Frustrerande! Tog jag sönder mitt ljudkort nu?

Permalänk
Medlem

Frustrerande! Tog jag sönder mitt ljudkort nu?

Happ, hookade upp datorn mot TV:n för att kolla film, installerade sedan nya grafikdrivisar och märkte då att ljudet bara funkade i ena högtalaren. Kopplade hörlurar direkt till ljudkortet på datorns baksida med samma resultat (ena funkar, andra svagt knaster). Har testat med nya ljudkortdrivisar men ingen lycka.

Minns att jag drog ur audiosladdarna till TV:n medan jag ännu hade datorn påslagen och satte i dem igen. (EDIT: Och startadfe om datorn däremellan) Är det möjligt att det var detta som sabbade ljudkortet? (Har hört ngt om att man inte skall göra så) Kan det vara ngt annat?

Tacksam för hjälp / Pender

Permalänk
Medlem

kan kanske vara det men det låter underligt, hur hade du kopplat ljudet, ljud ut från datorn och till tv högtalarna eller på annat sätt?

jag brukar byt kablar rätt friskt ibland och då är datorn alltid på, brukar även testa mina hemma byggen med datorn och hittils har den inte tagit skada, tror man skall ha lite otur om något sådant skall hända?
kanske kortet åkt ur lite eller något, eller är det inbyggt?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jo det är inbyggt. Realtek AC97 på en ABIT AX8-planka.

Jag hade kopplat ljudet direkt från ljudkortets utgång till ljud-ingången på TV:ns framsida.

Har ett vagt minne att det är olika spänning mellan dator och TV och man inte skall byta sladdar hit och dit medan de är påslagna. Kan dock ej hitta sidan jag läste det på.

Permalänk
Medlem

kan mycket väl vara något som gått snett i det läget.

sist jag skulle koppla on lite bakom burken så fick jag flytta på lite sladdar i ormboet.
TVn och förstärkaren var igång och kabeln som går från ingångarna på förstärkaren till.. ja liggandes bakom daton fick jag en "stöt" av när jag tog i den.
det kändes som man när man sätter ett batteri på tungan typ, så tydligen går det ström "bakåt" i ledningarna också

trisst om det gått sönder. prova ominstallera drivrutinerna, kan ha blivit ett enkelt mjukvaru fel av det

Permalänk
Medlem

Mm, har också fått stötar på samma sätt.

Drivisarna är ominstallerade.