FEAR Prestandatest: 1900XT Crossfire vs 1900XT Singlecard - Mitt resultat

Permalänk
Medlem

FEAR Prestandatest: 1900XT Crossfire vs 1900XT Singlecard - Mitt resultat

Hej.

Jag har gjort lite olika prestandatester i spelet F.E.A.R, och tänkte dela med mig av detta till alla kära Sweclockare.
Testet jag gjorde handlade om att köra prestandatestet som spelet har inbyggt, med Crossfire samt VSYNC aktiverat samt avaktiverat, för att ta
ta reda på vilken prestandaskillnad som uppnås.

_____

Systemet

AMD X2 4400+ DualCore
2x 1024 mb RAM.
Asus A8R MVP motherboard
Radeon 1900XT 512 MB x 2 (CROSSFIRE)
ATI Catalyst 7.1
Windows XP
Rensat från spyware, virus, etc, antivirus deaktiverat
AMD Dual Core Optimizer installerad
Senaste CPU drivrutin installerad
_____

F.E.A.R 1.08 prestandatest.
Varje resultat som visas
är framtaget genom att göra om
testet 4 ggr per inställning.
Resultaten är sedan framtagna
genom kalkylering av medianen.


_____________________________________

Max inställningar (1600x1200)

CROSSFIRE AVAKTIVERAT, VSYNC AKTIVERAT

min average maximum
22 40 85

CROSSFIRE AVAKTIVERAT, VSYNC AVAKTIVERAT
min average maximum
24 51 124

CROSSFIRE AKTIVERAT, VSYNC AKTIVERAT
min average maximum
28 51 108

CROSSFIRE AKTIVERAT, VSYNC AVAKTIVERAT
min average maximum
30 68 188

_____________________________________

TESTRESULTAT:

Genom att jämföra medelfps:en som testet
gav har jag därefter räknat ut vad den genom-
snittliga fpsökningen blivit.

[u]CROSSFIRE JÄMFÖRELSER[/u]

CROSSFIRE AKTIVERAT, VSYNC AKTIVERAT
VS
CROSSFIRE AVAKTIVERAT, VSYNC AKTIVERAT

22% fpsökning med Crossfire aktiverat.
11 fps extra i snitt med Crossfire aktiverat.

CROSSFIRE AKTIVERAT, VSYNC AVAKTIVERAT
VS
CROSSFIRE AVAKTIVERAT, VSYNC AVAKTIVERAT

25% fpsökning med Crossfire aktiverat.
17 fps extra i snitt med Crossfire aktiverat.

[u]VSYNC JÄMFÖRELSER[/u]

CROSSFIRE AVAKTIVERAT, VSYNC AKTIVERAT
VS
CROSSFIRE AVAKTIVERAT, VSYNC AVAKTIVERAT
22% fpsökning med vsync avaktiverat.
11 fps extra i snitt med vsync avaktiverat.

CROSSFIRE AKTIVERAT, VSYNC AKTIVERAT
VS
CROSSFIRE AKTIVERAT, VSYNC AVAKTIVERAT
25% fpsökning med vsync avaktiverat.
17 fps extra i snitt med vsync avaktiverat.
_____________________________________

Sammanfattningsvis kan man alltså konstatera, att fpsökningen blir störst vid VSYNC avaktiverat. Ur en personlig synvinkel vill jag dock säga att denna ökning är katastrofalt liten, med tanke på priset på ett extra grafikkort, just för att köra en Crossfirelösning, är snuskigt dyr.. En ökad prestanda på ynka ~20-25% är illa. Personligen hade jag åtminstone väntat mig en skillnad på runt 50%, med tanke på att ATI går ut och talar om en prestandaökning på "Upp till 80%. Denna siffra verkar vara påhitt, alternativt att just FEAR är dåligt anpassat för Crossfire. Hursomhelst, ej imponerande.

Är även besviken generellt på Crossfire. Det är ju banne mig knappt nå spel som stödjer skiten. Att ATI inte går in hårdare med kontakt och avtal hos speltillverkarna tycker jag är dålig stil. Jag är besviken, helt enkelt.

Anledningen till att jag postar här, är för att skapa en liten diskussion kring denna resultat, som förhoppningsvis innehåller tips på lösningar för att förbättra resultaten, synvinklar på resultaten, och övrig feedback, gärna också från Crossfire ägare, som kanske har tips och liknande för att förbättra resultaten och liknande.

Tack för att du läste.

MVH
Dealon

Visa signatur

Speldator: A64 3200+ 2.0 Ghz K8N Neo Twinmos WB 512 BH-5 x2 R9800Pro Antec TP 550w Lian Li PC75b Cheetah 15k.3 18.4 gb Maxtor 250 gb x4(RAID0) NEC 2500a HP 920Pro DVI UltraX MX510 DSP-500 DD vattenkylning (RBX, Z-chipset, Maze-4, Thermochill 120.3b, Eheim 1250). GAMMAL SIGNATUR!

Permalänk
Medlem

80%+ prestanda låter verkligen som ett påhitt av ATi. Tror på alla sidor jag läst om % ökning med crossfire med princip alla "bra" grafikkort är endast mellan 15%-30% ökning.

Permalänk
Avstängd

det finns olika lägen för crossfire eller hur?
Är det någon skillnad med stöd för det i olika spel som kan påverka resultaten?

25% är ingen direkt höjdare.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Avstängd

jo men han har ju en 4400+ så då är det ju klart att han inte får så mycket boost.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15
jo men han har ju en 4400+ så då är det ju klart att han inte får så mycket boost.

Precis, köp en E6600 och klocka skiten ur den så ska du få se på skillnad.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

Självklart är ATI's "80%" en påhitt. Dessa 80% ökning av prestanda gjordes under optimala och gud vet vilka förhållande. Plus så saknar CF funktion att man kan själv lägga till stöd för spel (så som nVidias SLI har), rent teoretisk säger ATI att CF ska funka med alla spel, men det är självklart ren BS.

Tråkigt att du fick uppleva detta, specielt med tanke på att du har ett extra kort som dumpar nästa 120w värme i din burk men bara ökar prestandan med 25-30%. Ger allafall en bra vaning till alla som tänker skaffa sig CF.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Din CPU är inte direkt den snabbaste för en sånhär setup. Testa att överklocka din CPU så kanske resultaten ser annorlunda ut. Anandtech får ganska hyffsade resultat med en Intel plattform. Sen kan mjukvarubaserad Crossfire ge en prestandahit på nästan 30% beroende på spel.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Hedersmedlem

X2 är tyvärr inte längre någon bra spel processor längre sedan skulle jag rekommendera SLI för stödet är klart bättre.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
X2 är tyvärr inte längre någon bra spel processor längre sedan skulle jag rekommendera SLI för stödet är klart bättre.

En X2 är en alldeless utmärkt spelcpu ifall man klockar den lite. Den är knappast dålig bara för att Core 2 Duo är så mycket snabbare.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk

Det enda jag är fundersam på är att du säger att du tog medianen.
Medelvärde och median är två helt skilda saker...

I talserien 1 3 5 7 11 är 5 medianen, men 1+3+5+7+11=27/5=5.4 är medelvärdet.

Skillnaden kan bli ännu större om det är stora skillnader mellan de försöksvärden man har.

Rätta mig om jag har fel någon....

Bara en liten kommentar i all ödmjukhet

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 BE @ 3.8 GHz[] 8 Gb Corsair XMS3 1600 MHz [] HIS 6950 2Gb [] Creative X-Fi Platinum [] Antec P182 [] Corsair 550W []

Asus EEE PC 1000H (2 gb minne)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funkificator
Det enda jag är fundersam på är att du säger att du tog medianen.
Medelvärde och median är två helt skilda saker...

I talserien 1 3 5 7 11 är 5 medianen, men 1+3+5+7+11=27/5=5.4 är medelvärdet.

Skillnaden kan bli ännu större om det är stora skillnader mellan de försöksvärden man har.

Rätta mig om jag har fel någon....

Bara en liten kommentar i all ödmjukhet

Jag räknade ut medelvärdet, glömde dock bort att ändra introduktionsbeskrivningen av testet, så du har så rätt så.

__

Jag tycker det är märkligt att min processor inte skall vara nog snabb.
Fasen, jag köpte ju skiten just, känns det som. Samtidigt så jobbar den ej maximalt under mina gamingsessions, och när den inte gör det; hur kommer det sig då att man kan konstatera att den inte "räcker till"?

Nej, det där köper jag inte riktigt. Visserligen stämmer det ju, men den egentliga orsaken måste ju ligga i utvecklarnas drivrutiner och stöd för spelen/spelet. Om en processor inte arbetar för full kraft när man väl behöver det, (båda CPU's/maximalt per CPU) så är det inte en ny processor som egentligen krävs, utan kompetentare utvecklare, drivrutiner och stöd för spelen! Man känner sig grovt hustlad, om man får använda sig av det uttrycket.

MVH Dealon

Visa signatur

Speldator: A64 3200+ 2.0 Ghz K8N Neo Twinmos WB 512 BH-5 x2 R9800Pro Antec TP 550w Lian Li PC75b Cheetah 15k.3 18.4 gb Maxtor 250 gb x4(RAID0) NEC 2500a HP 920Pro DVI UltraX MX510 DSP-500 DD vattenkylning (RBX, Z-chipset, Maze-4, Thermochill 120.3b, Eheim 1250). GAMMAL SIGNATUR!

Permalänk

Mitt nya x1950XT presterar skumt. I World War 2 online märker jag ingen skillnad mot mitt x800Xl, kanske snarare att det går lite sämre.

Vet inte riktigt om det är som det skall vara. Prollen är lite överklockad, 2 gig minne..... fattar inte varför det inte går bättre. Jag ska köra lite 3dmark snart o så får jag kolla med er andra....

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 BE @ 3.8 GHz[] 8 Gb Corsair XMS3 1600 MHz [] HIS 6950 2Gb [] Creative X-Fi Platinum [] Antec P182 [] Corsair 550W []

Asus EEE PC 1000H (2 gb minne)

Permalänk

x2 a64 ingen bra spelprocessor? min funkar då bra i dem spel jag spelar- tycker man ska inte komma och säga nått sånt att den är kass för att intel är snabbare! det är inte en värdelös processor..men jagar man superpi rekord som vissa fanboys gör så.

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dealon
Jag räknade ut medelvärdet, glömde dock bort att ändra introduktionsbeskrivningen av testet, så du har så rätt så.

__

Jag tycker det är märkligt att min processor inte skall vara nog snabb.
Fasen, jag köpte ju skiten just, känns det som. Samtidigt så jobbar den ej maximalt under mina gamingsessions, och när den inte gör det; hur kommer det sig då att man kan konstatera att den inte "räcker till"?

Nej, det där köper jag inte riktigt. Visserligen stämmer det ju, men den egentliga orsaken måste ju ligga i utvecklarnas drivrutiner och stöd för spelen/spelet. Om en processor inte arbetar för full kraft när man väl behöver det, (båda CPU's/maximalt per CPU) så är det inte en ny processor som egentligen krävs, utan kompetentare utvecklare, drivrutiner och stöd för spelen! Man känner sig grovt hustlad, om man får använda sig av det uttrycket.

MVH Dealon

Jomen det är ju flaskhalsen i ditt crossfire system. Likaså är tex en Core 2 Duo E6700 en flaskhalsen för ett GF8800. Grafikkortet/korten får vänta på processorn.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Hedersmedlem

Om man ser till priset är X2 inget att köpa idag då prestandan inte är i samma klass ryvärr så nä någon bra spelprocessor är det inte för pengarna. Visst man kan klocka X2 med Core 2 Duo klockar ännu bättre!

Nej jag har inte Intel men skulle jag köpa nytt idag är valet Intel för dum är man inte.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Om man ser till priset är X2 inget att köpa idag då prestandan inte är i samma klass ryvärr så nä någon bra spelprocessor är det inte för pengarna. Visst man kan klocka X2 med Core 2 Duo klockar ännu bättre!

Nej jag har inte Intel men skulle jag köpa nytt idag är valet Intel för dum är man inte.

Det förstår ju vem som helst att man inte skulle köpa annat än Intel men har man redan en X2 är det inget man behöver springa benen av sig för att byta ut eftersom den faktiskt fungerar ypperligt men alla spel.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nordblom
Det förstår ju vem som helst att man inte skulle köpa annat än Intel men har man redan en X2 är det inget man behöver springa benen av sig för att byta ut eftersom den faktiskt fungerar ypperligt men alla spel.

Exakt så resonerar även jag.
Nåväl, min rigg smider finfint, och ja, vid nästa datorköp blir det banne mig Intel/Nvidia. Varför? Jo, varenda spel (tjah, nästan åtminstone) är "sponsrat" av Nvidia, och det innebär bättre SLI lösningar.

Men som sagt, nuvarande riggen fungerar klockrent, dock är jag ju besviken över prestanda-"ökningen" av Crossfire.

Men men, that's life. :X

Visa signatur

Speldator: A64 3200+ 2.0 Ghz K8N Neo Twinmos WB 512 BH-5 x2 R9800Pro Antec TP 550w Lian Li PC75b Cheetah 15k.3 18.4 gb Maxtor 250 gb x4(RAID0) NEC 2500a HP 920Pro DVI UltraX MX510 DSP-500 DD vattenkylning (RBX, Z-chipset, Maze-4, Thermochill 120.3b, Eheim 1250). GAMMAL SIGNATUR!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nordblom
Det förstår ju vem som helst att man inte skulle köpa annat än Intel men har man redan en X2 är det inget man behöver springa benen av sig för att byta ut eftersom den faktiskt fungerar ypperligt men alla spel.

När man läser en del inlägg här får man inte den bilden utan många får rådet att köpa X2 och det är bara fel.

När man ser vilken skilnad mellan de olika processorerna och ett 8800GTX kan man inte annat säga att X2 är dålig...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Det är inga skillnader mellan amd och intel i upplösningen 1600x1200.
intel kickar ass i låga 800x600 upplösningar ja.

crossfire är kasst, ja.

Sli ska enbart användas när det bästa kort som finns inte räcker till dvs 8800gtx.

Sli kör man för att klara höga upplösningar 2534x1432 typ.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
Det är inga skillnader mellan amd och intel i upplösningen 1600x1200.
intel kickar ass i låga 800x600 upplösningar ja.

crossfire är kasst, ja.

Sli ska enbart användas när det bästa kort som finns inte räcker till dvs 8800gtx.

Sli kör man för att klara höga upplösningar 2534x1432 typ.

Inte enligt detta test.

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2903&p=6

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Avstängd

fan vad bra då har man nåt att gå på.
ska jämföra med det här kortet på fredag
http://bfgtech.com/8800GTX_768_PCIe_wc.html

vad tror ni
spöar det crossfire resultaten?

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk

nåja inte vet jag

men i denna tråd/forum är jag känd under ASUSEN7900GTX

mina test i F.E.A.R med 7900GTX inget aa af i nvidia cp i spelet allt max

http://www.nvnews.net/vbulletin/showthread.php?t=52538&page=3

där är nåra rsultat

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem

inget o bry sig om, precis som med allt: nya yes ultra är super bra tills nya super duper yes ultra kommer då är inte yes ultra piss värt ens och suger på allt som har med att tvätta att göra.
x2 är en utmärkt spel processor inte likasnabb som core 2 duo men fortfarande en utmärkt spel processor!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
inget o bry sig om, precis som med allt: nya yes ultra är super bra tills nya super duper yes ultra kommer då är inte yes ultra piss värt ens och suger på allt som har med att tvätta att göra.
x2 är en utmärkt spel processor inte likasnabb som core 2 duo men fortfarande en utmärkt spel processor!

Instämmer till punkt och pricka.
Dock kommer man inte undan faktumet; prestandaökningen med Crossfire är inte precis upphetsande, men men, du har så rätt i det du säger.

MVH
Dealon

Visa signatur

Speldator: A64 3200+ 2.0 Ghz K8N Neo Twinmos WB 512 BH-5 x2 R9800Pro Antec TP 550w Lian Li PC75b Cheetah 15k.3 18.4 gb Maxtor 250 gb x4(RAID0) NEC 2500a HP 920Pro DVI UltraX MX510 DSP-500 DD vattenkylning (RBX, Z-chipset, Maze-4, Thermochill 120.3b, Eheim 1250). GAMMAL SIGNATUR!

Permalänk
Medlem

ATI är bara skit när det gäller dubbla gpur!

Visa signatur

SPHX1900XT256mb|250GB@233GBsata2|C2D 1.86@2.1 ghz E6300| MSI Neo-F|DDR2 2x512|Hiper530W|SennhieserPC-150|Creative 7500 mus|Chassie APLUS CaseQubic svart :D
Windows XP + SP2 :D

Permalänk
Avstängd

Sli for the win d:

Visa signatur

XION 600watt SLI - Asus P5N32-SLI SE Deluxe - E6400 core2duo - TWIN2X 6400 ddr2 800Mhz 2048mb - 2x Asus 7950GT 512mb "1gb" - 250+250Gb sata2 16mb cache - Creative X-fi audio - Creative GigaWorks progamer 5.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av loler
ATI är bara skit när det gäller dubbla gpur!

tja det där var ju ett genomtänkt svar, det e nog som det mesta ati är bättre på vissa saker medan nvidia är bättre på annat.

har själv nvidia SLI och kan inte utala mig om ati's motsvarighet men på test jag sett så är crossfire bättre på vissa saker.

såg nu även att korten är på 512mb var och det blev nog inte så stor prestanda ökning för att ett kort skulle göra det nästan lika bra på den upplösningen.

testa att köra 1600*1200 med 4xAA och 16xAF då bör du se lite skillnad, kanske även ännu mer AA om det går(vet inte hur det är med ati kort)
2kort gör inte så det går mkt snabbare när ett ensamt kor klarar att hantera grafiken, 2 kort ger en enorm boost när ett ensamt kort kan få det väldigt svårt att klara sig så för att se en vetting prestanda ökning gäller det att fläska på REJÄLT med grafiken. annars blir det cpu'n som flaskar vilket jag tror att det gäller ditt fall.
gör om testen med högre grafik så ska du se att du får en bättre procentuell ökning, testa även något annat spel!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.