Billig dator med SATA raid, vilken processor?

Permalänk
Medlem

Billig dator med SATA raid, vilken processor?

Min windows hårddisk har blivit väldigt opålitlig den senaste tiden. Kräver 2-5 omstarter för att överhuvudtaget starta. Så jag har börjat fundera på att byta ut den. För säkerheten skull vill jag köra raid, eg. 2x320 raid 1.

Jag har nu ett system som inte stödjer raid och består av följande:

* Asus P4B Moderkort
* Northwood Celeron 2.0 GHz
* 768 MB SDRAM 133 MHz
* 2 x 40 GB Seagate Barracuda HDD

Jag skulle ju kunna köpa ett SATA kontrollerkort med stöd för raid men det är ju roligare att byta ut hela systemet.

Detta har jag plockat ihop på komplett:

* Asus P5VD2-MX, VIA P4M890
* 512 MB DDR24200
* 2x WD Caviar SE16 320GB

Men vad ska jag välja för processor? Jag vill ju komma billigt undan för husfriden, men jag vill ändå sitta med ett system som kommer att hålla i en fem-sex år framåt.

De processorer jag har att välja mellan är
* Intel Core 2 Duo E6300
* Intel Pentium 4 524 3.06GHz

Har jag kanske missat någon? Kanske ska vidga mina vyer och titta på andra ställen än komplett..

Funderar även på att gå upp lite i pris på moderkortet och köpa ett moderkort med intel-chipset så att man kan köpa Pentium D-processorerna de har ju liksom Intel Core 2 Duo dubbelkärna.

Vad är snabbast? Jag spelar inte nya spel utan använder datorn främst till enkel bildredigering och mediauppspelande.

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

ta c2d den presterar bättre en pensiumen