Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Microsoft vill ha OLPC med Windows

Permalänk
Melding Plague

Microsoft vill ha OLPC med Windows

Under en konferens i Hong Kong avslöjade OLPC-projektets ordförande Nicholas Negroponte att Microsoft vill göra Windows tillgängligt för OLPC-datorn.

Läs nyheten: Microsoft vill ha OLPC med Windows

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Wilket Vindows?

även om man knökar in ett 2GB SD-kort blir det ju bra snävt för XP, andra ska man inte ens tala om..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Gillar inte idéen det minsta. Hoppas de som är med och tillverkar laptopen bangar att ha windows på maskinerna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
Wilket Vindows?

även om man knökar in ett 2GB SD-kort blir det ju bra snävt för XP, andra ska man inte ens tala om..

Någon bantad version kanske?

Typ Vista starter-edition eller antagligen något ännu mer bantat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Bill Gates har tidigare kritiserat projektet och bland annat sagt att skärmen är för liten och att den saknar en hårddisk

hörde för inte så längesedan om en dator som skulle lanseras i USA, och vara gratis för småföretagare, den skulle finansieras av olika "snabbknappar" på tangentbordet som öppnade sponsorernas webbsidor...
Den skulle innehålla någon lätt version av windows, och DEN skärmen var bannemig inte stor.

Edit: Den innehöll till min kännedom ej heller någon hårddisk...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jätte tråkigt om de ska höja priset pga att Microsoft vill ha in sin mjukvara.
De kan la starta ett eget projekt i sånna fall.

Man blir så trött...

Visa signatur

"Svaret på frågan är inte alltid en lösning till problemet"
# A64 3700+ @ 2.8GHz (280*10) # Corsair TwinX 2*1024 2.3.3.6 (187MHz) # PoW Geforce 7800GT @463/1200 # 8050p i 3dmark05

Permalänk
Medlem

då blir det troligen något inbäddat typ Windows CE eller XP embedded eller liknande - som för övrigt gåt utmärkt att köra på sin egen stationära...

EDIT stavat fel...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xylion
Jätte tråkigt om de ska höja priset pga att Microsoft vill ha in sin mjukvara.
De kan la starta ett eget projekt i sånna fall.

Man blir så trött...

Det gjorde dom, tillsammans med AMD.

http://arstechnica.com/news.ars/post/20061112-8201.html

Tror att det var den jag nämnde i min post ovan (inte säker dock)

http://en.wikipedia.org/wiki/Personal_Internet_Communicator

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NaWi
Gillar inte idéen det minsta.

Vadå? Att barn i U-länder får lära sig det mest använda OSet i världen? Tycker bara att det är bra att dom får den möjligheten.

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
Wilket Vindows?

även om man knökar in ett 2GB SD-kort blir det ju bra snävt för XP, andra ska man inte ens tala om..

Det finns bantade versioner av xp, t.ex tiny xp som är på 400mb.

Windows CE eller XP embedded lär inte ta så mycket plats dom heller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_krut
Vadå? Att barn i U-länder får lära sig det mest använda OSet i världen? Tycker bara att det är bra att dom får den möjligheten.

Alternativt att barn i u-länder dras in i MS lilla dominans-karusell i förhoppning om att de sen ska sitta fast i det träsk av Bsod, låsningar, bristande support och dåligt utformade lösningar som heter windows...

Inte menat att dra igång "hata ms"-tåget här, men målet med OLPC är hjälp till utbildning om jag inte tar helt fel, och för det syftet behövs inte windows, utan snarare lär windows bara vara i vägen. Hade målet vart att de just skulle lära sig använda datorer hade det ju vart bra med windows, men olpc är väl ändå inte ett mål i sig, utan ett hjälpmedel på väg till ett helt annat mål.

I korthet:
OLPC behöver inte windows och de som är tänkta att använda OLPC behöver inte window. De enda som behöver en OLPC med windows är MS själva, för att inte riskera att tappa andelar på en framtida marknad, och det tycker jag är så långt ifrån en bra anledning man kan komma.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Alternativt att barn i u-länder dras in i MS lilla dominans-karusell i förhoppning om att de sen ska sitta fast i det träsk av Bsod, låsningar, bristande support och dåligt utformade lösningar som heter windows...

Inte menat att dra igång "hata ms"-tåget här, men målet med OLPC är hjälp till utbildning om jag inte tar helt fel, och för det syftet behövs inte windows, utan snarare lär windows bara vara i vägen. Hade målet vart att de just skulle lära sig använda datorer hade det ju vart bra med windows, men olpc är väl ändå inte ett mål i sig, utan ett hjälpmedel på väg till ett helt annat mål.

I korthet:
OLPC behöver inte windows och de som är tänkta att använda OLPC behöver inte window. De enda som behöver en OLPC med windows är MS själva, för att inte riskera att tappa andelar på en framtida marknad, och det tycker jag är så långt ifrån en bra anledning man kan komma.

...speciellt när slutprodukten också blir dyrare.

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem

Det är väl klart de inte vill gå miste om människorna i alla dessa fattiga länder.. Det är ju ändå en framtida potentiell marknad. Det sköna med att köra linux på boxarna är att allt skulle vara open-source och därför helt omöjligt att något stort företag skulle kunna ställa dumma krav på datorerna sen.

sen tvivlar jag på att windows skulle lägga ner någon större personal på att utveckla ett så pass specifikt OS som ändå den datorn lär behöva.. de kan inte bara modda om Windows CE. och windows embedded e det inte snack om.. det är ju meningen att man ska ha windows embedded i apparater med bara ett syfte. Det ska fortfarande vara datorer ju

Visa signatur

"I do not know with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones." -Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Tycker inte att det är en bra idé alls. Att lägga in en virusmagnet i dessa datorer som används av studenter i fattigare delar med mindre datorvana är verkligen inge bra idé.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_krut
Vadå? Att barn i U-länder får lära sig det mest använda OSet i världen? Tycker bara att det är bra att dom får den möjligheten.

Finns väl inget värde i att lära sig ett operativsystem?
OLPC handlar om att ha datorn som ett verktyg för att lära sig annat...
Kontemplera detta.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xylion
Jätte tråkigt om de ska höja priset pga att Microsoft vill ha in sin mjukvara.
De kan la starta ett eget projekt i sånna fall.

Man blir så trött...

Iofs vär det inte enbart därför priset blev högre, en SD-kortplats kostar inte många kronor att lgga in i datorn. Det är nog snarare som så att det är oerhört svårt att kunna göra en dator för 100dollar. 140 dollar var ändå ett bra pris.

Det gör ju inget om det finns möjlighet för dem som vill, kan och har råd att köpa SD-Minne och en windows embedded/ windows CE licens och köra den på datorn. Resten kör open source alternativ.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Alternativt att barn i u-länder dras in i MS lilla dominans-karusell i förhoppning om att de sen ska sitta fast i det träsk av Bsod, låsningar, bristande support och dåligt utformade lösningar som heter windows...

Inte menat att dra igång "hata ms"-tåget här, men målet med OLPC är hjälp till utbildning om jag inte tar helt fel, och för det syftet behövs inte windows, utan snarare lär windows bara vara i vägen. Hade målet vart att de just skulle lära sig använda datorer hade det ju vart bra med windows, men olpc är väl ändå inte ett mål i sig, utan ett hjälpmedel på väg till ett helt annat mål.

I korthet:
OLPC behöver inte windows och de som är tänkta att använda OLPC behöver inte window. De enda som behöver en OLPC med windows är MS själva, för att inte riskera att tappa andelar på en framtida marknad, och det tycker jag är så långt ifrån en bra anledning man kan komma.


Du säger att du inte vill dra igång något "hata ms"-tåg och ändå kommer du med sånt där dravel.

Löjligaste jag läst på länge.

De som är tänkta att använda må inte behöva windows, det behöver rätt få när det kommer till kritan. Men det kan fortfarande vara det bästa alternativet - inte för att jag säger att det är det i det här fallet men att slänga ur sig bsod, låsningar, bristande support och dåligt utformade lösningar sådär tillhör om något det enkelspåriga "hata ms"-tåget och INGET annat.

Självklart vill MS slå sig in på marknaden men MS är ett såpass stort företag att de verkligen kan göra en skillnad för hela projektet.

Vad det är för OS som kommer med anser jag vara mindre relevant. Valfri NT windows version, OS X eller *nix klarar det gallant (om man bantar ner dem).
Fasst det är klart, kommer det med *nix kanske anti-ms-bara-för-sakens-skull skaran får ett onödigt stort tillskott.

Permalänk
Medlem

Får man en trialversion av Norton Antivirus med den sen också då eller?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Fasst det är klart, kommer det med *nix kanske anti-ms-bara-för-sakens-skull skaran får ett onödigt stort tillskott.

Jag tror du glömmer att många av oss Linux/BSD/OpenSolaris användare är ganska layed back i vårt förhållande till MS. Windows har sina fördelar i vissa miljöer, än om en av dess största fördelar kan summeras med att vissa programtillverkare likt Adobe har minimalt intresse i att utveckla Linux/BSD/OpenSolaris kompatibla produkter.

Visst kan man banta ner XP till att ledigt rymmas inom 1GB lagringsutrymme - jag kör för skojs skull ibland en sådan tweakad variant virtuellt i Qemu - men du bör komma ihåg att MS endast tillåter och ibland tollererar detta; huruvida MS har något eget intresse i ett sådant projekt är svårt att säga.

Du kanske har erfarenhet av att anpassa operativa system till att fungera bra på hårdvara med begränsade resurser och baserar din uppfattning på detta. Bra. Hursom så är min egen erfarenhet att Windows inte är speciellt bra anpassat för sådana projekt. Däremot är Linux anpassat för just denna typ av uppdrag; ta Slackware eller någon av dess förgreningar och du kan få vilken förhistorisk burk som helst prestera över förväntan; ta samma operativsystem och gör om det till ett specialinriktat desktop system, server, brandvägg, diagnostic live-CD... ja i princip sätter bara fantasin stop.

Det är inget fel på Windows system, men som allt tillverkat har de sina begränsningar, precis som Linux/BSD/OpenSolaris har sina. Beroende på projektets art kan valet optimeras. Jag ser inget märkligt i det, förutom att Bill Gates kanske förhastade sig något och att hans kommentarer missade grundsyftet med OLPC.

Permalänk

När går priset ner i 100 dollar då?
Givetvis är 140 dollar ett väldigt bra pris, men deras mål är trots allt 100 dollar, därför anser jag inte att projektet är klart förens datorn kostar just 100 dollar ^^

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Inte konstigt att MS vill vara med och stödja detta lilla projekt. om barn i 3:e världen får lära sig data med opensource system som grund går en stor potentiell framtida marknad förbi MS. Blir de däremot uppfostrade med windowsbaserade op så har har de ännu en stor skara användare att lägga under sina fötter inom några år. Frågan är ju bara om det är rätt att med ett sådanthär humanitärt utvecklingsprojekt aktivt hjälpa företag från väst att etablera sig eller om man skall låta dem få chansen att utveckla något eget som kanske passar deras förutsättningar bättre. och på sikt även kan göra till industri och tjäna pengar på?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo

Du säger att du inte vill dra igång något "hata ms"-tåg och ändå kommer du med sånt där dravel.

Löjligaste jag läst på länge.

De som är tänkta att använda må inte behöva windows, det behöver rätt få när det kommer till kritan. Men det kan fortfarande vara det bästa alternativet - inte för att jag säger att det är det i det här fallet men att slänga ur sig bsod, låsningar, bristande support och dåligt utformade lösningar sådär tillhör om något det enkelspåriga "hata ms"-tåget och INGET annat.

Självklart vill MS slå sig in på marknaden men MS är ett såpass stort företag att de verkligen kan göra en skillnad för hela projektet.

Vad det är för OS som kommer med anser jag vara mindre relevant. Valfri NT windows version, OS X eller *nix klarar det gallant (om man bantar ner dem).
Fasst det är klart, kommer det med *nix kanske anti-ms-bara-för-sakens-skull skaran får ett onödigt stort tillskott.

Ja, givetvis, så fort man säger nått illa om windows så är det för att man har plats på "hata-ms-bara-för-sakens-skull"-tåget. Jag vill inte dra igång det hela för det är så otroligt onödigt, och det leder ingenvart. Anledningen till att jag ändå kom med sånt "dravel" var att även om inget OS är perfekt, så är dessa saker sådant som kommer skapa mer problem än vad som behövs.

Om OLPC ska gå till barn i utvecklingsländer så finns där troligen ingen datorvan kille som kan fixa allt småstrul (iallafall inte tillräckligt av dem), vilket gör att även om *nix må vara några steg svårare på vissa sätt, så är det i min åsikt det bättre valet, eftersom det (om det är gjort rätt från början) inte är ett lika krävande OS i tal om support och felfixande i längden. Det har egentligen ingenting med vilket OS som används att göra, utan jag tycker bara att man i detta fall bör satsa på att i så stor utsträckning som möjligt satsa på att dessa system skall vara så självständiga som möjligt, och kräva så lite som möjligt av sina användare. Och där är windows i mitt tycke tämligen malplacerat. Som jag sa, OLPC behöver inte windows, och det gör inte heller människorna som är tänkta att använde dem, vilket bara gör det till extra bagage att ta med det.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lorenz
Det finns bantade versioner av xp, t.ex tiny xp som är på 400mb.

Windows CE eller XP embedded lär inte ta så mycket plats dom heller.

jaha, trodde det bara var för såna där palmpiloter och liknande. inget "riktigt" OS.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Iofs vär det inte enbart därför priset blev högre, en SD-kortplats kostar inte många kronor att lgga in i datorn. Det är nog snarare som så att det är oerhört svårt att kunna göra en dator för 100dollar. 140 dollar var ändå ett bra pris.

Det gör ju inget om det finns möjlighet för dem som vill, kan och har råd att köpa SD-Minne och en windows embedded/ windows CE licens och köra den på datorn. Resten kör open source alternativ.

Priset blev högre pga Microsofts inblandning i projektet, pga att dom var tvungna att utöka hårdvaran, hade de inte blandat sig i hade priset inte ökat. simple as that.

och på din andra punkt så får vi ju inte veta om personera får ett val. och om de får ett val, vet de då vad de ska välja?

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
jaha, trodde det bara var för såna där palmpiloter och liknande. inget "riktigt" OS.

Det är nog mer en tillräckligt för att köras på OLPC.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lorenz
Det är nog mer en tillräckligt för att köras på OLPC.

möjligt, men kan CE köra vanliga Windowsprog som Word eller Photoshop etc då?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
möjligt, men kan CE köra vanliga Windowsprog som Word eller Photoshop etc då?

Vet inte om det går men jag vet att det finns en del program till CE (t.ex pocket word).

Nån som har bättre koll?

edit: http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en...
Enl. den sidan står det att man kan köra vanliga program på embedded