Hittar inte lagrings disken i Ubuntu

Permalänk
Medlem

Hittar inte lagrings disken i Ubuntu

Hej helt ny på Linux har lyckats få igång Messenger och ljudet men vete fan hur eller VAR jag hittar min lagrings hård disk.
Plese help a noob.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Åh entill sånhära "Hej, Det är fel. Fixa tack" tråd.

Lite bättre kan du nog. Är din "lagrings hård disk" en partition på den annan disk? är det en SCSI disk? Hur många hårddiskar har du i datorn? vilken av dom är lagringsdisken (På vilken kanal sitter den och är den primär/sekundär)? osv osv.

Andvänd fantasin FFS!

Vilken dist kör du? // LoL stod i topic

Och kommandot mount är skoj.
tips:
# man mount

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det är en separat disk på 200 gig sekundär och komandot mount är säkert skoj om jag fattade hur man använder det men jag ska kolla guiden tack för den.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Filsystem? Det står lite kort om hur man mountar i FAQ:en (se sign).

Permalänk
Medlem

ett annat bra tips är att ange hur den är kopplad, typ ide, sata,scsi eller usb/firewire

Visa signatur

Sempron 3100+ GF3ti200 1024MB RAM WinXP
XP1600+ "A7V8X" 512MB ram FX5200(GF5) Debian Testing (Openbox)
Acer XP1800+ (bärbar)Debian Gnome

Permalänk
Medlem

Lägg in en rad i /etc/fstab så monteras den automatiskt vid ippstart. Se man fstab.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Det är en IDE kopplad 200 gigs disk har testat massa mount komandon det slutade med att Ubuntu låste sig helt och jag fick stänga ner med power knappen men får försöka igen.
Tack för svaren.
Stefan

Visa signatur
Permalänk

Vilken IDE kanal sitter den fysiskt på?
Det funkar såhär:
/dev/hdaX - Är "primary" hårddisken på första IDE kanalen där X är partionsnumret.
/dev/hdbX - Är "secondary" hårddisken på första IDE kanalen där X är partionsnumret.
/dev/hdcX - Är "primary" hårddisken på andra IDE kanalen där X är partionsnumret.
/dev/hddX - Är "secondary" hårddisken på andra IDE kanalen där X är partionsnumret.

Låt oss säga att det är /dev/hdc1 som är din 200GB HDD och den är formaterad med NTFS.
Först skapa mappen där det ska monteras: mkdir /mnt/windows
Då funkar följande kommando: mount -t ntfs /dev/hdc1 /mnt/windows

Sedan ska det funka. Hur du får skrivrättigheter låter jag någon annan förklara då jag inte använder NTFS.