Om ni fick göra en mobil, vad skulle den ha för finesser?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Jag vill ha en _liten_ telefon. Ogillar den här trenden som har hållit i sig bra länge nu; pumpa in så mycket som möjligt, och strunta totalt i batteritiden och framförallt storleken (och oftast designen).

Amen. Samtalskvalité, storlek, batteritid. Allt annat är för tonåringar som tror att en fet mobiltelefon kompenserar för det faktum att de bor hemma hos sina föräldrar.

Permalänk
Medlem

en extremt programmerbar telefon (API till många språk och många möjligheter) med touchscreen (typ M600), WLAN, billigt minneskort-interface, musikspelare med köfunktion, 3,5mm-plugg till hörlurar och ingen kamera, typ (BT också såklart, men det var underförstått )

Permalänk
Medlem

Med dagens teknik, en vikbar telefon med widescreen som går att vända 2.8 tum 800*480 i upplösning.

Därefter minst 3Megapixel kamera med blixt.
En platta man kan göra som med en touchpad eller ett sådant hjul typ och på andra sidan skärmen så att säga ett litet knapptangentbord. En hyffsad liten display utanpå också.
Wlan gärna men behövs inte då man med 3G kan surfa för en fast kostnad i nuläget.
Gps självklart.
Windows eller så, så att man kan konfigurera den som man vill.
8gb flashminne.
Annat inte väga mer än 150gram och ha bra batteritid även vid filmkikande.
http://mb.softbank.jp/mb/en/product/3g/811sh/index.html såhär skulle den gärna se ut externt så att säga men sedan annorlunda på insidan, älskar viktelefoner

Mer än så skulle jag nog inte behöva

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xplode
En äckligt snygg mobil med bättre batteritid än vad någon annan modell på marknaden har nu samt med ett program som t.ex. wordfinder så att man kan ha ett uppslagsverk i mobilen. Vore kanon ju när man är utomlands. Man kommer inte på ett ord man ska säga å så slår man bara blixtsnabbt upp det i telefonen:D

Ha! Perfekt, med bluetoothheadset och talstyrning säger man ordet på svenska och hör det några tiondelar senare på det språk som man har ställt in! Och med högtalarfunktion i mobilen så kan man ju köra ut ljudet direkt, man behöver inte ens försöka sej på uttalet!

Något annat som man skulle kunna införa och som jag vill ha, är att man får ett kort vibratorskak när den uppringde lyfter på luren. då slipper man stå med mobilen i örat och vänta.

Permalänk
Medlem

haha grymma förslag! då har man ju förtusan med sig en egen tolk

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nosslo Snah
Amen. Samtalskvalité, storlek, batteritid. Allt annat är för tonåringar som tror att en fet mobiltelefon kompenserar för det faktum att de bor hemma hos sina föräldrar.

Sanning sanning och sanning! Det var andra tider förr när man bara kunde ringa och smsa med sina telefoner. Varför räckte inte det?

Permalänk
Medlem

En sån här: Bild
fast med 3G/SMS/Blåtand/Färgskärm osv..

Permalänk
Medlem

Haha, eftersom alla förslag hittills har mer eller mindre varit urusla får jag väl komma med min idé

Jag vill ha en mobil med k750i's egenskaper, kameran från k800i, displayen från M600(om inte större, Meizu's skärm?), M2minnesplats för utbyggbart minne.

Möjlighet till flera os, linux? (Lite av palm-idén).

EXTRA!: Jag hade velat ha plats för två simkort i mobilen så att min nalle ska kunna ta emot samtal på två nummer samtidigt! I OS'et på mobilen skall man kunna välja vilket nummer man ringer ifrån! Perfekt för dem som har jobbmobil och vanligt mobilnummer. Varför ha med sig två mobilen om man kan använda en?

WLAN: jatack!

TV-mottagare: Jatack!

3G: givet!

Spel på mobilen: Ja men inte det skit som körs i dagsläget (java) visst okej men jag är ute efter en hybrid av PS2 handkonsollen.

Övrigt som finns i k750i givetvis, så som radio FM, mp3, BT, mm mm.

Vad säger ni om det? Producera en sådan mobil åt mig och jag blir iallafall RIKTIGT glad

/Mattias

Permalänk
Avstängd

k1000000000000000000

200000000 mpix kamera som tar fantastiska bilder.

1000000 pb hårddisk.

Strålkastare.

Ati extreme grafikkort.
Intel core nånting med 8000000 cores i 700000 thz.

4g.

3 högupplösta skärmar

Surroundljud.

Ska vara möjligt att spela pc, x-360, ps3 spel på den.

Gps.

3dmark 06 resultat: error (och då används 1% av mobilens kapacitet)

Kärnvapen. (bestyckad med)

Diverse närstridsvapen.

Gattling cannons.

Pansarbrytande vapen.

Laservapen liknande "death stars"

Omöjlig att spåra.

Levande.

Ska kunna användas som ett fordon, och med det så menar jag att den ska kunna flyga, köra i vatten (dyka) och ha däck den ska naturligtvis klara "lightspeed" när man flyger omkring i rymden.

Man ska kunna bo i den. (extrem lyx alltså)

Hela civilisationer ska rymmas i den.

Okrossbar.

Ska vara kapabel att kontrollera galaxen om den nu vill.

Ska kunna rymmas i fickan.

Visa signatur

jag är en gräg

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SunQ
Vad jag skulle vilja se är en telefon som har samma utförande som iPod Nano. Och ungefär samma sorts knappar som LG:s Chocolate har.

Skulle vara sjukt nice.. Sen ha lika bra ljud i sig som ipoden och ungefär samma minne. Kamera kan man dissa helt så man får längre batteritid.

Måste bara rätta dig min vän, Du menar ju såklart lika dåligt, om inte värdelöst ljud som ipod har. En ipod bräcker knappt en denver spelare..

Permalänk
Inaktiv

Samma form som iPod nano (grymt snygg), kanske en annan layuot på knapparna. Gärna ett sånt där "jog-hjul" som på dom gamla sonylurarna.

Ringa, sms. Telefonbok, Samtalsreg. Djävulskt höga ringsignaler i mp3 format. Vibrator. Led-lampa. USB för filöverföring. Färgskärm av god kvalitet.

Helt skriptbar meny så man kan välja hur det ska se ut.

Alarmklocka som låter som &¤#&%¤# så man vaknar.

Bra batteritid, bra ljudkvalitet.

Utförande helt i kolfiber/titan och med sån där härlig OLED-skärm på baksidan med en rejäl "analog" klocka som lyser jämt.

Givetvis ska den vara vattentät och nästintill okrossbar. Lite tyngd och vassa hörn så man skall kunna använda den som närstridsvapen.

Avlyssningssäker, skall inte gå att spåra om man inte väljer det i en meny.

En funktion så man kan vissla eller klappa med händerna och när telefonen hör detta så avger den en signal så man kan lokalisera den om man lagt den under en massa bråte.

Simkorts-klonare, man lägger i simkortet, telefonen läser av, man tar ur simkortet. På detta sätt kan man ha kvar sitt nummer och sina telefonkontakter om telefonen försvinner.

Permalänk
Medlem

Jag vill ha en smidig uppföljare av Ericsson R310/Hajfena.
Gärna med 3G interface, mp3 spelare, 3g kamera, bluetooth, gummi/alumina skal.

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk
Medlem

En _liten_ gedigen, väldigt snygg designad (tänk apple) vikbar-telefon som bara går att ringa/ta emot samtal och sms med. Skall vara röststyrd.

Permalänk
Medlem

Jag håller inte med att det bara e fjortisar som vill ha en mobil med mycket finesser. Jag e gammal nog för va farsa till dagens fjortisar, men jag vill ändå ha en hel del "bra och ha" saker i mobilen. Förutom alla "vanliga" funktioner vill jag ha:

wide screen skärm med riktigt bra upplösning, touch screen (olika screens för olika behov ), typ 100 gig minne, mediaplayer funktion ( typ allt inom audio och video ), minst 5 Mpxl kamera med minst 3 ggr optiskt zoom, även kamera på skärmsidan för videosamtal, bra videoinspelning, blixt, videolampa, wlan, gps, man ska lät kunna byta skal på mobilen ( ifall man repar skärmen ), usb så man kan koppla in mus, tangentbord, spelkontroll och extra stor skärm, tv-out, digital-tv decoder, och till sist så vill jag att den ska fungera som tändare oxå.

Jag vet att det inte går göra en sån mobil, iaf om man ska få plats med den i fickan. Men man kan ju drömma lite..

Visa signatur

Gaming: NZXT H440W NE, EVGA SuperNOVA G3 650W, Asus ROG Strix X470-F Gaming, AMD Ryzen 7 2700X, Sapphire Radeon RX 5700 XT Pulse, Samsung 970 EVO 500GB, Corsair Vengeance White RGB LED Pro DDR4 3200MHz 4x8GB, HDD: 4TB, Logitech G915 Lightspeed Tactile, Logitech G502 Lightspeed, Razer Leviathan, Corsair Void Pro RGB Wireless, 2x MSI Optix MAG271CQP.
Server: Fractal Design Arc, Corsair CMPSU-850AX, Asus P8P67 Pro B3, Intel Core i5 2500K, Asus GeForce GTX 1060 Dual OC 6GB, Samsung 850 EVO 250GB, Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL9 4x4GB, HDD: 11TB, Logitech G710, SteelSeries Rival 710, 2x Fujitsu SL27T-1 LED.
Laptop: Fujitsu Lifebook UH552, Samsung 840 EVO 250GB, Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL9 2x4GB.
Mobile: Apple iPhone 11 Pro Gold 256GB.

Permalänk
Medlem

Min perfekta telefon ska vara sa liten som mojligt, mindre an en iPod nano. Sarsklt viktigt ar att den ar tunn. Gjord i gediget material, borstat aluminium, ngn form av lader eller sa.

Skarmen ska nog vara en vit OLED display.

Funktioner som ska finnas ar telefonbok, ringa, klocka, sms... mycket minne, ska kunna spara vaaaaldigt mkt sms och nummer.

Visa signatur

Macbook Pro C2D 15,4"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2be
varför kan inte mobilen ha en stor svart touchskärm på framsidan och så nån knapp på sidan eller så som när man håller in den så ljuser skärmen upp och där kan man då under tiden som man håller in knappen göra alla saker, tex trycka in ett telefonnr för att ringa, navigera i menyer o så som i en vanlig mobil.

Ord. Sen en bra kamera så man slipper ta med sin digitalkamera.

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Medlem

Min mobil skulle vara ungefär lika stor som en iPod nano men ha längd/bredd förhållandet 16:9. Helst lika smal också.

Hela framsidan skulle vara täckt av en skärm, pekskärm. HDTV och 16,7 miljoner färger

Hårdvarumässigt ska den vara såpass bra att den klarar av HDTV ... vad är minimikraven?

Men jag kan väl nöja mig med 640x480, 16,2 miljoner färger för att vara lite mer realistisk, idag.

Sen skulle den t.ex. ha en bra (video)kamera, typ 5mpix. Den ska vara bra då och inte som dagens mobiler. En "webcam" på framsidan, videosamtal ...

Bra, avancerat, OS självklart och mycket bra ljud och musikspelare.

WLAN, tv-out, gps, mycket minne, bra batteritid och allt sånt självklart.

"4G"? "Mobilt bredband". Wimax?

Hur långt tid tar det innan vi får se nåt liknande? 2-3 år tippar jag.

Permalänk
Medlem

vi får hoppas att det tar ännu kortare tid, men man märker ju att det händer saker på den mobila marknaden iaf

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk

antagligen:
10 mpix? kamera, autofokus, lägg till blixt oxå(det är ju ba o bre på )

Mp3 spelare, ACC o.s.v
Minst 4-5gb minne!

GPS, (bra)
Grymt bra ljud med x-tra bas!

Stort som ett kreditkort? tjokkare så klart
mysiga knappar, najs högupplöst skärm.

Batteri. minst 1000 timmar taltid

Mozilla firefox

o bas funktionerna, typ Blåtand,IR. snygg supersms,

Visa signatur

only god can judge me

Permalänk
Medlem

Skulle nog vela ha ngt i storlek av Ipod Nano (kanske lite kortare o bredare, men absolut inte tjockare)
Den ska kunna ta emot o skicka SMS, MMS o ha GPRS.
3G är inget jag behöver, men den får gärna ha en hyfsad skärm, (typ som k750 eller bättre)
Den skall ha en hyffsad kamera, minimum 2 megapixel, med bra skärpa o färgåtergivning.
Den skall stödja MP3, OGG, WMA, FLAC osv osv, o kunna ha dessa format som ringsignal
Kalender med alarmfunktion!
Väckarklocka som fungerar även när mobilen är avstängd
Höga ringsignaler!
Bra batteritid (min. 10 dagar standby, 10 timmar taltid)
den skall tåla att bli tappad av klumpiga personer (typ mig)
Skal i ngn form av metall, inte ngn tråkig plast för min del tack

EDIT: Självklart skall den även ha bluetooth o utbyggbart minne

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

Fin design som Sony ericsson w850 men lite kortare och tunnare.

mycket bra batteritid (minst 40 timmars musiktid)
2.6< skärm
16 miljoner färger som Nokia
sony Ericsson walkman funktion (w850)
2 gb inbyggt minne (utbyggbart med 1-4 gb)
3.5 mm hörlursuttag som liiger under handdtaget. Inte bredvid lr uppe
minst 3 megapixel
bra video converter man får med
3D stereo högtalare
3g, bluetooth, wlan osv
Symbian 60
sköna knappar
låg strålningshalt

Visa signatur

ChinesePIMP

Permalänk

edit

Visa signatur

Oscar the tegni

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jöhgänn
k1000000000000000000

200000000 mpix kamera som tar fantastiska bilder.

1000000 pb hårddisk.

Strålkastare.

Ati extreme grafikkort.
Intel core nånting med 8000000 cores i 700000 thz.

4g.

3 högupplösta skärmar

Surroundljud.

Ska vara möjligt att spela pc, x-360, ps3 spel på den.

Gps.

3dmark 06 resultat: error (och då används 1% av mobilens kapacitet)

Kärnvapen. (bestyckad med)

Diverse närstridsvapen.

Gattling cannons.

Pansarbrytande vapen.

Laservapen liknande "death stars"

Omöjlig att spåra.

Levande.

Ska kunna användas som ett fordon, och med det så menar jag att den ska kunna flyga, köra i vatten (dyka) och ha däck den ska naturligtvis klara "lightspeed" när man flyger omkring i rymden.

Man ska kunna bo i den. (extrem lyx alltså)

Hela civilisationer ska rymmas i den.

Okrossbar.

Ska vara kapabel att kontrollera galaxen om den nu vill.

Ska kunna rymmas i fickan.

Namnet på den ska vara "erövraren"

Visa signatur

jag är en gräg

Permalänk
Medlem

Den coolaste mobilen som finns är helt klart Neonodes N1m. Synd bara att den har en hel del brister och att priset är väldigt högt.
Mer info om den: http://www.neonode.com/templates/navigationAndFlashPage____90...

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av philspizza
en liten lucka där man kan lägga en kondom, jätte jobbigt när kondomen trillar ur plånbokens myntfack inne på hemköp

haha XD klockrent:D

Visa signatur

| Thermaltake Tsunamidream | FSP Bluestorm 400w | AMD Athlon 64 3500+ (AC 64 Freezer Pro)| Abit AX8 | Sapphire X1800XL (Zalman VF-700 CU LED)| Corsair ValueSelect 2x515 (1024) | Maxtor Diamondmax 10 200GB SATA | Creative SB Audigy 2 ZS | Nec DVD-brännare | LG L1780Q | Logitech MX518 | Logitech Z-2300 | 3D mark 05 7349p (oklockat) | 3D Mark 03 13549 (oklockat) |

Permalänk
Medlem

En telefon med;
3G funktioner med HSPDA (Heter det så??)
6Mpix kamera och 10x optisk zoom och riktig blixt
GPS för skandinavien (Valfritt när man köper telefonen dvs man får välja vilken region den ska stödja)
WLAN
Inbyggd flashminne på 4GB
Expanderbart minne på 4GB
549Mhz processor av mobile AMD teknologi
ATI mobile Express 512MB
Skärmen ska vara tryckkänslig 3.4" (Dvs inga knappar alls)
Enda "knapp" som ska finnas är ett scrollhjul likt den som finns på SE p800 (Eller vafaen den heter)

Batteritid;
Standby 700timmar
Taltid 900 minuter

Storlek (Bxhxd mm)
70x120x10

Inbyggda progz;
GPS (Nämns ovan)
MP3
Riktig webbrowser
Inspelningsmöjligheter vid videosamtal (MovIrecorder??)
Digitaltv mottagare (med inspelningsmöjligheter)
Kreditkortsersättare (Man visar upp sin mobil framför en mottagare i affären som tar betalt via min mobil)
Ficklampa(Riktig)
Termometer
Bullermätare
Fjärranslutningsprogram (Både till dator och från dator)
Fjärrkontroll till TV/DVD/Digitalbox
(Sen dom "vanliga" funktionerna typ klocka,kalender mm)

OS;
Symbian Dream ver 45 2ed (Tusen gånger bättre n dagens Symbian...Går inte att förklara...Men mina ideer...MUUUMS säger ja bara )

Visa signatur

Vem sa att man är bäst bara för att man kan allt??

Nokia N82

Permalänk
Medlem

en ds lite med inbygg mobil.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

ingen som har tänkt på en mobil så liten så den är installerad under huden och styrs via hjärnan och man ringer folk genom att tänka ? eller ngt liknande ?

Permalänk
Medlem

Skulle inte sitta fel med stöd för USB-on-the-go eller vad det heter.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Callemed
ingen som har tänkt på en mobil så liten så den är installerad under huden och styrs via hjärnan och man ringer folk genom att tänka ? eller ngt liknande ?

Jo men det gör så förbaskat ont när man ska impa på polarna och visa sin nya telefon..

Bara jag som stör mig på att man behöver ladda telefonen så ofta? Vore skönt med en som gick på atomkraft.

De borde även förfina sms skrivandet lite. Tar sån tid att skriva ju..