Permalänk
Medlem

Äntligen är en ny dator ihopplockad

Har sen första Pentium 120:an införskaffades -96, suttit med ärvda burkar. Men nu när senaste Athlon burken började pysa och de grejer som kunde räddas sattes i en ännu äldre burk, då fick det vara nog. 950MHz CPU, 768MB minne och ett gammalt skrangligt ATI 9600 serie-kort räcker inte särskilt långt. Inte om man vill göra mer än en sak åt gången...

Så för första gången har jag plockat ihop ett datorpaket och ska bygga det själv. Fast jag tror jag åldrats minst 5 år och slitit bort stora tussar hår, medan jag försökt få ihop bästa möjliga dator för max 10.000 spänn.

Målet har varit att sätta ihop en tyst maskin, som kan användas ett tag till utan att bli inaktuell inom loppet av ett halvår. Har läst recensioner, tester och inlägg på olika forum. Till slut kändes det som om huvudet började roterar av all info. Jag menar, det finns ju en del att välja mellan och minst lika många olika åsikter om grejerna...

Använder datorn ganska mycket, till olika saker och det viktigaste är att jag kan använda process-, grafik- och minneskrävande program samtidigt. Det är inga jättetunga program men just att kunna kolla på film, redigera i grafikprogram, ladda ner och surfa samtidigt utan att datorn börjar lagga...

Om nån vill kommentera någon av komponenter, gör gärna det Men jag är allt ganska nöjd med mina val. Om inte annat har jag beställt det mesta så det är inte mycket som kan bytas ut...

Moderkort: Asus P5B-E Plus
CPU: Core 2 Duo E6300
CPU-fläkt: Scythe Ninja Plus
Nätaggregat: Corsair 520HXEU
Grafikkort: PowerColor X1950Pro 258MB Extreme Edition
Minnen: Corsair Twin2X1024-6400 – 2x512MB
Hårddisk: Samsung SP T166 320GB S-ATA
DVD-brännare: NEC AD-7173
Floppy: Floppydrive Alps 3.5" - svart
Chassi: Raidmax Sirius 701 Black

+ lite kylpasta och ett antistatiskt armband

Allt i allt går det på ganska precist: 10000:-

Lyckas jag skrapa ihop ytterligare några tusenlappar så blir det 1GB mer minne och en hårddisk till. Och har aldrig varit intresserad av att överklocka men tror att jag ska börja kolla upp hur det görs. Vad jag förstått kan både mobon och CPUn pressas en hel del.

Ska bli skitkul!! Är redigt föväntansfull

Ska uppdatera BIOS det första jag gör. Några andra goda råd till en newbie på att bygga dator från scratch?

Visa signatur

Dator: Samsung Syncmaster 940B, NZXT Lexa, Corsair CMPSU-HX520EU, Asus P5B-E Plus, C2D E6300, Scythe Ninja PLUS, Corsair TWIN2X6400C4 2x1GB Kit, Samsung SpinPoint T166 SATA2 320GB/400GB, Samsung SpinPoint P120 ATA/133 250GB, NEC AD-7173