Kan ej installera WinXP - Trasiga filer?

Permalänk
Medlem

Kan ej installera WinXP - Trasiga filer?

Historien bakom:
Satt och spelade WoW igår kväll då spelet plötsligt kraschade och jag åkte ut i Windows igen med ett felmeddelande, varefter datorn direkt bootade om. När jag kom in i WinXP igen och skulle starta spelet på nytt åkte jag ut igen och denna gången stog det att det var fel i/på en av filerna till spelet. Efter att ha försökt köra en hel del andra program konstaterade jag snart att även filer till dessa var skadade.
Jag körde en systemåterställning, men detta hjälpte inte. Efter omstart kom det upp ett meddelande där det stog att registret hade tvingats repareras med hjälp av loggfiler...

Jag körde CHKDSK och den reparerade ett helt gäng med fel och trasiga filer på disken. Försökte därefter att formatera/installera om Windows, men fick nu konstiga meddelande om att filer saknades ifrån installationsskivan (ja, det är en orginalskiva, WinXP Home OEM). Alla saknade filer låg i i386-katalogen och tycks vara komprimerade dll-filer. Det skumma är dock att om jag ska leta efter filerna själv på skivan så ligger de där!

Hursomhelst, jag konstaterade att det kanske var fel på min hårddisk, eftersom den är rätt gammal. Köpte en ny idag och får fortfarande samma fel när jag försöker installera om Windows. Lyckades en gång men det saknades en massa filer som gjorde att jag inte kunde lägga till något nätverk eller köra något installationsprogram som använde Windows Installer, för det hade inte installerats korrekt.

Finns det någon som vet vad detta kan vara för fel? Är det min XP-skiva det är fel på? Är det något knas med moderkortet, BIOS eller mina minnen? Vad är det?! SNÄLLA HjÄLP! Panik och tårar är nära...

Visa signatur

7echnoid
ASUS M2N-E, AMD64 X2 3800+, 6GB DDR2, Asus GeForce 7950GT 256MB, WD 250GB.

Permalänk
Medlem

Ja snälla folk skriv för jag har samma problem på en dator

Visa signatur

Hette tidigare Ti 4400
Dator: DFI Lanparty 790FXB-M2RS │965 BE@3,7GHz│8GB OCZ SLI 800MHZ│500GB Samsung + 2st 1TB Samsung│7950│550W Cougar
IBM X31 1.7GHz|1GB| ATi Radeon 16mb| 8GB SSD|Thinkpad X200|2.4GHz|4GB|X4500MHD|320GB Thinkpad 600X|500Mhz|320MB ram|6GB

Permalänk

Hm...kan vara cd-enheten som strular också. Har ni uppdaterat drivisar till detta? Men - annars bara kör på med att installera igen, när jag gjort detta har jag också fått felmeddelande men bara börjat om på nu kula, till sist har det fixat sig......jobbigt, tar tid, men det har funkat.

Permalänk

Hade samma strul på en dator förut... då var det minnes hastigheterna som var felinställda vilket gjorde att det blev förluster och läsfel mellan CD och Minnen.. efter att ställt om minneshastigheten lirar allt kanon..

Pröva att köra memtest86 ett tag och se om du får några fel där..!

Visa signatur

Jag har inte längre en Opel..

Permalänk
Medlem

Jo jag skulle nog gissa på att det är minnena, har själv fått samma fel.
Trasiga minnen kan bidra till alla möjliga konstiga fel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tackar för svaren. Jag började själv luta åt minnesproblem också efter att ha testat med två olika hårddiska och två olika CD-läsare. Ska köra memtest86 på boot-CD så får jag "hoppas" att det är fel på något av minnena.

Visa signatur

7echnoid
ASUS M2N-E, AMD64 X2 3800+, 6GB DDR2, Asus GeForce 7950GT 256MB, WD 250GB.