Installera windows på SATA

Permalänk
Medlem

Installera windows på SATA

Har köpt ny dator med SATA disk och undrar om man kan installera Windows på den direkt? Alltså om datorn hittar den utan drivrutiner, och det är SATA dvd brännare, fungerar den också eller jag måste använda IDE saker för att komma igång?

Permalänk
Avstängd

nej absolut inte det ska bara vara att installera windows och köra på direkt.

Visa signatur

Riggen: Gigabyte DQ6, E66 ES @ 3,8 , 2x1gb Ballistix pc8000 ,2900XT/8800gts?, Hiper Type-R 580w, 0,84TB.
Kylning: L30, BIX 3:a, Swiftech Apogee GT
Ljud: Pioneer A221, hemmabygda lådor med 2x10", diskanthorn och dubbla mellanregister i var låda

Permalänk
Medlem

theman89... nope

Det du behöver är sata drivarna på en diskett (brukar följa med mobot).
När du sen bootar från xp skivan så trycker du på F6 när installationen visar (tryck f6 för att installera en tredjeparts scsi drivrutin).
Då sätter du in disketten och tutar o kör.

Om du inte integrerar drivarna i windows installationen med tex nlite. Men det är bra mycket krångligare.

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem

Självklart går det att installera direkt utan drivare. Har du ett modernt moderkort hittas SATA-enheterna direkt.

Om ditt moderkort är av en äldre typ måste du göra som blaze skriver.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

jaså?
har inte varit med att windows hittar sata drivarna för moderna mobos heller.
Vilka mobos gäller det?
installerade ett nforce4 förra veckan o det ville ha sata disk.
Min egen med nforce3 vill ha det och min ännu äldre nforce2 vill oxå ha det.

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem

Har gjort det på Asus P5W och K8N4-E utan att använda SATA drivare i installen. Äger själv de korten så jag vet att de funkar i alla fall.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

alla nForce-kort jag haft har jag sluppit drivrutiner till.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Men det fattar ni väl att det beror på vilken SATA-kontroller det sitter på moderkortet, En del av dessa har sina drivrutiner med på XP-skivan.
Det beror ju på hur duktiga MS har varit med att samla in drivrutiner från kontrollertillverkarna.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Jenza.. heeelt rätt :)=
flummig på morgonen jag.

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf