men jag förväntar mig att ett splirrans nytt moden skall gå fortare än ett 5 år gammalt som på exakt samma ledningar och dator går med 5Mbit. :-/

Permalänk
Medlem

Det modemet du köpte används bara till Telia tror jag, det är någon konstig specialversion

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010082420

Vet inte omd et stämmer men det står:
"Fungerar enbart med Telia. Produkten är bara ett ADSL-modem. De övriga portarna är ej användbara i dagsläget"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nizze_Trial
Det modemet du köpte används bara till Telia tror jag, det är någon konstig specialversion

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010082420

Vet inte omd et stämmer men det står:
"Fungerar enbart med Telia. Produkten är bara ett ADSL-modem. De övriga portarna är ej användbara i dagsläget"

jaaa, det lutar väl åt att det är modemet som inte lirar. Skall börja med att ringa Net at once och kolla, sen kila ner till telia och föra upp modemet på dem.

tack för alla tips

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av norpx
Jag fick min firmware från denna tråden

http://forums.whirlpool.net.au/forum-replies.cfm?t=582684

download link till firmware PE11

http://home.exetel.com.au/cormain/download/zyxel/340PE11F0.zi...

Jag lyckas bara uppdatera firmwaren med uppdateringsprogrammet som finns på zyxels ftp. funkar inte att uppdatera med .bin eller .rom filerna i 192.168.1.1 den vill inte ladda de filerna