Permalänk
Medlem

Kan min burk göras "sovbar"?

Hejsan!
Jag ska börja med att berätta att jag är nybörjare på det här med kylning av datorer. Pilla och skruva i datorn, byta hårddiskar, pci-kort osv går bra men jag har aldrig mekat något med fläktar etc.

Jag har funderat ett tag på att om det vore möjligt att få min dator så tyst att jag kan ha den på över natten då jag sover.
Just nu tycker jag datorn låter relativt mycket, bra mycket mer än vad bekantas datorer gör och det är datorer som är byggda av HP etc.
Min dator plockades ihop av en datorbutik för en 4 år sedan kanske så det borde inte vara några problem att få delar att funka tillsammans.

Moderkortet som sitter i datorn är ett Albatron PX845PEV.
Till detta har jag en Intel P4 processor på 2.4 ghz som kyls av den, vad jag tror, medföljande fläkten till denna processor.
Övriga fläktar i datorn är endast fläkten som sitter på grafikkortet, ett Geforce4 Ti4200, (Går den fläkten att byta ut eller liknande?) samt fläkten som sitter inne i nätaggregatet.
Jag har kört med öppet chassi en stund för att försöka lyssna vartifrån det högsta ljudet kommer, men det är lite svårt. Dock tycks fläkten på processorn och fläkten på grafikkortet ljuda högre än nätaggregatet.

Det jag behöver hjälp med alltså är om det helt enkelt går att med fläktar och liknande göra datorn så tyst att det är möjligt att sova ca 2 meter ifrån den. Eller jag kanske ska ge upp "den tysta datorn" och satsa pengar på en extern hdd eller en ny tft-skärm istället?

/Johan

Permalänk
Medlem

Har du fläktplatser i själva chassit som är tomma så kan du sätta dit några
Tysta fläktar där
och sedan byta till lite tystare fläktar på grafikkortet och proccessorn.

Kolla vilken som låter mest. är det grafikkortet så går det säkert att kyla det passivt.

och om det blir aktuellt att byta proccessor kylare så kan du försöka hitta en med ställbar fläkt, så du kan vrida upp den när du ska lira spel. och sedan ha den på lägsta läget när du ska sova.

om du inte har rört någon av nuvarande fläktar på 4 år så kanske de helt enkelt är så att de har slutkörda lager.
då kanske de blir lite tystare av att bara köpa en ny av samma modell.

det som står ovan bör nog funka om du ska köra nått program eller så på natten.

om det är så att du helt enkelt inte orkar starta den på morgonen så kan jag föreslå att ha den på vänteläge under natten,
sen är det ju bara att klippa till mellanslag så vaknar datorn.

förutsatt att du kör windows alltså.
vet inte så mycke om andra operativ system tyvär.

nått du undrar så är de bara att fråga

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Devildoll:
Tack för snabbt svar.
Jag har nog ett par fläktplatser i chassit, ja.
Anledningen till att jag vill ha på datorn över natten är att jag vill kunna ladda ner saker över natten ibland. Spelar i stort sett aldrig spel.

Jag dammsög datorn tidigare idag och det hade fastnat en del damm på fläktarna, vilket jag plockade bort. Nu kanske de går aningens lugnare än innan men det är knappt märkbart.

Arbetar grafikkortet lika hårt hela tiden eller arbetar det hårdare om jag kör grova 3d-renderingar som vid t.ex. spelande? För eftersom jag nästan aldrig spelar spel så kanske det som du säger skulle räcka med någon passiv kylning. Tips på en bra sådan skulle uppskattas.
Och det är bara att hitta strömsladden till fläkten på grafikkortet för att stänga av fläkten eller?

Permalänk

Du nämnde att du försökt isolera varifrån ljuden kommer men att det var lite svårt.

Ett tips är då att du manuellt stoppar fläktarna med handen samtidigt som du kör med lådan öppen. Då är det klart lättare att isolera ljuden.

Fläktarna är som sagt oftast det som låter mest, och detta åtgärdas enkelt genom att byta ut dessa.

Tänk även på att vissa hårdiskar låter väldigt mkt, och att det med en högljudd HD i princip är omöjligt att få datorn tyst. Testa och starta datorn med HDn urkopplad så hör du om det blir stor skillnad.

Även fläkten i nätagget kan låta en del, men även denna går att byta ut. Sen kan det även komma annat "pipande/sjungande" ljud från nätagget som kommer från spolarna. Detta går också att fixa men är lite mer trixy.

Visa signatur

E6300 m Schyte Ninja | Asus 7900GT m Zalman VF900-Cu| Abit Ab9 Pro | 2GB 5300 Kingston| Hiper 580W | Antec P180B | HDA Digital X

Permalänk
Medlem

Grafikkortet jobbar inte lika hårt hela tiden.
tror inte geforce 4 kort blir så hemskt varma även under stress.
hade ett geforce 440 mx som kyldes passivt redan från början.
kunde överklockas en 100 mhz även då passivt kyld.

jag undrar om det finns nån sladd till fläkten på grafikkortet.
fläkten kanske får sin ström via agp bussen.
men då borde det finnas en liten kabel som går från själva kortet till fläkten.

vet inte om det är särskilt lyckat att köpa en "aftermarket" passiv kylare till ditt kort. då det nästan är värt lika mycket som kortet i sig
de kostar runt 200-300 kr + frakt.

jag har faktist 0 koll på passiv kylning då jag inte har min burk på under natten

men jag tror denna är ganska poppis: http://www.webhallen.com/prod.php?id=31302

Någon som kan lite mer om passiv vga kylning kanske borde godkänna den.

Du har väll ändå någon typ av fläns på grafikkortet?
testa att känna på kortet medans du spelar, o se om det är så fasligt varmt.
testa också att känna på de medans du bara tankar nått.
om det inte är för varmt så kan du ju testa att koppla bort fläkten och känna regelbundet på den ett tag.
är det så att du kan hålla i den så är det nog inga probs

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Efter ett litet test med att stoppa processorfläkten så har jag kommit fram till att det är den som "viner". Mycket oljud kan alltså försvinna om jag byter ut den till något bättre.

Gäller då att leta upp den tystaste och mest prisvärda socket478-fläkten. Ska kika lite i forumet men någon har kanske ett tips att dela med sig av här?

Permalänk
Medlem

Vill du ha en tyst och billig fläkt kolla på dessa

http://www.webhallen.com/prod.php?id=41753

eller

http://www.webhallen.com/prod.php?id=34966

Den övre bör du använda en Zalman Fanmate till att styra, så att du kan dra ned varvtalet och få ned ljudnivån ytterligare.

Grafikkortet kan utan problem kylas passivt, det är bästa och tystaste lösningen.

Hårddisken bör du fixa någon form av upphängning till. Det billigaste sättet är att ta ut den och lägga den på något mjukt i botten av chassit, t.ex. någon form av skumgummi. Det fungerar bra med en hårddisk. Har man fler får man leta efter andra lösningar, t.ex. upphängning i resårband.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Mmmkay. Jag har dock nästan inriktat mig på denna: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=302755
Finns att köpa på Inet så att mamsen lätt kan sticka in där efter jobbet.

Vad ska man köra för passiv kylning till grafikkortet då? Som sagt, jag är ingen hejare på detta...

Jag har två hdd's förnärvarande. De knastrar en del just nu faktiskt. Kommer det att knacka mindre om de hängs upp?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sorken

Jag har två hdd's förnärvarande. De knastrar en del just nu faktiskt. Kommer det att knacka mindre om de hängs upp?

Ja lite, men du kommer aldrig få tyst på dem om de är högljudda från början.

Tänk även på att dessa viner även när de inte används. Prova som sagt att starta datorn med strömmen till hårddiskarna urkopplade. You´l be surprised...

Visa signatur

E6300 m Schyte Ninja | Asus 7900GT m Zalman VF900-Cu| Abit Ab9 Pro | 2GB 5300 Kingston| Hiper 580W | Antec P180B | HDA Digital X

Permalänk
Medlem

Jag har ett Passivt kylt fx5200 (dock PCI) hemma du kan få för en väldigt liten peng. Köpte kortet för jag trodde min DVI port var sönder och tänkte använda kortet endast för min LCD tv. När jag sen testade DVI porten på mitt andra kort så funkade det igen så kortet är använt kanske 2 - 3 veckor max.

Vet inte inte om det är bättre än 4200. För det är ju PCI, men är du intreserad släng av ett PM.

Tips till HDD upphängning är att klippa cykelslangar och bara ha disken emellan. Det funkar finfint i ett 5,25 uttrymme

Visa signatur

Intel Core i7 12700K • MSI MPG Z690 FORCE WIFI • Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL38 Dominator Platinum RGB • MSI 3060 Ti Ventus 3X OC • AOC 27" 27G2U • Razer Basilisk V3 • Razer Cynosa • Lian-Li O11 Dynamic - Razer Edition • Seasonic FOCUS GX 850W

Permalänk
Medlem

Jag körde mitt Geforce Ti-4200 uppklockat till max med en passiv kylare
typ en sådan här men mycket äldre
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=306458

Tänkte också tillägga att det kortet fortfarande körs i en polares burk med samma kylning 4-5 år senare

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

Att kyla ett ti4200 passivit är inga problem, jag kyler mitt gamla ti4600 passivt, så satsa på en ny processorfläkt och ny kylning till grafikkortet

Visa signatur

||Fractal Design Define r4||Intel i7 4770K @ 4200mhz||Sapphire Radeon R9 290 + Gigabyte windforce R9 290 Crossfire ||Cooler master hyper 212 evo||MSI Z87-G45 GAMING ||Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz||OCZ arc100 240gb||Seagate Barracuda 7200 1tb||Evga supernova g2 850w||