Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ruarc
Och dom pratar om Postal, skjuta djur i en låtsas värld hur stört kan det bli? Förstår inte nöjet.. människor kan vara onda, men djur lixom vad har dom gjort?

Aja, var bara tvungen att uttala mig, tycker inte såna här spel borde finnas, man ska jaga för mat, inte för nöje..

Hur stört är det inte att många växt upp med en italensk rörmockare som äter nån anabolasvamp och växer som en galning, hoppar på sköldpaddor och andra för att döda? Stackars sköldpaddor, vad har dom gjort? Glöm inte 2 små gubbar som klättrar i berg och klubbar djur....
Och alla andra knarkande figurer som Bamse och Bumbibjörnarna

Permalänk
Medlem

Jag jagar inte själv eftersom jag inte är någon riktig natursnubbe. Däremot fattar jag inte hur alla jävla fjällräventalibaner kan gnälla så på jägare... Fan så mycket bättre att dra ut och skjuta sig egen älg i skogen än att kalasa på griseklövar och inälvor från stackars djur som lidit i små burar hela sitt liv.

Permalänk
Medlem

tror nog det finns en väldigt utbredd okunnighet bland många idag ang just jakt. ta reda på fakta, och då menar jag inte bara fakta om hur jakt utövas, förhållningsregler,lagar osv utan ta reda på fakta om hur din falukorv kom till.
ta tex grisar eller kyckling som föds upp i små små bås och burar där dom oftast inte har någon möjlighet att ens sno sig runt. å frittgående hönor, har ni sett hur sådana faciliteter ser ut? packa så många kycklingar på en yta som det bara går. ok, dom har tagit bort burarna, men det innebär inte nån mer plats.

sedan att grisar göds å avlas fram för att ge så mycket kött som möjligt, å att dom sedan avlivas med elchock är ju ingenting.

jaktvård innebär inte bara att hålla beståndet nere även om det ligger en viss sanning i det. kommer ihåg för några år sedan då det var älgexplotion i norr, då spreds det väldigt mycket sjukdommar som uppkomm pga tätheten av beståndet.

jakt sker under väldigt stränga förordningar och jag ser heldre att en 15 åring spelar ett jaktspel än sitter och mejar ner människor anyday.

det är naturligt att jaga, och i historiens lopp har det väll inte alltid skett under kontrollerade former, vilket lett till en stor del utrotade, och näst intill utrotade djur. Men omjakt sker under kontrollerade former är jakt bra. vi är allätare och däriblad då kött. så har det alltid varit. tror inte det kommer förändras förrens skogen är borta

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk

Väcker tråden igen.

Finns det bara Deer Hunter 2005 som är bra eller?. Jag har testat Hunting Unlimited 4, Trophy Hunter 2003 och Deer hunter 2004.
Men jag vill ha mer!, någon som vet?

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk
Medlem

Verkar vara många här som inte förstår sig på jakt och viltvård överhuvudtaget, men det går bra att uttala sig fast man är en finnig 15 åring som bor mitt i staden och bara sett skogen på tv... Jag jagar inte själv fast jag har väner som gör det och såvitt jag har hört av dem så skjuter de inte om de inte är helt säkra på att det blir ett dödande skott, för att djuret ska slippa lida. Vilket djur liter mest btw ett som har blivit matad med alla möjliga sorters slaktavfall för att gå upp snabbt i vikt och tvingats leva instängd hela livet för att bli avlivad i en kliniskt kall miljö eller ett djur som är född i naturen och fått leva hela livet där för att bara dö på någon sekund utan att ana något i förväg. Jag tror på alternativ nr:2.

När det gäller jaktspel så har jag inte hittat något bra, deerhunter 2004 har jag men det känns ju rätt gammalt idag, knappast speciellt påkostat grafiskt heller. *väntar på något bättre*

Permalänk
Medlem

Det finns ju ett nyare Trophy Hunter 2007, men en stor varning måste utfärdas för detta spel. Buggar seriöst, gör det ospelbart då även tillgängliga patcher saknas. Har varit i kontakt med supporten som visserligen svarar vänligt, men utan en lösning. Det ser ut som en trevlig uppföljare på 2003, grafiken, funktioner osv men köp på egen risk, har själv aldrig buggat mig förbi första banan..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ruarc
Anledningen för att jag överhuvudtaget skrev i den här tråden från början var en dokumentär om jägare som gjorde mig förbannad, några personer visade sina avancerade vapen (typ minigun som dom skulle jaga med, nämen nästan). Vem har sagt att min gammelmorfar sprang omkring med en pilbåge? haha, skillnaden på det gevär han använde var väl att det varken fanns lasersikte eller zoom och antagligen kunde man väl inte skjuta så långt.

Vad skulle jag välja? bli jagad av en person med ett riktigt avancerat vapen (som har större chans att döda mig på en gång) eller av ett äldre vapen (där jag kanske blir träffad i knäskålen). Såklart väljer jag det äldre vapnet och det gör nog djuren också, för det ger dom i alla fall en chans, även om dom får lida mer om dom blir träffade.

Och den personen som tog upp vapenlagen, tror du alla följer den eller?

Har inga problem alls med dom som går ut och jagar för mat och följer reglerna, värre med dom som drar ut och leker Rambo och har hela frysen full med kött hemma. Men förstår mig ändå inte på vad som är kul i sådana här spel, ingen utmaning.

Fniss, jag visste inte att vi fick anvnda miniguns och grejer här i Sverige. Läst på något om Svensk vapenlag alls?

Jag tror faktiskt ingen jagar med automatvapen här i Sverige, rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem

Väcker denna tråd åter igen! Har det kommit ut något nytt jaktspel på senaste tiden nu då?:P

Visa signatur

WS: Phenom 9850BE @ 3.0GHZ .:. 4GB Redline .:. 790-FX.:. 4870x2 .:. 1TB .:.Lian-Li PC-V2000 .:. Vattenkylning .:. Vista x64/Xp x86
Server: Sempron Le-1100 .:. 2GB xms2 .:. 1.6TB .:. Lian-li PC-A05.:. Windows home server
Väntar på : Deneb

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte man kan döda djuren, för det är lixsom synd om djuren... lixom.
Det är lixom grymt att personer faktiskt sitter och spelare datorspel där man dödar djur lixom.
Man borde inte döda djur, för tänk hur osjysst det är. Dom har ju inga vapen, och djägare har lixom miniguns (nästan) med lasersikte och handgranater.
Man borde i alla fall ge dom en chans och jaga dom med en kniv eller springa ifatt dom och strypa dom lixom lixom lixom......

1: Tråden startades för att personen i fråga hade undrade om Datorspel. Inte för att veta olika personers förhållande till jakt och syndpunkter på etik. Ja, går själv off-topic nu. Hyckleri jag vet.

2: Det är ett datorspel. Det är ganska mycket skitsamma varför man gör vad i datorspelet då det är just det, ett datorspel. Om han hade jagat djuret för mat i spelet, hade det varit OK då? Eller, förlåt. Det spelare kanske ingen roll då det är ett datorspel. Vilket fall som helst har jag rätt. (www.thebestpageintheuniverse.com)

3: Jakt är extremt reglerat av lagar, licenser med mera. Jakt förekommer för att försöka hålla en, enligt mig, syntetisk balans i systemet. Så att det inte blir överpopulerat och vi får rådjurs-aids och så vidare.

Ja det förekommer att jägare gör fel och går emot lagen med vilje. Det sagt, så finns det rötägg inom allt.

Jag tycker ungefär det är samma idiotiska argument som med kärnkraft. "Det är inte bra det kan vara farligt och personer kan dö!". Sant, men görs det säkert och rätt så är det bättre än kolkraft. Samma sak gäller för jakt, görs inget så blir det överpopulerat och sjukdomar, svält och död uppstår.

Edit: HELVETE vilket långt inlägg, sorry.

PS. Jag hittade antagligen på några egna ord i ovanstående text.
Och mina argument är antagligen lika logiska som ett träd med dålig pension.... Men de låter bra i mitt huvud.

Jag ska låta det va nu, ursäkta. Vill inte starta ännu en "tabu-"diskussion med respekt för trådskaparen.

On-topic!: Deer hunter 2007, lite buggit, men kul. Som sagt, bara rådjur.

Hunting Unlimited 2008, olika djur. Har för mig att jag tyckte att Deer Hunter var bättre.

Hittade även detta:

Cabela's Dangerous Hunts: Ultimate Challenge
"Now you can slaughter dingos while traveling." - Vilket jag tycker låter lovand!

Permalänk
Medlem

suck hur kan en tråd om spel förvandlas till att folk tycker det är fel att döda djur i verklighet? har ni börjat jämföra spel med verklighet så har det gått för långt och ni bör sluta spela spel...
och hur kan man anse att det är bättre att döda människor i spel än djur?? minst lika spännande att ligga som en soldat uppe på en berg med en sniper och knäppa en fiende på andra sidan en dal t.ex som att sitta i ett så kallat "jaktspel" och knäppa några rådjur...
"Ge djuren en chans att försvara sig" I ett spel??? vem fan bryr sig.. ?
Jag är inte för att döda djur av nöjets skull i verkligheten.. jag är en så kallad djurvän när det kommer till husdjur.. och älskar även andra djur... men visst, jag skulle gärna lägga mig i de tysta skogarna o knäppa nån älg.. skulle vara riktigt kul. Då är jag inte ute efter att det är kul att skjuta, det har man fått nog av i det försvaret, men spänningen att smyga...
Barnen här som endast vill skjuta, gör för i helvete värnplikten då... ni får skjuta mer än ni vill, det kan jag garantera.
Hur som helst.. tycker man jägarspel, fiskespel är kul och man kanske har samma intresse i verkliga livet så låt dem spela det då.. orka klaga över vilka spel man tycker är roliga... ni övriga som tycker det e fel med jägarspel men tycker om andra spel.. men sätt er o skjut lite människor då, om det är så mycket bättre.. eller spela supermario.. vem bryr sig.

Visa signatur

| Win7 x64 | Intel i2500k | P67A-C45 | 2x4GB DDR3 | Asus Geforce GTX570 DCII | 650W |
www.twitch.tv/leeftv

Permalänk
Medlem

Hahhaha det här ett av de få forum som folk kan gå från ett datorspel till världens etik diskussion.
Även fast vi lever i ett land som vi har "vad nu lagen heter" så behöver vi inte göra så här i varenda tråd på hela Sweclockers.
Håll er till ämnet och släng inte slit och slang helt i onödan.
Ingen kommer ändra uppfattning och det är omöjligt att få en person att ändra uppfattning över ett forum, herregud.
Ge UPP!

Visa signatur

Intel Core i5 4670K
770 GTX
ASRock Z87E-ITX mITX
Minne 16 GB @1600 Mhz