Permalänk
Medlem

Kan inte visa åäö i Ubuntu?

Åäö kan inte visas i min Ubuntu. Hur åtgärdar man detta? Ni kommer säkert ta upp UTF-8 och ISO8859-1. Vad jag vet så är den stora skillnaden att UTF kan visa fler tecken än ISO, som åäö, är detta korrekt? Kört echo $LANG och ser att den använder en_US.UTF-8. Men hur vet jag vilka jag kan ange? T.ex. kan jag ange export LANG=en_US.ISO5589-1 eller export LANG=sv_SE.UTF-8 (vilket jag också ha gjort men inget hände).

Nån bra guide för detta, läst i flera trådar som jag hittat på google men inga som löst problemet.

Visa signatur

Windows: ClickAndGo
Linux: Write...rewrite...ERROR MESSAGE

Permalänk
Medlem

Man man kan lösa det på flera sett här är några:
1: om du använder gnome-terminal så ställer du bara om det till westen-europe i inställningar för terminalen.
2: kör: dpkg-reconfigure locales och där tar du bort alla och lägger till SV_se ISO8859-1, ungeför så tror jag det heter.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Movement
Man man kan lösa det på flera sett här är några:
1: om du använder gnome-terminal så ställer du bara om det till westen-europe i inställningar för terminalen.
2: kör: dpkg-reconfigure locales och där tar du bort alla och lägger till SV_se ISO8859-1, ungeför så tror jag det heter.

Glömde ta upp det med att jag använder NTFS-partitioner. Windows måste till och med ha använt någon annan encoding för fastän jag väljer ISO8859-1 så syns åäö som frågetecken! (Bättre än att använda UTF då man till och med fick felmeddelanden).

1. Kan man mounta ntfs med "den encoding som visar åäö (som vi snart kommer fram till vad den heter )?

Innan jag började googla visste jag fortfarande inte vad som var problemet. Nu vet jag att filnamn som sparas i hårddisken sparats med antingen UTF eller ISO varför det blir krock när man ska läsa av namnen med den motsatta typen. Jag har väl rätt?

Visa signatur

Windows: ClickAndGo
Linux: Write...rewrite...ERROR MESSAGE

Permalänk
Medlem

sudo mount -t ntfs -o nls=utf8,umask=0222 /dev/xdxx /media/mntpnt

Som du kanske förstår är det -o nls=utf8 som gör tricket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NemroD
sudo mount -t ntfs -o nls=utf8,umask=0222 /dev/xdxx /media/mntpnt

Som du kanske förstår är det -o nls=utf8 som gör tricket.

Tack så mkt. Det funkade! Vad gör umask=0222 då?

Visa signatur

Windows: ClickAndGo
Linux: Write...rewrite...ERROR MESSAGE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezz
Tack så mkt. Det funkade! Vad gör umask=0222 då?

Rättigheter. Så att man inte råkar mounta med fel rättigheter och förstör hela filsystemet

Permalänk
Medlem

ok men det finns saker jag inte förstår. efter lite googlande såg jag att windows också använder utf. och om jag - innan jag mountade med nls=utf8 - också använde utf (sv_SE.UTF-8) hur kan jag då inte lyckas se åäö?

Visa signatur

Windows: ClickAndGo
Linux: Write...rewrite...ERROR MESSAGE

Permalänk

Ursäkta om jag tar upp en gammal tråd.
Men jag har samma problem, skriver jag "åäö" över ssh så blir det "ååä".
Skriver jag "ååääöö" så blir det "åååäääö".
Och "dpkg-reconfigure locales och där tar du bort alla och lägger till SV_se ISO8859-1" fungerar inte för mig, den återbygger lite saker, men jag kan inte välja att ta bort något. Får inget att fungera. Har även tittat på linux.se's forum utan resultat.
Vet inte ens om jag har några keymaps.

Disten jag kör är ubuntu server.

blomqvist@ubuntu:~$ locale-gen Generating locales... en_US.UTF-8... up-to-date sv_SE.UTF-8... up-to-date Generation complete. blomqvist@ubuntu:~$ /usr/bin/loadkeys sv-latin1.map -bash: /usr/bin/loadkeys: No such file or directory blomqvist@ubuntu:~$ /usr/bin/loadkeys se-latin1.map -bash: /usr/bin/loadkeys: No such file or directory root@ubuntu:/home/blomqvist# locale LANG=sv_SE.UTF-8 LANGUAGE=sv_SE.UTF-8 LC_CTYPE="sv_SE.UTF-8" LC_NUMERIC="sv_SE.UTF-8" LC_TIME="sv_SE.UTF-8" LC_COLLATE="sv_SE.UTF-8" LC_MONETARY="sv_SE.UTF-8" LC_MESSAGES="sv_SE.UTF-8" LC_PAPER="sv_SE.UTF-8" LC_NAME="sv_SE.UTF-8" LC_ADDRESS="sv_SE.UTF-8" LC_TELEPHONE="sv_SE.UTF-8" LC_MEASUREMENT="sv_SE.UTF-8" LC_IDENTIFICATION="sv_SE.UTF-8" LC_ALL=sv_SE.UTF-8

Irssi ger skumma tecken (åäö).
Lyckades få det att fungera, så att åäö blev korrekt för andra, men inte för mig.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
Ursäkta om jag tar upp en gammal tråd.
Men jag har samma problem, skriver jag "åäö" över ssh så blir det "ååä".
Skriver jag "ååääöö" så blir det "åååäääö".
Och "dpkg-reconfigure locales och där tar du bort alla och lägger till SV_se ISO8859-1" fungerar inte för mig, den återbygger lite saker, men jag kan inte välja att ta bort något. Får inget att fungera. Har även tittat på linux.se's forum utan resultat.
Vet inte ens om jag har några keymaps.

Disten jag kör är ubuntu server.

blomqvist@ubuntu:~$ locale-gen Generating locales... en_US.UTF-8... up-to-date sv_SE.UTF-8... up-to-date Generation complete. blomqvist@ubuntu:~$ /usr/bin/loadkeys sv-latin1.map -bash: /usr/bin/loadkeys: No such file or directory blomqvist@ubuntu:~$ /usr/bin/loadkeys se-latin1.map -bash: /usr/bin/loadkeys: No such file or directory root@ubuntu:/home/blomqvist# locale LANG=sv_SE.UTF-8 LANGUAGE=sv_SE.UTF-8 LC_CTYPE="sv_SE.UTF-8" LC_NUMERIC="sv_SE.UTF-8" LC_TIME="sv_SE.UTF-8" LC_COLLATE="sv_SE.UTF-8" LC_MONETARY="sv_SE.UTF-8" LC_MESSAGES="sv_SE.UTF-8" LC_PAPER="sv_SE.UTF-8" LC_NAME="sv_SE.UTF-8" LC_ADDRESS="sv_SE.UTF-8" LC_TELEPHONE="sv_SE.UTF-8" LC_MEASUREMENT="sv_SE.UTF-8" LC_IDENTIFICATION="sv_SE.UTF-8" LC_ALL=sv_SE.UTF-8

Irssi ger skumma tecken (åäö).
Lyckades få det att fungera, så att åäö blev korrekt för andra, men inte för mig.

Låter som om du kör en terminal som inte stödjer utf-8 eller att du inte har aktiverat det på datorn du använder ssh från.
Om du kör putty på windows så kan du välja "Translation" i listen med inställningar och välja UTF-8 där.
Om du kör från en annan linuxburk så se till att terminalen du använder stödjer utf-8. En terminal som stödjer utf-8 är t.ex urxvt.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=91199 <- det löste biffen för mig.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

lånar tråden lite
Hade en del filer som åäö bara var ? så jag ficka döpa om dem
men nu när jag delar ut de med proftpd så visas åäö fel i alla fall.
vad göra åt det?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
lånar tråden lite
Hade en del filer som åäö bara var ? så jag ficka döpa om dem
men nu när jag delar ut de med proftpd så visas åäö fel i alla fall.
vad göra åt det?

Det har jag hittat en hel del om när jag har googlat.
Vad du ska göra är att du ska ladda hem ett script som döper om alla filer till iso-latin/utf-8.

Hittade länken också! http://ubuntu-se.org/forum/viewtopic.php?pid=5507

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
Det har jag hittat en hel del om när jag har googlat.
Vad du ska göra är att du ska ladda hem ett script som döper om alla filer till iso-latin/utf-8.

Hittade länken också! http://ubuntu-se.org/forum/viewtopic.php?pid=5507

tittade på det
Har nu kommit fram till att felet egentligen ligger på klienten i det här fallet firefox ändrar jag till utf-8 så fungerar det. kan man ändra i proftp så att klienten vet att det är utf-8 ?

Permalänk

Jag kör på vsftpd, och där visas allt rätt för mig, men jag vet å andra sidan inte om jag skulle ha det problemet med en annan daemon.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?