Permalänk
Medlem

Mus via bluetoth

Finns det någon bra och samtidigt skön mus som man kopplar utan dongle till en bärbar dator med bluetoth vet om V270 men vore kul att se några andra och jämföra osv,
Har ännu inte fått datorn levererad men vill ha en hum om vad som finns!! Det är för övrigt en HP dv9099ea.Vore bra om man kunde få flera alternativ och se vilken som känns bäst osv att hålla i!!!

Mvh Roberth

Permalänk
Medlem

Jag är faktiskt på jakt efter exakt samma sak till min nya MacBook Pro, en snygg och bra bluetoothmus som INTE kräver ngn dongle eftersom MacBooken har inbyggd blåtand. Gärna i aluminium/silver så den matcjar min aluminiumskapelse... Någon som har några tips?

Permalänk
Medlem

Jo v270 e rätt råkigt formgiven och färgen usch men finns det bara den i stort sett så får man väl inte välja tyvär :S kunde ju blivit en stor grej detta med trådlösa mös utan "donglen" men men får hoppas på det bästa, har läst tidigare trådar om detta men ingen har fått något riktigt bra svar på mer än v270 då

Permalänk
Hedersmedlem

Har haft V270 rätt länge. Fungerar bra tycker jag men som sagt designen är ju från 90-talet...
Förr hade logitech mx900 (en BT-variant av mx700). Nu tror jag det finns en rätt snygg och ergonomisk BT-mus men den verkar bara finnas med i ett tangentbordspaket (mx5000).

För övrigt finns det ju ingen BT-mus som kräver en viss dongel, isf lär de ju inte hålla standarden. Bara att "desktop BT-mössen" (kontra notebook mössen) levereras med en motttagare och laddare.

Jag känner inte till någon större ergonomisk mus med BT-mus från någon tillverkare. Är själv sur på logitech för att de inte har det. V270 är ju lite av ett hån mot BT-möss. De borde iaf göra en variant av V400.

Har inbyggd bluetooth i laptopen men jag ska öppna den och se om jag hittar några interna USB-headers, eftersom enhetshanteraren talar om massa USB-root hub med lediga portar och om det finn ska jag se om det finns plats att gömma en vanlig RF-dongel inne i datorn.
Enda som fattas då är väl att de större mössen brukar köras på specialbatteri med specialladdare. Jag vill ha vanliga batterier! Har laddningsbara sådana redan.
V270 sägs batteritiden vara typ 3 månader har jag för mig, jag körde ett halvår och tycker jag använde musen rätt ofta. Tror logitech har någon laptopmus som ska klara ett år (?) så nog borde väl inte desktopmössen vara så strömtörstiga.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Jag har en MX900 som jag använder till min bärbara, ansluten via blåtand.

Visa signatur

Fujitsu-Siemens Xi1546 - Core 2 Duo @ 1.83GHz, 1024MB DDR2 @ 533MHz, 120GB SATA, ATI Mobility Radeon X1800
Dell XPS M1730 - Core 2 Duo @ 2.50, 4096MB DDR2 @ 667MHz, 2 x 180GB HDD, 2 x nVidia 8800M GTX SLI

Permalänk
Medlem

Okok så i stort sett alla har ingen dongle är just det jag är ute efter skönt att slippa bry sig bara att packa upp den juh, ne men vill ha det smidigt när det finns inbyggt osv. Synd att tillverkarna inte har försett marknaden med sådana möss för den bärbara marknaden!! Tack för alla svar får väl bli en v270 ändå :S skulle hellre haft en lite större mus fast utan dongle alls gillar min "stora" mus jag har idag av märket Microsoft Wireless laser mouse 6000,hatar för små möss men går väl att vänja sig.

Tack för svaren har fått lite kött på benen så att säja!!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag brukar inte ha stora möss (tänker på mx700, mx518 osv) men jag vill ju ha en sådan.
Jag har aldrig haft en mus med mer än 3 knappar (mja mx300 har ju en fjärde men den använder man ju inte). Men problemet som sagt med v270 är att den är så jäkla spartanskt. Kolla in V400 men iaf forward/backward-knapp som säkert går att binda om. Nya mössen hade ju också tiltscrollhjul.
Ja det är synd att marknaden är så här.

Btw jag länkade till denna mus för någon vecka sen men den är värd att ta upp igen, den är ju rolig eftersom någon har haft lite innovation. Dock är priset för högt för en "reservmus".
https://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010099591

Edit:
Jag läste på dustinhomes kundrecensioner om några microsoftmöss (vanliga radio med dongel). De klagade på räckvidden.
Hehe där har ju bluetooth en enorm fördel eftersom det ska klara 10 meter, och min mus med fri sikt går iaf på minst femton (dvs man kan ha den som en "clicker" vid projektorpresentationer).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Jo det finns många fördelar men men är väl bara att leta vidare men blir nog tyvär v270 i brist på andra vettige alternativ!!!
Men tack för hjälpen ändå

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
[...]
Har inbyggd bluetooth i laptopen men jag ska öppna den och se om jag hittar några interna USB-headers, eftersom enhetshanteraren talar om massa USB-root hub med lediga portar och om det finn ska jag se om det finns plats att gömma en vanlig RF-dongel inne i datorn.
[...]

Tänkt bara följa upp detta.
Jag har en Dell latitude D810. Har öppnat den nu och iaf på ovansidan fanns inga pins/headers alls. Ville inte plocka bort allting för att se undersidan av moderkortet men misstänker samma sak.
Dock kom jag på att flera av dessa portar lär vara kopplade till den feta dockningsport-kontakten som datorn har och resten är väl inte mer än något som existerar i USB-chipen men utan några ledningar ut

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Tror ni att denna http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=326744 el http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=326800 den, skulle funka utan donglen den är ju till för bluetoth osv med står inget om den funkar ihop med den inbyggda bluethothen annars är dom rätt intressanta!!!
Mvh Killer.X

Permalänk
Hedersmedlem

Det är bluetooth möss och bluetooth är en standard. Mössen SKA fungera med andra bluetoothmottagare annars följer de inte standard.
Min v270 såldes ju utan mottagare och fungerar bra med den inbyggda i min laptop för övrigt. Jag skulle inte oroa mig för det.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Jo men iom att den säljs med mottagare så vart man lite fundersam för den verkar helt klart bättre för min del som gillar stora möss isåfall!!
Tack för svaren kom gärna med mer förslag på vad som kan krångla osv!!
Mvh Killer.X

Permalänk
Hedersmedlem

Krångla med vadå!? Inget fel och skulle det inte funka med någon annan bluetoothadapter så tycker jag det är ett rimligt skäl att få lämna tillbaka varan (snack om vad för brister som kan finnas och vad som gäller för att man få ska lämna tillbaka den finns i konsumentsrättforumet). Att det följer med en BT-dongel spelar ingen roll, om man inte vill använda den med BT-musen ska det inte spela någon roll.
Oroa dig inte för det.

Men tack ska du ha, jag han med att granska de där MS-mössen lite mer nu.
Så det ser ut som microsoft utklassar logitech totalt på (icke tgb-mus-paket) när det gäller BT desktopmöss.

Jag blev RIKTIGT intresserad av Microsoft Wireless Laser Mouse 8000. Den har ju en laddare som följer med står det på DustinHome men det är vanligt AA så man kan ju ha med och byta ut. Precis vad jag ville ha. Även om batteritiden på några veckor var lite kort i jämförelse. Kanske lasertekniken och bättre känslighet som kostar på.
Synd att priset är ganska högt
Den andra musen var lite rolig i.o.m. att den har laserpekare ("presenter mouse" heter den ju också) men det är ingen detalj jag behöver.

Får ge mig ut på stan och titta i butikerna här om man kan hitta vanliga 8000-musen till ett vettigt pris.

Är det någon som vet hur det är med MS möss och scrollhjulet? Har de tidigare haft steglösa (dvs inget klickande)? Är det så nu eller. Jag vill absolut ha med klickande som logitech kört med.

En lite lustig detalj med V270 jag upptäckte är att batterierna nog är parallellkopplade. Den fungerar med bara ett av de två AA-batterierna i.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Jo dom har steglösa l iaf min Laser mouse 6000 som jag har till den stationära men den går ju ej via bluetoth el har liten adapter så är helt enkelt opraktisk till bärbara men men den och en hel del andra MS möss har steglösa får se om denna nya har det el inte men troligtvis har den det!!

Permalänk
Hedersmedlem

Det var ju synd
Kan man vänja sig? Jag vill ha så den verkligen inte ligger och "glappar" mellan om den ska scrolla upp eller ner ett steg.

Tog mig en stor jakt på denna wireless laser mouse 8000 i Valencia idag. Var runt till minst 7 butiker. Oftast såg jag inte ens till microsoftmöss. I en butik hade de några men inte just denna och de kollade leverantörens hemsida men den fanns inte där heller
15 Km gick jag också för att leta datorbutiker. De är mer koncentrerade men jag tog mig en turist och motionstraskande som bonus.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Lät ju trevligt men går definitivt att vänja sig tyckte de kändes jättekonstigt med det i början men e som sakt en vanesak nu e de inga problem glappar inte mer än dom andra är nästan skönare när man vant sig, behöver bara nudda till i princip el inte men nästan e jämnare när du scrollar mycket!! Men den laser 8000 verkar vara rätt ny också kanske var därför du inte hittade den??? Skulle vara kul med ett utlåtande om hur den känns både kvalitetsmässigt och användarmässigt men men får väl vänta har ju inte fått datorn ännu!! Skapade tråden för att vara förberedd blir helt klart en BT mus om jag hittar någon lämplig bara typ MS musen!!
Tack för hjälpen!! Har någon prövat den så skriv de här Kul o veta!!

Killer.X

Permalänk
Hedersmedlem

Det är irriterande att dustin home har den i lager... Gaah kan man inte få fraktfritt hit ner?

Kollade in spanska microsofts hemsida, de har inte musen ens. Verkligen jobbigt.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Jo men får hoppas du hittar den i spanien annars är det väl bara att bita i det sura äpplet och betala frakten :S får se om jag kan få ett utlåtande om hur den känns till helgen ska till ett köpceter då och ska se om jag hittar den kommer som sagt vad med utlåtande om den!!

Killer.X/Roberth

Permalänk
Hedersmedlem

Ok lite mer en 1 månad sen jag var på jakt i Valencia. Jag tror spanska MS fortfarande inte visar att den finns här.
Idag var jag på el corte inglés (stort varuhus) och handlade julklappar. I datorhörnan tittade jag runt en del och får se den! WLM 8000!!
90€. Dustin home som är webbutik tar lite mindre än 80€ så butikspriser är väl högre och jag orkade ju inte hålla på med frakten förut. Så jag slog till direkt. Ska öppna kartongen strax Om några dagar blir det väl ett utlåtande.

EDIT:
Litet kort utlåtande då.
Musen är stor och hög och symmetrisk.
Aluminium på den så den känns ju lite extra stilig (bara på den delen som har Microsoftlogotypen).
Under plasten där batteriikonen sitter så finns det lysdioder. Grönt och rött ljus har jag sett.
Scrollhjulet är jag lite fundersam om, för det är lite trögscrollat. Och när man trycker ner det (alltså "knapp 3") så ska man dra den bakåt en del. Lite som en avtryckare som man ska krama. Är väl ca 45 graders vinkel på hur det rör sig. På min v270 var det rakt uppifrån (90 grader) och hjulet höjde sig upp över de andra sakerna mycket mer. Lite vanesak det här.
Undersidan har onoff-strömbrytare (slide-modell) och batterilucka för ett R6. Man fick med ett sanyo Ni-MH 2100mAh.
Jag vet inte var man kan köpa fler av just den modellen eller om andra Ni-MH med 1,2 Volt fungerar i laddaren (är väl känsligt med sådant där?).
Jo för laddaren så är det en platta man ställer musen på (den har en bula som positionerar den och sedan två poler). Alltså hemma använder man ju uppladdningsbara men ska man bort och resa så är det inget tvång att ha med laddaren (har för mig logitech mx900 kan vara så).
Mjukvaran (jag tankade IntelliPoint 6.1) verkar bra, man kan ställa in en del saker där osv.

Räckvidden?
Jag har Dell bluetooth 350-krets i min laptop. Har testat den mot WLM 8000 musen och på ett avstånd av 85 steg gick det att klicka i varje fall. Dvs minst 70 meter med fri sikt.
Att klicka är inte så komplicerat, det är mycket mer data som skickas när man rör på musen så jag säger inte att den är användbar på sånt avstånd. Jag har för mig vanliga trådlösa möss kan ha rätt kass räckvidd, där tillverkaren snålar in på kapaciteten när de inte behöver följa någon standard.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Låter bra!! Blir nog en sådan efter Jul saknar som sagt e mus till den bärbara väldigt mycket :S går inte att spela FPS och Third person shooters med musplatta funkar inte hehe Bra att den känns bra så att man vet någon som känt på den åtminstonde!!

Permalänk
Medlem

verkar ju som att den presenter-musen är en liten mus...en sån tror jag att jag lär leta upp och se på...825:- är ju några kronor...ingen som köpt den?

Visa signatur

Asus A6Ja Q028, HP Compaq 2510P, Asus Eee 1000H

Permalänk
Medlem

Farsan ska hämta den på posten när han åker hem idag så kommer med en liten genomgång om storlek osv på presenter modellen. Vad vill du veta om den kan vara bra att veta.

http://www.microsoft.com/hardware/mouseandkeyboard/ProductDet... där finns bilder med mått osv

Permalänk
Medlem

Det finns en hel del Bluetoothmöss på marknaden, problemet är väl att hitta nån som säljer dem i sverige om man inte vill beställa från utlandet.

Här är t.ex. 174 st exempel: http://www.amazon.com/gp/amabot/?pf_rd_url=%2Fs%2Fref%3Dpd_rs...

Apples Mighty Mouse är riktigt fin att titta på, har vanliga batterier med fast dock ingen laddare:
http://www.amazon.com/Apple-Bluetooth-Wireless-Mighty-Mouse/d...

Själv har jag en MX900 som jag är fantastiskt nöjd med och det är inga problem att använda den med vilken bluetoothadapter som helst. Man kan även använda vanliga laddningsbara batterier och ladda dem genom den tilhörande laddnings/docknings/bluetoothhub-stationen. Det verkar tyvärr som sagts tidigare i tråden att den inte säljs längre.

Permalänk
Medlem

Mjo i sverige är det lite svårt men men. Jag är iaf nöjd med Presenter 8000 funkar till mina behov och sen så känns den väldigt påkostad på något sätt men den är lite liten men känns att den är lite dyrare än min Laser mouse 6000 som jag har till den stationära.