Skolarbete att skriva ett community

Permalänk

Skolarbete att skriva ett community

Det är så att jag inom några dagar ska börja med ett projektarbete i skolan. Det går ut på att i php och med mysql skriva ett eget community, typ nattstad eller vad som nu är populärt.

Sidan ska absolut inte vara i närheten av den utsträckningen som de större communitysajterna utan en mindre variant som har en inloggningsfunktion där du kommer till din sida. Där kan du typ skriva om dig själv och byta färg på bakgrund etc.

Sedan ska det finnas en slags gästbok och för tillfället inget mer.

alternativet är att jag skriver ett eget forum istället.

Nu är frågan finns det någon med bra länkar till hur man bygger sådant här. Jag googlar för fullt men undrar om det finns någon som redan sitter på div länkar.

Tacksam för svar!

Visa signatur

"Emancipate your self from mental slavery, none but ourselves can free our minds."

Permalänk

Om man bortser från det designmässiga, så får du fokusera på kopplingen mellan php och mysql. Det finns en del att läsa om det, men det är inte extremt svårt.
Det viktigaste tror jag är att du strukturerar dina databaser och din kod på ett så rent och smidigt sätt som möjligt.

Har du kodat i php tidigare?

Visa signatur

There is a Swedish conspiracy.
http://forum.theswedishconspiracy.com

Permalänk

Är det en så bra ide att skriva ett sånt utan att veta hur man gör? Se bara till att inte använda det, inte ens för klassen eller dylikt.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_padawan
Om man bortser från det designmässiga, så får du fokusera på kopplingen mellan php och mysql. Det finns en del att läsa om det, men det är inte extremt svårt.
Det viktigaste tror jag är att du strukturerar dina databaser och din kod på ett så rent och smidigt sätt som möjligt.

Har du kodat i php tidigare?

Som svar till dig så ja det har jag, har byggt div sidor som aldrig blivit officiella på något sätt och tyvärr ligger de inte uppe för allmänheten, men de fungerar.

Jag har däremot inte byggt något i form av nattstad t.ex. och undrar i fall det finns någon bra grund att stå på inför det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Är det en så bra ide att skriva ett sånt utan att veta hur man gör? Se bara till att inte använda det, inte ens för klassen eller dylikt.

Hmm förstår inte riktigt vad du menade där men som delsvar skulle jag kunna säga att meningen är att lära sig hur man gör då det faktiskt kommer vara betygsgrundande. Som tur är kan jag inte allt från starten då jag föddes, det hade blivit ruskigt tråkigt.

Visa signatur

"Emancipate your self from mental slavery, none but ourselves can free our minds."

Permalänk
Medlem

Läs på om databashantering, då t.ex. mysql då det är det området som du kommer behöva lära dig mest om.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_Flyer_flax
Hmm förstår inte riktigt vad du menade där men som delsvar skulle jag kunna säga att meningen är att lära sig hur man gör då det faktiskt kommer vara betygsgrundande. Som tur är kan jag inte allt från starten då jag föddes, det hade blivit ruskigt tråkigt.

Va jag menar är att man ofta börjar med något mindre innanm man går på något som trots allt är relativt stort. Kanske börjar med en enkel blogg för att lära sig grunderna. När man väl kan programmera behöver man inte några tutorials utan kan lösa de flesta problem på egen hand.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

Här har du filerna till en artikel i DMZ som handlade om just det här.
Dock så har de inte artiklarna uppe, utan endast i pappersform.

http://www.datormagazin.se/download/archive/2002/08/DMZ-commu...

Visa signatur

Jag är konstig. Är du?
----
http://posera.nu/

Permalänk
Medlem

Lär dig första PHP, sedan lär du dig hur man får PHP att prata med MYSQL.

Permalänk
Inaktiv

Tack så jätte mycket Freakie, precis vad jag behövde. Jag håller också på så jag tänkte kolla igenom de Freakie länkade till.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AeRoX.Tiscali
Tack så jätte mycket Freakie, precis vad jag behövde. Jag håller också på så jag tänkte kolla igenom de Freakie länkade till.

Varsågod.

Och till The_Flyer_flax, om du kan PHP och MySQL redan så kommer du lära dig otroligt mycket att skriva om koden och göra lite småändringar.
Eftersom koden är från -02 så är det ganska mycket man kan ändra på.

Visa signatur

Jag är konstig. Är du?
----
http://posera.nu/

Permalänk

Tackar det så väldigt bra ut!

Har i samråd med min handledare kortat arbetet till ett jävligt flashigt forum, typ det här. Såg att det fanns en hel del i det du länkade som kan vara till hjälp!

Tack.

Visa signatur

"Emancipate your self from mental slavery, none but ourselves can free our minds."

Permalänk

Haha ett helt forum är ju inte precis ett litet projekt.

Visa signatur

Asus Maximus II formula, E8400 @ 3.9GHz, 4GB Dominator DDR2, Radeon HD4850.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwedishPshyco
Haha ett helt forum är ju inte precis ett litet projekt.

Definitivt inte, men det plus ett community hade varít ännu mer

Visa signatur

"Emancipate your self from mental slavery, none but ourselves can free our minds."

Permalänk

Jag visste inte att man fick använda en 'tutorial' som projektarbete? :\

Och om du inte har kunskap till att göra ett community/forum utan något sådant, varför inte göra något enklare?

Projektarbeten handlar väl om att du ska lägga ner 100h på att lära dig något kul, inte köra cut and paste.

Visa signatur

Ruby (on rails) är fint!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bongo-apan
Jag visste inte att man fick använda en 'tutorial' som projektarbete? :\

Och om du inte har kunskap till att göra ett community/forum utan något sådant, varför inte göra något enklare?

Projektarbeten handlar väl om att du ska lägga ner 100h på att lära dig något kul, inte köra cut and paste.

Agree, "try and error" är enda sättet att lära sig. Om man laddar ner massa script men aldrig fattar dom så kan man inte PHP/MYSQL.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_Flyer_flax
Definitivt inte, men det plus ett community hade varít ännu mer

Ifall du inte har några tidigare erfarenheter av webapplikationer är ett forum "som det här" ett jävligt stort projekt. Sätt ribban lite lägre, typ någon gästbok med inloggningsfunktioner eller liknande.

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_Flyer_flax
Tackar det så väldigt bra ut!

Har i samråd med min handledare kortat arbetet till ett jävligt flashigt forum, typ det här. Såg att det fanns en hel del i det du länkade som kan vara till hjälp!

Tack.

Du tror inte det finns en anledning till att det här forumet kostar pengar? det är inget man skriver ihop hur som helst. Förstår inte riktigt er lärare som tycker att det skulle vara en bra storlek på ett projekt.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

Orkar inte citera alla med den konstruktiva kritiken dock för att generalisera ett svar skriver jag:

Jag ska inte cut and paste dock är det svårt att komma på koden rakt av, utan någon inblick i hur det ska se ut.

Sedan att mitt forum skulle vara i närheten av det här forumet eller ett av de snygga gratisforumen från phpBB, som (dåligt?) exempel, är ju absurt att tro. Dock måste man ju börja någonstans för att lära sig och jag tycker det känns som en bra utmaning att försöka.

Tyvärr verkar hjälpen härifrån utebli då jag mest får klagomål över att det är för svårt, No offense! Men kreativt var det inte särskilt, med några undantag.

Visa signatur

"Emancipate your self from mental slavery, none but ourselves can free our minds."

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_Flyer_flax
Sedan att mitt forum skulle vara i närheten av det här forumet eller ett av de snygga gratisforumen från phpBB, som (dåligt?) exempel, är ju absurt att tro. Dock måste man ju börja någonstans för att lära sig och jag tycker det känns som en bra utmaning att försöka.

Då ber jag om ursäkt, förmodar att vi tolkar "Har i samråd med min handledare kortat arbetet till ett jävligt flashigt forum, typ det här." lite olika.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är helt lagom storlek att skriva ett forum som projektarbete.

Ett enkelt litet forum är ju inte mycket igentligen. 4 sidor sidor i något "webspråk":

register.asp
login.asp
showThreads.asp
showThread.asp

Som Buffi skrev i början, det är databasen som det är mest jobb på. Men inte så enorm ändå. Ett gäng tabeller:

users
threads
posts

och så relationer mellan dem. Users har ett id som PK, vilket i tabellen threads ligger som FK. Tabellen threads har även det ett id som PK, som ligger som FK i posts...

edit. lite utförligare

users: | id | name | joined | threads: | id | topic | startedDate | startedBy | posts: | id | belongToThread | text | postedBy |

alltså, users.id ligger som FK i threads.startedBy samt i posts.postedBy
threads.id ligger som FK i posts.belongToThread

Sedan kan man utifrån denna info räkna ut hur många poster som hör till ett visst thread, när senaste skrevs och av vem osv.

Så gjorde jag mitt första forum till en Earth 2025 klansida för ett antal år sedan. Jag hade ingen tanke på säkerhet eller så, men det fungerade och det tog absolut inte 100 timmar att göra. Jag hade knappt någon erfarenhet utav databaser utan läste och lärde mig allt jag behövde ur boken ASP som knappast kan anses som en svår bok.

edit. Såg nu att boken kom ut 1999, jag tror jag fick den i julklapp 2000 eller 2001... var ett tag sedan

edit igen. Ja detta exemplet kommer då enbart ha 1 forumdel (inte 28 st som swecklockers) För en sådan lösning lär vi ha en tabell till, typ sections och sedan lägga till en kolumn i threads tabellen som håller koll på vilken sektion varje tråd hör till. typ belongToSection:

sections: | id | sectionName | moderatedBy | description | threads: | id | topic | startedDate | startedBy | belongToSection |

där sektionsid ligger som en FK.

typ...

Visa signatur

Är det inte jag, så är det någon annan...
WGS84 Lat/Long: N 60º 23' 28.12" E 15º 40' 14.24"
RT90: X=6697030, Y=1492584

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Då ber jag om ursäkt, förmodar att vi tolkar "Har i samråd med min handledare kortat arbetet till ett jävligt flashigt forum, typ det här." lite olika.

Aa jag förstår varför du misstolkade mig, jag menade inte så...utan utryckte mig väldigt fel, ursäkta för påhoppet.

>>>Garnet
Tack det var ungefär det som jag tänkte mig. Dock råkade jag få in "flashigt" i onödan =).

Trevligt med lite hjälp man behöver en spark i starten!

Visa signatur

"Emancipate your self from mental slavery, none but ourselves can free our minds."

Permalänk
Medlem

"ett community" de var väl inte så svårt att skriva heh =P ursäkta min sega humor hehe

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Medlem

Äh, första jag skrev när jag lärt mig Python var ett (väldigt) enkelt forum. Tog inte mer än fyra dagar, och då var jag inte direkt nån grym programmerare (hade inte hållt på med webprogrammering innan heller).

Så det går säkert att göra ett forum som ett projektarbete. Bara man sätter ribban lagom högt.

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Srekel
Äh, första jag skrev när jag lärt mig Python var ett (väldigt) enkelt forum. Tog inte mer än fyra dagar, och då var jag inte direkt nån grym programmerare (hade inte hållt på med webprogrammering innan heller).

Var det det jag hackade lite?

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

Japp!
Men det fixade jag ju på två röda sekunder.
På min tid, i internets begynnelse, när jag gjorde forumet, så fanns ingenting som hette varken Javaskript eller säkerhetshål. Nåja, nästan iaf.

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net