Problem vid laddning av moduler!

Permalänk
Medlem

Problem vid laddning av moduler!

Tjo på er!

Jag tragglar vidare med min htpc

Uppgraderade nyss till version 2.6.18 av kärnan och efter det har jag fått ett felmeddelande när jag ska ladda in en del moduler. Hade version 2.6.17 innan. (Kör gentoo och deras gentoo-sources så de riktiga versionerna på kärnan är 2.6.18-gentoo-r6 och 2.6.17-gentoo-r8).

De två moduler som inte vill laddas in är ATI's drivare fglrx och tv-kortets IVTV drivare: ivtv

Om jag kör kommandot modprobe ivtv får jag felmeddelandet:

ivtv: version magic '2.6.17-gentoo-r8 preempt mod_unload PENTIUM4 gcc-4.1' should be '2.6.17-gentoo-r8 preempt mod_unload PENTIUM4 gcc-3.4'

Får samma felmeddelande för fglrx-modulen. Fick först för mig att fglrx och ivtv trodde att jag fortfarande körde gcc-3.4, men tror inte så är fallet. Vald profil i gcc är 4.11 (gcc-config -c) och jag har kompilerat om både fglrx och ivtv och även kerneln, men har inte hjälpt. Har även testat att installera om kärnan (emerge) och köra make clean i /usr/src/linux-mappen. Gentoo har också ett script (fix_libtool_files.sh) som ska ordna till problem med gcc-versioner men det hjälper inte att köra det.

Tror snarare problemet ligger i att systemet inte har uppdaterat länken till module-biblioteket (/lib/modules/) när jag lade in den nya kärnan. När jag kör kommandot: modinfo ivtv så säger den följande:

filename: /lib/modules/2.6.17-gentoo-r8/extra/ivtv.ko

Fast jag numer kör version 2.6.18 och /lib/modules/2.6.18-mappen finns med alla moduler?! Jag provade att byta namn på hela /lib/modules/2.6.17-katalogen men då får jag istället följande felmeddelande vid modprobe ivtv:

FATAL: Could not load /lib/modules/2.6.17-gentoo-r8/modules.dep: No such file or directory

Kör med version 0.80 av ivtv och 8.32.5 av ati-drivers (fglrx)

Hilfe en newbie!

Är det någon inställning i någon fil där man anger från vilken mapp den ska ladda moduler?

over and out

Permalänk
Medlem

Du måste bygga modulerna med samma version som du byggt kerneln med. I ditt fall ska du bygga med gcc 3.4 inte 4.1.
Annars kan du testa tvinga ladda modulerna och skippa version magic kontrollen med modprobe --force-vermagic modul.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

Men jag har kompilerat kerneln med gcc-4.1.1 afaik, alltså samma version som jag kompilerade fgrlx och ivtv med. Som jag skrev ovan så kompilerade jag om kerneln, fgrlx och ivtv, men det hjälpte ej..

Funkar med att forca in modulerna, men det är en fullösning som jag helst inte vill använda..

Edit: Har version 3.4.6-r1 och 4.1.1-r3 av gcc installerat, och 4.1.1-r3 är som sagt satt till default..

Edit2:
Har nu försökt lite mer med --force-vermagic-växeln och det funkar inte så bra ändå. Modulen laddas in men jag får ju en gammal version av modulen, den som kompilerades när jag körde med 2.6.17-kerneln (eftersom den tar modulen från 2.6.17-mappen). Jag testade då att byta ut .ko-filen mot modulen som ligger i 2.6.18-mappen men det går inte alls, får massa felmeddelanden. Gäller både fglrx- och ivtv-modulerna =(

Please, någon?