Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Passar 4 x Corsair VS3200 512MB på Asus A8N-SLI Premium ?

Permalänk
Medlem

Passar 4 x Corsair VS3200 512MB på Asus A8N-SLI Premium ?

Jag funderar på att uppgradera mitt system från 1 GB till 2GB internminne med exakt samma minne som jag redan har: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=118737&view=links

Det är ett Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched Value Select 512MB

Jag läste dock i en annan tråd att en användare haft problem att fylla de två återstående minnesbankarna på mitt moderkort Asus A8N-SLI Premium

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=5...

Är det någon annan som kan bekräfta detta ? Annars vågar jag inte uppgradera.

Tacksam för all hjälp från er därute.

Visa signatur

Amd Phenom II 550 BE @ 3.3 Ghz | Corsair XMS2 4 x 1 GB 800Mhz | Gigabyte GA-MA790GP-DS4H| Radeon 4870 512MB | WD Caviar Black 640GB 32MB + 500 GB WD5000 SATA 16MB | Nec 3550A DVD-RW | ColorCase 6AR6 with Corsair 650 Watt

Permalänk
Medlem

Kan inte se nåt i den tråden om att minnet är boven eller att det är antalet minnen. Själv använt det Corsiar minnet i flera datorer jag byggt å alldrig haft någort problem med Corsair Valu minnen och assu brukar göra bra mdoerkrot då jag byggt på flera stycken dock inte det.

Kan dock vara en fördel att höjda Vmem till 2.7-2.8V med fler än två stickor då det ökar stabiliteten. Fler minnen kan orsaka problem då signalen försvagas mellan minnena över minnesbussen men lite mer Vmem brukar lösa det.
Vet av erfarenhet då DDR var nytt att det var fallet med fler än två minnen.
Dock iget större problem i dag men alldrig fel å höja vmem något.
En vända memtest86+ i ett dygn bör avslöja eventuella minnesproblm med.

Ska man annars ha bra stabilitet med flera minnen än 2-3st sak man välja ECC minne förutsatt att moderkrotet stödjer det.
Athlon64 stödjer det villket många inte vet.
REG minnen stödjs ej det är bara för opteron men inte samma sak som ECC.

Dit moderkrot stödjer ECC dock ska i så fall alla minnen ha ECC å tror inte du vill byta ut dom två andra hehe

ECC är till för att fixa 1bit fel villket ökar stabiliteten på systemet med många minnen och på system där man utsätter minnet för mycket I/O last.
Tapapr dock lite prestanda men marginelt. inte särskilt märkbart på Athlon/opteronsystem pga intergrerade minneskontrollern.

Tror nog du lugt kan öka på med 2st stickor till.

Tänk på att du inte kan köra T1 commande med 4st stickor pga athlon64 processorns begränsningar utan det blir T2. Men 2Gb minen gör upp för det förlorade lilla förlorade minnesbanbredden då du får mindra HD swap och man brukar säga det att minnet är alltid sanbbare än disken så mer är bättre än å swapa mot disken.

Permalänk
Medlem

Tack för infon. Jag känner mig lugnare nu

Visa signatur

Amd Phenom II 550 BE @ 3.3 Ghz | Corsair XMS2 4 x 1 GB 800Mhz | Gigabyte GA-MA790GP-DS4H| Radeon 4870 512MB | WD Caviar Black 640GB 32MB + 500 GB WD5000 SATA 16MB | Nec 3550A DVD-RW | ColorCase 6AR6 with Corsair 650 Watt

Permalänk

Jag har ett sådant moderkort, Asus A8N-SLI Premium. Jag har provat att sätta i fyra minnen om vardera 512Mb, det fungerade inte kan jag säga. Datorn startar inte ens, går inte att komma in i bios. Jag har läst runt lite om detta moderkort och det verkar vara problem om man sätter i tre eller fyra minnen. Med två 512 fungerar kortet utmärkt. Det bästa är nog att sätta i 2 st minnen på 1Gb, även om det blir dyrare.

Det är inget fel på Corsairs minnen, moderkortet som inte är det bästa...

Permalänk
Medlem

ajaj....det var just det här jag var lite rädd för. Har hört något liknande. Jag får nog söka omkring på nätet med personer med liknande erfarenheter och se om det går att härleda vad det kan bero på. Kanske på ASUS forum.

Visa signatur

Amd Phenom II 550 BE @ 3.3 Ghz | Corsair XMS2 4 x 1 GB 800Mhz | Gigabyte GA-MA790GP-DS4H| Radeon 4870 512MB | WD Caviar Black 640GB 32MB + 500 GB WD5000 SATA 16MB | Nec 3550A DVD-RW | ColorCase 6AR6 with Corsair 650 Watt