"Cooler Master Blue Ice 2" chipsetkylare [minirecension]

Permalänk
Medlem

"Cooler Master Blue Ice 2" chipsetkylare [minirecension]

God kväll,

Tänkte att jag skulle skriva en liten recension på min "Cooler Master Blue Ice 2" som jag köpte här om dagen, på grund av att orginalkylningen på mitt chipset gick sönder, och så även fläkten jag satte dit som ersättning. Tyvärr har jag ingen kamera men i stället kommer jag använda bilder jag hittade på nätet, vilka duger fullgott för att illustrera vad jag menar. Ja jag vet att det är snikigt men det får ni leva med.

Ytligt:

Den kommer paketerad i en plastförpackning som för ovanlighetens skull är lätt att öppna! Det som finns med förutom själva kylaren är monteringsdetaljer samt ett litet häfte innehållande torftiga monteringsintruktioner på i närheten av alla världens olika språk, förutom just svenska.

Som ni kan se av bilderna så är detta en heatpipelösning och av denna anledning tar kylaren upp väldigt mycket plats på höjden. Inuti hela alltihop mitt emellan aluminiumplattorna sitter en liten genomskinlig 40mm fläkt med en blå lysdiod. Basplattan och heatpipen är gjorda i solid koppar vilket bör ge bra värmeöverföring, medan kylfenorna är gjorda i aluminium. Det senare borde hålla vikten nere något. Kopparbasen är slät och fin men inte polerad. Jagar man decimaler i sina temperaturer kan det eventuellt ge lite resultat att gå loss med polermedlet.

De monteringdetaljer som medföljer är:
2st muttrar för montering på moderkort med hål
2st långa skruvar för montering på moderkort med hål
2st plastbrickor för montering på moderkort med hål
2st korta skruvar med brickor för moderkort med monteringsögglor
2st krokar för moderkort med monteringsögglor
2st byglar för monteringen
1st skumlist för chipset med exponerat chip
1st liten påse med kylgucka

Montering:

Jag upplevde monteringen för moderkort med hål som onödigt krånglig och bökig med risk för allvarliga olyckor. Detta på grund av att man måste passa in kylaren rätt över själva chippet samtidigt som man ska få ner båda skruvarna i hålen och se till att hela kalaset har rätt vinkel. När man väl har gjort det så ska man vända på alltihop och montera plastbrickor och muttrar på undersidan av moderkortet. Och självklart så ramlar minst en av skruvarna ur och man förlorar den perfekta vinkeln man hade på alltihop. Har man otur så hamnar då kylpastan överallt där den INTE ska vara så då är det bara att börja om från början. Och sen när man äntligen fått på brickor och muttrar och allt är i bra vinkel så bör man vara försiktig när man drar åt, man får ju inte slinta och skada någonting. Man bör öven vara noga med att ha det jämnt åtdraget på båda skruvarna, och man får inte dra åt för hårt vilket kan skada moderkortet och eventuellt monteringsanordningen. I mitt fall på mitt Epox 9NPAJ så satt monteringshålen så att skruvskallarna hamnade under själva kylflänsarna så att det inte gick att komma åt med en skruvmejsel. Och på grund av att nordbryggan sitter direkt slickad mot PCI-E x16 slotten kan den heller inte vridas 90° då den inte skulle få plats på grund av grafikkortet, vilket annars skulle underlättat monteringen något. I det hela så är det tur att det följer med en list i skumplast som man sätter i ytterkanten av basen när man monterar på chip med exponerad kärna, annars hade nog många moderkort dött.

Montering på moderkort med öglor bedömer jag som mycket mycket enklare då man troligtvis inte ens behöver ta moderkortet ur chassiet.

Prestanda:

Temp: Jämfört med den ursäkt till kylfläns som satt där från början så bör denna prestera mycket bättre. Hur mycket bättre kan jag inte fullt avgöra då mitt moderkort inte verkar visa temperaturen på nordbryggan, dock så gick "system" tempen ner några grader. Men jag betvivlar att "system" visar rätt eller ens nordbryggans temp eftersom den visar 34°C medans jag med hjälp av handpåläggning bedömmer kylflänsens temp till 40+°C.

Fläkten låter faktiskt inte mycket alls, jag hör den inte alls med chassit stängt. Som en följd av den låga ljudnivån blåser den dock rätt klent, men fullt tillräkligt för att mitt chip ska vara nöjt och belåtet. Den blåa lysdioden ger ett snyggt sken i mörkret om man gillar sånt. Gör man det inte så har man troligtvis inget fönster i datorn så då lär man inte se det i alla fall.

Slutsats:

Monteringen var som ni kanske förstått riktigt irriterande, i alla fall för oss som är tvugna att använda hål, och jag är tvungen att ge det underkänt. Manualen hjälper lite grann men är väldigt torftig. Har du ett moderkort med öglor för monteringen bör det däremot gå lätt.

Jag är nöjd med prestandan och den ser riktigt bra ut, men tyvärr är den rätt dyr (jag gav nästan 300kr för den) och verkar inte vara så vanlig i butikerna.

Skulle jag rekommendera den? Är du nybörjare och har ett moderkort med hål så skulle jag definitivt absolut inte göra det. Kanske inte heller för er med tidigare nämnda moderkort och med vana heller. Men till moderkort med öglor är den helt ok.

Prestanda: Väl Godkänt (dock svårt att bedömma)
Montering: Underkänt
Utseende: Väl Godkänt
Pris: Knappt Godkänt

Bilder från:

xoxide.com
mcs.pc.pl
moddingcenter.de
cluboc.net

Testsystem:

Epox 9NPAJ (nForce 4)
AMD Athlon 64 3000+
GeForce 6600GT (nVSilencer)
1GB DDR 400MHz Dual Channel
Chieftecs Dragon midi

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Avstängd

Haha, vad fin den är. Jag vill också ha en sådan.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Jag köpte en sådan förra vintern tror jag, det var det sämsta köp jag gjorde för den lät bannimej värre än Asus nordbryggefläkt, sålde den sedan vidare men den är nog bra om man tar ut fläkten... kanske

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Byberg
Jag köpte en sådan förra vintern tror jag, det var det sämsta köp jag gjorde för den lät bannimej värre än Asus nordbryggefläkt, sålde den sedan vidare men den är nog bra om man tar ut fläkten... kanske

Jasså? Jag hör den inte alls över mina 12dB Papst.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Då hade jag nog bara otur med mitt exemplar då :/ aja så är livet men bra tuff är den till utseendet, det kan få säga nåt annat om

Permalänk
Medlem

Jahapp, då hände det. I dag så pajjade fläkten i den och började låta som en begagnad dieseltruck från 70-talet. Så jag tog fram gummisnoddspåsen och spände fast en 50mm fläkt på den som jag vet är tyst och som fungerat länge redan. Fan asså det var TREDJE fläkten som pajjade innom några veckor. Och alla tre kylde chipsetet. Är det bara jag eller är det röten kvalitet på fläktarna som de slänger dit på just det stället?

Kvalitén på produkten får uppenbarligen även den underkänt.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Ja, allt låter som lite otur där, hoppas den där 50mm fungerar längre, snygg kylare.

Jag köpte nyss 2st thermaltake extreme spirit II (1 för nd o 1 för sb) , och de låter inte farligt o ser gulliga ut o har bra prestanda.. enligt mina mätningar sänkning på minst ca 10grader, o de är helt i koppar. Tänkte först skaffa thermalright hr-05, men tyckte de jag köpte verkade bättre..... ser nu att noctua ska komma ut med nb kylare också, kanske jag provar dom oxå hmmmm

Visa signatur

All those moments will be lost in time..... like tears in the rain.