Permalänk
Medlem

NTLDR is missing

Jag har tre sata hårddiskar. Två av dessa funkar fint. När jag sätter i den tredje så vill datorn dock inte starta och medelandet

"NTLDR is Missing
Press any key to restart"

visar sig under starten (innan windows laddningsbilden). Jag tror att orsaken är att jag under

Control Panel > Administrative Tools > Computer Management > Disk Management

råkade markera den nu icke fungerande sata hårddisken, högerklicka och i menyn trycka på "Mark Partition as Active". Eftersom det inte tycktes finnas något sätt att ändra tillbaks detta efter jag tryckt på det tänkte jag inte mer på det, men efter att ha läst lite på den här sidan

http://www.tinyempire.com/shortnotes/files/ntldr_missing.htm

så har jag fått för mig att det kan vara problemet. Problemet är nu att jag kan inte kan nå hårddisken genom Windows.

Är det någon som har en anning om hur jag skulle kunna ändra hårddisken till inaktiv, om nu detta skulle hjälpa? Någon som har några andra lösningar eller möjliga orsaker till problemet?

Tack på förhand,
OtZman

[edit]
Jag har nu genom att flytta runt lite på SATA sladdarna på moderkortet lyckats få datorn att starta med alla tre hårddiskarna fungerande. Kanske för att den hårddisken som faktiskt gick att starta från låg före den som jag av misstag markerat som aktiv, möjligtvis. Nu kommer jag alltså åt den av även den tredje hårddisken i Windows.

Känns ju bra att det är så löjligt lätt att markera en hårddisk som aktiv, men att det sedan verkar ytterst krångligt att ångra denna åtgärd.

Nu funkar det ju ialf, men skulle verkligen uppskatta om någon kunde hjälpa mig att ändra hårddisken så den inte är aktiv mer!

Visa signatur

Moderkort: Asus P5Q Pro Socket 775 | CPU: Intel Core 2 Duo E8400 3,0GHz | Grafikkort: SAPPHIRE TECHNOLOGY Radeon HD4850 - 512 Mb GDDR3 - PCI-Express 2.0 | Minnen: Corsair DHX 2x2048MB Kit DDR2 TWIN2X4096-6400C5DHX | PSU: Corsair HX620W | Hårddiskar: 3x SATA av olika märke och lagringsutrymme | Skärmar: 2x LG L2000C@1600x1200

Permalänk
Medlem

Re: NTLDR is missing

Citat:

Ursprungligen inskrivet av OtZman
Jag har tre sata hårddiskar. Två av dessa funkar fint. När jag sätter i den tredje så vill datorn dock inte starta och medelandet

"NTLDR is Missing
Press any key to restart"

visar sig under starten (innan windows laddningsbilden). Jag tror att orsaken är att jag under

Control Panel > Administrative Tools > Computer Management > Disk Management

råkade markera den nu icke fungerande sata hårddisken, högerklicka och i menyn trycka på "Mark Partition as Active". Eftersom det inte tycktes finnas något sätt att ändra tillbaks detta efter jag tryckt på det tänkte jag inte mer på det, men efter att ha läst lite på den här sidan

http://www.tinyempire.com/shortnotes/files/ntldr_missing.htm

så har jag fått för mig att det kan vara problemet. Problemet är nu att jag kan inte kan nå hårddisken genom Windows.

Är det någon som har en anning om hur jag skulle kunna ändra hårddisken till inaktiv, om nu detta skulle hjälpa? Någon som har några andra lösningar eller möjliga orsaker till problemet?

Tack på förhand,
OtZman

[edit]
Jag har nu genom att flytta runt lite på SATA sladdarna på moderkortet lyckats få datorn att starta med alla tre hårddiskarna fungerande. Kanske för att den hårddisken som faktiskt gick att starta från låg före den som jag av misstag markerat som aktiv, möjligtvis. Nu kommer jag alltså åt den av även den tredje hårddisken i Windows.

Känns ju bra att det är så löjligt lätt att markera en hårddisk som aktiv, men att det sedan verkar ytterst krångligt att ångra denna åtgärd.

Nu funkar det ju ialf, men skulle verkligen uppskatta om någon kunde hjälpa mig att ändra hårddisken så den inte är aktiv mer!

Sata diskarna behöver man ange master/slave på som eller håller han reda på det själv ??

Har samma problem som det fast jag har bara en sata hdd.

Tacksam för svar !

Visa signatur

Intel Core 2 Quad 2.8 GHz• 6144 Mb Ram •2x 8800 GT 512(NYA)•OS HD 60GB SSD•1TB HD •Gigabyte GA-P35-DS4• Windows 7 64-bitars •Iphone 4 16GB• Desert CombatBattle Field 1942

Permalänk
Medlem

Har ingen anning om man ens kan sätta master/slave på sata hdds. Hur många hdds har du nu och vilken typ är dom? Vilken av dom finns Win på?

Prova att flytta rund diskarna o prova dom i alla möjliga kombinationer som går på olika uttag i olika ordningar osv, kanske fungerar. Gick ialf till slut för mig.

Visa signatur

Moderkort: Asus P5Q Pro Socket 775 | CPU: Intel Core 2 Duo E8400 3,0GHz | Grafikkort: SAPPHIRE TECHNOLOGY Radeon HD4850 - 512 Mb GDDR3 - PCI-Express 2.0 | Minnen: Corsair DHX 2x2048MB Kit DDR2 TWIN2X4096-6400C5DHX | PSU: Corsair HX620W | Hårddiskar: 3x SATA av olika märke och lagringsutrymme | Skärmar: 2x LG L2000C@1600x1200

Permalänk
Medlem

"NTLDR missing" får jag ofta när jag gjort nåt dumt i BIOS-inställningarna eller glömt nån kabel till systemdisken. Betyder väl att den inte hittar bootdisken eller liknande.

Du kan inte ställa in master/slave på SATA-diskar, och dom håller inte reda på det själva. Det finns nämligen inte.

Permalänk
Medlem

Just det, glömde fråga, leinad76, har du oxå ändrat någon av din(a) hdds till aktiv i Disk Management som jag beskriver i posten du citerat?

Visa signatur

Moderkort: Asus P5Q Pro Socket 775 | CPU: Intel Core 2 Duo E8400 3,0GHz | Grafikkort: SAPPHIRE TECHNOLOGY Radeon HD4850 - 512 Mb GDDR3 - PCI-Express 2.0 | Minnen: Corsair DHX 2x2048MB Kit DDR2 TWIN2X4096-6400C5DHX | PSU: Corsair HX620W | Hårddiskar: 3x SATA av olika märke och lagringsutrymme | Skärmar: 2x LG L2000C@1600x1200

Permalänk
Medlem

Prova att ta bort alla enheter i bootordningen (i bios).
Lägg endast till den disk du vill boota med.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Hedersmedlem

Problemet är ju löst (för trådskaparen) men vi kan ju reda ut lite här.
Du sätter INTE en hårddisk till "aktiv", du sätter en partition till aktiv.
Dvs datorn kan veta vilken av partitionerna som du vill starta ifrån på just den hårddisken.
Att det skulle hänt något för att just satt aktiv har jag bara en hypotes om och det skulle vara ifall MBR på för windows NT-baserade fungerar så att den kollar efter NTLDR på den partition som är aktiv. Och om det inte finns någon aktiv partition så släpper den iväg bootningen till nästa hårddisk. Fast det har jag ingen fakta på.
När man får NTLDR is missing så har BIOS valt att starta från en hårddisk som har windows NT (samt 2000, XP, 2003 (och troligen Vista)) installerats en MBR (sker nog när man initierar en hårddisk i windows eller såklart när man installerar windows på den).

Som synes så gäller det att se till att rätt disk i BIOS ska startas, ska inte vara såvarare än så.

Om det är så att det absolut inte går att välja disk och man har lagt in en partition (för windows) på den hårddisken som inte har windows på sig så kan man lägga över NTLDR., ntdetect.com och skriva en boot.ini som pekar vidare på en annan hårddisk och partition där windows verkligen finns.
Det kräver ju att man vet vilka diskar man har i systemet och partitioner osv.
Jag har nog skrivit om det förut, sök på ARC-sökväg*

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG