graff fel, oblivion, annars jätte bra, drivrutenerna??

Permalänk

graff fel, oblivion, annars jätte bra, drivrutenerna??

Nej nu har jag slut på ork att sitta själv och försöka lösa mitt problem!
Till att börja med så, ja! jag har försökt själv på massa olika sätt, ja! jag har kollat med kompisar jag tror skulle kunna hjälpa mig och ja! jag har sökt på det utan att hitta något givande resultat!

Felet:
När jag ska köra TES Oblivion så blir allt svart! Om jag load:ar en sparning så kan jag springa runt i kanske 10-20 sekunder innan allt blir svart men sen blir det det och det går inte att göra något åt det.

Vad har jag gjort:
Först så var egentligen problemet att när jag startade spelet så fick jag "blue screen" efter en liten liten stund och felet var då "nv4_disp.dll".Jag googlade på det och fann att svartet var att jag inte hade en WHQL certifierad drivrutin.
Jag skaffar det och sedandess så har jag aldrig kunnat spela spelet för att allt är svart.

Jag har provat med följande drivrutiner:
81.98 WHQL, 91.33 BETA, 91.47 WHQL, 91.48, 91.48 WHQL och 92.91 BETA

91.47 WHQL kommer från nVidias sida och de andra från typ guru3D som nu ligger nere.

81.98 WHQL, 91.33 BETA testade jag för en kompis trodde att jag skulle ha en äldre driver ill mitt kort.

Systemet:
AMD Athlon XP "Barton" 2500+ @ ca 3000+
2x256MB + 512MB RAM (1GB RAM totalt)
LeadTek WinFast A400 TDH nVidia GeForce 6800LE AGP, som jag "gjort om" till 12/6 och 400/800 (org. 8/4 300/700)

Övrigt:
Enligt Oblivion själv så "auto detektar" den mitt system och ställer in grafiker på HIGH, i alla andra spel jag provat (GTA San Andreas, Prey, Serious Sam 2, Far Cry, Half-Life 2 Lost Coast, m.fl.) så kör jag med allt på MAX utan minsta lagg.
så det är inget fel på mitt system även om det är lite gammalt.
Innan hade jag ett ATi RADEON 9600 128MB och bara 512MB RAM och spelade Oblivion (på ganska så low) men utan några problem alls! Nu när jag nylligen byt till mitt 6800 så går det ine att spela Oblivion mer =/

Jag är sjukt tacksam för den hjälp jag kan få av er så snälla, om ni har en liten liten aning om något som kanske kan få det att fungera så skriv!

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G

Permalänk
Medlem

vad sitter du på för nätaggregat?

Permalänk

det är bara ett på 300W men jag har kopplat ut min DVD-ROM och kör bara med DVD+-RW, och då det inte är några problem i något annat spel så tycker jag inte att det borde vara mitt nätagg.
jag har kollat med en "PSU calculator" och enligt den skule det räcka gott och väl då jag inte har den senaste CPUn (men jag klarar mig) så drar mitt system inte så mycket ström.

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G

Permalänk
Medlem

Tyvärr verkar det som ditt kort är defekt. Läs den här tråden http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=59391

Visa signatur

Asus X550J, Core i5-4200H, 8GB ram, GTX 850M 2GB gddr3, Windows 8.1 64-bit
LG Nexus 5 (Android 5 Lollipop)

Permalänk
Medlem

Formaterade du om efter grafikkortsbytet?
Ska man alltid göra om man byter mellan ATI och nVidia.

Visa signatur

---

Permalänk

lungre: nej! "Freezing the computer (=black screen)" det är inget som stannar, jag kan springa omkring och allt, slå ihjäl folk, jag ser mina stats(liv, stamina, mana, kompassen(och den rör sig om jag rör mig) PLUS att det är bara så i det här spelet, inte i 3D Mark eller något annat spel, så nej det är inte defekt, när ja ser att det fortfarande är svart så klickar jag bara på Esc och Exit Game.

Gorian: nej det gjorde jag ine, jag fattar ine vad det är med alla på swec. och formaterin,g ni verkar ju tycka att man ska formatera om hela datorn efter att ha brännt en skiva! och skulle jag göradet skulle jag ju behöva installera om hela mitt OS vilket leder till att jag skulle behöva installera om ALLA mina program och allt, jag skulle behöva köpa en ny hårddisk för att göra backup på alla mina filer och då det BARA är i oblivion som det är så här så betvivlar jag starkt att det skulle ha något med formateringen att göra.

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G

Permalänk
Medlem

Formatering

Det vore smart att göra det. Bytte mitt grafikkort från ett x700 pro till ett x1800gto. Oblivion fungerade inge bra alls kan jag säga, hur mycket jag ominstallerade spelet eller drivrutiner.
Men du behöver ju inte formatera datorn. Sätt bara i skivan och gör en ny install, den tar ju bort windows mappen men inte program mappen så de kan bli lite rörigt. Men är ju bra om man vill ha kvar typ allt.
Efter jag gjorde det så fungerade allt fin fint, var tvungen att aktivera windows också när jag bytte grafikkort p.g.a att min maskinvara har ändrats dramatiskt. XD

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk

hmm okej, jag slutade spela Oblivion efter 32 timmar då jag tyckte att det var lite långtråkigt, u nöär jag bytt grafikkort så ville jag bara prova hur bra min datorn klarar det på high, sen är det bara det att jag är väl en "datorn nörd" så om jag har ett litet problem på något sätt med min datorn så är det inget jag bara kan släppa, men att hålla på att installera om hela min datorn är inget jag orkar jsut nu!

okej att jag nu fått lusten att spela oblivion igen men jag lägger hellre den skivan på hyllan än att ta ner min OS skiva.

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Matte_Lind
okej att jag nu fått lusten att spela oblivion igen men jag lägger hellre den skivan på hyllan än att ta ner min OS skiva. [/B]

Hmm, undrar om du e lat.
Har installerat om ett os 5 gånger på en vecka XD,fråga mig inte varför.
Tänk på att man ska formatera om en dator en gång per år, många som har sagt de till mig. Skulle nog ge en ominstallation en chans, tänk på att du får ju en fräsh/snabbare dator på samma gång

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk

hehe okej, jo men att installera OS har jag nog ibland gjort 5 gånger på en dag, beror ju på om jag får för mig att fixa till en "äldre" dator.

hmm njaa, men grejen är ju då att jag kommer behöva installera om allt!
okej att programmappen finns kvar men då byts ju reg mappen ut och det lär väl inte fungera som det ska sen?

men i såf fall om jag skulle göra det, är det bara arr BOOTa upp med skivan installera om allt (utan att formatera om HDDn) alltså bara installera Windows på samma partion, men vad komemr skillja sig då?

jag vill inte bli av med något, eller några inställningar, jag är mycket nöjd nu som det är och har inte tid för att fixa om allt igen då jag har ganska så mycket i skolan hela tiden, ork och så har jag verkligen, när det gäller datorer finns detin e mycket som stoppar mig! satt förut i ungefär 68 timmar i sträck framför en av mina datorer för att fixa den, säger bara mycket energidryck
och om jag inte blir av med något och allt är precis som det var innen så är det ju inget som har ändrat sig och då borde det ju heller inte vara någon mening att göra det.

men jag tycker att det borde finnas något annat sätt att lösa det på, det funkar ju perfekt i alla andra spel/program.

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G

Permalänk
Medlem

De gjorde det för mig också, men hade bara oblivion i huvvet.
Windows installeras ju om, inställningarna för själv operativsystemet om.
Men dina inställningar för spel musik program stannar ju kvar.
Hummm. Kom på en sak. Du kanske ska testa att köra ett program som finns i windows skivan. Den "probar, linux språk" om windows och ställer om datorn. Som installationen gör, men du slipper att installera om. Fick lära mig det på skolan när vi skulle ghosta en hårddisk, använde programet först och sen ghosta. Kunde man lägga in ghostningen på vilken dator som helst.Finns i support/tools och i deploy zippen. Sen så använder du sysprep, annat sätt att nollställa windows på. Men du får aktivera om plus att skriva in nyckeln också.

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem
Visa signatur

#1 AMD A64 3700+ KAB2E 2,8 GHz, 7950GT 512MB @ 600/1600, Abit KN8-Ultra, 1GB PC3200, Audigy SE, 160 GB, Hiper Type-M 530W.
#2 AMD A64 3500+ LEBBE 2,6 GHz, 6800LE @ 16,5 400/900. MSI K8N Neo2 Platinum, 512 MB PC3200, 80 GB, 300 Watt Suntek

Permalänk

okej, men som jag sa förra gången (läs hela tråden innan du skriver FFS!)
så "låser" sig inte min dator, det är bara svart, men inte på hela skärmen, jag ser fortfarande mätarna och kompasseen "snurar" när jag springer omkring, jag kan öppna dörrar och dra fram mitt svärd och hugga ihjäl folk, så stannat har då verkligen inte min dator!!!

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G

Permalänk
Medlem

Matte_Lind:

Slå av HDR så kommer det att funka för dig

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem

Låter som ett pixel- eller shaderproblem. Kan vara både hård- och mjukvarurelaterat. Ser genom att "läsa hela tråden FFS!", lilla Matte_Lind, att du provat olika drivisar, men, har du provat att klocka ner allt till original...? Kör "dxdiag.exe" och ställ ner maskinvaruaccelerationsnivån för ljud till "Standardacceleration". Utöver detta kan du installera särskilt modifierade drivrutiner för oblivion, justera codecs osv.

Misstänker du hårdvarufel kan du prova med ett annat nägaggregat, byta plats på minnena osv.

Lycka till med Oblivion och Attityden.

Visa signatur

#1 AMD A64 3700+ KAB2E 2,8 GHz, 7950GT 512MB @ 600/1600, Abit KN8-Ultra, 1GB PC3200, Audigy SE, 160 GB, Hiper Type-M 530W.
#2 AMD A64 3500+ LEBBE 2,6 GHz, 6800LE @ 16,5 400/900. MSI K8N Neo2 Platinum, 512 MB PC3200, 80 GB, 300 Watt Suntek

Permalänk

FoxOne: säger bara ÄLSKAR DIG!!
nu funkar allt prima!! :D:D:D:D
men konstigt att det är HDRen som klagar, kör ju med det i HL2 LC utan problem :S

x2org: aa hehe jag ber om ursäkt för det där, jag var lite irriterad för en sak som hände här hemma och lät det gå ut över dig, jag hoppas att vi kan glömma det hära och sluta fred

jag stängde bara av HDR och så funkar allt.

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G

Permalänk
Medlem

Äh, skönt att det löste sig!

MEN, varför vill inte HDR fungera

Visa signatur

#1 AMD A64 3700+ KAB2E 2,8 GHz, 7950GT 512MB @ 600/1600, Abit KN8-Ultra, 1GB PC3200, Audigy SE, 160 GB, Hiper Type-M 530W.
#2 AMD A64 3500+ LEBBE 2,6 GHz, 6800LE @ 16,5 400/900. MSI K8N Neo2 Platinum, 512 MB PC3200, 80 GB, 300 Watt Suntek

Permalänk

haha tack och så bra

jaa det undrar jag med faktiskt, det fungerar ju annars *hmm...*

finns det något anat spel än oblivion och HL2 som har ordentligt med HDR som jag kan testa hur det funkar där?

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G

Permalänk
Medlem

Ok, problemet med svart bild medan HUD fortfarande är synlig är ett vanligt problem i oblivion. Hittar många referenser till problemet efter en sökning. Här är en som har en de referenser till andra som har problemet också http://hardware.mcse.ms/message308023.html
I stort finns 3 lösningar som kan funka, stäng av AGP fastwrites, slå av HDR eller klocka ner kortet till standard hastighet. I ditt fall är alternativ 3 det troliga lösningen om du vill köra HDR. Oblivion är känsligare än många andra spel för överklockning vilket gör att du kan få problem även om andra spel funkar bra. Vissa kort som säljs överklockade av tillverkaren kan behöva klockas ner till nvida spec för att funka.
Du kan väl testa HDR i FarCry, Serious Sam 2 eller Lego Star Wars: Original Trilogy.

Visa signatur

Asus X550J, Core i5-4200H, 8GB ram, GTX 850M 2GB gddr3, Windows 8.1 64-bit
LG Nexus 5 (Android 5 Lollipop)

Permalänk

lungre: okej , får kolla på den sidan senare (har lektion nu) men nu funkar ju allt så jag orkar inte lägga ner massa tid för att få igång HDR:en då det inte känns så jätte viktigt, men jag kan upplysa dig om att jag kör med HDR i HL2: LC, FarCry och Serious Sam 2, och där funkar det hur bra som helst.

Fastwrites tror jag inte att jag har på då jag har haft ett ATi kort innan och då "skall" man inte ha det på vad jag lärt mig, sen har jagi nte ändrat det nu när jag bytte till nVidia.
Vad är det man tjänar på att ha fastwrite påslaget?

Jag är mycket tacksam för all den hjälp jag fått av er alla Tack

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G

Permalänk
Medlem

Man behöver INTE formatera efter att man bytt grafikkort. Däremot kan det vara en idee att avinstallera de gammla drivrutinerna med driver cleaner, innan man installerar det nya kortet.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk

okej, men att avinstallera allt från ATi såg även jag som en självklarhet att göra så det jag jar gjort, jag avinstallerade allt jag kunde hitta i "läggtill ta bort progam", startmenyn och program mappen, tog bort allt CCC och "windows display driver" (tror jag att den hette, eller något liknande) och installerat om allt nytt, och detta har jag gjort ganska så många gånger då jag bytt mellan typ 6sdt drivers fram och tillbaka och bprovat dem flera gånger på olika sätt.

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Matte_Lind
men konstigt att det är HDRen som klagar, kör ju med det i HL2 LC utan problem :S

HL2 använder inte "äkta" HDR utan en egen variant som gör att kort som egentligen inte klarar HDR ändå kan köra det, tex ATI 9700/9800 m fl.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag vill gärna ha svar på den här frågan, EXAKT samma sak har hänt mig. Händer BARA i Oblivion så jag tror itne att det är kortet.

Jag har det som står under ....
Jag kör med NorthQ 500W nätagg, Sapphire Radeon X1900Xt 512MB o Core 2 Duo E6600 för de som inte orkar läsa commenten

otroligt drygt, jag kan spela upp till någon minut, sen stänger det ner sig. Ibland kan jag inte ens skapa en karaktär, det skiter sig direkt.
Och ja, jag HAR formaterat om efter byte av alla delarna

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Matte_Lind
jag kan upplysa dig om att jag kör med HDR i HL2: LC, FarCry och Serious Sam 2, och där funkar det hur bra som helst.

Multiman har redan svarat på varför HDR funkar i HL2.. FarCry's HDR skiljer sig med frå andra spel. Det är mer en liten "beta patch" eller vad man ska säga.
Gissar på att Oblivions HDR är uppbyggt på annat sätt än Serious sam 2's och FarCrys.

Iallafall, använd Bloom istälelt. Ser bättre ut än Oblivions HDR.

Sedan var det någon som sa något om att vara lt för att man inte vill formatera datorn... det är mycket bullshit. Själv har jag X antal program som tar mig cirka 3 dagar att installera varje gång jag formaterat. Jag använder ALLA dessa program. Det är jobbigt att formatera och installera om allt, så bara för att det är jobbigt behöver man inte vara lat.
Sedan har jag också en partition med 100Gb endast för spel, har ungefär 30 spel.. det tar ett litet tag att instalera ett spel, kan ta upp mot 5 in (inte så mycket) men sedan har man patcher att ladda ner och sedan installera. Det tar tid, tro mig.

Permalänk

apamedvapen:
okej, jo det är bloom jag anävnder just nu så

ja och det är ju det jag säger, det tar tid och det är en tid som jag ine haar i dagens läge, n'sta veckan har jag prov i matte C och i fysik A (går första terminen i 2:an) och venan efter det har jag prov 2 i matte C. jag ska göra ett stort svenska arbete om bellman, skriva en engelska uppstats, göra klart min hemsida jag håller på med samt programmera klart mitt spel. utöver det så ska jag läsa ett par svenska samt engelska böcker och recenssera, jag har mina träningar 3 gågner i veckan jag ska gå på.

visst, jag sitter vid datorn många timmar varje dag men jag har inte tid att installera om allt just nu, inte heller ork!

men nu är det så att vi har löst problemet så det är ingen mening i att spekulera i detta ämne mer då det är som sagt LÖST.
men löst menar jag att det är fixat, jag är nljd och behöver ingen mer hjälp.

att tjata om att jag i alla fall borde formatera är inte något lönt då jag nu har sagt flera gånger att jag inte kommer att formatera min dator, oavsett om spelet hade fungerat eller ej så hade jag inte gjort det!

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G