Permalänk
Medlem

BF 2142 med SPYWARE

tänkte bara låta er veta att det kommer installeras spyware program som ska skicka din ip adress, och dina cookies antagligen för att veta vilka sidor osv du besöker..
http://www.digg.com/gaming_news/BattleField_2142_spyware_incl...

Jo man blev så sugen att köpa spelet efter detta.

Permalänk
Medlem

Tydligen så samlar programmet endast info om hur länge en viss IP-adress tittar på en IN GAME annons medans spelet är igång.

Källa: http://www.totalbf2142.com/forums/showthread.php?t=4460&highl...

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

http://www.1up.com/do/feature?cId=3148397

Senaste podcasten.
Någon som är vill förklara lite närmare, som vet vad detta innebär?
Känns ju med en gång som det här är nån pirat-buster.

Visa signatur

|Antec900|GA-890GPA-UD3H|PhenomII 965 BE|
|8GB Vengeance LP DDR3|HD5870|X25-M 80GB|

Permalänk

Va tusan är detta?
Jag tappar fan all respekt för DICE
(EA Har inte haft min respekt på länge )

Permalänk
Medlem

Re: BF 2142 med SPYWARE

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
tänkte bara låta er veta att det kommer installeras spyware program som ska skicka din ip adress, och dina cookies antagligen för att veta vilka sidor osv du besöker..
http://www.digg.com/gaming_news/BattleField_2142_spyware_incl...

Jo man blev så sugen att köpa spelet efter detta.

Det är ju inte spelet i sig som är ett virus, kan ju inte sitta o skylla på spelet

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sgt. Stinger
Tydligen så samlar programmet endast info om hur länge en viss IP-adress tittar på en IN GAME annons medans spelet är igång.

Källa: http://www.totalbf2142.com/forums/showthread.php?t=4460&highl...

Precis som i SWAT4 med andra ord. Är väl ganska självklart att annonsörerna vill veta om nån kollar på deras annonser tycker jag.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Precis som i SWAT4 med andra ord. Är väl ganska självklart att annonsörerna vill veta om nån kollar på deras annonser tycker jag.

Problemet, i mina ögon, är att man förväntas betala fullpris för spelet och sedan ska man kolla på reklam också. Dessutom kommer reklamen säkerligen leda till att BF2142 blir ett sämre spel än BF2. Jag försökte nyss spela demon, men det är i princip omöjligt för man blir hela tiden utkastad p.g.a. att man inte har kontakt med "EA Master Server". Det kommer säkert att bli liknande problem när reklamservern är nere.

Nu fattas det bara att EA lägger ner DICE och utanonserar Battlefield 2008 som är precis som Battlefield 2, fast med nya namn på botsen.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Testpilot

Håller med, problemet är reklamen i sig, inte att det spåras hur den används. Är riktigt dåligt att dom inte sänker priset.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Den serien är redan bojkottad från min sida, a diverse flera anledningar.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk

jag som tänkte köpa spelet nu blir jag fan het !!

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk
Medlem

Dom kan få hur många cookies dom än vill av mig, ska bli kul att se porrreklam ingame
*en gnutta sarkasm *

"Originally Posted by [DICE]CKMC
Data will only be gathered from in game. Web browsing and other profiling data is not being gathered.
Squib has essentially nailed it. The purpose of the gathering is to determine if an ad is viewed by players."

Måste dock berömma EA servrarna, om de kan skaffa konstant data på om och hur länge varje enskild spelare tittar på varje enskild reklampelare, utan att påverka servicen på master servern..
För det får vi ju hoppas att det inte gör ?

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800H RAM: 32gb DDR4 GPU: nVidia 3070 8gb vRam

Permalänk
Medlem

bara jag som undrar hur de hade tänkt att kolla hur länge man kollar?
Tror de verkligen attspelare stannar och ställer sig och tittar på reklam i ett spel? Känns som att man borde ha annat att göra... vad ska de göra? räkna tiden reklamen syns på skärmen när man springer förbi? Som om man verkligen är koncentredad på reklamen då... känns totalt meningslöst...

Så det enda troliga är att det sammlas annan info med, eller att den nötskalle hos EA som kläckte idéen är ovanligt korkad och tror att man verkligen lär stanna upp och byta fokus mitt i nått så koncentrationskrävande som ett fps-spel...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
bara jag som undrar hur de hade tänkt att kolla hur länge man kollar?
Tror de verkligen attspelare stannar och ställer sig och tittar på reklam i ett spel? Känns som att man borde ha annat att göra... vad ska de göra? räkna tiden reklamen syns på skärmen när man springer förbi? Som om man verkligen är koncentredad på reklamen då... känns totalt meningslöst...

Så det enda troliga är att det sammlas annan info med, eller att den nötskalle hos EA som kläckte idéen är ovanligt korkad och tror att man verkligen lär stanna upp och byta fokus mitt i nått så koncentrationskrävande som ett fps-spel...

Jo, det är så det funkar.
Hur länge reklamen syns är ju det som räknas, människor påverkas av reklam även om man inte tänker på det just vid det tillfället. Går säkert att använda det till prissättning också, så att en plats som ses av ofta och av många spelare blir dyr att annonsera på. Om spelare dessutom av nån anledning skulle stanna upp och kolla extra länge på reklamen så kan det nog vara intressant då det borde ses som en lyckad reklam.

Tror inte det är nån på EA som kommit på idén då den redan finns i andra spel, exempelvis SWAT4 som jag nämnde tidigare.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

Ja!

Haha, jag storma ett ställe med terrorister så står det "V för Vendetta: Biopremiär!" på väggen

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Schnucky
Ja!

Haha, jag storma ett ställe med terrorister så står det "V för Vendetta: Biopremiär!" på väggen

V för Vendetta finns väl på DVD nu?

lite seg reklam isåfall

Permalänk

Det var ett tag sen

Permalänk
Medlem

Men jag menar... reklam in game? Kan det förstöras mer? Argh! Skit samma.. jag är inte utsatt.

Citat: "Det kommer säkert att bli liknande problem när reklamservern är nere."

Vadå, kommer det finnas en särskild server enbart för reklamen? Låter skumt. Men iaf... i så fall, så behöver du inte oroa dig.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem

Iden är väl bra, men då ska priserna sänkas också på spelen. Sänks inte priserna så bojkotta skiten, men mycket vill ju ha mer, så priserna höjs väl antagligen.

Förövrigt har kossan mjölkats torr för länge sedan...lägg ner hela bf serien tack.

Permalänk
Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Någon som listat ut vilken port/IPnr just det går till?

Lätt isf att blocka i brandväggen... Borde ju vara någon vid det här laget som kommit på det!

Permalänk
Medlem

Jaha all reklam vi ser på gator, tv, i tidningar osv, på vilket sätt är det annorlunda? Förutom att denna teknologin är så "fantastisk" att den tillåter de ansvariga för reklamen att se vad personen tittar på och hur länge?

Om själva reklamidéns funktion påminner om principen för spyware är en annan femma, det gör ingen skada och lär påverka spelet minimalt, dvs icke-märkbart i prestanda. Så varför ens gnälla över det.

Sen att man ska sänka priset på spelen, varför? Sänks priset på en DVD-film för att de lägger in trailers i början? Man BEHÖVER inte titta på reklamen. Den finns där, precis som överallt i resten av världen.

EDIT->Jag tycker det är f*n så mycket värre att man köper en 100-sidors tidning och får 35 sidor reklam. DET är något att jämra sig över. Här får du ändå en slutprodukt vars innehåll och kvalité i sig inte rubbas av reklamen, det är bara ett inslag, som faktiskt är ett verklighetsrelaterat sådant.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem

Så med ditt resonemang skulle du glatt betala för en mailtjänst liknande Google (bortsett från eventuella invändningar på gränssitt osv) trots att den innehåller reklam? Eller SVT kanske ska börja sända reklam som tv3 osv trots att vi betalar licens för att finansiera public service?

Nä programvara som innehåller reklam ska vara billig/gratis.
Någon måtta får det vara med eländet. Skulle gott acceptera att det visades reklam i spelet om jag slapp betala 500kr för det, nu är det ju inte så och då förväntar jag att jag ska slippa skiten. Däremot är jag helt klart i vilket fall som helst emot att dom samlar in uppgifter om mig utan att jag har en chans att säga till om vad jag tycker om det. Som att du tvingas skriva på undersökningar som skickas till dig trots att du inte vill.
Just nu kanske det bara är för att samla in info för marknadsföringen, men det kan snart förändras tex genom att andra saker än reklamtid samlas in för att sedan säljas vidare till andra företag.

Någonstans måste konsumenten ta sitt ansvar och strida för att även dom ska tjäna på dessa transaktioner, inte mer än rätt att de ekonomiska fördelarna även kommer oss till gagn.

Permalänk
Medlem

hoppas dom lägger upp in game reklam på väggar och hus och så. inte helt fel med lite hot chix med i spelet :). givet köp!!!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freco
Så med ditt resonemang skulle du glatt betala för en mailtjänst liknande Google (bortsett från eventuella invändningar på gränssitt osv) trots att den innehåller reklam? Eller SVT kanske ska börja sända reklam som tv3 osv trots att vi betalar licens för att finansiera public service?

Nä programvara som innehåller reklam ska vara billig/gratis.
Någon måtta får det vara med eländet. Skulle gott acceptera att det visades reklam i spelet om jag slapp betala 500kr för det, nu är det ju inte så och då förväntar jag att jag ska slippa skiten. Däremot är jag helt klart i vilket fall som helst emot att dom samlar in uppgifter om mig utan att jag har en chans att säga till om vad jag tycker om det. Som att du tvingas skriva på undersökningar som skickas till dig trots att du inte vill.
Just nu kanske det bara är för att samla in info för marknadsföringen, men det kan snart förändras tex genom att andra saker än reklamtid samlas in för att sedan säljas vidare till andra företag.

Någonstans måste konsumenten ta sitt ansvar och strida för att även dom ska tjäna på dessa transaktioner, inte mer än rätt att de ekonomiska fördelarna även kommer oss till gagn.

TV-licens är ju ett helt annat intressant ämne, varför ska jag betala för kanaler(tv/radio) jag aldrig tittar/lyssnar på då? Jag menar det resonemanget passar inte in här.

Vad menar du nu? Även tjänster/produkter du betalar för innehåller reklam. Digitaltv-kanalerna, tidningen du köper osv. Jag bryr mig inte om reklam så länge den inte är uppenbart i vägen för mig. Vilket den ändå är, men man är numera så pass van vid det.

Det verkar som att folket hetsar upp sig över att det är just i spel som reklam nu börjar uppenbara sig (den sortens inslag har faktiskt förekommit många gånger förr) när jag menar att den sortens reklam ändå inte alls är lika påtvingad att titta på som vissa andra exempel, t.ex. tv-reklamen.

"programvara som innehåller reklam ska vara billig/gratis", då är väl frågan, varför just programvara?

Jag vet inte hur dessa uppgifter behandlas, men det är väl knappast så att de bryr sig om exakt _vem_ som tittar på en viss reklam och hur länge, utan bara att person 14517 gör det. Jag tycker bara det är ett smart sätt för dom att se hur pass intressant en viss produkt är i reklamsammanhang. Sen om du är emot det av rena principskäl, må så vara.
Vi har större problem i världen än detta.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem

Reklam i tidningar osv ger ju oss konsumenter en ekonomisk vinning, annars skulle tidningen vara väldigt dyr, nu räcker det med en femma för en kvällstidning (har faktiskt inte koll på om det kostar det längre men du förstår poängen).
Hade du inte reagerat på om en tidning hade kostat 100kr istället för 5kr och fortfarande innehöll 35 sidor reklam? Kanske är problemet egentligen brist på konkurrens, vill man spela just det spelet får man vackert finna sig i deras påhitt. Svårt att byta på samma sätt som att du kan byta mellan olika dagstidningar.
Inte bara programvara ska skötas på det här viset, var inte riktigt så jag menade...

Självklart är det ett smart sätt för dom att sköta marknadsföringen på, men det innebär ju inte att jag tycker att det är ok.
Precis samma sak gäller ju alla andra spyware, men du kanske inte rensar bort dom?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freco
Reklam i tidningar osv ger ju oss konsumenter en ekonomisk vinning, annars skulle tidningen vara väldigt dyr, nu räcker det med en femma för en kvällstidning (har faktiskt inte koll på om det kostar det längre men du förstår poängen).
Hade du inte reagerat på om en tidning hade kostat 100kr istället för 5kr och fortfarande innehöll 35 sidor reklam? Kanske är problemet egentligen brist på konkurrens, vill man spela just det spelet får man vackert finna sig i deras påhitt. Svårt att byta på samma sätt som att du kan byta mellan olika dagstidningar.
Inte bara programvara ska skötas på det här viset, var inte riktigt så jag menade...

Självklart är det ett smart sätt för dom att sköta marknadsföringen på, men det innebär ju inte att jag tycker att det är ok.
Precis samma sak gäller ju alla andra spyware, men du kanske inte rensar bort dom?

Fortfarande är det inte samma sak, då tidningens värde till viss del baseras på dess omfattning, varav omfattningen representeras av en stor del reklam.
I detta fallet med BF2142 tar inte reklamen den faktiska plats i produkten såsom den gör i tidningen. Därmed sänker den inte värdet för spelet i jämförelse med tidningsexemplet.

Spyware = tar emot information, skickar ut skit&mög beroende på vad den fick för information, eller bara skickar ut skit&mög lite hur som helst. Den förpestar och styr och öppnar rutor utan att du vill det.
Förstår inte ens hur du kan jämföra spyware med denna princip, som mer eller mindre anonymt ENBART tar emot information och sedan använder det till egen statistik. Och detta gör den enbart om du VÄLJER att titta på reklamen. Den tvingar alltså inte fram något.
Hade de skickat hem reklam till din brevlåda baserat på hur länge du stirrade på en reklambeprydd vägg på en viss bana hade jag hållt med dig.

Men nu är det inte så.

edit, stavning

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freco
Nä programvara som innehåller reklam ska vara billig/gratis.
Någon måtta får det vara med eländet. Skulle gott acceptera att det visades reklam i spelet om jag slapp betala 500kr för det, nu är det ju inte så och då förväntar jag att jag ska slippa skiten. Däremot är jag helt klart i vilket fall som helst emot att dom samlar in uppgifter om mig utan att jag har en chans att säga till om vad jag tycker om det. Som att du tvingas skriva på undersökningar som skickas till dig trots att du inte vill.
Just nu kanske det bara är för att samla in info för marknadsföringen, men det kan snart förändras tex genom att andra saker än reklamtid samlas in för att sedan säljas vidare till andra företag.

Spel blir ju dyrare och dyrare, utan reklamen kanske spelet skulle kostat 600 spänn. Tillverkarna vill ju ha ett sätt att tjäna pengar även efter att spelet är släppt.
Istället för som i Wow där du betalar 100 spänn i månaden så ser jag gladeligen på lite reklam i spelet för att få spela det gratis.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h0psi
Fortfarande är det inte samma sak, då tidningens värde till viss del baseras på dess omfattning, varav omfattningen representeras av en stor del reklam.
I detta fallet med BF2142 tar inte reklamen den faktiska plats i produkten såsom den gör i tidningen. Därmed sänker den inte värdet för spelet i jämförelse med tidningsexemplet.

Spyware = tar emot information, skickar ut skit&mög beroende på vad den fick för information, eller bara skickar ut skit&mög lite hur som helst. Den förpestar och styr och öppnar rutor utan att du vill det.
Förstår inte ens hur du kan jämföra spyware med denna princip, som mer eller mindre anonymt ENBART tar emot information och sedan använder det till egen statistik. Och detta gör den enbart om du VÄLJER att titta på reklamen. Den tvingar alltså inte fram något.
Hade de skickat hem reklam till din brevlåda baserat på hur länge du stirrade på en reklambeprydd vägg på en viss bana hade jag hållt med dig.

Men nu är det inte så.

edit, stavning

Har du sett screensen på vart Reklamen sitter? hur pass stora dom är?

http://www.ggl.com/news.php?NewsId=4040

Placeringen är givetvis optimal. Dvs vid spawns, flaggor, korsningar etc.
Du KOMMER att se dom varesig du vill elelr inte.
Till en viss gräns går det at tolerera. om det bara är rena Produktmärken utan någonsom helst text förutom loggan (typ som man ser på placeholder texturerna) är det tolererbart. Men leta upp reklamen som finns i Planetside och Swat 4. Det är samma företag. Jag menar jag skulle bli hyffsat irriterad om jag tillsammans med min squad springer in mot en flagga bara för att mötas av en Billboard om Rob Scneiderns nästa film.
Om det är stilfult går det att tolerera, något som jag tvivlar att detta kommer vara, MEN det ska fortfarande inte vara "betala fullpris och se en massa reklam!"

Själv har jag inget abonnemang, prenumeration, reguljära inköp som visar reklam utan att jag tjänar något på det. Så jag tänker inte köpa bf 2142 förens jag är säker på att man kan blocka adservrarna i hostfilen eller dyl.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h0psi
Fortfarande är det inte samma sak, då tidningens värde till viss del baseras på dess omfattning, varav omfattningen representeras av en stor del reklam.
I detta fallet med BF2142 tar inte reklamen den faktiska plats i produkten såsom den gör i tidningen. Därmed sänker den inte värdet för spelet i jämförelse med tidningsexemplet.

Spyware = tar emot information, skickar ut skit&mög beroende på vad den fick för information, eller bara skickar ut skit&mög lite hur som helst. Den förpestar och styr och öppnar rutor utan att du vill det.
Förstår inte ens hur du kan jämföra spyware med denna princip, som mer eller mindre anonymt ENBART tar emot information och sedan använder det till egen statistik. Och detta gör den enbart om du VÄLJER att titta på reklamen. Den tvingar alltså inte fram något.
Hade de skickat hem reklam till din brevlåda baserat på hur länge du stirrade på en reklambeprydd vägg på en viss bana hade jag hållt med dig.

Men nu är det inte så.

edit, stavning

Men du har ju faktiskt rätt mycket fel i vad du säger. Hur lägger du grunden för dina tankegångar egentligen? Känner inte för tillfället att jag vill gå igenom punkt för punkt hur mycket jag inte instämmer, men vill bara klargöra att jag tycker inte som du, håller inte med dig, samt inte förstår.

Spyware behöver inte ens vara något som stör en som användare överhuvudtaget, för att upplysa lite extra.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Feltherr
Men du har ju faktiskt rätt mycket fel i vad du säger. Hur lägger du grunden för dina tankegångar egentligen? Känner inte för tillfället att jag vill gå igenom punkt för punkt hur mycket jag inte instämmer, men vill bara klargöra att jag tycker inte som du, håller inte med dig, samt inte förstår.

Spyware behöver inte ens vara något som stör en som användare överhuvudtaget, för att upplysa lite extra.

Ja vad bra att du kan redogöra för vad du inte håller med om, då får jag väl säga att jag inte håller med dig.

Nej, spyware behöver inte störa en som användare, principen är fortfarande att den samlar in information för att sedan använda den informationen mot dig som person på ett inriktat sätt, men självklart finns det all sorts spyware, detta är bara en variant jag syftar på.
Är du mer insatt än mig så får du gärna förklara, om du nu inte ska hålla med.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ulath666
Har du sett screensen på vart Reklamen sitter? hur pass stora dom är?

http://www.ggl.com/news.php?NewsId=4040

Placeringen är givetvis optimal. Dvs vid spawns, flaggor, korsningar etc.
Du KOMMER att se dom varesig du vill elelr inte.
Till en viss gräns går det at tolerera. om det bara är rena Produktmärken utan någonsom helst text förutom loggan (typ som man ser på placeholder texturerna) är det tolererbart. Men leta upp reklamen som finns i Planetside och Swat 4. Det är samma företag. Jag menar jag skulle bli hyffsat irriterad om jag tillsammans med min squad springer in mot en flagga bara för att mötas av en Billboard om Rob Scneiderns nästa film.
Om det är stilfult går det att tolerera, något som jag tvivlar att detta kommer vara, MEN det ska fortfarande inte vara "betala fullpris och se en massa reklam!"

Själv har jag inget abonnemang, prenumeration, reguljära inköp som visar reklam utan att jag tjänar något på det. Så jag tänker inte köpa bf 2142 förens jag är säker på att man kan blocka adservrarna i hostfilen eller dyl.

Iofs hänger mycket på hur stilfullt det blir, det är sant. Att det kanske inte är det mest optimala och att man gärna hade varit utan det är sin sak, men om nu inkomsten de får omsätts inom företaget till att göra bättre spel osv så klagar iaf inte jag, även om jag får betala fullt pris.
Det jag reagerade mest över är att folk kallar det för spyware och direkt förkastar, när det enligt mig inte är så farligt som det har blivit.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein