Reparationsmöjligheter av Hd med bränt kontrollerkort?

Permalänk
Medlem

Reparationsmöjligheter av Hd med bränt kontrollerkort?

Hej allesammans!

Jag har en Maxtor DiamondMax Plus 9 6Y120P0 8MB 120GB som inte vill "starta".
I samma chassi har jag en gammal upphittad 8 giggare, vi kan kalla den Åttan, som jag lagrat lite oviktiga saker på och som inte brukar vara inkopplad. Åttan har en tendens till att ibland haka upp sig, då den ger ifrån sig ett störigt ljud och WinXp som ligger på Maxtor-disken börjar sega sig.

Nu till själva uppkomsten av problemet till Maxtordisken;
Vid ett tillfälle startade jag upp datorn med båda diskarna inkopplade. Vid uppstarten i Biosläget började Åttan haka upp sig. Trött och irriterad som jag var öppnade jag upp chassit och slet ut strömkabeln till den eftersom jag inte orkade vänta på att datorn avvaktade på att få ordning på den. I samband med att jag kopplade ur sladden uppstod en liten gnista vid diskarna och en liten flamma brann i ett par sekunder. Härligt värre! Jag blev smått överraskad och stängde genast av strömmen. Därefter tog jag ut Åttan ur chassit och tittade på den - kunde inte se någon yttre skada. Tog ut Maxtorn och synade även den. Till min förvåning upptäkte jag att en komponent på kontrollerkortet på Maxtorn blivit bränd. Längst ena kanten av ett litet chip på kontrollerkortet var lödningarna brända.
Disken vill givetvis inte gå ingång i detta skick och där står jag nu...

Min Maxtor är i behov av en fysisk reparation. Förhoppningsvis är det "bara" kontrollerkoret som behöver åtgärdas.

Frågan är; Ska man försöka reparera disken själv eller ska man skicka väg den?
Att skicka iväg den känns inte aktuellt för mig. Efter att har ringt runt flertalet företag i Malmö/Lund-regionen så visade det sig att väldigt få ägnar sig åt denna typ av reparation. Fåtalet som gör det finns nere på kontinenten och en uppe i Stockholm. Reparationer av det här slaget går dessutom på mucho Dineros!

Vilka möjligheter finns för att man sjäv ska kunna reparera den?
Jag funderar på att köpa hem en Maxtor av samma modell, och antingen försöka få ut skivorna från den gamla och sätta in dem i en ny hd, eller att ta bort det brända kontrollerkortet och försöka löda fast ett nytt.
Att få ut skivorna och sätta dem i en ny hd tror jag inte går så smidigt. Läs/skrivarmar och grejer som sitter ihop och en massa mekk. Vet någon om det går?

Någon som har något tips/erfarenhet eller någon synpunkt på möjligheten i att löda fast ett nytt kontrollerkort på hd:n?

Nå, vad säger Sveriges samlade tekniska elit?

MVH
Fredrik

Permalänk
Hedersmedlem

Har du en bild på kontrollerkortet?

Vad jag har hört finns det folk som har lyckats byta kontrollerkort på sina hårddiskar, dock lär det vara rätt svårt. Jag antar att du måste ha ungefär samma revision av kontrollerkortet och så vidare.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
WiFi: Grandstream GWN7660 :: GWN7630LR :: GWN7662 :: GWN7660LR

Permalänk
Medlem

Ja, det blir till att köpa en ny hd av samma modell.
Det sitter 4 st skruvar på kontrollerkortet. Avlägsnar man dessa försiktigt så tror jag det går! "Kontakten" mellan kontrollerkortet och själva navet på disken är förhoppningsvis inte fastlödat, utan där kan man möjligtvis bara dra isär lite försiktigt.
Här är en bild på fanskapet: http://fxmedia.se/maxtr2.jpg

---

Att få loss kontrollerkortet gick smidigt. Så jag kommer testa att byta det. Hoppas att skadan inte är större än så...
Ingen som vet om det går att köpa kontrollerkort löst? Är man tvungen att köpa en hel disk, eller vad finns det för möjligheter?

Permalänk

Re: Reparationsmöjligheter av Hd med bränt kontrollerkort?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av toshiro

slet ut strömkabeln till den eftersom jag inte orkade vänta

Åhhh mina ögon!!!!!!

Visa signatur

AMD XP 2200+, 512mb RAM, Geforce 4MX 400

Permalänk
Medlem

Ingen som har ett kontrollerkort i bakfickan av det slag som jag behöver?

På Prisjakt har jag endast hitta en försäljare av "nya" Maxtor DiamondMax Plus 9 6Y120P0 8MB 120GB.
"MediaLaget" heter de och de ska ha 890 spänn - fy fasen!
På Datorhandel.com har jag hittat Maxtorn som "refurbished" disk för 465 kr. Törs man köpa en refurbished? (= begagnat/reparerat?)

Permalänk

Déjà vu.. brände också en maxtor 120gb för itne så länge sen. Dock var det adaptern till min externa som förstörde disken.. tror t.om skadan på kontrollerkort e på samma ställe.. ska ta ett foto ikväll å lägga upp..

Jag lyckades rädda alla data iaf genom att låna ett annat kontrollerkort..

Permalänk
Medlem

"Skönt" att höra! Släng gärna upp en bild.
Vad var det för fabrikat på det kontrollerkort som du använde?
Ett såndant får man försöka fixa...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toshiro
"Skönt" att höra! Släng gärna upp en bild.
Vad var det för fabrikat på det kontrollerkort som du använde?
Ett såndant får man försöka fixa...

Har hört att det går asbra att köra kontrollerkort från mikrovågsugnar, måste bara dremla ut en lagom stor bit så är det bara att köra!

Nädå, skämt åsido tror jag att det hur du än gör är smidigast att köpa en likadan disk. Med tanke på att sådanna specifika kontrollerkort knappast säljs överallt är nog priset ganska högt och måste du beställa från USA är du pga frakt snart upp i nypriset för en 120-disk. Du kan ju alltid sätta tillbaka kontrollerkortet på den nya disken du köpt när du är klar, så har du ju inte förlorat något.

Vet inte hur hjälpsamma Maxtor är, men ett mail skadar väl aldrig? Vet av erfarenhet att har man tur kan de vara oresonligt hjälpsamma (läs: antec). De kanske kan skicka ett kontrollerkort?

EDIT: Loool!:P "...öppnade jag upp chassit och slet ut strömkabeln till den eftersom jag inte orkade vänta på att datorn avvaktade på att få ordning på den"..." Lite väl n00b-mistake *rofl*

Visa signatur

Dator 1:[Intel Intel Core i5-3570K @3.4GHz ][MSI Z77A-S03][Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB, 1600MHz][ASUS GeForce GTX 670][XFX Black Edition 750W][Samsung 840 Basic][Fractal Design Define XL R2][Eizo S2431W][Dator 2: ThinkPad X220 Tablet][Dator 3: LG G PAD 8.3" 16GB]

Permalänk

http://i.domaindlx.com/phreak/DSCF0003.JPG

Där e mitt trasiga kretskort... de skumma är att det e på PRECIS samma ställe skada uppkommit.. humm

toshiro´s bild:
Här är en bild på fanskapet: http://fxmedia.se/maxtr2.jpg

Vad var det för fabrikat på det kontrollerkort som du använde?
Jag använde samma kretskort på en likadan HD som brossan hade för att rädda datan.. funka perfa

Permalänk
Medlem

Jevvlar... skadan var nästan identisk!
Jahapp, då får man väl köpa en extremt icke prisvärd disk då -> http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=34858 och ersätta kortet... *suck*

Om inte du vill sälja din brossas kort för ett par hundra förstås

Permalänk

Tror han inte e sugen på att sälja kortet speciellt inte just nu när han har 2st i raid

Citat:

Vet inte hur hjälpsamma Maxtor är, men ett mail skadar väl aldrig? Vet av erfarenhet att har man tur kan de vara oresonligt hjälpsamma (läs: antec). De kanske kan skicka ett kontrollerkort?

Man kanske borde dra iväg ett mejl till dem.. klaga på dålig kvalité elr nått eftersom de hänt på 2 st diskar.. ^^ kan juh inte skada...

Permalänk
Medlem

Haha!
Men du kan ju höra av dig ifall du råkar snubbla på ett löst kort nånstans!
Eller om din bror ändrar sig

Jag skickade iväg ett mail till Maxtor och frågade huruvida man kanske kunde köpa ett kort löst av dem... vi får väl se...
Annars blir det väl att köpa den dyra jäveln som jag hittade via Prisjakt, alternativt nån refurbished disk.

Kanske kan man köpa en annan disk i samma serie (DiamondMax Plus 9) som är mer "prisvärd" och använda dess kort istället.
Nån som vet om det fungerar med kort från samma serie?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toshiro
Jag skickade iväg ett mail till Maxtor och frågade huruvida man kanske kunde köpa ett kort löst av dem... vi får väl se...

Okey.. ska bli intressant å se vad de blir för svar..
förhoppningvis kan de sälja ett kretskort för nån hundrig + frakt