Permalänk
Medlem

Att ej skada hårddisk vid klockning.

Har inte riktigt lyckas att hitta ett glasklart svar på hur man räddar hårddisken från att ta skada vid klockning.
Ska PCI/AGP lås va ett måste för att man överhuvudtaget ska våga klocka? Alltså att det inte finns en chans för disken att klara sig utan det?
Läste även att det kanske inte räcker, utan att du möjligen kan bli tvungen att flytta disken till SATA 3 eller 4 pga att SATA 1 och 2 inte är låsa. Är aldrig SATA 1 och 2 låsta eller är det bara på vissa moderkort? Finns det ett sätt att låsa SATA helt på ett annat sätt?
Verkar som ett flertal har undrat detta, något som man kanske skulle gå in mer på i FAQ?

Lite nyfiken...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

om du bara har 2 sata portar kan du låsa dem!!

om du däremot har 4 portar är det bara 3 o 4 som går att låsa

Visa signatur

Nej Slipknot är inte heavy metal!!!

Permalänk

Vissa moderkort kan låsa alla SATA portar tex DFI NF4 Ultra-D , har för mig att man inte ska passera cirka 220 FSB om man inte har något PCI/AGP/SATA lås.

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk
Medlem

Intressant.
har ett Asus A8N-SLI SE (budget av deluxe varianten) påväg, det har 4 sata portar.
Så då är inte SATA 3 och 4 låsta från början , men det går alltså att låsa dom i bios? Heter det Sata lock då eller nåt?

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Avstängd

Ska man inte sätta HDD i Sata port ett, För den är alltid låst (Jag tror att den är det)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter_86
Ska man inte sätta HDD i Sata port ett, För den är alltid låst (Jag tror att den är det)

på mitt msi moderkort är inte 1 sataporten låst måste göras manuellt

Visa signatur

Nej Slipknot är inte heavy metal!!!

Permalänk
Medlem

Alltså verkar det inte finnas någon standard.

För en polare med ett ASUS S754-moderkort räckte det med ca 213MHz HTT innan hans raid0 tvärdog.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Låser man på ett MSI då?

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Om man har ett PCI/AGP whatever buss frekvens lås, har man det i BIOS. Har man inte kommer man att överklocka ide bussen, vilket leder till att data skickas fortare än disken är specificerad för att ta emot, vilket i sin tur KAN leda till att data som skrivs till disken blir felaktiga, och disken därför oläslig som påföljd.

Som Ackelind skriver, finns det ingen standard för vad som är, eller inte är låstbart.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Om man har ett PCI/AGP whatever buss frekvens lås, har man det i BIOS. Har man inte kommer man att överklocka ide bussen, vilket leder till att data skickas fortare än disken är specificerad för att ta emot, vilket i sin tur KAN leda till att data som skrivs till disken blir felaktiga, och disken därför oläslig som påföljd.

Som Ackelind skriver, finns det ingen standard för vad som är, eller inte är låstbart.
B!

Hmm...
Någon som vet hur det är med PCI/AGP(PCI-e) lås på Asus A8N-SLI SE?

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

På ditt moderkort lär du inte hitta något AGP-lås eftersom du har PCI-E

Kolla om du hittar "PCI Frequency" eller liknande. Man brukar kunna välja lite olika. På mitt A8N-SLI Premium kan man välja "Auto", "Sync to CPU", "manual" och ev nån fler. Välj manual, sätt till 33MHz. Då är den låst på en viss frekvens.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
På ditt moderkort lär du inte hitta något AGP-lås eftersom du har PCI-E

Kolla om du hittar "PCI Frequency" eller liknande. Man brukar kunna välja lite olika. På mitt A8N-SLI Premium kan man välja "Auto", "Sync to CPU", "manual" och ev nån fler. Välj manual, sätt till 33MHz. Då är den låst på en viss frekvens.

Jag hade faktiskt inte väntat mig att hitta AGP lås ;).
Man kan ju hoppas att SE versionen har ungefär samma BIOS som Premium.
Har klockat på Premium mobot innan.
Problemet är att jag inte kan kolla hur det ser ut, för moderkortet har inte landat på posten än ^^. Fanns ju inte överdrivet många reviews till A8N-SLI SE heller...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av warhead
på mitt msi moderkort är inte 1 sataporten låst måste göras manuellt

Ok...Jag behövde bara flytta min sata hdd till Sata port nr1 sen kunde ja clocka vilt

Permalänk
Medlem

Hur är det med Abit KN8 SLI?

Eftersom dem redan är låsta "ur kartong" ?
Eller är det fortfaradne bara 3 och 4 som gäller?

Kan vara bra att veta om jag köper en 3e hdd och sätter den i port 1, å undrar varför den inte vill funka (kör FSB 250:D).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
På ditt moderkort lär du inte hitta något AGP-lås eftersom du har PCI-E

Kolla om du hittar "PCI Frequency" eller liknande. Man brukar kunna välja lite olika. På mitt A8N-SLI Premium kan man välja "Auto", "Sync to CPU", "manual" och ev nån fler. Välj manual, sätt till 33MHz. Då är den låst på en viss frekvens.

Min RAID (0) konfiguration tvärdog när cas sänktes till 2. Men så fort jag höjde till 2,5 hittade datorn tillbaka igen...

Jag har RAID (0) hårddiskarna kopplade till Silicon SATA RAID 1+2, medan den ensamma 320Gb HD:n står på SATA 3 på NVidias port. Det verkar som om SATA3 porten är den som strular, eftersom det har funkat när jag bara hade RAID (0) diskarna inkopplade. PCI frequency står på 100.

Ska den verkligen sänkas hela vägen till 33MHz?

Visa signatur

Tandläkarens dator:
ASUS A8N-SLI Deluxe, AMD 64 FX 60 @ 2,86 GHz [ZALMAN CNPS7700-ALCU], 2Gb PC4000 OCZ GOLD 3-3-4-8 T1, Sapphire ATI RADEON 1900 GT 256 MB, 2 x 160Gb Seagate (RAID 0) + 1 x Seagate 320Gb + 1 x Raptor X (150Gb)
Bärbar: Dell "Latitude 520", Intel Celeron M430 1,73 GHz, 1 Gb 533MHz DDR2 RAM, 60 Gb SATA.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klargplutte
Vissa moderkort kan låsa alla SATA portar tex DFI NF4 Ultra-D , har för mig att man inte ska passera cirka 220 FSB om man inte har något PCI/AGP/SATA lås.

alltså..ni menar ifall man trimmar den över +220MHz i fsb (från stock) eller?

Visa signatur

Core i5 750 @ 3,01 GHz, Asus P7P55D, 2x2 GB Corsair XMS 1333MHz, Asus GTX 260 896 MB, Intel X25-M 80 GB, WD Black 640 GB, Corsair HX520W, Lian Li PC-7FW

Permalänk

Om 200 är orginal så bör man inte passera ca 220 , men det är bara vad jag hört så mörda mig inte om dina diskar rasar vid 215 fsb.

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klargplutte
Vissa moderkort kan låsa alla SATA portar tex DFI NF4 Ultra-D , har för mig att man inte ska passera cirka 220 FSB om man inte har något PCI/AGP/SATA lås.

DFI NF4-D (inte Ultra D) har i alla fall inget lås på SATA 1 och 2. Bara 3 och 4.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk

Det är möjligt att det skiljer eftersom skillnaden mellan NF4 och NF4 Ultra är SATA 2 på ultran.

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klargplutte
Om 200 är orginal så bör man inte passera ca 220 , men det är bara vad jag hört så mörda mig inte om dina diskar rasar vid 215 fsb.

så du menar att alla som kör med Core 2 skulle slakta hårddisken direkt då eftersom stock fsb på en core 2 är 266MHz ? Då betyder det att jag ens inte behöver investera i ett c2d system eftersom den skulle paja hårddisken så fort jag startar datorn eller?

vad jag fått höra är att jag inte behöver låsa några portar (SATA, PCIe) om jag ska dra upp mitt system från 2,4GHz (fsb 266MHz)- 3,0GHz (fsb 333MHz) eftersom systemet kommer att hålla portana så pass stabila då klockningen inte är speciellt hög. Eller är det någon annan som säger ngt annat?

Visa signatur

Core i5 750 @ 3,01 GHz, Asus P7P55D, 2x2 GB Corsair XMS 1333MHz, Asus GTX 260 896 MB, Intel X25-M 80 GB, WD Black 640 GB, Corsair HX520W, Lian Li PC-7FW

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klargplutte
-->Om 200 är orginal<-- så bör man inte passera ca 220 , men det är bara vad jag hört så mörda mig inte om dina diskar rasar vid 215 fsb.

Jag hänvisade till ett AMD system C2D som har högre FSB har givetvis andra dividers till PCI/SATA osv .Man får väl anta att iallafall dom bättre C2D plankorna har PCI/SATA osv lås vilket gör att man kan höjja fsb´n utan att man ändrar nämnda frekvenser...

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]