Kan varken pinga eller ansluta till FTP men surfa går

Permalänk
Medlem

Kan varken pinga eller ansluta till FTP men surfa går

Det är på min skoldator jag har problem med detta.
När jag försöker pinga något IP-nr står det alltid:

PING: Det gick inte att skicka signaler, felkod 5. PING: Det gick inte att skicka signaler, felkod 5. PING: Det gick inte att skicka signaler, felkod 5. PING: Det gick inte att skicka signaler, felkod 5. Ping-statistik för 64.233.183.147: Paket: Skickade = 4, mottagna = 0, Förlorade = 4 (100 %)

Jag kan heller inte ansluta till andra datorer i nätverket. De andra i nätverket har inga problem alls.

I övrigt fungerar Internet utan problem.

Jag misstänker att det är någon tjänst jag inaktiverat som ska vara igång, någon inställning eller liknande. Hjälp mig!

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Vad har du för isp?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KulanZ
Vad har du för isp?

Vet ej, det är på skolan jag är. Men alltså, jag kan inte pinga lokalt heller. Och alla andra kompisar kan ju.

Permalänk
Medlem

Lämna in den till nån Service-tekniker på skolan?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Be Quiet! Dark Rock Pro 4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3600MHz CL16 2x16GB Dual Rank - PNY Geforce RTX 4080 - Samsung 970 EVO Plus 1TB - Western Digital Black 7200rpm 2TB - Fractal Design Newton R2 800W - Corsair Carbide 300R

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mson
Lämna in den till nån Service-tekniker på skolan?

Visst, det kan jag göra men det vill jag inte för de kan inte ett piss och det enda de gör när någon har datorproblem är att "ghosta" den, så att man får en helt formaterad och nyinstallerad dator med deras äckelmjukvara och inställningar. Dessutom blir jag ju av med en massa fina grejer på datorn, och jag har nyligen lämnat in datorn för sån här "ghostning".

Andra förslag är välkomna.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Idiot. Där finns ju inga svar!

Permalänk
Medlem

På vilken skola går du? Låter som den skolan jag går på

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av creel
Idiot. Där finns ju inga svar!

E du efter eller?? det står minst 10 saker som kan vara fel och vad du bör prova. Med den attityden kommer du inte att få hjälp eller förslag förutom format c:

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vilken klass du går i eller hur slängd du är i engelska, men om du öppnar ögonen så står det "View solution" på hemsidan, vilket betyder Se lösningen.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

"You Need to Subscribe to View This Solution"
Vilket verkar kosta pengar

Permalänk
Medlem

G-Mod: Jag sa idiot för jag trodde att du skojade med mig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjofras
"You Need to Subscribe to View This Solution"
Vilket verkar kosta pengar

EXAKT!
Inte fasen tänker jag betala pengar, med ett VISA-kort, för en sån där grej. Hoppas ni driver med mig.

KulanZ: IT-Gymnasiet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjofras
"You Need to Subscribe to View This Solution"
Vilket verkar kosta pengar

För mig räckte det att skrolla ner på sidan.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hiker
För mig räckte det att skrolla ner på sidan.

/H

Du har helt rätt, finns massor med comments om man scrollar ner. Jag var bara kass

Permalänk
Medlem

Finns inget som hjälpte där...

Permalänk
Medlem

Hör med skolans datorenhet borde vara det enklaste..

Visa signatur

Gammal gamer, numera mest jobb och farsa till nästa generation gamers 😀

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av creel
G-Mod: Jag sa idiot för jag trodde att du skojade med mig.

EXAKT!
Inte fasen tänker jag betala pengar, med ett VISA-kort, för en sån där grej. Hoppas ni driver med mig.

KulanZ: IT-Gymnasiet.

Ok, förstår!

har du tittat o event viewern när du kör ftp eller ping? har du provat att slå av MS firewall samt vilket antivirus har du? Har du Zonealarm eller liknande?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av G-Mod
Ok, förstår!

har du tittat o event viewern när du kör ftp eller ping? har du provat att slå av MS firewall samt vilket antivirus har du? Har du Zonealarm eller liknande?

Jag har stängt av allt som heter brandvägg och antivirus. Trodde det var därför det inte funkade men det hjälpte inte av att sätta igång tjänsterna igen. :/
Vi kör F-Secure antivirus och brandvägg.

Permalänk
Medlem

Du har alltså kört utan antivirus under en längre tid?

T.o.m. innan detta problem inträffade?

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Du har alltså kört utan antivirus under en längre tid?

T.o.m. innan detta problem inträffade?

Ja, vadå då? Eller jag vet inte riktigt om jag körde utan när det funkade... minns inte.