Logitech z5500 - något att ha?

Permalänk
Medlem

Logitech z5500 - något att ha?

Är detta något att ha?

Jag har fått erbjudande av en jobbbekant att köpa det billigt, oanvänt. Han har inte plats till det hemma :P.

Jag ska inte ha det till film utan till datorn och musik / spel.

Just nu har jag ett gammal createive 4.1 ljud som fungerar väldans bra.

Vad behöver man ha för ljudkort till z550? För jag gissar på att det inte ingår i paketet?

Är det någon som har detta paket och är helnöjd?

Permalänk
Medlem

Köp den så fort du kan, perfekt för datorn! En kompis har "lillebrorsan" Z5400 hemma, vred på halva volymet o hela lägenheten började skaka, o ljudet var fortfarande ren! Z5500 är ännu kraftigare!

Visa signatur

SLUTA SÄR SKRIV! http://www.skrivihop.nu/exempel/roliga.php
|Core2Duo E6600 @2.4Ghz | Gigabyte GA-965P-DS3 | OCZ Gold XTC DDR2 PC6400 2048MB + Corsair XMS2 PC6400 4GB | Radeon 4870 512MB @stock | Hiper 580W | 2x250GB + 640GB WD SATA2|

Permalänk
Medlem

Skaffa något riktigt system istället för datorhögtalare.

Permalänk

Fyller 20 idag så jag beställde nyss det där systemet o ett SoundBlaster X-Fi Fatal1ty FPS så nu ska här bli bra ljud Verkar vara ett bra system där det.

Visa signatur

CPU: Intel extreme QX6850 // Moderkort: Asus striker extreme// Minnen: Corsair Dominator 8500C5DF 4096MB // Grafik: 2x Asus 8800gtx sli //
Power: Corsair Hx 620W // Kylning: Vatten // Chassi: Lian li

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Skaffa något riktigt system istället för datorhögtalare.

Dem räknas som hemmabiosystem, inte som dator högtalare

Visa signatur

AMD 64 X2 6000+ 3.11 GHz | 2048 MB RAM | ASUS 4650 512 Mb | 250+250 Gb HDD | Creative Soundblaster X-fi Platinum | G15 | G5 | Dell 2407WFP |
"Ju dyrare desto bättre, ju billigare desto bättre"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommy_enstaberga
Fyller 20 idag så jag beställde nyss det där systemet o ett SoundBlaster X-Fi Fatal1ty FPS så nu ska här bli bra ljud Verkar vara ett bra system där det.

Bra och bra... jag har föregångaren, Z-680, och ljudet är inte överdrivet bra (inga större skillnader mot Z-5500). Det funkar utmärkt till film och spel men till musik är det ingen höjdare. Basen är slö och och det är vissa tendenser till "resonans" i ljudet vid låga basfrekvenser.

Jag skulle hellre ta något system med en mindra baslåda.

Permalänk

om man inte är riktig ljudbög så är detta paketet grymt och det bästa du kan få till en dator i nuläget. alltså endast riktiga ljudnördar som sitter o grovlyssnar efter fel i ljuden kan klaga på ljudet från detta paket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robster1986
om man inte är riktig ljudbög så är detta paketet grymt och det bästa du kan få till en dator i nuläget. alltså endast riktiga ljudnördar som sitter o grovlyssnar efter fel i ljuden kan klaga på ljudet från detta paket.

Jadu så man är ljudbög bara för att man har bra öron? Ljudnörd eller inte, men fan vill köpa grejer som låter illa? Låter som om du har ett Z5500 själv och vill försvara det till varje pris, jag tycker det är skitbra att folk är nöjda med sina Z5500 men jag skulle aldrig vara nöjd med det!

Och nej det är inte det bästa du kan få till en dator i nuläget. Du kanske menar i prisklassen? Nej inte ens där är z5500 det bästa man kan få. (läs tex http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=KLIPPRO...)
http://www.blocket.se/vi/9037321.htm?ca=20_s är ett paket som piskar Z5500 så det bara sjunger om det! För 1750kr är det rena kapet, jag hade gett 2 tusen för ett paket begagnat om jag var tvungen

http://www.blocket.se/vi/9431347.htm?ca=20_s här finns samma paket för 500kr!! Begagnat dock men vilket pris!

Ja jag har själv ett ADA995 paket MEN jag har ägt både z680 och z5500 innan jag köpte detta paket. Och tro mig när jag säger att det är bättre på ALLT jämfört med Logitechs diton.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk

låter illa? då är det nog dina öron som är riktigt illa..

illa låter dom 2 gamla högtalarna man fick till datorn man köpte på 90-talet. z5500 låter helt underbart för det priset dom kostar! förresten så gav jag 2000 nypris för mitt z5500

Permalänk
Medlem

Tackar för alla svar!

Jag har förstått att man är missnöjd med detta system om man ska ha det till musik, att basen inte riktigt hänger med, men även att man kan få det att låta bättre med rätt inställningar (som alltid).

Riktig anläggning har jag till hemmabion så det behöver jag inte, nu är det till datorn jag funderar på detta.

Vad ska man ha för ljudkort för att klara av att driva skiten rätt?

Permalänk

audigy 2 zs funkar jättebra!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robster1986
audigy 2 zs funkar jättebra!

Yepp, jag kör Audigy 2zs med logitech z5500. Jag tycker det funkar superbra.

Permalänk
Medlem

Creative Soundblaster X-Fi Xtreme Music .... kostar runt 1200kr. Det är LÄTT det bästa ljudkortet du kan få idag (förutom de dyrare varianterna av kortet såklart ) iallafall bäst för det priset funkar utmärkt till spel OCH musik, du har olika "modes" på creative korten som fixar iordning. Game Mode, Entertainment Mode och typ "mixing mode".

Permalänk
Medlem

Jag är ute efter det billigaste som har allt från dts, thx etc som högtalarpaketet stödjer. audigy 2 zs var ganska dyrt väl?

Jag vill helst inte ha någon extra panel till 5.25" platsen.

Permalänk

Kommer domma hötalarna fungera med Audigy platinum?

Visa signatur

-: Crestron :-

Permalänk
Medlem

Ska man köpa högtalare så ska man ju ha ett par såna som kan väcka en hel bostadshus med vackra o klara toner och skaka ner de slöaste ifrån sängen med basen!

Visa signatur

SLUTA SÄR SKRIV! http://www.skrivihop.nu/exempel/roliga.php
|Core2Duo E6600 @2.4Ghz | Gigabyte GA-965P-DS3 | OCZ Gold XTC DDR2 PC6400 2048MB + Corsair XMS2 PC6400 4GB | Radeon 4870 512MB @stock | Hiper 580W | 2x250GB + 640GB WD SATA2|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vodkaman
Ska man köpa högtalare så ska man ju ha ett par såna som kan väcka en hel bostadshus med vackra o klara toner och skaka ner de slöaste ifrån sängen med basen!

Ja, om man inte gillar att bo där. Hade jag haft någon granne som körde på med sjukt mycket bas skulle jag se till att han blev vräkt om han inte bytte anläggning.

Permalänk
Medlem

Vad kostar Creative Sound Blaster Audigy 2 ZS
jag hittar priset allt från 500 - 1395 kr och då udnrar man så klart om det finns olika varianter av kortet?

T ex pricerunner har ju något som är 7.1 medans prisjakt visar http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=40457 för 450:-

Kan det verkligen vara såbilligt? =D

Permalänk
Medlem

ska man ha det till musik är det verkligen inget man ska lägga 3 tusen på...men ska man ha det till filmer med 5.1 stöd så är det helt okej för det priset...men fortfarande inget supersystem...

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aeqvist
ska man ha det till musik är det verkligen inget man ska lägga 3 tusen på...men ska man ha det till filmer med 5.1 stöd så är det helt okej för det priset...men fortfarande inget supersystem...

Om vi då ser till det faktum att jag ska köpa det billigt av min arbetskamrat....då kan det vara värt det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XarfeZ
Om vi då ser till det faktum att jag ska köpa det billigt av min arbetskamrat....då kan det vara värt det?

Det beror på hur billigt det är? Kostar det mer än 2tusen hade jag satsat på ett Creative eller Altec paket istället. Jag gav dig fina länkar till billiga Altec system, ta chansen du kommer inte bli besviken.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk

Hej,

Jag har skiten men bakresateliterna skulle varit trådlösa och det är ett -.

Visa signatur

Life is a bitch, fuck it.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dala56
Det beror på hur billigt det är? Kostar det mer än 2tusen hade jag satsat på ett Creative eller Altec paket istället. Jag gav dig fina länkar till billiga Altec system, ta chansen du kommer inte bli besviken.

Låt oss säga att jag ska försöka få dem för under tusenlappen. Han ville verligen bli av med dem och verkar inte svår att pruta med

Permalänk

Vanliga Audigy 2 ZS utan massa extraskit kostar ca 500kr.

Får du z5500 under 1500 / 1000 kr så ska du va jävligt glad! finns inga högtalare som är bättre än dom för 1500kr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robster1986
Vanliga Audigy 2 ZS utan massa extraskit kostar ca 500kr.

Får du z5500 under 1500 / 1000 kr så ska du va jävligt glad! finns inga högtalare som är bättre än dom för 1500kr

Tack för svaret!

Då har jag nästan bestämt mig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krillepille2
Kommer domma hötalarna fungera med Audigy platinum?

Någon som vet

Visa signatur

-: Crestron :-

Permalänk

Inte klaraste mellanregistret, inte kvickaste basen. Men poppar gör de.
Har faktiskt inte testat med digital anslutning än, förutom en liten testrond från digitalboxen, där SVT körde Dolby Pro Logic II "Movie", men hur upphetsande är det under sändning av nyheterna?

Basen ger ett skönt tryck i soffan vid filmtittning, och musiken har jag inget att klaga på. Det är bara när jag ligger i soffan/sängen som jag hör att basen ligger efter, då man hör diskanterna i ena örat och det andra örat som ligger nere i kudden/dynan hör basen. Annars utmärkt!

Möjlighet till, via vanliga 3.5mm-proppar att ansluta: 5.1 och 3xStereo.
Via digital anslutning (Optisk, coaxial): Stereo, 5.1, DTS, Pro Logic II (Movie, Music). Givetvis finns den intetsägande "THX"-certifieringen, som Logitech betalade lite för och som vi konsumenter sedan köper utan att märka något av!

Men som sagt, får du det för under 2000 så kan jag inte säga något annat än att du ska köpa det! Gillar du det inte, så säljer du det på blocket för samma summa. Köpte du det för 1000, så kan du utan problem gå vinst en 1000-lapp. På OnOff här i stan måste man pynta 3 995;- för det.
Jag köpte det för över året sedan på DB.com för 2 994;-.

Om du nu köper det, ta det lite lugnt med volymen i början. Det kan ju vara snällt att spela in högtalarna lite. Dvs, låt bli BOOST-funktionen de första timmarna

Lycka till med köpet!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
Inte klaraste mellanregistret, inte kvickaste basen. Men poppar gör de.
Har faktiskt inte testat med digital anslutning än, förutom en liten testrond från digitalboxen, där SVT körde Dolby Pro Logic II "Movie", men hur upphetsande är det under sändning av nyheterna?

Basen ger ett skönt tryck i soffan vid filmtittning, och musiken har jag inget att klaga på. Det är bara när jag ligger i soffan/sängen som jag hör att basen ligger efter, då man hör diskanterna i ena örat och det andra örat som ligger nere i kudden/dynan hör basen. Annars utmärkt!

Möjlighet till, via vanliga 3.5mm-proppar att ansluta: 5.1 och 3xStereo.
Via digital anslutning (Optisk, coaxial): Stereo, 5.1, DTS, Pro Logic II (Movie, Music). Givetvis finns den intetsägande "THX"-certifieringen, som Logitech betalade lite för och som vi konsumenter sedan köper utan att märka något av!

Men som sagt, får du det för under 2000 så kan jag inte säga något annat än att du ska köpa det! Gillar du det inte, så säljer du det på blocket för samma summa. Köpte du det för 1000, så kan du utan problem gå vinst en 1000-lapp. På OnOff här i stan måste man pynta 3 995;- för det.
Jag köpte det för över året sedan på DB.com för 2 994;-.

Om du nu köper det, ta det lite lugnt med volymen i början. Det kan ju vara snällt att spela in högtalarna lite. Dvs, låt bli BOOST-funktionen de första timmarna

Lycka till med köpet!

Tack för din fina recension!

Permalänk
Medlem

Jag äger Z-5500 och mina åsikter är följande:

1. Det passar perfekt till spel och film.
2. Det funkar bra för medelsvensson att lyssna musik på.
3. Det passar mindre bra om man är mer kräsen och vill ha mer renhet i ljudet. (Jämför typ SONY-lurar i 300kr's klassen mot Sennheiser för runt tusingen, där Z-5500 är de billigare lurarna.) Basen saknar snärtighet och känns slö ur en Audiofils öron(:)).

4. Jag är helt nöjd med dom för de pengarna, men funderar på att spara till ett par bra stereohögtalare att ha till "finlyssning" och njutning av musiken så som den är menad att spelas.

5. Anslutningsmöjligheterna är kanon! Inbyggd dekoder etc är värt mycket. Jag tycker paketet är ett klipp, och man får det man betalar för.

Lite snabba enkla reflektioner över mitt ägande av Z-5500.

//fog

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Jag kommer bara ha dem som datorhögtalare då jag har allt som behövs för hemmabio och musiklyssning för övrigt.

EDIT:

då äger man ett par z-5500. Lite missnöjd nu. vet inte va djag ska ha det till ;). Får vänta på mitt ljudkort och se om jag trivs med det till datorn. tycker suben är för stor!!

EDIT2:

oh my god. De äger ju totalt! Det blir nog till päronens hemmabio istället ;).

EDIT3:

jag har inte fått manualen ännu. Någon som kan svara på hur ingångarna på baksidan fungerar? De tre 3.5 mm, kan man koppla dem så det blir 3 olika externa källor? Det fungerar som en ingång iaf om jag kopplar in en källa i uttaget längst till vänster.

Vad är lilla musiknoten på sidan för något? Vad är det tänkt man ska koppla in där?