Permalänk
Medlem

Spelmissbruk

Jag gör nu ett arbete i skolan om spelmissbruk. Jag jobbar med frågor som, Hur många timmar spenderar ni framför datorn per dag? Hur definitionen av en spelmissbrukare ser ut idag? och vad det är som gör att spelandet är så tilldragande?

Vill gärna ha hjälp med mer frågeställningar samt svar utifrån era egna liv. Varför ni väljer att spendera flera timmar per dag framför datorn istället för att tex vara ute med kompisar...Det här är kanske lite luddigt,fråga gärna så ska jag försöka klarlägga det lite mera.

Tackar verkligen er som svarar för att ni tog er tid..

Permalänk
Medlem

Jag spenderar minst 5-7h framför datorn vid jobbet, sen ytterligare ett par timmar hemma... men bara för att man använder datorn ett par timmar innebär det väl inte att man spelar spel på den?

När du skriver spelmissbruk.. då tänker jag på dom som spenderar pengar på pokersidor m.m.

Edit: Jag tror att man förr spenderade mer tid framför TV'n.. men att TV'n numera (läs långt tillbaka) är ersatt av datorn som "nöjesmaskin" no.1. . tätt följd av DVD+TV.

Visa signatur

••••    ¨˜”°ºXTROº°”˜¨ •••• •••• Letar du efter något? •••• ••••  The Little Ninja  ••••
•••• C64 0.98MHz/64K •••• ••••   Prova det ultimata!   •••• •••• Komplett Cracktro ••••
••••  -Tack för såsen..  •••• ••••     GO `GOOGLE´ NOW   •••• ••••    250bytes Intro   ••••

Permalänk

Vet inte riktigt hur jag ska rösta. Spenderar mer än 4h per dag vid datorn men jag har inte spelat på en dator på flera månader och innan dess så spelade jag inte så mycket heller.

Permalänk

Tja.. sitter ju 8 timmar om dagen på arbetet och glor in i skärmen, sedan blir det väl någon timme när jag kommer hem också.

Visa signatur

Main: Intel i7-9700K | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair Vengance 16GB 3200mhz | ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Asus GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming OC | Asus ROG Swift PG329Q 32"

Permalänk
Medlem

Jobbar hemma med hjälp av datorn, pluggar oxo på distans med hjälp av datorn.

så tja det blir ganska många timmar framför datorn, men spel misbrukare ? Nah tvivlar, vist spelar jag säkert någon timme per dag men bara ifall jag har lust.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Avstängd

Minst 8 timmar varje dag

Permalänk
Avstängd

Re: Spelmissbruk

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xid
Jag gör nu ett arbete i skolan om spelmissbruk. Jag jobbar med frågor som, Hur många timmar spenderar ni framför datorn per dag? Hur definitionen av en spelmissbrukare ser ut idag? och vad det är som gör att spelandet är så tilldragande?

Vill gärna ha hjälp med mer frågeställningar samt svar utifrån era egna liv. Varför ni väljer att spendera flera timmar per dag framför datorn istället för att tex vara ute med kompisar...Det här är kanske lite luddigt,fråga gärna så ska jag försöka klarlägga det lite mera.

Tackar verkligen er som svarar för att ni tog er tid..

Jag är med mina kompisar på datorn, devs chattar, spelar spel tilsammans, utbyter filer mm.

Permalänk
Medlem

Blir ett ex antal timmar framför skärmen i skolan,Å när man kommer hem blir det ett par timmar till..

Visa signatur

AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz BE@3.9Ghz |A-Data DDR3 4GB 1600Mhz Game Series|Asus M4785TD-V EVO DDR3|Asus HD4850 1GB| Fractal 400W|

Permalänk

"Vill gärna ha hjälp med mer frågeställningar samt svar utifrån era egna liv. Varför ni väljer att spendera flera timmar per dag framför datorn istället för att tex vara ute med kompisar...Det här är kanske lite luddigt,fråga gärna så ska jag försöka klarlägga det lite mera. "

Inte istället för att vara med kompisar. Sitter mkt vid datorn, men jag gör MKT annat också. Sen så spelar många av mina kompisar antingen poker eller datorspel, så då kör vi skype (så att man kan prata med varandra) och lirar nånting tillsammans. Men det är som med allting. Lagomt är bäst. Sitter man bara framför datorn är det inte alls nyttigt eller bra.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Svarade inte eftersom det inte blir så mkt spelande nu som förut men jag sitter vid datorn stor del av dagen ändå och programmerar, kan knappast kalla det för spelmissbruk

Permalänk
Medlem

Precis som andra sagt så spenderar jag X-antal timmar framför datorn i skolan, sen flera timmar hemma också, men spelar nog <1h /dag.

Visa signatur

---

Permalänk

Hur relaterar tiden man sitter framför datorn till spelmissbruk? Finns andra saker att göra framför en dator än att spela datorspel.

Visa signatur

Asus Maximus II formula, E8400 @ 3.9GHz, 4GB Dominator DDR2, Radeon HD4850.

Permalänk
Medlem

Jo men frågan var ju hur många timmar man satt framför datorn så..

Visa signatur

AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz BE@3.9Ghz |A-Data DDR3 4GB 1600Mhz Game Series|Asus M4785TD-V EVO DDR3|Asus HD4850 1GB| Fractal 400W|

Permalänk
Medlem

Över 5 timmar varje dag, lätt...

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem

MMORPGs brukar ju betyda betydligt mer timmar framför tvn eller datorn. Lätt över 5 timmar där.

Annars är det nog under 5 timmar om det är icke MMORPGs.

Permalänk
Medlem

Över 4, men jag spelar väldigt sällan. Kollar mycket på film, tv-serier, surfar och skriver.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Hedersmedlem

Uppföljaren är ju "hur många timmar sitter medelsvensson framför TV varje dag?"

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk

Hmm, Du skriver arbete om 'spelmissbruk', right? är det inte lite missvisade då att fråga hur många timmar vi sitter vid datorn? Att man sitter vid datorn behöver ju nödvändigtvis inte betyda att man spelar hela den tiden, eller alls...

Själv tycker jag att det hela ämnet 'dator/spel-missbruk' är lite luddigt... Liksom, en stor del av "missbrukare" ser det egentligen bara som ett intresse och det kan ses som bara ett alternativt intresse för vilket annat intresse som helst, ex. finns folk som har stort intresse för musik som bara sitter och lyssnar på musik hela dagarna (var väl mer vanligt förr, i denna generation är det datorn och all dess innehåll som fångat uppmärksamhet, det var som sagt bara ett exempel) och det (datorn) är ett intresse som man kan lägga mycket tid på då det omfattar så många olika delar, det är oftast inte En enda sak man gör vid datorn...

Att undersöka om det bara är ett intresse eller verkligen är ett missbruk tror jag Kan vara svårt i min mening...(Nu pratar jag om när man ska göra en generell underöskning av ett stort antal personer)

Anyway...
Går IT-utbildning där vi använder datorer hela tiden (6-8h), sedan så är jag en i mängden som har just datorer som intresse så sitter flertal timmar hemma framför datorn också. I perioder kan det vara att denna tid tas upp av just spelande men behöver nödvändigtvis inte vara så... Senaste tiden har jag inte spelat alls mycket utan det har väl varit mest surfande etc...

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk

Hade gärna svarat, men som folk påpekat vet jag inte vad du menar: antalet timmar spelande framfördatorn eller antal timmar spel+annat framför datorn?

Permalänk
Medlem

Re: Spelmissbruk

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xid
Jag gör nu ett arbete i skolan om spelmissbruk. Jag jobbar med frågor som, Hur många timmar spenderar ni framför datorn per dag? Hur definitionen av en spelmissbrukare ser ut idag? och vad det är som gör att spelandet är så tilldragande?

Vill gärna ha hjälp med mer frågeställningar samt svar utifrån era egna liv. Varför ni väljer att spendera flera timmar per dag framför datorn istället för att tex vara ute med kompisar...Det här är kanske lite luddigt,fråga gärna så ska jag försöka klarlägga det lite mera.

Tackar verkligen er som svarar för att ni tog er tid..

----

Jag har varit sjukskriven och arbetslös och haft hela dagarna att spendera framför datorn. Jag lirade World Of Warcraft för det mesta. Har lirat det sedan Amerikanska betan kom.

Det är skrämmande hur beroendeframkallande WoW egentligen är.
Det roliga är att jag lyckades sluta röka för att jag inte hade tid med det, pga av allt mitt spelande. Jag spenderade som mest 12-14 timmar per dag framför WoW, vilket är lite väl mycket tycker de flesta. Ibland fick man 3-4 timmar sömn och ibland mindre power-naps.

Jag bodde tillsammans med 2 kompisar/arbetskamrater och på helgerna så gick man ut eller gick på fest.

Jag gar haft ett uppehåll på ett år, men det var inte för att jag kom över mitt beroende utan för att min dator bröt ihop och jag inte hade pengar/ork att laga den. Tog upp mitt spelande och lirade 4-5 månader innan jag bestämde mig för att börja plugga.

Det är lite sjukt att det inte går en dag utan att man tänker på att få lira wow. När man får lite distans till sitt spelande så inser man hur mycket tid man kastar bort, och hur kroppen och sinnet får lida av det.

Kroppen, irl-polare, familj, ekonomin m.m blev lidande av mitt lirande.
Själva spelformen, mmorpgs, är nog den formen av spel som skapar störst beroende tror jag. Man skapar kontakter och förpliktelser i spelet, man har ett ansvar att ställa upp för sin guild under raider, det blir som ett jobb helt enkelt.

Ångrar jag att jag började lira? Både jag och nej.
Det har varit förbannat kul, och jag kommer nog mest troligen börja lira igen inom en snar framtid men betydligt färre timmar i veckan.
Å andra sidan har man slösat (om man nu vill se det så) bort sina bästa år av sitt liv då man skulle kunna hoppat fallskärm, haft trekant, rest till Indien och funnit sig själv, dykt med delfiner, skaffat sig en utbildning eller vad man nu kunde tänkt sig vilja göra.

Definitionen av spelmissbrukare är väl att man inte har kontroll över sitt spelande, då familj och vänner m.m. kommer i 2:a hand.
När man själv märker att man börjar bli mer eller mindre folkskygg/asocial och att bristen på motion börjar ta ut sin rätt.

Jag tror att så länge man känner att man har självkontroll och kan spela ett bestämt antal timmar i veckan och så länge man sköter sitt pluggande/arbete
och tar han om sina sociala relationer så tycker jag det är ok.

En intressant fråga är hur stor del av de som lirar WoW är beroende av statligt bidrag i någon form, och vilka som anser att WoW direkt är orsaken till att de sjukskrev sig eller blev arbetslös.

Har för mig att jag läste någon studie att arbetslösheten mellan åldern 18-24 hade ökat med 50% eller något i den stilen under de senaste 5 åren.

Kan vara oxå vara intressant jämföra spelmissbruk med någon form av drogmissbruk.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | Asus GTX 970 STRIX | Moderkort: Asus Z97-P | 8GB RAM | Corsair TX 650 | Antec Three Hundred | BenQ G2420HDBL | Samsung EVO 250GB

Permalänk

Vem är det som röstat på mindre än 1 timma?! Förrädare!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nephropathia
Vem är det som röstat på mindre än 1 timma?! Förrädare!

Förrädare! Förrädare!
Burn the witch! Burn the witch!

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk

jobbet ~8 timmar (jobbar som lärare 8-18 varje dag och nästan alla tid blir vid en dator)
hemma: 3-6 timmar

men jag är inte spelberoende utan använder datorn nästan enbart för arbete.

Permalänk
Medlem

Sitter jämnt framför datorn men spelar inget annat än något flashspel 15min om dagen.

Visa signatur

Q6600 @ 2,8Ghz | 8800GT 512MB | 8gb A-data pc-6400 | GA-P35-DS4 |Antec sonata 3 | HP W2207

Permalänk
Medlem

Sitter vid datorn kanske 7 timmar om dagen i snitt utav dem spelar jag kanske 1 timme.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Hehe lite luddiga alternativ

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk

Jag röstade fel, eller fattade frågan fel. Jag spelar spel 2 till 3 timmar varje dag men den sammanlagda tiden framför datorn är betydligt mycket mer.

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk

laggarbacken: samma här, jag röstade "Mindre än 1 timme" för mer spelar jag inte. Sedan märkte jag att det frågades hur länge man sitter framför datorn, vad det nu har med spelmissbruk att göra?
Många personer arbetar framför datorn så det handlar inte alls om något missbruk, utan deras försörjning så de får mat på bordet.
Det finns även ungdomar som sitter framför sin konsol hela dagarna och de kanske knappt rör datorn. (dvs persondatorn)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

måste ge er ett stort tack för alla svar och engagemang för att komma hjälpa mig ... som jag skrev så är det lite "luddigt" hade inte mer en 10 minuter innan lektionen var slut att få ihop starten på den här tråden...

Har fått massor med bra underlag för mitt arbete och är glad för det

Fortsätt gärna diskutera, Förslag på hur jag ska göra omröstníngen??
Formulera frågorna så att dom blir lättare att svara på??

Hur definerar ni en som är spelmissbrukare? Varför/varför inte är ni det även fast ni spenderar 4+ timmar om dagen? kom gärna med egna förslag !

Best Regards ..

Permalänk
Medlem

Satt lätt runt 16 timmar per dag vid en dator men numera har jag en glad och go tjej som jag hellre spenderar tiden med så nu är det bara att jobba framför en dator. Blir väl cirka 7-8 timmar iallafall.

Edit: Har självklart en smartphone med mig hela tiden ifall jag skulle behöva nås via mail eller telefon men räknar inte det.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu