Firefox öppnar ej länkar från Miranda.

Permalänk
Medlem

Firefox öppnar ej länkar från Miranda.

Blev så trött på MSN 7 där allt man tryckte på kostade pengar, och jag lyckades inte customiza bort allt betalskräp från chat-fönstret så just nu försöker jag vänja mig vid gratisalternativet Miranda.

Men nu är problemet att Firefox vägrar öppna länkar från Miranda. Inte bara skickade länkar i chatten, utan även inne i menyer när det står "tryck här för att installera plugin" eller "tryck här för att ladda ner filen manuellt". Och såna knappar hittar man ju tyvärr inte länken till heller om detta inte funkar.

Med ICQ tror jag inte det funkar heller, medans med MSN funkar det om man redan har ett FF uppe.

Nån som vet om det är nån skum inställning, känd bugg, eller bara konstigt?

Edit: Är Miranda bra förresten, eller ska man testa det där Trillian istället? Gillar inte att man knappt märker när nån skickar en fil. I MSN dyker ju filen upp i chatfönstret, men det kan man inte välja här utan det blinkar lite diskret nere i trayen istället. Och inga ljud finns som default för events och trycker jag download så funkar ju inte det med Firefox
Sen är avatarerna pyttesmå och verkar ej gå att ändra, och massa annat som känns lite awkward.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

har du ställt in Firefox som standardwebbläsare på det där "Programåtkomst och standardprogram"-tjosan? Minns inte riktigt vad det heter, men finns på samma ställe som lägg till/ta bort program.

Permalänk
Medlem

Jodå det var väl det första man gjorde när det installerades och IE åkte ut en gång för alla

Kanske skulle behövas en omformatering eller nåt, men det orkar jag inte med.

Vet inte om man ska testa Trillian istället för Miranda, men det verkar som Miranda är helt fritt medans Trillian finns i betalversion så skaffar man det gratis lär man väl sakna alla funktioner från Pro och dessutom bli överöst med reklam
Eller?

EDIT: Skulle va jäkligt trevligt om man i Trillian eller Miranda kunde importera sin history från MSN/ICQ också, men SÅ bra är dom väl inte antar jag?

EDIT2: Ser nu att gratis-Trillian verkar inte va så kul. Typ alla funktioner är borta

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Har du kollat miranda-inställningarna om det finns något alternativ för standardläsare?
Jag anser för övrigt att trillian knäcker det mesta. Jag kör Trillian3 Pro, vilket är betalvarianten, men Trillian3 basic har nästan alla funktioner som pro har. Dessutom kostar det bara ~175kr att köpa programmet.

Permalänk
Medlem

Nej jag hittar inget sånt bland inställningarna i Miranda.
Jag tar väl och testar Trillian ändå kanske. Kan ju inte skada iallafall.

Miranda känns lite för avskalat och konstigt, och det verkar vara en enda röra med alla plugins. Lite svårt att hitta på hemsidan tycker jag, och idiotiskt att det är så lätt att missa när nån skickar en fil tex.

EDIT: Haha, Trillian, nystartat och med ett fönster uppe, drar nästan 30MB.
MSN 7 drar 13-14MB med en chat uppe, och Miranda lite under 10MB.

Trillian? Nej tack

Får nog tyvärr bli MSN igen tror jag, för det är det som är bekvämast och mest praktiskt. Men det får bli gamla 6.2 och inte tramset i nya 7:an.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk

Som seb redan sagt tycker jag inte att Trilian ger någon prestandaförbätring från MSN utan snarare tvärt om. Miranda IM däremot kör väldigt smidigt för mej!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Nej jag hittar inget sånt bland inställningarna i Miranda.
Jag tar väl och testar Trillian ändå kanske. Kan ju inte skada iallafall.

Miranda känns lite för avskalat och konstigt, och det verkar vara en enda röra med alla plugins. Lite svårt att hitta på hemsidan tycker jag, och idiotiskt att det är så lätt att missa när nån skickar en fil tex.

EDIT: Haha, Trillian, nystartat och med ett fönster uppe, drar nästan 30MB.
MSN 7 drar 13-14MB med en chat uppe, och Miranda lite under 10MB.

Trillian? Nej tack

Får nog tyvärr bli MSN igen tror jag, för det är det som är bekvämast och mest praktiskt. Men det får bli gamla 6.2 och inte tramset i nya 7:an.

Mitt trillian drar 4-5 Mb dvs. inte alls mycket!

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Mitt trillian drar 4-5 Mb dvs. inte alls mycket!

Var det värt att söka upp tråden för att säga det? Trillian är förövrigt enligt mig en riktigt äcklig klient.

Visa signatur

!
!
!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BananJan
Var det värt att söka upp tråden för att säga det? Trillian är förövrigt enligt mig en riktigt äcklig klient.

Var det värt att svara att det är en äcklig klient då? Vad använder du för övrigt då?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk

Re: Firefox öppnar ej länkar från Miranda.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Blev så trött på MSN 7 där allt man tryckte på kostade pengar, och jag lyckades inte customiza bort allt betalskräp från chat-fönstret så just nu försöker jag vänja mig vid gratisalternativet Miranda.

Men nu är problemet att Firefox vägrar öppna länkar från Miranda. Inte bara skickade länkar i chatten, utan även inne i menyer när det står "tryck här för att installera plugin" eller "tryck här för att ladda ner filen manuellt". Och såna knappar hittar man ju tyvärr inte länken till heller om detta inte funkar.

Med ICQ tror jag inte det funkar heller, medans med MSN funkar det om man redan har ett FF uppe.

Nån som vet om det är nån skum inställning, känd bugg, eller bara konstigt?

Jag hade samma problem en gång i tiden. Välj i Firefox att den ska vara standardläsare igen så löses problemet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74

Edit: Är Miranda bra förresten, eller ska man testa det där Trillian istället? Gillar inte att man knappt märker när nån skickar en fil. I MSN dyker ju filen upp i chatfönstret, men det kan man inte välja här utan det blinkar lite diskret nere i trayen istället. Och inga ljud finns som default för events och trycker jag download så funkar ju inte det med Firefox
Sen är avatarerna pyttesmå och verkar ej gå att ändra, och massa annat som känns lite awkward.

Miranda är bäst av dessa, och i princip allt går att ställa in. Det svåra är bara att hitta inställningen.

Angående de saker du stör dig på så går allt att fixa. Du kan ställa in så ljud spelas för allt, du kan ställa in så du får meddelande i chatten när en fil skickas. Avatarerna kan du ju också välja helt vilken storlek de ska ha.

Se bara till att du skaffar Modern Contact List (clist_modern.dll) så du kan använda något snyggare skin.

EDIT: Fan va gammal den här tråden var...

Visa signatur

AMD Athlon 64 3700+ | 2GB RAM | Gainward 7800GT | Maxtor Diamondmax 200GB | Seagate Barracuda 320GB | Western Digital 80GB
Core 2 Duo E6420 | Abit F-I90HD | 2GB RAM | Antec NSK2400 | Seagate Barracuda 320GB

Permalänk

Okej, såg att det var en gammal tråd som tagits upp men vill ändå ge ett svar på detta

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Jodå det var väl det första man gjorde när det installerades och IE åkte ut en gång för alla

Kanske skulle behövas en omformatering eller nåt, men det orkar jag inte med.

Vet inte om man ska testa Trillian istället för Miranda, men det verkar som Miranda är helt fritt medans Trillian finns i betalversion så skaffar man det gratis lär man väl sakna alla funktioner från Pro och dessutom bli överöst med reklam
Eller?

EDIT: Skulle va jäkligt trevligt om man i Trillian eller Miranda kunde importera sin history från MSN/ICQ också, men SÅ bra är dom väl inte antar jag?

EDIT2: Ser nu att gratis-Trillian verkar inte va så kul. Typ alla funktioner är borta

Tror inte man kan importera historik, antar att de är av olika format mellan olika klienter...
Inte säker dock.

Varför vara så kritisk till Trillian?
Enda funktionerna som saknas gentemot Pro i Basic är Röst- och Video-konversationer... "typ alla funktioner är borta" wtf?

Jag använder f.ö. Pro-versionen, hur jag skaffade Pro är dock en annan femma

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk

Ingen här som fått igång Trillian med senaste Firefox 2.0? Dvs. så att man kan dubbelklicka på mail i Trillian så att firefox öppnar hotmailen.

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD