Överklocka E6600 STABILT! - VILKET nätagg köpa? (Aldrig överklockat förut)

Permalänk

Överklocka E6600 STABILT! - VILKET nätagg köpa? (Aldrig överklockat förut)

Jag är musiker, och behöver alltså fett med stabilitet och extrem prestanda till billigast pris (som vanligt, med andra ord).

Planerar att överklocka en E6600 2.4 ghz till 3.2 GHZ!

Men jag har sån grov ångest. För vilket NÄTAGG ska jag köpa, EXAKT modell och pris? Kvalificerade svar uppskattas! Dra inte historien om att watten inte säger något, utan att det är amperen på 12V linan som spelar roll detta vet jag redan - men inte fanken hittar jag några tekniska data någonstans i någon e-butik på nätaggen... ej heller vet jag ju om agget är av bra kvalité så att man kan överklocka bra med det!

Jag tänker köra detta system på nära 100% cpu belastning säkert 18 timmar i sträck och jag vill INTE sabba några hårddiskar, eller vara med om några omstarter, eller att nätagget exploderar och tar datorn och allt mitt slit med sig (hänt många gånger förut).

Här är vad jag tänker köpa:

CPU: E6600 2.4 ghz (duh
Mobo: Asus p5b deluxe (tydligen stabilast i Cubase)
Minne: Nåt som kompletts guide väljer åt mig 6400 minnen iaf, 2 GB
Grafik: Något billigt och slött PCI-e (gamar inte ändå), typ Nvidia 6200
Ljud: Audiophile 2496

Hårddiskar: Kommer köra 4 st INTERNA IDE diskar samtidigt, och säkert köpa fler att köra på USB

DVD: Nån trist DVD-brännare från min gamla burk

Detta är ALLT jag kommer att ha i min burk.

Enligt en guide på någon sida som hette något med extreme, så behöver jag dessa wattantal:

487w för en överklockad maskin - men det stod att med tiden så slits komponenterna i sämre nätagg ut och då behöver man ha köpt ett starkare agg från början för att agget ska klara av att leverera denna ström även då. Dessutom stod det datorn drar mkt mer ström när man slår på datorn, och att man därför behövde TOTALT hela 755 WATT (!!) för att köra min burk...

Är detta verkligen rimligt??!

Om jag INTE överklockade så blev det 498 Watt, och då är "nätaggets slitning med tiden" och "strömspik vid uppstart" inräknat!

Min slutsats: oklockat, så räcker det med 500 watt. Klockat, så behöver man 760 watt!

Men behöver jag verkligen så jäkla mkt watt?? Särskilt som jag kör ett sådant slött graffikkort (jämt i 2D dessutom)? Dessutom ska jag köra all kylning med en helt extern megafläkt Så fläktarna drar inget heller, he he.

Kom med er rekkomendation på BEPRÖVADE nätagg som klarar detta ovan + lite extra USB diskar i framtiden ??

Tack på förhand!!

Visa signatur

Max fyra rader i fast bredd

/OSkar000

Permalänk

Herregud... folk har verkligen blivit watt-galna. Du skall ju inte ens ha ett grafikkort som drar mkt ström.... drar ljudkortet 250watt ensamt eller varför tror du att du behöver en mindre kärnreaktor för att kunna starta den? Den delldator som står här brevid kör en core 2 förvisso bara på 2ghz.. men med ett nvidia 7900 kort + dubbla diskar, vilket lätt väger upp den skillnaden och mer därtill. Nätagget är på 380 watt, och den fungerar aldeles utmärkt. Nog kan det vara bra med lite marginal, men 760 watt verkar ju bara fånigt. Vill ju självklart inte att du skall köpa mindre än du behöver... ville bara säga att det antagligen finns gränser. Är ett tag sedan jag kikade på nätagg, men sist var det antec som gällde för kvalitet, ngn som är mer uppdaterad får gärna rätta mig.

Förutom detta så går det inte planera hur mkt du skall överklocka din processor... den kommer gå så mkt fortare som den vill, beroende på hur mkt tur du hade när du köpte den.... om du har tur är kretsen perfekt, har du otur är inte alla ledbanor helt 100%, och då går den inte att överklocka så mkt. Om du vill ha absolut stabilitet i 18h i sträck i år framöver skulle jag överklocka med mkt stora marginaler tillgodo så att ingentig går fel efter 17h... antagligen skulle jag inte överklocka alls, om det nu är så att ingenting får gå fel.

Visa signatur

Dator: Dell inspiron 8600, 1.7 ghz Pentium M, 60Gb + 250 Gb externt, 9600 pro, DVD+RW
Kamera: IXUS 430

Permalänk
Medlem

Re: Överklocka E6600 STABILT! - VILKET nätagg köpa? (Aldrig överklockat förut)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Syndromet
Jag är musiker, och behöver alltså fett med stabilitet och extrem prestanda till billigast pris (som vanligt, med andra ord).

Planerar att överklocka en E6600 2.4 ghz till 3.2 GHZ!

Men jag har sån grov ångest. För vilket NÄTAGG ska jag köpa, EXAKT modell och pris? Kvalificerade svar uppskattas! Dra inte historien om att watten inte säger något, utan att det är amperen på 12V linan som spelar roll detta vet jag redan - men inte fanken hittar jag några tekniska data någonstans i någon e-butik på nätaggen... ej heller vet jag ju om agget är av bra kvalité så att man kan överklocka bra med det!

Jag tänker köra detta system på nära 100% cpu belastning säkert 18 timmar i sträck och jag vill INTE sabba några hårddiskar, eller vara med om några omstarter, eller att nätagget exploderar och tar datorn och allt mitt slit med sig (hänt många gånger förut).

Här är vad jag tänker köpa:

CPU: E6600 2.4 ghz (duh
Mobo: Asus p5b deluxe (tydligen stabilast i Cubase)
Minne: Nåt som kompletts guide väljer åt mig 6400 minnen iaf, 2 GB
Grafik: Något billigt och slött PCI-e (gamar inte ändå), typ Nvidia 6200
Ljud: Audiophile 2496

Hårddiskar: Kommer köra 4 st INTERNA IDE diskar samtidigt, och säkert köpa fler att köra på USB

DVD: Nån trist DVD-brännare från min gamla burk

Detta är ALLT jag kommer att ha i min burk.

Enligt en guide på någon sida som hette något med extreme, så behöver jag dessa wattantal:

487w för en överklockad maskin - men det stod att med tiden så slits komponenterna i sämre nätagg ut och då behöver man ha köpt ett starkare agg från början för att agget ska klara av att leverera denna ström även då. Dessutom stod det datorn drar mkt mer ström när man slår på datorn, och att man därför behövde TOTALT hela 755 WATT (!!) för att köra min burk...

Är detta verkligen rimligt??!

Om jag INTE överklockade så blev det 498 Watt, och då är "nätaggets slitning med tiden" och "strömspik vid uppstart" inräknat!

Min slutsats: oklockat, så räcker det med 500 watt. Klockat, så behöver man 760 watt!

Men behöver jag verkligen så jäkla mkt watt?? Särskilt som jag kör ett sådant slött graffikkort (jämt i 2D dessutom)? Dessutom ska jag köra all kylning med en helt extern megafläkt Så fläktarna drar inget heller, he he.

Kom med er rekkomendation på BEPRÖVADE nätagg som klarar detta ovan + lite extra USB diskar i framtiden ??

Tack på förhand!!

Eftersom du sysslar med musik (uppfatta det så iaf) så tycker jag inte du bör överklocka överhuvudtaget. Leta stabilitet istället för "trimmad prestanda" finns alltid en risk att datorn låser sig och då kan jobb gå förlorat. Om du nu tvunget ska överklocka så behöver du absolut inte 760 Watts nätagg. 400-500 watt räcker helt klart för din setup. Med tanke på att du inte ska köra ett dödar GFX kort så tjänar du säkert in ca 100 watt bara där. Det jag hade gjort hade varit att ta ett besök på komplett.se kolla på nätaggen där i prisklassen 1000 kr och uppåt. Under 1000 kr tycker jag inte känns lönt. Plocka ut de du tycker ser intressanta ut och gör en googling på deras namn och inkludera "review" i sök frasen så hittar du säkerligen flera recensioner på produkten. Repetera för samtliga du valt ut och välj sen ut det du tycker ser bäst ut.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk

Som till alla andra som frågar om nätaggregat rekommenderar jag ett Hiper från komplett.

Förslagsvis 530-wattmodellen som du hittar här: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=322198

Jag har själv 580-wattmodellen och det hörs inte om man inte verkligen lyssnar noga. Angående amperen på 12v-linan så får då (på kompletts hemsida) klicka på producentlänkar och kika på tillverkarens hemsida. Där har jag hittat info om alla nätagg jag funderade på innan jag bestämde mig.

Som EnbersBuskE skrev så kommer du inte behöva 760w, långt ifrån. Förmodligen är 530w i överkant det med, men du får i alla fall ett kvalitetsnätaggregat som du inte behöver oroa dig för att det inte ska prestera. Tidigare idag läste jag att en QX6700 drar ca 285W peak vid full load. Jag kan aldrig i min vildaste fantasi tänka mig att en E6600 drar 487W.

Ett sista tips kan ju vara att prova i forumdelen för nätaggregat

Permalänk

Yo!

Jag satt i en liknande sits som du. Är musiker, använder cubase, dfh, battery etc. Eftersom att jag även är en plågad student hade jag en stram budget som jag till slut satte till 13.000:- inkl skärm.

Vad jag prioriterade var givetvis processorprestanda och RAM-kapacitet, och de komponeter jag slutligen valde är:

cpu: intel e6600
ram: ocz plat.ed 6400
mobo: gigabyte p965 ds4
hd: Seagate 7200.10 320GB, 16MB, SATAII
grafik: Asus EAX1600PRO/TD/256MB, PCI-E
låda+nätagg: IN WIN C-Series C603 460watt (komplett)
Kylning: Schyte Ninja revB
plus en rad ovisentliga komponenter

Stabilitet är viktigt och prestanda är önskavärt och eftersom OC är en annan hobby som jag har utöver musik så var det aldrig aktuellt att inte överklocka.

Sakta men säkert lyckades jag få upp mitt system till 3.36ghz(420*8) och den har gått stabilt i orthosload i ca:10h. Värt att tillägga är att både cpu'n och kylflänsen är lappade. cubase funkar riktigt fint och jag har än så länge inte stött på några problem. Det blev också en tydlig prestandaskillnad i cubase efter O.C, speciellt under mixdown och uppladdning av pluggar.

Jag vill också säga att system fungerade tillfredställande utan O.C och om du nu gärna vill klocka, gör ordentliga stablitetstester och sätt ribban lite lägre än 3.2ghz

Vad gäller nätagg vet jag ej hur pass plågat mitt är, men eftersom agget känns kallt och fläktstyrningen i agget är aktivt och går på väldigt låga varv antar jag att det är ok. Det går också väldigt tyst, vilket är en fördel om inspelningsrum och mixrum är det samma. (av samma anledning vill jag inte rekomendera ovannämnda grafikkort)

Hoppas du blev något visare.

Visa signatur

E6600@3,36ghz (420x8)| Gigabyte GA-965P-DS4
2 x 1 GB OCZ Platinum 6400 HZ batch 1:1 5-6-6-17 | 256 MB Asus Eax 1600 pro | InWin 460W | Scythe Ninja revB + Arctic Silver 5 |

Permalänk
Medlem

Seasonic S12
Seasonic M12

Be Quit Dark Power Pro
Be Qiut Straight Power

Alla 4:a aggen finns i serier med olika Watt...
Superstabila OCH TYSTA, ngt som du som medmusiker nog uppskattar

Du behöver inte alls i närheten av 498/768 W som du nämnde skulle vara för ditt system.

Med ngt av dessa aggen klarar du dig med ..450W.
Och då har du marginal så det räcker...även överklockat.

http://www.silentpcreview.com/article699-page1.html

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

köp en mac :? dom e ju byggda för musik osv.....

Visa signatur

P5w dh deluxe/ e6600 @ 3.3ghz/ corsair xms 2gb pc8500 @ pc5700 !?/ Asus 8800gts/ Seasonic m12 500W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JonnyK
köp en mac :? dom e ju byggda för musik osv.....

Du missade förmodligen att han skrev, "extrem prestanda till billigast pris" ?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Jag skulle hellre välja SATA-diskar än 4 IDE med.

Permalänk
Medlem

Köp kvalite och inte skit (Q-tek, Codegen, Chieftec osv)

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989