Permalänk
Medlem

Laptop som klarar 1080p?

Hej,

Jag skall nu i December resa till USA i 1½ vecka och jag tänkte därför passa på att köpa en bärbar dator där, då det är betydligt billigare än här hemma i Sverige.

Kravet är att datorn skall klara av att visa HD-upplöst material i 1080p då jag planerar på att införskaffa en LCD som klarar 1080p och sedan koppla den bärbara till tvn.

Vad ska jag köpa?

Tar tacksamt emot alla tips och ideér!

Permalänk

Jag är rätt säker på att alla moderna grafikkort klarar av att outa 1080p utan problem.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk

MacBook Pro.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
MacBook Pro.

Jag har faktiskt suttit och kollat lite på en sådan. Dom är ju fruktansvärt snygga. Dock har jag aldrig jobbat med Mac förut..

Någon som har erfarenhet av en macbook pro?
Det finns egentligen två alternativ jag väljer mellan;

1)
2.16GHz Intel Core 2 Duo
1440 x 900 pixels
1GB memory
120GB hard drive1
6x double-layer SuperDrive
ATI Mobility Radeon X1600 graphics with 128MB SDRAM

eller

2)
2.33GHz Intel Core 2 Duo
1440 x 900 pixels
2GB memory
120GB hard drive1
6x double-layer SuperDrive
ATI Mobility Radeon X1600 graphics with 256MB SDRAM

Skillnaden är väl främst grafiken och ram-minnet.

Vilken bör jag välja?

Omräknat i sek så kostar de ca.
1) 14.600
2) 18.000

Blir det någon skillnad när jag spelar upp 1080p med de olika?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wek

Blir det någon skillnad när jag spelar upp 1080p med de olika?

Nej! Ser likadant ut.

Permalänk
Medlem

vad hade du tänkt på materialet ifrån ? antagligen får du leta efter en dator med inbyggd hd-dvd/blu-ray spelare. tex http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010097182

eller http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010094553

är inte 100% på hur bra sådana funkar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arnearne
vad hade du tänkt på materialet ifrån ?

Ifrån internet till att börja med, känns alltför riskabelt att köpa en bluray/hddvd innan man vet vilka som går segrande ur den kommande format-striden

Blir förmodligen även en ps3 (som har bluray-spelare) till våren.

Permalänk
Medlem

En vanlig Macbook klarar också 1080p utan problem.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hulle
En vanlig Macbook klarar också 1080p utan problem.

/hulle.

Absolut, men att köpa en MacBook Pro i USA är lite mer klipp.

Wek, jag vet att Thomas som är moderator här på Swec just fått sig en MacBook Pro till hands, dra iväg ett PM till honom och be om lite info. Att vara förstagångsanvändare av Mac är ingen svår sak, men man kan inte sätta sig och tro att allt funkar som i Windows. Men ska du inhandla i USA tycker jag att du ska söka upp en (riktig) Apple Store, vilket ska vara en upplevelse, och testa lite själv.

Och ja, de är sjukt snygga.

Permalänk
Medlem

Vad behövs för att kunna spela upp filmer som [länk borttagen, scrolla ner]den här[/länk] utan problem på en laptop?
Filmen är i h264 17-18Mbit, 1920x1080.

Alltså vad för grafikkort & CPU, inte en hel dator. Då får jag lite mer valfrihet, samt att det kommit många nya modeller när jag tänker köpa min bärbara.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Vad behövs för att kunna spela upp filmer som den här utan problem på en laptop?
Filmen är i h264 17-18Mbit, 1920x1080.

Alltså vad för grafikkort & CPU, inte en hel dator. Då får jag lite mer valfrihet, samt att det kommit många nya modeller när jag tänker köpa min bärbara.

I dags läget utnyttjas knappst grafikskort vid HD-uppspelning och det är enbart CPUn som gör jobbet. Vilket är därför datorer som Macbook klarar av att spela upp hög upplösta filmer trots att den har ett väldigt rostigt grafikskort.
Min bärbar har en Turion 64 X2 CPU som arbetar på 1.81Ghz och den klarar av att spela upp 1080p filmer utan svett och blod. Vid uppspelning ligger CPU usage på 37%.
Jag tror att vilken dual core processor som helst som arbetar på minst 1.5Ghz borde klara av jobbet utan problem, oavsett grafikskort.

Visa signatur

//HP Pavilion DV9074ea: Turion 64 X2 TL-56 1.85Ghz, 1024MB RAM, 160GB(80 x2), Geforce 7600 256MB, 17" Brightview, Bluetooth, Vista Home Premium

Microsoft Zune 80

Permalänk
Medlem

Skulle ju underlätta om man faktiskt kunde ladda ned filmen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jaha, funkade för ett tag sen, skumt...

Ha nåd för min uppladdningshastighet!
ftp://temp@ajp.no-ip.org/Sample.mkv

Eller gå in på
ftp://ajp.no-ip.org
user: temp
lösen: ---

Permalänk
Medlem

Laddade ned ditt klipp och efter cirka 2 timmars försökande lyckades jag äntligen spela upp det med Windows Media Player Classic.

Dock så hackade det mycket kraftigt, men CPU'n låg på 50-53% så jag misstänker något codec strul... Forskar vidare...

edit: Okej, det verkar som om bara den ena CPU'n hjälper till med video-avkodningen i mitt fall... Den ena kärnan ligger på 100% konstant och därför går det inte speciellt smooth... Hmm, undrar om det går att fixa på något vis...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack för många bra svar!

Jag har under ett par dagar surfat runt och kollat på olika alternativ och forskat en hel del om Mac (köpte till och med en tidning som bara handlar om Mac-datorer )

Har dock (efter att ha läst en del om macbook-pros prestanda) blivit mer tveksam till en macbook pro. Det största nackdelen är väl Macbookens lämplighet som MediaCenter-dator, men även det faktum att det grafikkortet som följer med i en Macbook kanske inte är det bästa. Dessutom får man väl säga att en Macbook är ganska så dyr.

Jag började kolla alternativ två (Sony Vaio) som känns som en något så när likvärdig motståndare till Apples kvalitetskänsla och design. Byggde en Vaio dator med liknande spec. som en Macbook pro och till min förvåning visade det sig att prisskillnaden hamnade på närmare 1000$ (!). Jag själv har väldigt svårt att motivera varför jag ska lägga nästan 1000$ (drygt 7000 kronor) extra för en Mac. Visst att dom är så snygga, men inte _så_ snygga ;).

En annan sak som fick mig att tveka är det faktum att Mac tydligen inte är så bra om man ska spela spel, visserligen finns det Bootcamp, men det känns omständigt. (Jag menar, om man måste ha windows för att spela spel, varför inte köpa en PC?)

Sen att en Macbook skulle klara av att spela 1080p förstår jag inte?
Jag provade själv att lira 720p på en Macbook på InLife (Affär inne i Sthlm's stad som säljer Mac) och filmen flöt inte, jag förstår då inte hur en 1080p skulle flyta på en Macbook?

Permalänk
Medlem

anarkizt:
Jag använder CoreAVC codec för att spela upp h/x264. Det ska vara det snabbaste idag samt att det använder båda kärnorna.
Min 4400+ ligger på 50-64% på det klippet.

Betyder det att en T5600, som har samma frekvens som E6300, som verkar vara ungefär lika snabb som 4400+, också kommer att klara av samma videoklipp som 4400+?
Oavsett grafikkort och andra komponenter alltså, för CoreAVC har inte hårdvarustöd ännu.

Permalänk

Jag tyckte att ovan nämda sample flöt bra på min 2GHz CD macbook. Använder MPlayer för att spela upp filmen, VLC lyckades inte alls.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Vill ha så bra batteritid som möjligt så en lite svagare CPU än 2GHz är att föredra (T5500 / T5600).

Permalänk
Medlem

Ah, hittade problemet med min "jerky" playback nu, jag försökte köra ffdshow för avkodningen och den kan inte dekoda i flera kärnor.

Kör jag helt cleant med bara Windows Media Player Classic och Haali Splittern så flyter sample'n bra med en total belastning på 65-75% (på Dell XPS i signaturen).

Hoppas det kommer någon bra version av ffdshow snart...

Visa signatur
Permalänk

Spelade upp filen. Den ena kärnan jobbade för fullt och den andra bara 30%. Kan man få det lite jämnare på nåt sätt? Använda båda kärnorna?

Är ingen "hacker" så gärna en beskrivande förklaring:P

Mvh Oscar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wek
Tack för många bra svar!

Jag har under ett par dagar surfat runt och kollat på olika alternativ och forskat en hel del om Mac (köpte till och med en tidning som bara handlar om Mac-datorer )

Har dock (efter att ha läst en del om macbook-pros prestanda) blivit mer tveksam till en macbook pro. Det största nackdelen är väl Macbookens lämplighet som MediaCenter-dator, men även det faktum att det grafikkortet som följer med i en Macbook kanske inte är det bästa. Dessutom får man väl säga att en Macbook är ganska så dyr.

Jag började kolla alternativ två (Sony Vaio) som känns som en något så när likvärdig motståndare till Apples kvalitetskänsla och design. Byggde en Vaio dator med liknande spec. som en Macbook pro och till min förvåning visade det sig att prisskillnaden hamnade på närmare 1000$ (!). Jag själv har väldigt svårt att motivera varför jag ska lägga nästan 1000$ (drygt 7000 kronor) extra för en Mac. Visst att dom är så snygga, men inte _så_ snygga ;).

En annan sak som fick mig att tveka är det faktum att Mac tydligen inte är så bra om man ska spela spel, visserligen finns det Bootcamp, men det känns omständigt. (Jag menar, om man måste ha windows för att spela spel, varför inte köpa en PC?)

Sen att en Macbook skulle klara av att spela 1080p förstår jag inte?
Jag provade själv att lira 720p på en Macbook på InLife (Affär inne i Sthlm's stad som säljer Mac) och filmen flöt inte, jag förstår då inte hur en 1080p skulle flyta på en Macbook?

Nu ska du absolut köpa en Vaio om du känner för det. Men hur du lyckats få en Vaio med liknande specifikationer 1000 USD billigare är för mig en gåta. Jag hamnar med en skillnad på ca 140 USD. Nu vettesjutton om 7600 go, som sitter i Vaion, är bättre än X1600 256mb som sitter i den MacBook Pro jag tittade på.

Ang spel, visst kan man se det så om man spelar mycket, eller så ser man det så att på en reguljär PC kan du inte använda OSX. Många spel släpps ju till Mac också, och dessutom finns det ju andra lösningar än BootCamp, Parallels Desktop är en riktig snygg lösning.

Varför en MacBook Pro inte skulle vara bra som MedieCenter-dator kan jag inte riktigt få ihop. Nej, det är ju inte det absolut värsta kortet som sitter i, men det är ett bra kort (sitter samma i min iMac, och jag kan se film såväl som spela spel. )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Vad behövs för att kunna spela upp filmer som [länk borttagen, scrolla ner]den här[/länk] utan problem på en laptop?
Filmen är i h264 17-18Mbit, 1920x1080.

Alltså vad för grafikkort & CPU, inte en hel dator. Då får jag lite mer valfrihet, samt att det kommit många nya modeller när jag tänker köpa min bärbara.

Testade din fil på min laptop och den är helt chanslös. Funkade inte med varken MPC eller VLC. Datorn är en HP DV2065EA med Turion X2 1,6Ghz och Nvidia 6150 Go så du behöver nog något vassare än det här.

Permalänk
Medlem

jsg: Körde du med Haali Media Splitter då? Funkar bra för mig med "Gabes" Media Player Classic om jag kör med det codecet.

Men det är väldigt störande att man inte kan köra ffdshow tycker jag, en riktigt fet single core processor är nog att föredra framför dual core i det här fallet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Testade på en kompis dator, minns bara att det var Core Duo på <2GHz, och den klarade samplen galant. Så man kanske inte behöver så mycket kraft som jag trott iallafall

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anarkizt
jsg: Körde du med Haali Media Splitter då? Funkar bra för mig med "Gabes" Media Player Classic om jag kör med det codecet.

Men det är väldigt störande att man inte kan köra ffdshow tycker jag, en riktigt fet single core processor är nog att föredra framför dual core i det här fallet.

Japp, det var med Haali. Jag körde klonat tilll min externa skärm och det gick inte. Testade att köra dualview med bara den externa och då orkar datorn precis dra runt filen. Jag vet inte om det är några framedrops, hur man kollar det. Jag får inget ljud men det är väl inget ljudspår på filen va? Svårt att veta om filen ligger i fas utan ljud, det verkar dock flyta ok. Processorbelastningen ligger på 80-90 %. Hur kollar ni belastningen på kärnorna separat?
Turion X2 1,6 är nog i underkant för att köra 1080p. Jag har problem med både Quicktime och WMV filer i 1080p.

Permalänk
Medlem

Jag har testat spela flera trailers i 1080p hd utan minsta problem. Betyder det att datorns prestandan räcker för ex blu-ray filmer. I så fall blir jag lite förvånad då jag bara har en dotan på 2ghz dvs en kärna endast. Läste någonstans att man inte behöver drm hårdvara för att spela filmer på en lapptop om man inte använder en extern skärm, skulle då räcka att man byter dvd till blu-ray om det nu går.

Permalänk
Medlem

Kul att ha ett amerikanskt tangentbord??? Skulle inte ag vilja ha, men det kanske går att byta?? Sen vet jag heller inte om det är så att man får skatta på alltihop när man kommer in i sverige men det kanske bara gäller när man beställer över internet?

Visa signatur

Aspire D250, YES!